برنامه رک

در عوض اما، واشقانی در حصار ناآشنایی برای سوژه مصاحبه خود، فهم واقع‌گرایانه‌ای نسبت به اتفاقات در حال وقوع داشت و توانست حسابی با طرح سؤالات چالش‌برانگیز زیباکلام را در گوشه رینگ گیر بیندازد.

به گزارش مشرق، برنامه‌های گفت‌وگومحور یا به‌اصطلاحی که در فرنگ رایج است: «تاک‌شو» با چه هدفی برای مخاطب تولید می‌شوند؟

هدف اصلی و اساسی این برنامه‌ها دامن زدن به حواشی، اظهارنظر در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... است تا به این واسطه بتوانند مخاطب را جذب و سرگرم کنند.

سنت برپایی چنین شوهایی در غرب و به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا از گذشته استمرار داشته و حتی با وجود تغییر نسل‌ها و ذائقه‌ها دوامش را حفظ کرده است، زیرا همچنان برای مردم اهمیت دارد که بدانند سلبریتی‌ها در مورد مسائل مختلف چگونه فکر می‌کنند. اما در ایران ما چطور؟

ظهور و بروز تاک‌شوهای ایرانی در داخل -و نه در جامعه ایرانیان آمریکا- به‌شکلی که رایج است چندان مرسوم نیست و فقط چندسال از عمر آن در رسانه‌ها می‌گذرد. این برنامه‌ها در ایده‌پردازی، لحن و شیوه اجرا، کُپی تاک‌شوهای آمریکایی هستند، اما سوای نمونه‌های انگشت‌شمار و به‌واسطه تفاوت‌های فرهنگی و سختگیری‌های جریان اصلی رسانه در کشور، آن‌طور که انتظار می‌رفته با اقبال عمومی مواجه نشده‌اند.

در ادامه به برنامه «رُک» و گفت‌وگوی مجری آن، «مجید واشقانی» با «صادق زیباکلام» به‌عنوان یکی از استثنائات ممکن اشاره خواهم کرد، اما فقدان رابطه حسی میان مخاطبان هدف سرگرمی با تاک‌شوها را باید در دیرپا نبودن سنت اجرای این برنامه‌ها در ایران و محافظت حداکثری از آنچه «آبرو»ی افراد نامیده می‌شود خلاصه کرد.

دربارۀ پاسخ‌های سست زیباکلام به یک بازیگر در مورد امنیت ملی/ واشقانی، زیباکلام را ناوک‌اوت کرد

البته فرهنگ روادار شرقی در بازگویی برخی مسائل که به صلاح خود، خانواده و جامعه نیست این اجازه را به خود می‌دهد که ساخت چنین سوژه‌هایی را لااقل در رسانه ملّی به تعویق بیندازد و در موارد معدود نظیر «شب خوش» با اجرای «مهران غفوریان» محتوای مورد پذیرش خود را به ساختار تاک‌شو تحمیل کند.

در این شرایط برنامه به کاری علی‌السویه بدل می‌شود که بود و نبود آن فرقی به‌حال بینندگان تلویزیونی ندارد! به بیان دیگر، موفقیت برنامه‌های گفت‌وگومحور در گرو فهم جدید از ساختارهای نو و رها شدن از محدودیت‌های محتوایی است که با توجه به فراهم نشدن مقدمات این امر در سازمان، باید آدرس تماشای یک تاک‌شو آبرومند را در فُرم‌های جایگزین نظیر پلتفرم‌ها و بسترهای پخش آنلاین مانند یوتیوب و آپارات جست‌وجو کرد. از همین رو است که تولید و پخش «باضیا»، «اکنون» و «رُک» از دید مخاطبان تیزبین دور نمی‌ماند و آن‌ها را درگیر خود می‌کند، چون فارغ از نقد ساختاری، این تاک‌شوها می‌توانند در همراهی بیشتر با روح زمانه به بخشی از تمنای جامعه ایرانی برای سرگرم شدن پاسخ دهند و آن‌ها را برای لحظه‌ای هم که شده سر ذوق بیاورند.

مجید واشقانی در جدیدترین قسمت برنامه یوتیوبی رُک به سراغ صادق زیباکلام، به‌عنوان یکی از جنجالی‌ترین و رسانه‌ای‌ترین اساتید حوزه علوم سیاسی رفت تا نظرات او در مورد مسائل مختلف از قبیل قدرت موشکی ایران، پرونده هسته‌ای کشور و مواجهه او با امپریالیسم و قدرت تمامیت‌خواه غرب را به چالش بکشد که با توجه به بازخوردهای موجود در فضای مجازی می‌توانیم به موفقیت واشقانی در انجام این امر رأی دهیم. اما چه می‌شود که مخاطب عادی -و نه افسون‌شده توسط مدیای غربی- در دوگانه واشقانی- زیباکلام اوّلی را برمی‌گزیند و وقع و اهمیتی برای کارشناس حوزه سیاسی داخلی و خارجی قائل نمی‌شود؟

اشتباه اساسی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با بازیگر تلویزیون آنجا بود که تلاش کرد برای توجیه نظراتش در زمین واشقانی بازی کند، ولی حریف بیدی نبود که با این بادها لرزه به اندامش بیفتد و صحنه را برای یکه‌تازی زیباکلام ترک بگوید.

دال مرکزی زیباکلام در گفت‌وگوهایش با خبرگزاری‌ها، رسانه‌های چپ، راست، داخلی و خارجی کلیدواژه چیزی جُز «دموکراسی» و بیان طوطی‌وار آن در همه این سال‌ها نبوده است و اگر بخواهیم پکیج او را در یک کلمه خلاصه کنیم چیزی جُز این واژه به‌ظاهر زیبا، اما در باطن فریبنده و انتزاعی دستمان را نمی‌گیرد.

در عوض اما، واشقانی در حصار ناآشنایی برای سوژه مصاحبه خود، فهم واقع‌گرایانه‌ای نسبت به اتفاقات در حال وقوع داشت و توانست حسابی با طرح سؤالات چالش‌برانگیز زیباکلام را در گوشه رینگ گیر بیندازد و واقعیت صحنه نزاع با آمریکا و اسرائیل را برای فهم مخاطبانش دوباره از نو ترسیم کند تا آن‌ها در فضایی متفاوت با بلایی که رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان بر سر ادراکشان می‌آورند، میزانسن را همانگونه که هست تماشا کنند، نه آنطور که بی‌بی‌سی، اینترنشنال، یورونیوز و... می‌خواهند.

دربارۀ پاسخ‌های سست زیباکلام به یک بازیگر در مورد امنیت ملی/ واشقانی، زیباکلام را ناوک‌اوت کرد

باری، هم مجید واشقانی و هم صادق زیباکلام هر دو از بازیگران اصلی فرهنگ شهرت به حساب می‌آیند و کار با ذهنیت مردم را به‌خوبی بلدند و با این امر غریبه نیستند، ولی تفاوت مجری- بازیگر برنامه رُک با نویسنده کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» آنجاست که واشقانی از قدرت موشکی ایران در جنگ تحمیلی دوازده‌ روزه دفاع می‌کند و زیباکلام با فهمی کهنه نسبت به مسئله، همان حرف‌های قدیمی در باب جامعه باز و دموکراسی را دستمایه بیان نظراتش قرار می‌دهد!

پُرواضح است که در این صحنه‌پردازی بیننده طرف کسی که به جوانب و زوایای بحث آشنایی بیشتری دارد را می‌گیرد و عرصه را برای حضور دیگری در رسانه تنگ می‌کند.

در اینجا واشقانی با درکی عینی، واقعی و انضمامی برنده نبرد با یک چهره دانشگاهی غرب‌گراست، چون ابتدا حافظه تصویری تماشاگر را احضار می‌کند و سپس با هر حرف و کلامی به واقعیت نبرد در جنگ دوازده روزه ارجاع می‌دهد. حرف‌ها و ارجاعات زیباکلام اما با گذشت چهارماه از آن روزها هیچ تفاوتی با محتوای گفته‌های او در خلال سخنرانی‌ها و مناظراتش در همه این سال‌ها ندارد و همین هم باعث می‌شود تا در برابر یک هنرپیشه -که ادعایی هم در باب مسائل علوم انسانی ندارد- حرفی نو برای گفتن نداشته باشد و بیننده هم به‌راحتی دستش را بخواند.

رتوریک مجید واشقانی با اتکا به جهان نمایشی در جنگ نرم به کار ما می‌آید و باقی میکرورسانه‌ها نیز باید همین خط را در نبود فهم درست نسبت به مفهوم جنگ نرم و اهمیت آن با قید فوریت دنبال کنند، اما نباید از یک مسئله اساسی نیز در این میان غافل شد. تکیه بیش از اندازه روی کارکرد نمایشی گفت‌وگو و همچنین دامن زدن به فرهنگ شهرت ممکن است وقوع امر سیاسی و سیاست در جامعه ایران را به تعویق بیندازد و جنبه‌ای کالایی پیدا کند که با توجه به مصرف حداکثری ایده‌ها در برنامه‌های پیشین که با هدف جذب حداکثری مخاطب صورت می‌گرفت هیچ بعید نیست.

سوای این موارد گفت‌وگوی مجید واشقانی با زیباکلام نشان می‌دهد که دست آکادمیسین‌های دوستدار غرب تا چه اندازه خالی است و آن‌ها هیچ درک درست و حتی قابل نقدی در مورد ظهور قدرت ایران با توجه به دال مرکزی امنیت ملی ندارند و صرفاً با متلک‌پرانی می‌خواهند کارشان را جلو ببرند و ذهن جامعه ایران را اتمیزه کنند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    15 36
    همین اینترنتی که ازش استفاده میکنید اختراع نظام تمامیت خواه غرب بوده و البته خیلی چیزهای دیگه. کسانی که مرتب دنبال خوب و بد کردن باشند عقل ندارند
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      25 7
      نمیدونم زنی یا مردی بزرگوار درگیری حق و باطل مگه سر علم هستش؟! سر نوع استفاده از علم هستش که شده تیغ دست زنگی مست مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر حقوق بی بشر، مرگ بر استحمار و استثمار دولتهای غربی نه مرگ بر اینترنت و رایانه و تکنولوژی لطفا عوامانه اشکال نکن در ضمن پایه بسیاری از علوم غربی، علومی است که از ایران و اسلام توسط امثال بوعلی سینا و فارابی و ابوریحان بیرونی رفته
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      19 4
      چه ربطی داره باز دوباره توی منطق کم اوردید شروع کردین به حرف بی ربط و سفسطه.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      15 4
      کاش اینترنت نداشتیم ولی مردم 2 شهر هیروشینا و ناکازاکی زغال نشده بودن. کاش سوار الاغ می شدیم ولی میلیون ها ویتنامی با بمب افکن های B-52 تیکه تیکه نشده بودن. بازم بگم ؟
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      16 4
      توحش و قتل عام 300 ساله غرب وحشی رو توجیه می کنی؟ ماله کش طلایی. قتل عام 66000 انسان رو در غزه می بینین و توجیه می کنین ولی اگه دم یه سگ لای در گیر کنه به زمین و زمون فحش میدین و تو خیابونا شیهه می کشین. شما بیدینای غرب پرست موجودات خاصی هستین.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      12 3
      بله اینترنت از غرب است شما نتیجه می گیرید: هر چی غرب گفت درست است هر کاری کرد درست است هر چی گفت باید اطاعت کرد ما عقل درستی نداریم ما مثل ... باید از آنها اطاعت کنیم اگر کسی اینگونه فکر کند عقل درسی ندارد
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      9 5
      به واقع هر کس در بلاهت زیباکلام و امثال وی تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد !!
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      8 3
      تو عقل داری کافیه همین اینترنت رو برای جاسوسی استفاده میکنند من برای سرگرمی استفاده میکنم تو رو نمیدونم. همین علمی که اروپا داره رو هم با غارت وچپاول بدست آورده 😏
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      3 2
      بنظرت ادیسون که برق رو اختراع کرد الان کل جهان باید به نوه نتیجش باج بدن؟ یا نوه نتیجش باید الان از همه دنیا حق حساب بگیرن؟ اینکار درسته
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      4 1
      همین ریاضیات هم که میبینی حاصل ریاضی دان های اسلامی بوده همین روابط کوانتومی که میبینی ادامه پیدا کرد استارتش ابن هیثم شروع کرد اره ...
    • US ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      7 1
      خب الگوریتم ریاضی هم از خوارزمی است، واژه الجبرای خارجی از همان جبر عربی و وامدار ملتهای اسلامی است، کیمیستری یا شیمی غرب از واژه الکیمای اعراب و ایرانیان مثل زکریای رازی است، مثلث خیام مال ایرانیهاست، اصول هیأت و نجوم را غربیها به مسلمانان و ایرانیها بدهکارند، تمام اساس طب غربی از کتب ابوعلی سینا و امثالهم دزدیده شده.... قبل از اینکه اینترنت بوجود آمده باشد. چرا به اونها نمیگی هر چی که دارید مدیون ایرانیها و مسلمانان هستید؟ چرا فکر می‌کنید اونها بدهکار نیستن و هرچه راجع به ما بگن درسته ولی ما بدهکاریم و هرچی راجع به اونها بگیم غلطه؟ یا ابلهی یا شیاد و نفوذی و یا وطنفروش.
  • یه مامان باحال IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    18 6
    فقط اونجاش که واشقانی گفت اگه مردم موشک های سپاه رو نمیدیدن میریختن تو خیابون‌ها، و یکی یکی کشورهای منطقه که اسرائیل بهشون حمله کرده رو گفت.کلا زیبا کلام نتونست چهارکلمه حرف بزنه هرچی میگفت واشقانی یه جواب کوبنده تر میداد درکل زیبا کلام فهمید اشتباه کرد با واشقانی مصاحبه کرد 😂😂خدایی دلم خنک شد
    • مهدی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      3 0
      دیگه مطمئن شدم برنامه رو ندیدی 😒 پرت از دنیا و ملعبه رسانه شدی
  • US ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    6 3
    متن شامل اصطلاحات انگلیسی زیادی است -- ایده اصلی این است که دقیقاً بگوید مصاحبه‌کننده چگونه مصاحبه‌شونده را شکست داده است -- یادمان باشد زیباکلام هم یک بازیگر بی‌سواد است... ما خیلی از آنها را داریم! آنها دوست دارند توسط غرب به عنوان دوستداران غرب شناخته شوند!!
    • عین ا... IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      11 7
      ۳ سال پیش به این اشغال کلام گفتم تو که از دانشگاه درجه ۴ بردفورد انگلیس لیسانس نساجی گرفتی به چه اجازه ای در باره سیاست صحبت میکنی حالا هم میگم .کاری نکن کله پوک تو بذارم لای گیره آهنگری..تو دهنت ماسه دریایی بریزم و توی سوراخ دماغت ۲ تا تیوپ خمیر دندان بچکانم مردیکه الدنگ اینقدر .. حرف نزن موقعیت کشور رو درک کن .
  • یک غربگرا IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    10 16
    همانطور که شکست میخورید ادعا میکنید پیروز شدید الانم فکر میکنید ایشون خوب حرف زده در صورتیکه همه نتایج جنگ رو میدونند و نیاز به بزرگنمایی برای هیچ طرفی نیست
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      9 8
      در جواب یک غربگرا: #مغزهای_کوچک_غربزده
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      10 6
      بابات (نتانیاهو) 3 هدف برای جنگ اعلام کرده بود. به هر سه تاش رسید و حکومت ساقط شد و تفاله های اسرائیل اومدن سرکار. مگه نه؟؟!! خخخخخخ
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      4 4
      10:55 نخندی منفجر میشی از فشاری که میخوری
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      5 2
      دقیقا موافقم چیزی که با چشم دیده شد و مردم لمسش کردند را نمیشه با تبلیغات و هیاهو وارونه جلوه داد.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    8 7
    زیبا کلام تکلیفش روشنه اما واشقانی فاقد سواد هست و اینها هم به سبک برنامه های جدید اینترنتی و پلت فرم ها میخوان کاسبی کنن
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    9 7
    اگه زیبا کلام دکتره واشقانی پروفسوره‌ ... دکتر ما رو آچمز کردی پروفسور
  • مهدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    7 3
    من مناظره رو کامل دیدم ... واشقانی تو کل برنانه فقط می خواست یک جمله مدنظرشو از زیبا کلام بیرون بکشه که زیباکلام با زیرکی و شناخت کامل طرف مقابلش، اون جمله رو نگفت 😂😂😂
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 1
    یعنی می فرمایید که اگر مجری و مهمان اجازه نداشته باشند که هر چه دلشان خواست بگویند و هر بی حیایی که می توانند بکنند این "تاک شو" موفق نیست؟
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    5 3
    آقای واشقانی می‌توانستند مثال‌ کشور فرانسه یا انگلیس و آمریکا را بزند که هم بمب اتم دارند هم اقتصاد خوب دارند ، ولی متاسفانه اسم این کشور را نیاورد
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 2
    زیبا کلام لابد یک نوع مسکرات نادر و بدون سیب بهداشت !! میخوره که اینطور ۷ و ۸ رو ۵۶ تا می بینه !!! مستربین خودمون داریم حالا هی برو تو فیلمنت !!
  • مجتبی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    6 3
    من اتفاقا دیدم اگر بخوام صادقانه نظرم رو بگم این است که آقای مجید واشقانی از جهتی درست میگفت ایشان از دیدگاه دفاع از کشور و توان نظامی کشور منطقشون درست بود اما دکتر زیبا کلام هم از جهتی دیگر درست میگفتند علت پایان رویاوریی نظامی ایران با اسراییل و امریکا در روز دوازدهم همان تهاجم نظامی امریکا بود و انچه که قرار بود بمباران شود ،شده بود و نیازی به ادامه جنگ نبود
    • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      3 3
      منطقی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    6 2
    دلار چند
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      3 10
      گاو هم میدونه که قیمت دلار رو بابات (آمریکا) تعیین می کنه و میندازه گردن دولت ایران. پس قیمت دلار رو از سایت های تلگرامی CIA بپرس. ریچارد نفیو مشغول کاره هنوز.
    • ناصر IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
      2 0
      چطور تو دولت روحانی رایفی پور گفت دلار چند این جواب رو نمیدادی
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    4 8
    دمش گرم.....واشقانی پدرش یک ارتشی زحمتکش بوده...درد مدافعان وطن را خوب میفهمد و از این نمک نشناسها بیزار است
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    5 1
    اونی ک ناک اوت شده ما مردم معمولی ایران هستیم.
  • ناصر IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 4
    ایران چقدر کشوربدبختی است که امثال زیبا کلامها در ان استاد دانشگاه می‌شوند وبدبخت ملتی است که فرزندانشان را باید تحت تعلیم چنین افراد خودفروخته وغرب پرست آموزش ببینند
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    0 2
    گفته های آقای واشقانی عالی بود و خیلی خوب جواب آقای زیبا کلام رو داد و البته بخشهایی از حرفهای آقای زیبا کلام هم خیلی مهم و درست بود انسجام داخلی در گرو رضایت عمومی هست و این کمتر از موشک نیست بازدارندگیش اما در کل نگاه آقای واشقانی خیلی منطقی تر بود
  • روجا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 6
    درود بر وتقاتی که با تحلیل درسی اش به صادق زیبا کلام اثبات کرد که زیبا کلام تا چه حد بیسواد و یاوه گو است.
  • علی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 4
    این استاد دانشگاه ماست . باید به حال دانشجویان گریه کرد
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 4
    میگه ما مسئول ازادکردن فلسطین نیستیم و معلوم نیست چه کسی این مسئولیت رو به گردن جمهوری اسلامی انداخته تو درصدی احتمال بده یک شخص مهم این مسئوایت رو گردن ایران انداخته و ظهورش رو خداوند منوط به آزادی قدس کرده
  • دانشجو IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    3 0
    چیزی که ما در فیلمش دیدیم، برعکس بود
  • تینا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 2
    درود بر آقای واشقانی
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 3
    حیف از اون پولی که بابت بورسیه زیبا کلام از بیت المال رفت
  • US ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 2
    بنظرم زیبا کلام باید توسط یک هیأت علمی خلع مدرک و خلع صلاحیت بشه.
  • ریشه مشکلات اقتصادی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 0
    یک آدم عاقل از خودش بپرسد : نتیجه این انرژی و سوخت مجانی برای کشور غیر از تورم دو رقمی جه بوده است ؟!!! ...... خودزنی تا کی ؟!!
  • حسين DE ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    1 2
    تو رو خدا هميشه اين صادق شيميدان رو دعوت كنيد به مناظره تا مردم بيشتر به بلاهت و جهالت و حماقت ايشون پى ببرند،البته ناگفته نماند كه ايشون در بين اصلاح طلبان و ليبرالهاى خائن و مزدور از نظر درك و فهم و شعور سياسى و اجتماعى يه سر و گردن بالاتره ،يعنى واى به حال بقيه افراد آين جريانات……
  • US ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۳
    1 3
    زیبا کلام کاری بجز شیادی و شارلاتانیزم و هوچی‌گری و مغالطه و سفسطه برای فریب افکار عمومی و احتمالا انتفاع مال یواشکی اونور آب و میشبرد اهداف اربابانش نمیداند. بخشی از فلسفه که عامدانه و آگاهانه مستندات جعلی و ادله غلط برای اثبات ادعای دگماتیسمی و پوپولیستی خود ارایه میدهد، شارلاتاننیزم و ماکیاولینیزم است و کسی که چنین کاری میکند یک سفسطه جو مغالطه‌گر اسو یک شارلاتان است نه یک فیلسوف و عالم.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۳
    0 0
    از آقای زیبا کلام باید پرسید چه کسی به شما ماموریت داده از غرب جنایتکار و صهیونیزم جهانی دفاع کنی و انقلاب اسلامی را وامام را قدرت طلب و رهبری را بکوبی وتخم یاس بپاشی و قدرت جمهوری اسلامی را منکر بشوی و تخم تغرقه بپاشی با عنوان کردن اقلیت های مذهبی و قومی واز دمکراسی دروغین عربی دم بزنی نمی بینی دموکراسی غربی چه بر سر جهان آورده است چه جنایت هایی زیر لوای دمکراسی ببار آورده است او(غرب ماکیاولی)همه دنیا را برای منافع نامشروع خون به خاک وحون می کشد با نادانهایی به مانند شما عثمانی را به همین شیوه تکه تکه کردند واز آن زمان تاکنون دارند غارت میکنند وامثال شما رابرای تجزیه کشور پا کار می آورند و شما سرباز صهیونیزم جهانی هستید .ننک ونقرین ابدی بر تو و امثال تو .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس