scs

تحلیل این که آیا پذیرش مکانیسم ماشه توسط دیپلمات‌های ایرانی یک "خطای راهبردی بزرگ" بوده، نیازمند نگاهی همه‌جانبه به شرایط حاکم بر مذاکرات برجام و گزینه‌های پیش روی ایران است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، مکانیسم ماشه یا اسنپ‌بک، یک بند کلیدی در توافق هسته‌ای برجام است که امکان بازگرداندن سریع و خودکار تحریم‌های پیشین سازمان ملل را در صورت نقض توافق فراهم می‌کند. چنان‌که در اخبار آمده، این مکانیسم در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵ فعال شده است.

در ادامه، توضیح کاملی درباره چیستی، نحوه کار و آخرین وضعیت آن ارائه شده است.

مکانیسم ماشه چیست؟

مکانیسم ماشه (Snapback Mechanism) بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ برای اجرایی کردن برجام به تصویب رسید

هدف از طراحی این مکانیسم، ایجاد یک ابزار بازدارنده بود تا در صورت نقض "اساسی" تعهدات از سوی ایران، تحریم‌های شش گانه شورای امنیت (قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹) به طور خودکار بازگردند

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

وجه تسمیه آن به "ماشه" از این جهت است که مانند کشیدن ماشه تفنگ، فرآیند بازگشت تحریم‌ها سریع و اجتناب‌ناپذیر است

مکانیسم ماشه چگونه عمل می‌کند؟

فرآیند فعال‌سازی این مکانیسم به این شکل است:

ارجاع شکایت: یکی از اعضای توافق (کشورهای گروه ۱+۵) با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به شورای امنیت، ادعای "عدم پایبندی اساسی" ایران را مطرح می‌کند.

فرصت ۳۰ روزه: از آن لحظه، شورای امنیت ۳۰ روز فرصت دارد تا با تصویب یک قطعنامه جدید، جلوی بازگشت تحریم‌ها را بگیرد.

بازگشت خودکار تحریم‌ها: اگر شورای امنیت نتواند در این ۳۰ روز قطعنامه لازم را تصویب کند، تمام تحریم‌های قبلی به طور خودکار احیا می‌شوند. نکته کلیدی این است که هر یک از اعضای دائم شورای امنیت می‌توانند با وتوی قطعنامه مذکور، عملاً بازگشت تحریم‌ها را حتمی کنند

آخرین وضعیت: فعال‌سازی مکانیسم در سال ۲۰۲۵

مجموعه‌ای از رویدادها و تحولات در سال ۲۰۲۵ در نهایت منجر به فعال شدن مکانیسم مزبور و بازگشت تحریم‌ها شد.

در ۲۸ اوت ۲۰۲۵ (۶ شهریور ۱۴۰۴)، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، فرانسه و بریتانیا) با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، رسماً فرآیند مکانیسم ماشه را به دلیل نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران فعال کردند

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۵ (۲۸ شهریور ۱۴۰۴)، قطعنامه‌ای که توسط کره جنوبی برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها ارائه شده بود، به دلیل عدم کسب آرای کافی رد شد.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵ (۴ مهر ۱۴۰۴)، قطعنامه پیشنهادی روسیه و چین برای تمدید مهلت بازگشت تحریم‌ها نیز با ۴ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع تصویب نشد

در نتیجه، تحریم‌های سازمان ملل مطابق برنامه در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۵ (۵ مهر ۱۴۰۴) به وقت نیویورک به طور کامل بازگشتند.

به طور خلاصه، مکانیسم ماشه یک ابزار حقوقی در برجام بود که برای تضمین اجرای توافق طراحی شد. بر اساس گزارش‌های موجود، این مکانیسم در پایان سپتامبر ۲۰۲۵ پس از شکست تلاش‌های دیپلماتیک در شورای امنیت، فعال شده و تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران بازگشته‌اند.

خطای دیپلمات‌ها؟

تحلیل این که آیا پذیرش مکانیسم ماشه توسط دیپلمات‌های ایرانی یک "خطای راهبردی بزرگ" بوده، نیازمند نگاهی همه‌جانبه به شرایط حاکم بر مذاکرات برجام و گزینه‌های پیش روی ایران است. نمی‌توان به صورت مطلق یک "بله" یا "خیر" داد، بلکه باید مزایا و معایب این تصمیم را سنجید.

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

در ادامه، استدلال‌های این مباحثه را بررسی می‌کنیم:

استدلال‌هایی که معتقدند پذیرش ماشه یک خطای راهبردی بود:

ایجاد یک تله حقوقی غیرمتقارن: منتقدان استدلال می‌کنند که این مکانیسم به‌صورت ذاتی به نفع طرف غربی است. آن‌ها می‌توانند با ادعای نقض "اساسی" (که البته تعریف دقیق و مستقلی ندارد) فرآیند را آغاز کنند، اما راه ساده‌ای برای ایران وجود ندارد تا در صورت نقض تعهدات توسط غرب (مانند عدم برداشت واقعی تحریم‌ها)، تحریم‌ها را به‌طور خودکار بازگرداند.

از دست دادن اهرم‌های مهم: با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ توسط ترامپ، ایران مهم‌ترین اهرم خود برای وادار کردن اروپا به عمل کردن به تعهداتش(ساز و کار مالی ویژه یا SPV و مبادلات اقتصادی) را از دست داد. اگر مکانیسم ماشه وجود نداشت، اروپا نمی‌توانست به سادگی تحریم‌های سازمان ملل را بازگرداند و ایران قدرت چانه‌زنی بیشتری داشت.

آسیب‌پذیری در برابر تغییر دولت‌ها: دیپلمات‌های ایرانی احتمالاً بر اساس حسن نیت و ادامه تعهد دولت اوباما عمل کردند. اما آن‌ها نتوانستند خطر تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دولتی کاملاً مخالف برجام را به‌درستی مدیریت کنند. پذیرش مکانیسم ماشه، توافق را در برابر این تغییر سیاست بسیار آسیب‌پذیر کرد.

تجربه تاریخی: وقوع دقیق همین سناریو (خروج آمریکا و سپس فعال‌سازی ماشه توسط اروپا) نشان می‌دهد که این خطر کاملاً واقعی و نه صرفا تئوریک بوده است. منتقدان می‌گویند یک دیپلماسی هوشمند می بایست توان پیش‌بینی چنین سناریوهای محتملی را می‌داشت.

استدلال‌هایی که معتقدند پذیرش ماشه در آن مقطع خاص، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بود:

شرایط بحرانی و فشار حداکثری تحریم‌ها: این دسته چنین استدلال می کنند که در زمان مذاکرات (۲۰۱۳-۲۰۱۵)، ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ خود قرار داشت. اقتصاد در آستانه ورشکستگی بود و نیاز به یک توافق فوری برای شکستن بن‌بست و کسب حداقل دستاوردها احساس می‌شد. بدون پذیرش مکانیسم ماشه، احتمالاً اصلاً توافقی حاصل نمی‌شد.

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

توافق یک بسته کامل بود: این گروه می گویند برجام یک بسته مذاکراتی بود که در ازای محدودیت‌های موقت و قابل بازگشت بر برنامه هسته‌ای ایران، لغو تحریم‌ها را در پی داشت. مکانیسم ماشه بخشی جدایی‌ناپذیر از این معامله بود. طرف غربی به هیچ وجه حاضر نبود بدون یک مکانیسم تضمینی برای بازگشت تحریم‌ها، توافق کند.

امید به عقلانیت طرف اروپایی: دیپلمات‌های ایرانی احتمالاً حساب کردند که اروپا به دنبال حفظ توافق است و منافع اقتصادی آن‌ها مانع از آن می‌شود که به سادگی مکانیسم ماشه را فعال کنند. آن‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که اروپا تحت فشار شدید آمریکا و با وجود تخلف واضح آمریکا از توافق، این مکانیسم را به کار گیرد. به عبارت دیگر، خطا را بیشتر در "تحلیل نادرست از رفتار متحدان غربی" می‌دانند تا در "اصل پذیرش مکانیسم".

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

دستیابی به دستاوردهای کوتاه‌مدت و حیاتی: طبق تحلیل مدافعان برجام، همین توافق باعث شد ایران از انزوای کامل بین‌المللی خارج شود، بخشی از دارایی‌های مسدودشده کشور آزاد شود (هرچند موقت)، و برنامه هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود. به باور موافقان برجام، این دستاوردها در آن مقطع بحرانی، برای نظام بسیار حیاتی بود.

جمع‌بندی و تحلیل نهایی:

اگر بخواهیم از زاویه‌ی نتیجه‌گرایی (Consequentialism)به این موضوع بنگریم، با توجه به نتیجه نهایی (بازگشت تحریم‌ها)، به نظر می‌رسد که این تصمیم یک اشتباه تاکتیکی پرهزینه بود، زیرا ایران را در موقعیتی آسیب‌پذیرتر قرار داد.

اما از منظر بستر تاریخ (Contextualism)، چنان که شاکله‌ی استدلال موافقان برجام تا همین امروز است، در شرایط آن زمان، گزینه‌ی بهتری در دسترس نبود. عدم توافق به معنای تداوم تحریم‌های فلج‌کننده با هیچ چشم‌اندازی برای لغو آن‌ها بود.

نکته کلیدی این است که، شاید بزرگ‌ترین خطا نه در "پذیرش مکانیسم ماشه"، بلکه در عدم ایجاد یک مکانیسم متقابل یا ضمانت اجرایی قوی‌تر برای الزام اروپا و آمریکا به تعهداتشان بود. همچنین، ممکن است خطا در "برآورد بیش از حد از تعهد و استقلال عمل اروپا در برابر آمریکا" باشد.

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

به بیان ساده‌تر، دیپلماسی ایرانی در یک بازی شرط‌بندی شرکت کرد و بر اساس تحلیل خود از طرف مقابل، مکانیسم ماشه را پذیرفت. اما تحولات بعدی (به‌ویژه خروج آمریکا و دنباله‌روی اروپا) نشان داد که این تحلیل خوشبینانه بوده و در نهایت این شرط‌بندی را باخت. بنابراین، می‌توان آن را یک خطای راهبردی در پیش‌بینی رفتار طرف مقابل، نه لزوماً یک اشتباه مطلق در اصل مذاکره، دانست.

مکانیسم ماشه و تحریم‌های ثانویه: جزء از کل؟

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که تحریم‌های ثانویه آمریکا که پیش از این نیز به طور گسترده فعال بودند، فشار اصلی را ایجاد می‌کنند و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند. اما بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که فعال‌شدن مکانیسم ماشه، فشار تحریمی را از چند جنبه کلیدی کیفاً تغییر و به طور واقعی افزایش می‌دهد.

تحریم‌های ثانویه آمریکا در مقابل تحریم‌های چندجانبه ملل متحد

برای درک تغییر ایجادشده، ابتدا باید تمایز بین این دو نوع تحریم را فهمید:

تحریم‌های ثانویه آمریکا: این تحریم‌ها یک‌جانبه و مبتنی بر قدرت اقتصادی آمریکا هستند. آنها شرکت‌ها و افراد غیرآمریکایی را تهدید می‌کنند که اگر با نهادهای تحریم‌شده ایرانی کار کنند، خودشان از دسترسی به سیستم مالی و بازار آمریکا محروم خواهند شد. اثر اصلی این تحریم‌ها، ایجاد ریسک و ترس است.

تحریم‌های شورای امنیت: این تحریم‌ها چندجانبه و مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل هستند. آن‌ها برای همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد الزام‌آور هستند. نقض آن‌ها نه تنها یک تصمیم تجاری، بلکه یک تخطی از حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود.

تحریم‌های ملل متحد چگونه فشار را به‌طور "واقعی" افزایش می‌دهند؟

بازگشت تحریم‌های شورای امنیت، فشار بر ایران را از طریقی افزایش می‌دهد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به تنهایی قادر به آن نبوده‌اند:

الزام‌آور کردن فشار برای تمام جهان: پیش از اسنپ‌بک، کشورهایی مانند چین، روسیه یا هند می‌توانستند با استناد به عدم مشروعیت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، همکاری خود با ایران را ادامه دهند. اما با بازگشت قطعنامه‌ها، این همکاری‌ها از نظر حقوق بین‌ملل نیز ممنوع می‌شود. این موضوع موضع دیپلماتیک این کشورها را به شدت تضعیف و عرصه را برای ایران تنگ‌تر می‌کند.

احیای تحریم‌های تسلیحاتی: یکی از مهم‌ترین تحریم‌هایی که با برجام لغو شد و اکنون بازمی‌گردد، ممنوعیت خرید و فروش تسلیحات متعارف است. این تحریم‌ها ایران را از دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته نظامی مانند جنگنده‌ها، ناوها و سامانه‌های موشکی بازمی‌دارد و از نظر امنیتی بسیار تاثیرگذار است.

ایجاد یک مکانیزم پویا برای افزایش فشار: تحریم‌های شورای امنیت (به ویژه قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۹۲۹) تنها یک فهرست ثابت نیستند. آن‌ها شامل تشکیل کمیته‌ای برای نظارت و به‌روزرسانی فهرست افراد و نهادهای تحت تحریم هستند. این کمیته می‌تواند به طور مداوم دامنه تحریم‌ها را گسترش داده و راه‌های دور زدن تحریم توسط ایران را هدف بگیرد. این ویژگی، تحریم‌ها را "هوشمند" و کارآمد می‌کند.

تقویت مشروعیت تحریم‌های ثانویه آمریکا: وقتی شورای امنیت به طور رسمی ایران را متخلّف می‌داند و تحریم‌ها را بازمی‌گرداند، ادعاهای آمریکا مبنی بر خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت بین‌المللی می‌گیرد. این موضوع به ایالات متحده بهانه و توان بیشتری می‌دهد تا تحریم‌های ثانویه خود را با شدت بیشتری اعمال کند و بر کشورهای دیگر برای اجرای آنها فشار بیاورد.

اگرچه تحریم‌های ثانویه آمریکا همواره ابزار اصلی فشار بوده‌اند، اما فعال‌شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، فشار را به طور واقعی و محسوسی افزایش می‌دهد. این افزایش فشار نه لزوماً از طریق اضافه شدن محرومیت‌های کاملاً جدید، بلکه از طریق بین‌المللی‌سازی، الزامی‌کردن و مشروع‌سازی فشارهای موجود حاصل می‌شود. به لحاظ نظری، این کار فضای مانور دیپلماتیک و اقتصادی ایران را کاهش می دهد.

اما درباره تبعات فعال‌سازی مجدد تحریم‌های سازمان ملل، نکاتی بسیار مهم وجود دارد که مربوط به تغییرات بعضا چشمگیر در فضای جامعه جهانی و روابط بین‌الملی، امروز نسبت به زمان انعقاد برجام، می شود.

به نظر می‌رسد "الزام‌آور کردن فشار برای تمام جهان" در شرایط کنونی، به دلیل تضعیف شدید انسجام "جامعه جهانی"، نسبت به ده سال پیش اثرگذاری و مشروعیت بسیار کمتری دارد.

در ادامه، این تغییر را با استناد به تحولات اخیر شورای امنیت و مواضع قدرت‌های جهانی بررسی می‌کنیم.

لزام‌آوری تحریم‌ها: از حقوق بین‌الملل تا میدان عمل

اتکای اصلی استدلال طرف غربی بر "الزام‌آور" بودن تحریم‌های شورای امنیت برای همه کشورهاست. اما در عمل، این الزام‌آوری به "تمایل سیاسی" کشورها برای تبعیت از آن وابسته است. شواهد اخیر نشان می‌دهد این تمایل به شدت کاهش یافته است:

مخالفت آشکار روسیه و چین: این دو کشور نه تنها در شورای امنیت علیه فعال‌سازی مکانیسم ماشه رأی دادند، بلکه حتی قطعنامه‌ای برای تمدید مهلت آن ارائه کردند که با مخالفت اکثریت شورا(که در بلوک امریکا بودند)مواجه شد.

مکانیسم ماشه: ضرورت اجتناب‌ناپذیر یا خطای دیپلماسی؟/ آیا «نظام بین‌الملل» توان اجماع‌سازی «عملی» علیه ایران را دارد؟

این موضع‌گیری قاطع نشان می‌دهد آن‌ها تحریم‌های بازگشتی را فاقد مشروعیت می‌دانند و احتمالاً همکاری چندانی با آن نخواهند داشت.

عدم اجماع حتی در شورای امنیت: رد قطعنامه پیشنهادی روسیه و چین با ۹ رأی مخالف در مقابل ۴ رأی موافق، نه قدرت تحریم‌ها، بلکه عمق شکاف در شورای امنیت را نشان می‌دهد

وقتی نهاد تنظیم‌کننده نظم بین‌المللی خود دچار چنددستگی است، چگونه می‌تواند ادعای "الزام‌آوری" برای دیگران داشته باشد؟

بی‌اعتباری بازگشت تحریم‌ها از دید ایران و راهبرد مقاومت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، فعال‌سازی مکانیسم ماشه در شرایطی که غرب خود با خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اقتصادی، اولین نقض‌کننده توافق بوده، عملی دوگانه‌گرایانه و غیرقابل قبول است

این نگاه، مشروعیت هر اقدام بعدی را زیر سؤال می‌برد.

نتیجه: الزام‌آوری ضعیف‌تر در جهانی چندپاره

در کلیت می توان اذعان کرد که "الزام‌آور کردن فشار برای تمام جهان" در شرایط کنونی به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از دهه پیش است. آن‌چه در سال ۲۰۱۵ بر پایه یک اجماع بین‌المللی نسبی و اعتماد به نهادهای چندجانبه استوار بود، امروز در معرکه‌ی تضعیف این نهادها و رقابت قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است.

اگرچه تحریم‌های شورای امنیت از نظر حقوقی برای کشورهای عضو الزام‌آور باقی می‌مانند، اما توانایی و اراده سیستم بین‌المللی برای اجرای یکپارچه و مؤثر آن‌ها به شدت کاهش یافته است. بنابراین، اثر اصلی فعال‌سازی مکانیسم ماشه در حال حاضر، بیشتر سیاسی و نمادین است و کم‌تر می‌تواند ادعای "اتحاد جامعه جهانی" را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    6 4
    اسم قشنگی برای جماعت غربی وحوش غربی
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      3 0
      قیمت دلار رو کنترل کنید قیمت یه چیزی تو اینترنت انگار روزی ۱ میلیون میاد روش این مملکت ما صاحب نداره؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      قیمت دلار رو کنترل کنید قیمت یه چیزی تو اینترنت انگار روزی ۱ میلیون میاد روش این مملکت ما صاحب نداره؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      قیمت دلار رو کنترل کنید قیمت یه چیزی تو اینترنت انگار روزی ۱ میلیون میاد روش این مملکت ما صاحب نداره؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      قیمت دلار رو کنترل کنید قیمت یه چیزی تو اینترنت انگار روزی ۱ میلیون میاد روش این مملکت ما صاحب نداره؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      3 1
      بعضی حامیان اصلاحات وقتی ابتدای کاری مثل برجام خوب میشه میگن به به کار اصلاح طلبانه! وقتی گندش در میاد میگن مردم از چپ و راست عبور کردن!! خب گردن بگیرید رایی که دادید رو
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 3
      اسم مهم نیست مهم اینه برخی بانیان برجام در ایران هدفشان قبضه کردن قدرت به صورت دائمی بود بین خودشان لذا ماشه رو مجبور شدند قبول کنند تا قرداد امضا بشه. تقریبا مدل پوتین مدودوف. البته لو رفتن فلات فایل صوتی کارشون رو پیش شورای نگهبان خراب کرد
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      1 1
      بالاخره وفاق کار خودش رو کرئ! حتی دارید از ماشه هم حمایت می کنیدذ
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    7 2
    از همون صحبت های رفسنجانی در اینکه آینده دنیای گفتمان است و نه موشک و صحبت های شیخ بنفش که بریم سراغ برجام موشکی و ... معلوم بود این برجام هسته ای هم یک پروژه بود
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 0
      خدا لعنت کنه اونهایی رو که خیانت و وطن فروشی رو عادی جلوه می دن و میخوان مشتی بی شرف، بی سواد و بی ناموس مثل خودشون رو سفیدشویی کنن !
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    4 3
    حتی اگر دیپلمات های ما مقصر تصویب این بند در برجام بودند چرا نظام ،مجلس،شورای نگهبان ان را پذیرفت در ضمن ما که به اکثر تعهداتمان عمل کردیم وکدام تحریم ها برداشته برداشته شدند، هدف برجام فقط نابودی صنعت هسته ای بویژه تولید آب سنگین بود که امریکا و غرب به هدفشان رسیدند، نتیجه پذیرش برجام شد وضعیت فعلی و اگر کار خاصی مثل خروج از ان پی تی و ساخت بمب اتمی انجام ندهیم احتمالا میشود پذیرش برجام۲
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    3 2
    ساخت صدها مزرعه غنی سازی در ژرفای زمین به دور از چشمان جواسیس (بخصوص در لباس بازرسین) و ساخت بازدارندگی هسته ای از الزامات است.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    6 4
    مملکت که بیفته دست اصلاح طلب همین میشه اخرش
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 2
      چه اصلاح طلب وچه اصول گرا هر دو مقصر در سهل انگاری در قرارداد برجام با بودن مکانیسم ماشه که به سود غربیها تمام شد
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      3 3
      ۶ قطعنامه تحریمی دست پخت جلیلی بوده باید از برگشتش خوشحال باشید
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      12:47 3 قطعنامه مربوط به دوره دبیر فعلی هست در زمانی که همین پست رو داشت و در زمان ایشون هم ذیل فصل هفت قرار گرفتیم کسی هم خوشحال نیست از این تاسف خورده میشه که شما و امثال ظریف و عراقچی اصلا منکر ماشه بودید و همه تحریمها رو لغو می دونستید و می گفتید اشک امریکایی ها رو درآوردید ولی همه اینها مهمل بود حالا هم با چرخش چند باره میگید اجتناب ناپذیر بود
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    8 6
    واقعیت این است که برجام خوب و به نفع کشور بود بدون مکانیزم ماشه هم توافق نمی شد فقط ما جهان سومیها عجولیم . اگر به برجام متعهد مانده بودیم احتمال حمله خیلی کم بود و الان هم به این راحتی مکانیزم ماشه اجرا نمی شد. خوب آمریکا خارج شد چون در برجام مجازاتی برای خرججش نبود ولی ما در صورت نقض با مشکل مواجه می شدیم که شدیم. الان هم اگر به تعهدات خودمان در NPT پایبند نباشیم اینبار با رای موافق همه اعضای شورای امنیت بر علیه ما قطعنامه صادر میشه ودر دنیا یی که واقعا در آن تنها مانده ایم بلای عراق ولیبی سرمان می آید. بهتر است با عمل بقیه تعهداتمان در NPT در درجه اول از بدتر شدن اوضاع جلو گیری کنیم و با تعلیق داوطلبانه غنی سازی با شرط توقف تحریمها موافقت کنیم. دنیا دنیای زور است و ما زور مان به غرب نمی رسد این یک واقعیت است.
    • باغبان پیر FR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      4 1
      آیا شما برجام را خوانده اید ؟ فکر نمیکنم
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 2
      ما با برجام 4 بار تنبیه شدیم یک بار زمان انعقاد توافق که همه چی رو عملا متوقف کردیم و در عمل چیز قابل دفاعی دریافت نکردیم (لیلاز می گه حتی یک پی هم بهمون ندادند) بار دوم زمان خروج ترامپ تنبیه سوم زمان پزشکیان و 5 دور مذاکرات با 9 بسته ی تحریمی و عاقبت جنگ و بار چهارم هم الان بابت ماشه تنبیه شدیم
  • ایرانپرست IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    7 2
    تا دیروز خوب بود الان ک گندش درامد دارن خودشونو ب در و دیوار میزنن بندازن گردن کس دیگه.امیدوارم مردم فریب قلم ب مزدها و سیاست بازهای ک غلط سیاسی خودشونو میخوان بندازن گردن دیگران رو نخورن.ظریف و روحانی باید بخاطر ضرر ب کشور و مردم محاکمه بشن.
  • ali2 IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    4 2
    یارو زروش به زنش نمی رسید می امد بچه ها را کتک گاری می کرد! حالا یه سری برای خود فیل هوا میکنند که بله ظریف این شد و روحانی چنین ... - این گوی و این میدان- بسم الله!
  • US ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    قدرت اجماع سازی دارد با این تهدید که هر کسی با ایران تجارت کند! با آمریکا و اروپا نمی توانند!
  • US ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    3 2
    ه نظر می‌رسد که این تصمیم یک اشتباه تاکتیکی پرهزینه بود، زیرا ایران را در موقعیتی آسیب‌پذیرتر قرار داد.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    3 1
    لطفاً ماله کشی نکنید
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    سلام نباید برای گذشته تاسف خورد باید از گذشته درس گرفت و برای آینده همین امروز برنامه ریزی کرد مکانیسم ماشه یک فرصت بزرگ تاریخی برای ایران پدید می آورد که اگر مدیران حاکمیت درست از آن استفاده کنند کشور را به یک قدرت فرهنگی و اقتصادی دز دنیا تبدیل خواهد کرد و در داخل کشور برای سالهای آینده ایران را بیمه خواهد کرد
  • باغبان پیر FR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    4 1
    فرانسه, انگلستان و آلمان به تعهدات خود طبق آنچه در برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ مندرج میباشد عمل نکردند . چندین سال هم با بی مسولیتی و بی تعهدی قانون گریزی کردند . و حالا نامه ای را هم به شورای امنیت سازمان ملل داده اند و شورای سازمان ملل هم تشکیل جلسه در این باب داد اما هم اقدام این سه کشور طبق دستور عمل برجامی برای اجرای گزینه ماشه روند قانونی خود را طی نکرده و شورای امنیت سازمان ملل هم بی توجه به راهکار درج شده در برجام نامه این سه کشور را پذیرفته و تشکیل جلسه داده است . هم اقدام این سه کشور و هم عملکرد شورای سازمان ملل غیر قانونی میباشد
    • ایرانی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      اروپا هم یواش یواش خودش رو برای بدبختی اماده کنه با این غلط زیادی که کرد یه پهباد شاهد دادیم به روسیه کلی خسارت به تجهیزات گران قیمتتون زد  از این به بعد منتظر شگفتانه های زیادی باشید البته ما به روسیه ندادیم تکذیب میکنیم عاقلان دانند 
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    3 0
    چی شدبعداز سالها نتیجه مذاکرات قراردادبرجام خوشی زودرس ولی پایانی غم انگیز چرااجازه دادند تا مکانیسم ماشه درقرارداد گنجانده شود ؟!
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 1
      تو اول بگو چی شد بعد از ۲۵ سال غنی سازی و موشک سازی و پدافند سازی صدها میلیارد دلار پول مردم در عرض ۱۲ رو همه دود شد رفت هوا و تمام تاسیسات نابود و دفن شد، دانشمندان توی خونه هاشون کشته شدند، در حالی که همه میدونستید که قراره حمله بشه.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 1
      جناب بعید میدونم حتی برآورد ذهنی درستی از صدها میلیارد دلار داشته باشی در ثانی اگر ما تمام موشک و پدافند و هسته ایمون منهدم شده بود در این تردیدی به خرج نمیدادن که حمله اصلی رو انجام بدن و کار رو یکسره کنن
  • US ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 1
    بفرمایید آتیش بزنید برجام رو!!
    • باغبان پیر FR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      6 0
      خیلی وقت است که ایران برجام را آتش زده است . وقتی غربی ها نخواستند ان را اجرا کنند ایران غنی سازی را از ۳.۷ درصد به ۲۰ درصد و بعد به ۶۰ درصد رساند این یعنی آتش زدن برجام
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    یک توافق یک طبقه خسارت محض را بزک نکنید. تحلیل تان آبکی بود
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 1
      توافق در جواب ۶ تحریمی بود که احمدی نژاد و جلیلی وسایرین به مردم تحمیل کردند،تازه برگشتیم به زمان بسته های پیشنهادی معروف جلیلی
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      تحریم رو احمدی نژاد و جلیلی تحمیل نکردن امریکایی ها و غربی ها تحمیل کردن که مهمترین اونها یعنی 1929 دستپخت متوهمین سال 88 بود آدرس غلط دیگه نخ نما شده
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    آیا بهتر نیست بجای کم اهمیت جلوه دادن و بی اثر گفتن مکانیسم ماشه بدنبال اتخاذ تدابیر شدید اقتصادی در پی زلزله ایجاد شده در اقتصاد باشیم . اینقدر گفتن مکانیسم ماشه الکیه که بخودشون هم مشتبه شده یا شایدم برای فرار از مسئولیته . باباجون اقتصاد دچار ابرتورم بسیار شدیدی شده اونم در شرایطی که دیگه رمقی برای مردم نمونده . شمای مسئول حقوقت نجومیه صدات از جای گرم درمیاد . بی تفاوتی به وضع مردم یعنی وای بحال آخرتت
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 0
    جلوی احتکارگران بورس و دلار و طلا و کالا را بگیرید ،این روند نابودکننده اعتماد مردم و باعث شکاف وحشتناک اجتماعی است
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 0
      دقیقا و همان هدف دولت سوم حسن دروغگو (روحانی) است.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    تعطیلی، تعلیق و یا اوراق کردن 95 درصد فناوری هسته‌ای، خارج کردن حدود ده هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده از کشور، از کار افتادن همزمان هشت هزار کارخانه، شرطی‌سازی و فلج کردن اقتصاد، سقوط معدل رشد اقتصادی هشت سال به حدود صفر درصد، و نهایتاً فعال‌سازی مکانیسم ماشه پس از ده سال، گوشه‌ای از نتایج شاهکار! برجام است و این در حالی است که بانیان و حامیان برجام ادعا می‌کردند تحریم‌ها لغو شده و برگشت‌ناپذیر است و چیزی به نام مکانیسم ماشه هم وجود ندارد!
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 0
    همه اقدامات اروپا در جهت نجات رژیم منفور و کودک کش صهیونی است جاسوس خانه های این سه کشور اروپایی باید در تهران بسته شود چه فایده‌ای برای ملت ایران دارد که دشمنان قسم خورده ملت ایران از نزدیک مشغول دیدبانی و گرا دهنده به همدستان ظالم خود باشند
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    خیانت بی‌سابقه‌ای در حال وقوع است و آن اینکه بانیان و حامیان و انکار‌کنندگان مکانیسم خسارتبار ماشه، حالا که تحریم‌ها از اوج سقوط کرده، می‌کوشند به معتبرسازی و بزرگ‌نمایی آثار همان سازوکار بپردازند و اقتصاد را ملتهب کنند تا سپس ضرورت تسلیم در برابر باج‌خواهی‌های پایان ناپذیر دشمن را نتیجه بگیرند. این شبکه علیه امنیت و منافع کلان ملی اقدام می‌کنند و برخورد قاطع و قانونی با سرشبکه‌های نفوذ و اخلال قطعاً می‌تواند هم موجب آرامش در بازار شود و هم امید دشمن سرخورده و مستأصل را ناامید کند.
  • 123 IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 1
    چهارتا شالاتان نظیر امریکا انگلیس فرانسه که نظام بین الملل نیست.دنیا به این شارلاتانها پشت کرده.و ایران در مسیر درست قرار داره.ما بایستی ارتباطمون رو با متحدینمون بالاخص چین گسترده کنیم .
    • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      1 0
      مطمئن باش چین هم وقتی حرف منافع ملی وکشورش پیش بیاد به ما پشت خواهدکرد همانطوری قبلا کرد.
  • US ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 1
    خاک بر سر دیپلوماتی که در مقابل دشمنان خبیث و حمله گر حسن نیت نشان بدهد. این حسن نیت شما دیپلوماته و مسوولان باسواد کشور این ضرر ها و شکست ها و محرومیت ها و تحریم ها بر سر مردم ایران سرازیر می‌کند این دیپلوماتهای بی لیاقت و باسواد بای در دادگاههای قضائی محاکمه بشوند.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    2 1
    جلوی احتکارگران بورس و دلار و طلا و کالا را بگیرید ،این روند نابودکننده اعتماد مردم و باعث شکاف وحشتناک اجتماعی است
    • علی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 1
      دقیقاً👌👌 تنها مشکل کشور ما همینه که یه قوه‌قضاییه و تعزیرات و بازرسی درست درمون نداریم که جلوی زالوها و مافیاهای داخلی رو بگیره! وگرنه همۀ این تحریم‌ها و ماشه و پاشه و اسنپبک و اسنپ فود و...! کمترین اثر ممکن رو میداشت
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 1
    یک‌جور همه اسنپ بک رو انداختن گردن ظریف و روحانی که انگار قبلش کشور ایران یک نظام عادی و نرمال در دنیا بود!! اگر برجام نبود همون ۱۰ سال پیش بمبارون میشدید، فقط قضیه کمی تاخیر کرد همین
  • شناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 1
    حالا دیگه مشکلی برای فروش موشک به روسیه وجود نداره ودر وعوضش میشه هواپیما سخو 57 زیر دریایی فوق سنگین هسته ای مصلح به موشک های هسته ای و هم چنین کلاهک هسته ای راحت تا 150 تا خرید اگر مجلس تصویب ساخت سلاح هسته ای کنه لازم نیست بسازیم همون روز میشه از روسیه خرید(البته در مورد ارسال موشک میشه برای روسیه یک موشک اختصاصی ساخت که نشون نده موشک مال ماست)
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      "مصلح" نه! مسلح
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      سوخو نه سخو
    • علی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      0 0
      پوتین روباه صفت ایران روبازی دادکی میخواید بفهمید روسیه وچین دوست مانیستن
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ما باید سریعا بمب هسته ای تولید کنیم و با سرعت زمانی که اروپا و امریکا در ضعف هستن و در حال سقوط هستن بهشون حمله کنیم و قطعا در وضعیت الان پیروز می شیم
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 1
    دستاورد ۴۰سال فعالیت هسته آیی چه بوده حتی سوخت تولید ایران رو در رآکتور هسته آیی بوشهر اجازه نداده روسیه استفاده بشه ونهایتا برفرض گذاشتن مگر ارزش این سوخت چقدرهست نهایتا سالی 500میلیون دلار تبعات مستقیم حمله به ایران با بیش از 1100کشته و حداقل 1000میلیارد دلار ضرر مستقیم و 5000میلیارد دلار غیرمستقیم و حداقل ده میلیون نوزاد بخاطر شرایط بد اقتصادی بدنیا نیومدن
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
      2 0
      غنی سازی مطلقا هیچ نفعی برای مردم نداشته و نخواهد داشت، منتها نظام این موضوع را تبدیل به ناموس مملکت کرده و حاضره هر هزینه ای بخاطرش بده جان ۱۱۰۰ نفر ومیلیارد ها دلار زیان به کشور تازه شروعشه
  • FR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 0
    مثل اینکه خیال ندارید دست از سر برجام بردارید و اعصاب مردم را بیش از این تحریک نکنید !
  • جلالی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    1 0
    سلام، خطای دیپلماسی ،بی تفاوتی مجلس و شورای امنیت ملی در نحوه پوشش اغماض های وزارت امور خارجه ، چه در زمان حسن روحانی وچه در زمان دولت پزشکیان ،باعث گردید که سه کشور اروپایی ،فرصت را مناصب دیده ،برای ایجاد فشار بر کشور وملت، عملا قصور های دولت ومجلس وشورای امنیت ملی ،باعث این وضعیت گردیده است،
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 1
    این توجیهات مدافعان ماشه که شما اینجا میارید، مزخرفاته. اگه واقعا مشکل مذاکره کنندگان ما خطای تحلیل بود یا اصلا به قول شما بدون پذیرش مکانیسم ماشه ، توافقی شکل نمی گرفت، لزومی به دروغگویی ظریف و مجموعه دولت روحانی و تکذیب اصل ماجرای وجود مکانیسم ماشه توسط اونها نبود، اونهم در حالی که افرادی در این مورد بهشون تذکر دادن. میدونستن چه تله ای برای ایران کار گذاشتن و آگاهانه چنین کردن. همونطور که همین الان هم از بقیه طلبکارند و دلایل شما رو نمیارن. در ضمن خاطرمون هست که مواردی مثل تحریم تسلیحاتی ایران هم با وجود تذکر طرف روسی و ... و بدون اجبار جدی برای این کار با اصرار و بیتوجهی طرف ایرانی پذیرفته شد. جواب سوالتون در اینه که ببینید پیش برندگان اون پروژه همچنان در همون مسیر تسلیم هستن، نه خطای تحلیلی
  • FI ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 0
    تصفیه اصلاح‌طلبان ستون پنجمی از نهادهای حاکمیتی و وزارت امور خارجه
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام. خیلی خیلی ماهرانه نامحسوس جانبدارانه تحلیل کرده اید. خودکشی، خودکشی است. برجام هم خودکشی بود. ایران را برای ابد از بسیاری از حقوق خخودشان محروم میکرد. الحمدالله این خیانت توسط خود غرباز بین رفت. دیگر چه لزومی دارد خیانت را توجیه کنید؟ به تشریح حقوقی که برای ابد از دست دستمیرفت بپردازید. .
  • DE ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دنبال مقصر اصلی این شرایط بگردید
  • معین IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
    0 0
    محاکمه مقصرین برجام بصورت علنی با توجه به درخواست مجلس از کره شمالی یاد بگیرید قوه قضائیه بسم الله کسانی که زبان دنیا می‌فهمیدم ببرید پای میز محاکمه وگرنه همین آش است و همین کاسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس