مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر در حوادث رانندگی نیمه اول سال

در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۴۱۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۰ هزار و ۸۲ نفر)، ۳.۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور از کل تلفات حوادث رانندگی در شش ماهه اول امسال، هشت هزار و ۳۳۳ نفر مرد و دو هزار و ۸۱ نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با ۸۵۶، فارس با ۸۰۳ و خراسان رضوی با ۷۳۳ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۰۶، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲۰ و قم با ۱۴۲ فوتی کمترین تعداد تلفات را داشته‌اند.

رشد قابل توجه تلفات تصادفات درون شهری

آمار تلفات حوادث رانندگی درون شهری در نیمه نخست امسال، بیشترین میزان رشد را در مقایسه با تصادفات برون شهری یا روستایی داشته است.

در این مدت دو هزار و ۵۸۹ نفر در تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل دو هزار و ۳۹۰ نفر بوده است. بنابرابن در نیمه نخست امسال شاهد رشد ۸.۳ درصدی تلفات تصادفات درون شهری هستیم.

گفتنی است آمار تلفات حوادث رانندگی در محورهای درون شهری طی سال گذشته چهار هزار و ۷۵۹ نفر بوده که نسبت به سال قبل از آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

در شش ماهه نخست امسال همچنین هفت هزار و ۱۷۴ نفر در محورهای برون شهری، ۵۹۷ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان خود را از دست داده‌اند.

افراد ۳۹-۱۱ سال، نیمی از تلفات تصادفات

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در نیمه نخست امسال متاسفانه ۴۹.۷ درصد از متوفیات حوادث رانندگی را نوجوانان و جوانان ۳۹-۱۱ سال تشکیل داده است. در این مدت افراد بالای ۶۰ سال، ۱۹.۵ درصد و افراد ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۴ درصد از کل تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

شکستگی‌های متعدد، بیشترین علت فوت در تصادفات

بر اساس آمار سال‌های گذشته، ضربه به سر در تصادفات رانندگی علت اصلی مرگ و جان باختن افراد است و این علت در صدر دلایل مرگ در حوادث رانندگی قرار می‌گیرد. اما در نیمه نخست امسال، شکستگی‌های متعدد با اندکی اختلاف به عنوان علت اصلی مرگ در تصادفات قرار گرفته است.

در این مدت سه هزار و ۶۲۸ نفر به دلیل شکستگی‌های متعدد در حوادث رانندگی جان باخته‌اند که ۳۴.۸ درصد از کل تلفات را در بر می‌گیرد.

پس از آن، ضربه به سر با سه هزار و ۴۷۳ فوتی (۳۳.۳ درصد از کل تلفات) و علل اشتراکی با دو هزار و ۲۰۸ فوتی (۲۱.۲ درصد از کل تلفات) بیشترین علت مرگ افراد در تصادفات رانندگی است.

یادآور می‌شود سرعت بالای خودروها، ناایمن بودن خودروها و نیز عدم رعایت بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان می‌تواند زمینه‌ساز وقوع تصادفات با شدت بالا و متأسفانه مرگ سرنشینان آن به دلایل ذکر شده باشد، بنابراین توجه به این نکات می‌تواند از بسیاری از این حوادث تلخ و خسارت‌بار جلوگیری کند.

رشد ۱.۲ درصدی مصدومان تصادفات شش ماهه

در نیمه نخست امسال ۲۰۲ هزار و ۱۴۵ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۹۹ هزار و ۸۴۱ نفر)، ۱.۲ درصد بیشتر شده است.

تعداد تلفات تصادفات در شهریور ماه از دو هزار نفر عبور کرد

بر اساس آمارها، ماه شهریور بیشترین تعداد کشته‌های تصادفات را در مقایسه با دیگر ماه‌های سال به خود اختصاص می‌دهد. متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر و تأکید بر لزوم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، در شهریور امسال نیز تعداد تلفات حوادث رانندگی به بالاترین حد خود در طول شش ماهه امسال رسید و بعد از دو سال مجدداً از مرز دو هزار فوتی عبور کرد و به دو هزار و ۶۴ نفر رسید.

در این ماه تعداد تلفات تصادفات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد بیشتر شده است که از این تعداد هزار و ۶۱۹ نفر مرد و ۴۴۵ نفر زن بودند.

توصیه‌های سازمان پزشکی قانونی در زمینه کاهش تلفات تصادفات

با توجه به رشد آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن سازمان پزشکی قانونی کشور به رانندگان عزیز توصیه می‌کند حتما در حین رانندگی قوانین و مقررات را رعایت کنند تا از بروز حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.

مواردی مثل پرهیز از سرعت غیرمجاز و سبقت‌های خطرناک، پرهیز از حرکات نمایشی و پرخطر، بستن کمربند برای همه سرنشینان خودرو، پرهیز از رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی، رعایت فاصله ایمنی با خودروی مقابل، عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه از جمله مواردی است که به کاهش حوادث رانندگی و تلفات تصادفات کمک می‌کند.

همچنین با توجه به افزایش تعداد تلفات در تصادفات درون شهری به موتورسیکلت سواران توصیه می‌شود ضمن استفاده از کلاه ایمنی، حتماً قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. علاوه بر این در کنار توصیه به عابران برای عبور از خط کشی عابرین پیاده و همچنین استفاده از پل‌های عابرین پیاده برای عبور از عرض خیابان، از رانندگان نیز درخواست می‌شود در حین رانندگی حتما به عابران، به ویژه کودکان و سالمندان، توجه بیشتری داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    2 0
    بیشتر از غزه کشته میدیم
  • Reza IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    3 0
    این است نتیجه ی ساخت ارابه های مرگ توسط ایران خودو و سایپا!
  • رضا IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    2 0
    تصور کنید که با همین شیوه آزمون عملی آیین نامه رانندگی به جای ماشین برای خر سواری آزمون می دادیم. واقعا چه تفاوتی می‌کرد؟!!!
  • میم پ IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    3 0
    تا مادامی که دنبال این هستند که با جریمه کردن مشکلات را حل کنند و به قول خودشون بازداندگی کنند، این آمارها سال به سال کم که نمیشه هیچ، افزایش هم پیدا میکنه. یارو میگه خلاف میکنم فوقش جریمه اش را پرداخت میکنم!! زیرساخت ها باید درست بشه هم فکری و فرهنگی، هم اجتماعی، هم جاده ای هم صنعت خودرو و ... جریمه در صورتی خوبه که بازداندگی داشته باشه مثلاً در صورت مشاهده تخلف خطرناک، گواهینامه باطل و حداقل 3 تا 5 سال راننده از رانندگی با هر وسیله نقلیه ای منع بشه
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    از برکات تحریم هاست فقط تو نیمه یک سال بیش از ۱۰۰۰۰ ایرانی کشته شدن که میشد الان زنده باشن و کنار عزیزانشون زندگی کنن. ربطش رو خودتون میدونید.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    خودروهای بی کیفیت عامل مرگ است
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    یک جعبه سیب که سیب‌هارا گاز زده‌ایم را در نظر بگیرید ما قوانین راهنمائی راگاز زده کرده و به حال خود رها کرده‌ایم اگر هر سال ما یک قانون را درست و کامل اجرا میکردیم وآنرا را درست فرهنگ سازی داشتیم و در هر شرایطی ادامه می‌دادیم آلان دهها قانون داشتیم که درست اجرا می‌شود ومردم هم درست اجرا می‌کنند الان قبح قوانین مثل چیزهای دیگه شکسته و ما قوانین را زخمی کرده وبه حال خود رها کرده‌ایم آخرش فقط جریمه کردن مانده بدون هیچ نتیجه !!!
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    2 0
    طبق قرائن این خودرو شده کسب درآمد برای عده ای خودرو ساز یک جور بیمه ها یک جور تعمیرات خودرو یک جور راهنمائی و رانندگی یک جور و قطعاتی ها یک جور و........!!!!!!!؟؟؟؟؟‌هیچکس هم به فکر اصلاح امر خودرو نیستند ای وسط فقط مردم عادی و مصرف کننده زیان می بینند چون عده بالا از این خودروها استفاده نمی کنند
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    خودروهای بی کیفیت و نا ایمن...مردم قانون گریز... جاده های نا ایمن... آینه تمام نما از وضعیت حکمرانی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در ایران... در بعضی مشکلات دچار بن بست شده ایم و انگار راه خروج بسته است
  • رالی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    بازم بگیدمقصرمردم هستند ارابه های مرگ بامصرف سوخت 12درصدوجاده های نا ایمن (پلیس راهنمایی ورانندگی) به پلیس جریمه رانندگان تغییرنام داده تا کسری بودجه جبران شود
  • هاشم IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    نشان از بی لیاقتی مسئولین در اجازه فعالیت به تولید کنندگان ارابه های مرگ است دو خود رو ساز با 120هزار نیرو سالیانه حدود 300 هزار جان باخته و 500 هزار مجروح و معلول تا کی جمع کنید دستیاران حضرت عزرائیل را
  • ناشناس IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    0 0
    به جای ساخت هزاران ماشین به دردنخورصدتاماشین درست بسازید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس