کد خبر 17632
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹

آمريکا، استراليا، قطر و کره جنوبي کشورهايي هستند که رقابت سختي را براي کسب ميزباني جام جهاني 2022 با هم دارند.

به گزارش مشرق، خبرگزاري فرانسه در گزارشي نقاط ضعف و قوت 4 کشوري که درخواست ميزباني جام جهاني 2022 را داده اند، مورد ارزيابي قرار داده است.

 

استراليا

* نقاط قوت استراليا براي ميزباني جام جهاني 2022 بدين شرح است:
- استراليا پيشنهاد کرده است به عنوان پلي بين آسيا و اقيانوسيه، و نيز به عنوان تنها قاره اي که تاکنون ميزباني برگزاري رقابت هاي جام جهاني را تجربه نکرده است، فيفا با ميزباني اين کشور موافقت کند.
- تجربه استراليا در ميزباني رقابت هاي ورزشي مهم جهان مانند المپيک دو هزار سيدني، جام جهاني راگبي در سال دو هزار و سه ميلادي، بازيهاي جامعه مشترک المنافع ملبورن دو هزار و شش از ديگر نقاط قوت استراليا براي کسب ميزباني رقابت هاي جام جهاني سال دو هزار و بيست و دو ميلادي عنوان مي شود.
- برخورد دوستانه مردم و نيز امن بودن استراليا از ديگر گزينه هايي است که فيفا به عنوان نقاط قوت استراليا به آن نگاه مي کند.
- 9 ورزشگاه از دوازده ورزشگاه مورد نياز براي برگزاري رقابت هاي جام جهاني در استراليا، بازسازي شده است و سه ورزشگاه ديگر نيز در دست احداث است.
- با توجه به پهناور بودن استراليا، ميزباني اين کشور در جام جهاني دو هزار و بيست و دو مناسب است. زيرا آن زمان، سه چهارم جمعيت جهان در آسيا خواهد بود و اين کشور گنجايش جمع کثير علاقه مندان را خواهد داشت.
- همه شبکه هاي حمل و نقل، ايمني و امنيت، مراکز بهداشتي و پزشکي، اطلاعاتي و نيز فناوري مخابراتي اين کشور با استانداردهاي جهاني مطابقت دارند.

* با تمام اين اوصاف، استراليا نقاط ضعفي هم دارد که بدين شرح است:
- خطر کاهش درآمدهاي تلويزيوني از اروپا يکي از نقاط ضعف ميزباني استرلياست. چرا که مسابقات در ساعات اوليه صبح به وقت محلي اروپا براي مخاطبان اروپايي پخش خواهد شد. همچنين کشورهاي منطقه آمريکا نيز مجبور خواهند بود نيمه شب به تماشاي پخش زنده مسابقات رقابت هاي جام جهاني فوتبال دو هزار و بيست و دو در استراليا بنشينند.
- وسعت استراليا و موقعيت جغرافيايي اين کشور ايجاب مي کند، براي رفتن از شهري به شهر ديگر، از هواپيما استفاده شود. به همين علت ممکن است تقاضاي زياد براي مسافرت هاي هوايي مشکلاتي را براي مسئولان هواپيمايي استراليا بوجود آورد.
- جام جهاني سال دو هزار و بيست و دو ميلادي همزمان با فصل زمستان در نيمکره جنوبي برگزار خواهد شد. ميانگين دماي شهرهاي کانبرا و جييلونگ Geelong دو شهر محل برگزاري مسابقات جام جهاني در ماههاي ژوئن تا ژوئيه زير ده درجه سانتيگراد است.
- نبود شبکه ريلي سريع السير ميان شهرهاي ميزبان مسابقات جام جهاني دو هزار و بيست و دو يکي ديگر از نقاط ضعف ميزباني استراليا عنوان مي شود.
- فوتبال، ورزشي محبوب در استراليا نيست و جام جهاني دو هزار و بيست و دو مجبور خواهد بود با ديگر رقابت هاي ورزشي داخلي استراليا مانند ليگ راگبي رقابت کند.
- استراليا به عنوان يک قدرت مطرح بين المللي فوتبال شناخته نمي شود و تاکنون تنها در سه دوره رقابت هاي جام جهاني سالهاي هزار و نهصد و هفتاد و چهار ميلادي، دو هزار و شش ميلادي و دو هزار و ده ميلادي حضور داشته است و يکبار توانسته است به دور دوم اين رقابت ها راه يابد.

 

قطر
* نقاط قوت قطر براي کسب ميزباني جام جهاني 2022 بدين شرح است:
- قطر ميزباني جام جهاني دو هزار و بيست و دو ميلادي را بر اساس موقعيت خود در ميان کشورهاي عربي و نيز راحتي دستيابي به مراکز ورزشي خود مطرح کرده است. چرا که همه ورزشگاه هاي اين کشور که براي برگزاري رقابت هاي جام جهاني دو هزار و بيست و دو ميلادي در نظر گرفته شده اند، چند دقيقه از همديگر فاصله دارند و تماشاچيان و علاقه مندان رقابت هاي ورزشي مي توانند در هر روز به راحتي بيش از يک مسابقه ورزشي را از نزديک تماشا کنند.
- با توجه به عمليات احدثا شبکه راه آهن بسيار پيشرفته قطر که انتظار مي رود در مدت زمان دوازده سال باقيمانده به برگزاري رقابت هاي مذکور تکميل شود، همه خواهند توانست در وقت مقرر و بدون مشکل خاصي به مراکز ورزشي مورد نظر خود برسند.
- قطر همچنين طرحهايي را براي احداث ورزشگاه هاي جمع و جور و متحرکي پيشنهاد کرده است که پس از پايان رقابت هاي جام جهاني دو هزار و بيست و دو ميلادي، دوباره باز خواهند شد تا در اختيار کشورهاي فقيري قرار گيرند که از امکانات ورزشي خوبي برخوردار نيستند. همه اين ورزشگاه ها از موادي ساخته خواهند شد که غيرآلاينده هستند و طراحي بسيار پيشرفته و زيبايي دارند.
- همچنين به منظور مقابله با دماي شديد صحرايي که در اوج فصل گرماي تابستان ممکن است به پنجاه درجه سانتيگراد برسد، مسئولان امور ورزشي قطر از تاسيسات سرمايشي بسياري پيشرفته اي استفاده خواهند کرد که قادرند داخل ورزشگاه ها دماي هوا را در حدود بيست و هفت درجه سانتيگراد نگهدارند.
- اين حقيقت که قطر کشوري ثروتمند است نيز يکي از نقاط قوت اين کشور به شمار مي رود. توليد ناخالص داخلي قطر براي امسال يکصد و بيست و هشت ميليارد دلار پيش بيني مي شود که يکي از بالاترين ارقام در نوع خود در ميان کشورهاي جهان به شمار مي رود. در حالي که رکود اقتصاد جهاني ديگر رقباي قطر مانند آمريکا و ژاپن را با نرخ بالاي بيکاري و مشکلات اقتصادي ديگر مواجه کرده است، قطر به هيچ عنوان از اين موضوع گزند نديده است.

 * با تمام اين اوصاف، قطر نقاط ضعفي هم دارد که بدين شرح است:
- گرماي شديد هوا در قطر همچنان يکي از مشکلات اساسي به شمار مي رود. گروه بازرسان فدراسيون بين الملل فوتبال (فيفا) در گزارشي فني خود درباره قطر نيز به اين نکته اشاره کرده است. سيستم سرمايشي پيشنهادي قطر در شرايط واقعي و با حضور هزاران تماشاچي داخل ورزشگاه ها آزمايش نشده است.
- هرچند برخي، نزديک بودن اماکن ورزشي محل برگزاري رقابت هاي جام جهاني فوتبال را يک مزيت و نقطه قوت مي دانند ولي اين مسئله نقطه ضعف نيز تلقي مي شود. همه دوست دارند شهرهاي مختلف کشور ميزبان جام جهاني را ببينند. چرا که جام جهاني چيزي فراتر از يک تورنمنت صرف است.
- برغم اين واقعيت که قطر در ميان کشورهاي منطقه و با توجه به معيارهاي حاکم بر اين کشورها، ليبرالتر است از بيم و نگراني هم وجود دارد که علاقه مندان و طرفداران تيم هاي شرکت کننده در جام جهاني نتوانند آنطور که بايد و شايد از اين رويداد ورزشي لذت ببرند. البته مسئولان قطر پيش بيني کرده اند در اماکن خاصي، مشروبات الکلي هم عرضه شود ولي ديگر گزينه هاي تفريحي به علت آداب و رسوم و فرهنگ حاکم بر اين کشور به شدت ممنوع خواهند بود.
- البته، هنوز برخي از وعده وعيدهاي قطر دراين باره راستي آزمايي نشده است. پيش بيني مي شود جمعيت قطر تا سال دو هزار و بيست و دو، از مرز دو ميليون نفر بگذرد. جمعيت اين کشور هم اينک يک ميليون و ششصد هزار نفر است. از سوي ديگري انتظار مي رود پانصد هزار نفر براي تماشاي اين رخداد ورزشي به قطر بيايند که ممکن است جاده ها و شبکه حمل و نقل ريلي اين کشور کشش و تحمل آن را نداشته باشد.


آمريکا
* نقاط قوت آمريکا براي کسب ميزباني جام جهني 2022 بدين شرح است:
- آمريکايي ها مي توانند از داشتن ورزشگاههاي فوق مدرن، فرودگاه هاي پيشرفته، هتل ها و جاده هايي که از تمامي امکانات برخوردارند به خود ببالند. بعلاوه اين کشور همواره مورد پسند گردشگران بوده است. بيست و يک ورزشگاه پيشنهادي آمريکا براي ميزباني رقابت هاي جام جهاني دو هزار و بيست و دو ميلادي، به طور ميانگين هفتاد و هفت هزار نفر ظرفيت دارند. ظرفيت هفت ورزشگاه نيز بيش از هشتاد هزار نفر است.
- برغم خاطره برگزاري يک تورنمنت موفق در سال هزار و نهصد و نود و چهار در آمريکا، هنوز هم درباره ميزباني آمريکا براي رقابت هاي جام جهاني دو هزار و بيست و دو نگراني هايي وجود دارد. با اين حال گفته مي شود هيچ دليلي براي نگراني وجود ندارد.
- برگزاري يک رويداد ورزشي در کشورشي که قدرتمندترين اقتصاد جهان را در اختيار دارد بدون شک با توجه به حمايت مالي بالا از رويدادهايي اينچنين و مسئله حق پخش تصاوير تلويزيوني بازيهاي جام جهاني، درآمدهاي هنگفتي براي اين کشور درپي خواهد داشت.
- تيم ملي فوتبال آمريکا هم اينک اعتبار بالايي به عنوان يکي از مدعيان جام جهاني کسب کرده است و چشم انداز قهرماني اين تيم در رقابت هاي جام جهاني فوتبال دو هزار و بيست و دو در خانه خود، مي تواند به سود تيم اين تيم باشد.

 *با تمام اين اوصاف، آمريکا نقاط ضعفي هم دارد که بدين شرح است:
- تروريسم: از زمان حوادث يازده سپتامبر دو هزار و يک ميلادي، امنيت ملي به مسئله اي حساس در آمريکا تبديل شده است و بيم آن مي رود که اين مشکل همچنان ادامه يابد. المپيک زمستاني دو هزار و دو در سالت ليک سيتي بدون هيچ مشکل برگزار شد ولي تدابير امنيتي هنگام برگزاري اين رقابت ها بسيار شديد بود و نوعي جو شک و ترديد نيز حاکم بود.
- هرچند فوتبال در آمريکا پيشرفت هايي داشته است ولي هنوز هم جايگاه اين ورزش بعد از فوتبال آمريکايي، بيس بال، بسکتبال و هاکي در رده پنجم پرطرفدارترين رشته هاي ورزشي اين کشور قرار دارد.
- فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) علاقه مند است رقابت هاي جام جهاني فوتبال همواره به شکل چرخشي در ميان کشورهاي مختلف جهان برگزار شود. از اين رو اين واقعيت که برزيل در آمريکاي جنوبي در سال دو هزار و چهارده ميلادي ميزبان رقابت هاي نهايي جام جهاني فوتبال خواهد بود، مي تواند بر تقاضاي آمريکا براي ميزباني اين رقابت ها در سال دو هزار و بيست و دو ميلادي تاثيري منفي بگذارد.

 

کره جنوبي
* نقاط قوت کره جنوبي براي کسب ميزباني جام جهاني 2022 بدين شرح است:
- بدنبال ميزباني مشترک کره جنوبي و ژاپن در برگزاري موفق جام جهاني سال دو هزار و دو ، کره جنوبي ثابت کرد که به تنهايي نيز مي تواند ميزبان يکچنين رويداد ورزشي بزرگي باشد. جام جهاني سال دو هزار و دو اولين تورنمنت بزرگ بين المللي بود که در آسيا برگزار مي شد. کره جنوبي همچنين ميزبان بازيهاي آسيايي سال هزار و نهصد و هشتاد و شش ميلادي و نيز المپيک هزار و نهصد و هشتاد و هشت سئول و بازيهاي آسيايي دو هزار و دو بوده است.
- تيم ملي فوتبال کره جنوبي توانست در جام جهاني دو هزار و دو به مرحله نيمه نهايي راه يابد و جايزه فيفا را به عنوان تماشاگر پسندترين تيم دريافت کرد. طرفداران اين تيم نيز نشان دادند که به شدت به اين ورزش علاقه مند هستند.
- ورزشگاه هاي محل برگزاري جام جهاني مذکور، به نمادي از اين بازيها در سئول تبديل شده است و هيئت بازرسي فيفا ماه ژوئيه گذشته در بازديد از آنها، از امکانات و فرهنگ ورزشي کره جنوبي تمجيد کردند.
- اين کشور براي برگزاري رقابت هاي جام جهاني دو هزار و دو ميلادي، مجموعه اي از ورزشگاه هاي جديد احداث کرد. از اين رو بيشتر ورزشگاه هاي مورد نياز براي ميزباني جام جهاني دو هزار و بيست و دو ميلادي هم اينک آماده هستند. در نتيجه، کره جنوبي مدعي است که براي ميزباني جام جهاني دو هزار و بيست و دو ميلادي تنها به اندکي کمک و حمايت مالي فيفا نيازمند است.
- سب بلاتر رئيس فيفا به تازگي گفته است برگزاري رقابت هاي جام جهاني در کره جنوبي به برقراري صلح و آرامش در شبه جزيره کره کمک خواهد کرد.

*با تمام اين اوصاف، کره جنوبي نقاط ضعفي هم دارد که بدين شرح است:
- پذيرش ميزباني کره جنوبي براي برگزاري جام جهاني دو هزار و بيست و دو اين تصور را بدنبال خواهد داشت که فاصله زماني ميزباني کره جنوبي کمتر از ديگر کشورها بوده است و اين کشور پس از بيست سال بار ديگر توانسته است چنين رويداد ورزشي را برگزار کند.
- متحدان احتمالي کره جنوبي در روند راي گيري تعيين ميزباني جام جهاني دو هزار و بيست و دو ممکن است از سوي قطر و استراليا ديگر رقباي اين کشور در منطقه آسيا- اقيانوسيه تحت فشار قرار گيرند تا تغيير نظر بدهند.
- بدنبال حوادث در مرز دو کره شمالي و جنوبي، نگراني هاي جديدي درباره اوضاع امنيتي منطقه شبه جزيره کره ايجاد شده است.
- از سر گيري خصومت ها بين کره شمالي و کره جنوبي، درباره اظهارات اخير هان سونگ جو رئيس هيئت کره جنوبي براي تقاضاي ميزباني جام جهاني دو هزار و بيست و دو که گفته است تصميم دارد از کره شمالي هم براي سازماندهي اين تورنمنت دعوت کند، ترديدهايي به وجود آورده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس