gfdv

شرکت «بایکار»، که در دهه ۱۹۸۰ توسط اوزدمیر بایراکتار تاسیس شد و اکنون توسط پسرش سلچوک – داماد اردوغان-اداره می شود ، نه تنها به یک موفقیت صنعتی، بلکه به یک ابزار سیاست خارجی تبدیل شده است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پهپادها نقش مهمی در جنگ‌های نوین امروزی ایفا می‌کنند. امروزه در منطقه پرآشوب غرب آسیا، اگر کشوری در صنعت هوا و فضا (که پهپادها و هواپیماهای جنگی هم بخشی از آن است) حرف برای گفتن نداشته باشد، محکوم به شکست خواهد بود. در منطقه غرب آسیا جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه از قدرت‌های پهپادی محسوب می‌شوند که شهرت پهپادهای آن‌ها به‌ویژه پهپادهای ایرانی علاوه بر منطقه، در جهان هم انعکاس دارد.

در سال‌های اخیر تولید دو پهپاد «شاهد ۱۳۶» و «بیرقدار» در جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است. ایران و ترکیه با ساخت این دو پهپاد راهبردی به دنبال توسعه قدرت هوایی خود هستند.

در مقاله‌ی پیش‌رو، «شای گال»، تحلیل‌گر اسراییلی در وبگاهEurasian Times ، نگاهی نسبتا منتقدانه به پهپاد مشهور بایراکتار(یا همان بیرقدار) ترکیه دارد. شای گال یک تحلیل‌گر و مشاور استراتژیک است که در امور امنیت بین المللی، استراتژی دیپلماتیک و مدیریت بحران در تقاطع میان حوزه‌های دفاعی و ژئوپلیتیک تخصص دارد.

او به رهبران ارشد دولتی و نظامی رژیم صهیونیستی مشاوره می دهد. پیش از این، گال به عنوان معاون رئیس روابط خارجی در صنایع هوافضای رژیم اسراییل (IAI) خدمت کرده است.

بدیهی است که اظهارات این تحلیل‌گر اسراییلی از باب آشنایی با تحلیل‌های فنی مختلف و چشم‌اندازهای متفاوت در این حوزه بازنشر می شود و به معنای تایید محتوای آن از سوی مشرق نیست.

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

ترکیه چرخ را از نو اختراع نکرد. در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، نیروی هوایی ترکیه با هواپیماهای بدون سرنشین «جستجوگر» و «هرون» اسرائیلی علیه پ.ک.ک عمل می کرد و به دنبال «شکارچی»( Predator) و «دروگر»( Reaper) از ایالات متحده بود – این واقعیت انکار شد، اما در عراق افشا گردید. TB۲ در قره باغ (۲۰۲۰) و اوکراین (۲۰۲۲) به شهرت رسید و از عملیات خود فیلمبرداری می کرد تا این که پهپاد اقتباسیِ روسیه نقش آن را محدود کرد.

حتی مطالعات «همسو»{از جمله موسسات ترکیه‌ای} عملکرد آن را «متوسط» ارزیابی کردند. در ژوئن ۲۰۲۵، پس از ماه ها رکود، فیلم‌هایی منتشر شد که TB۲ دوباره بر روی خرسون ظاهر شد و به یک قایق روسی حمله کرد – یک یادآوری از این که در لایه‌های نازک پدافندی، این سیستم قابیلت نفوذ دارد.

شرکت «بایکار»، که در دهه ۱۹۸۰ توسط اوزدمیر بایراکتار تاسیس شد و اکنون توسط پسرش سلچوک – داماد اردوغان-اداره می شود ، نه تنها به یک موفقیت صنعتی، بلکه به یک ابزار سیاست خارجی تبدیل شده است.

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

اگر «برند» را پاک می کردید، زنجیره تامین آن جهانی بود: نسخه‌های اولیه با موتورهای روتاکس اتریشی و اپتیک WESCAM کانادا با سیستم رصد هوایی Hensoldt ARGOS-II کار می کردند.

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

توقف اوتاوا در سال ۲۰۲۰ و معکوس شدن جزئی صادرات WESCAM در سال ۲۰۲۴ نشان داد که در دسترس بودن قطعات(به ویژه قطعات حساس) امری کاملا سیاسی است. تا اواسط سال ۲۰۲۵، داده‌های کانادایی حکایت از بیش از ۱۲۰ میلیون دلار تحویل مجدد WESCAM دارد که نشان می دهد که بایراکتار مثلا «بومی»، همچنان گروگان مجوزهای غربی است.

با وجود ادعاهای مربوط به کپی‌برداری، بِیکار در ابتدا بر پایه زیرسامانه‌های غربی — ابتدا اسرائیلی و سپس آمریکایی — توسعه یافت و پس از آن به قطعات ترکیهای روی آورد. هم‌اکنون سامانه اپتیکال ASELFLIR-۵۰۰ ساخت شرکت اسلسان، پهپادهای تی‌بی۲ خط مقدم را مجهز کرده است، در حالی که نمونه جدیدتر ASELFLIR-۶۰۰ برد و سطح خودکارسازی را افزایش داده است — اقدامی برای کاهش وابستگی در برابر تحریم‌ها که البته هنوز در حال تکامل است.

آنکارا یک مدل خدمات را صادر می کند: ۲۴ TB۲ های لهستان تحت پوشش یک قرارداد چند ساله NSPA(آژانس پشتیبانی و تامین ناتو) برای آموزش، تدارکات و پشتیبانی خدمات قرار دارند.

در بالکان (آلبانی ، کوزوو ، بوسنی)، تحت فشار یونان و صربستان، معاملات غیرشفاف گسترش یافته است. امسال، کرواسی شش TB۲ به همراه خدمه‌ی آموزش‌دیده‌ دریافت کرد و به طور رسمی آن‌ها را وارد خدمت کرد، و به این ترتیب به یکی از اولین اعضای ناتو تبدیل شد که آن‌ها را برای ماموریت رزمی رسمی به کار گرفت.

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

برای دولت‌هایی که قیمت ظاهری وسوسه‌انگیز است، پهپاد تی‌بی۲ چندین برابر از ام‌کیو-۹ ریپر ارزان‌تر بوده و حتی از بسته‌های پیشنهادی پهپادهای هرملز-۹۰۰/هرون-تی‌پی اسرائیلی و وینگ لونگ/سی‌اچ-۴ چینی نیز قیمت کمتری دارد.

این سامانه برای «جنگ‌های مرزی» و «نمایش بازدارندگی» به‌اندازه کافی خوب است. هواداران استدلال می‌کنند که این مقرون‌به‌صرفه بودن و سابقه رزمی، بر ریسک‌های آن می‌چربد – اما زمانی که تحریم‌ها زنجیره تأمین را مختل کنند، وابستگی به آنکارا، حاکمیت ملی را به برنامه‌های زمانی ترکیه گره خواهد زد

در آسیا، کارزار سال ۲۰۲۰ آذربایجان ارزش TB۲ را نشان داد، در حالی که قرقیزستان و تاجیکستان به نرم افزار و قطعات یدکی فروشنده متکی بودند.

برای هند، درس واضح‌تر است. پاکستان در حال حاضر قابلیت پهپادی ترکیه را در کنار ناوگان چینی Ch-۴ و Wing Loong قرار می دهد و یک خط تامین دوگانه‌ی مقاوم در برابر تحریم‌ها ایجاد می کند.

انتقال هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته آنکارا، همراه با پشتیبانی چین، به این معنی است که "قدرت هوایی ارزان" می تواند در دو جبهه – کشمیر و اقیانوس هند-علیه دهلی نو هدایت شود. چیزی که اغلب گفته نمی شود این است که ترکیه، پاکستان و چین نه تنها تامین کنندگان موازی هستند بلکه به یک اکوسیستم واحد وابستگی پاکستان همگرا هستند– یک شمشیر دولبه.

در غرب آسیا، ترکیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین مرزی را در عراق و سوریه عادی کرد؛ تیراندازی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ در حسکه به سوی این پهپادها نشان داد که این سیستم‌ها چقدر راحت به خطوط قرمز ائتلاف غربی می آیند.

در آفریقا، TB۲ها به قدرت هوایی مقرون به صرفه رژیم‌های در حال مناقشه تبدیل شدند: عنصری تعیین‌کننده در جنگ تیگرای اتیوپی که سپس کاربرد آن به مالی و نیجر گسترش یافت.

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

در لیبی، هیئت‌های سازمان ملل متحد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را که ناقض تحریم‌ها بودند، مستند کردند که نشان می دهد اقتصاد هواپیماهای بدون سرنشین، جنگ را از طریق نیروهای نیابتی دامن می زند. در سال ۲۰۲۵، گزارش سازمان ملل همچنین با رصد پرسنل بایکار در زمنطقه، تحویل TB۲ به سودان را علی رغم تحریم‌ها مستند کرد- پشتیبانی جنگی در پوشش تجارت.

الگوی جهانی

در آفریقا ، خطوط لوله با پایه گذاری ، سرکوب ، بسته های خرید و هماهنگی دیپلماتیک هم زمان بود ؛ در اوراسیا ، قطعات یدکی آتش بس را شکل می دهند ؛ در خاورمیانه ، حملات روزمره به همسایگان فشار می آورد؛ و در اقیانوس هند، تحویل همزمان با آموزش و پیمان‌ها اعتماد به نفس را تقویت می کند. وام‌های بلاعوض یا کمک‌های مرحله‌ای به تصاحب «روایت برتر» و تثبیت اطاعت کمک می کند.

در نیمکره‌ی غربی و اقیانوسیه این پهپادها هیچ کاربرد عمده ای نداشته‌اند، اما سیاست هنوز هم موج می زند: توقف و معکوس‌شدن صادرات قطعات مهم Mx-۱۵d کانادا نشان می دهد که چگونه یک تصمیم در اتاوا خود را بر زنجیره تامین آنکارا و مشتریان آن تحمیل می کند.

TB۲ سلاح عجیبی نیست. با موفقیت پهپادهای اقتباسی روسیه{از روی شاهد ۱۳۶ ایران} اوکراین مفهوم عملیاتی() بایراکتارهای خود را به شناسایی تغییر داد و محتاط‌تر شد.

در همین حال ، بایکار نسخه‌های جدیدی را در دستور کار قرار داد: یک TB۲T-AI در اوت ۲۰۲۵ به ارتفاع ۴۰۰۰۰ پایی صعود کرد و TB۳ از روی عرشه‌ی ناو پهپادبر TCG Anadolu پرواز کرد و عملیات انجام داد-با این حال همان زنجیره‌های وابستگی و ریسک‌های تحریم برجا مانده است.

یک یادآوری: هواپیماهای بدون سرنشین کُند و در-خط-دید تنها به عنوان فعال‌کننده‌های یک‌بارمصرف کار می کنند-در جایی که پدافند ضعیف است. و در جایی که جنگال قوی باشد، این پهپادها غلاف می شوند!

تحریم ها تله‌ی واقعی هستند. سابقه ها روشن است: مجوزهای اتحادیه اروپا پس از سال ۲۰۱۹ ، تحریم های CAATSA ایالات متحده در سال ۲۰۲۰، توقف ارسال از سویکانادا در سال ۲۰۲۰ و معکوس شدن جزئی در سال ۲۰۲۴.

در عمل، موتورها از کار می مانند، خطوط انتقال{قطعات} مسدود می شوند و نرم‌افزارها قفل می شوند. در یک بحران متقابل ترکیه با یونان، قبرس یا اسرائیلی، شبکه خدمات TB۲ از کار می افتد، درست زمانی که آنکارا اولویت های دیگری دارد.

«تله‌ی بایراکتار» نیروی هوایی ارزان یا وابستگی گران؟/ چرا مشتریان پهپاد ترکیه باید محتاط باشند +عکس و فیلم

ترکیه این موضوع را می‌داند و در حال ایجاد گزینه‌های جایگزین است: احداث کارخانه بایکار در کیِف، مشارکت با لئوناردو در ایتالیا، استفاده از سامانه اِیسِلفلیر-۵۰۰ ساخت اسلسان، و تأیید فناوری آرگوس-۲ توسط ترکمنستان. این موزاییک (از اقدامات) می‌تواند به نفع خریداران مورد استفاده قرار گیرد - اگر از پیش برنامه‌ریزی شده باشد

بودجه ها باید کل هزینه مالکیت را منعکس کنند، که شامل هزینه‌های تحریم‌ها هم هست.کسانی که روی TB۲ تعصب دارند باید پلکان‌های خروج{از وضعیت اضطرار} را برنامه‌ریزی کنند: نرم افزار امانت‌گذارده نزد طرف سوم(escrowed software) ، خط تعمیر و نگه‌داری غیر-ترکیه‌ای ، اپتیک جایگزین و ناوگان موازی.

از روز اول خدمات را بومی‌سازی کنید تا از قفل شدن در بزنگاه جلوگیری کنید. اسرائیل، یونان و قبرس هم به صورت متقارن به دنبال تقابل هستند: آن‌ها TB۲/MAM را به عنوان یک مزاحمت انبوه در نظر می گیرند– که با رصد چندلایه، سیستم‌های ضد-پهپاد چابک ، طعمه‌گذاری و حملات به ایستگاه‌های زمینی خنثی می شود.

این برای خریداران هم مهم است که همین‌حالا هم پایشان گیر است: کشورهایی که زمانی موتورها و اپتیک را عرضه می کردند – اسرائیل ، ایالات متحده، کانادا، اتریش، آلمان – هنوز هم می توانند زنجیره‌های خدمات جایگزین را{به جای ترکیه} ارائه دهند. "استقلال" ادعایی آنکارا بر ریشه‌های غربی استوار است.

هواپیماهای بدون سرنشین ممکن است ارزان باشند. اما «وابستگی» پرهزینه است.

شای گال یک تحلیلگر و مشاور استراتژیک است که در امور امنیت بین المللی، استراتژی دیپلماتیک و مدیریت بحران در تقاطع میان حوزه‌های دفاعی و ژئوپلیتیک تخصص دارد. او به رهبران ارشد دولتی و نظامی مشاوره می دهد. پیش از این، گال به عنوان معاون رئیس روابط خارجی در صنایع هوافضای رژیم اسراییل (IAI) خدمت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    29 24
    زمان مرحوم رئیسی که این پهپاد رو آوردین تا محل سقوط هلی کوپتر رو مشخص کنه، چند روز افسرده بودم .... هنوز هم دارم میگم چرا ؟ خودمون بهترین پهپادهارو داریم یه کم بیشتر صبر میکردیم نیازی به این پهپاد نبود.
    • علی CA ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      4 6
      :)
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      20 31
      این همون پهپاد نبود جای شهید رییسی رو کشف کرد ؟
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      6 14
      آکینجی بود نه این آشغال. البته اون هم مالی نیست.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      10 1
      همش یه دوربین دید در شب حرارتی بود ‌که داشت
    • حجت IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      16 16
      خیر، این یه دروغ بود. پهپاد ترکیه‌ای جای اشتباه رو نشون داده بود
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      3 2
      ۲۱:۴۸ اشتباهی منفی زدم
    • پژوهشگر IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      6 6
      اپتیکش مشابه هرمس . آئرو دینامیک و استحکام دمش خوب طراحی شده . برای بررسی بیشتر خط استوا و قطبین را دور بزند تا نواقص احتمالیش مشخص شود بخصوص هنگام طوفان . آنها کجایند و ما هنوز لنگ حجابیم !
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    39 11
    شاهد پهپاد انتحاری است و عمدتاً علیه اهداف بزرگ و ثابت به کار می رود. بایراکتار پهپاد عملیاتی است که می تواند در صحنه نبرد علیه نفرات، وسائط نقلیه و تانک های دشمن به کار رود و بعد به پایگاهش برگردد.
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      6 8
      شاهد 129 از این بهتره
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
      8 6
      ربطش چی هست؟ شاهد۱۲۹ و مهاجرها عملیاتی و شناسایی هست که بهتر از بایراکتار هست پس لطفا مفت نزن
    • محمد IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      9 12
      اردوغان شبیه خوکیه که صدای پلنگ در میاره و من پیش بینی می کنم در آینده نزدیک از شدت تناقض منفجر می شه
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    39 2
    با گوگل ترنسلیت ترجمه کردید بعدشم نخونده منتشر کردید، مشرق داره مرزهای خبرگزاری را جابجا میکنه
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    21 7
    حسادت نداره که! شما هم صادر کنید
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    11 15
    کلا این عثمانی های اخوانی رو جدی نگیرید..با سر هم کردن تجهيزات های جی ادعای صنعت نظامی دارن و بشدت به‌ایران حسادت می کنند ..گند بیرگدار در اوکراین در اومد تقریبا همش ساقط شد و جهت اطلاع بیرگدار دوربین و قطعه نداره چون اسرائیلی است تانک مورد ادعای ترکها گیربکس و موتور نداره چون کره و اروپا نمیده و هواپیمای نسل 5 اونها هم فاقد موتور است چون آمریکا نمیده و الخ
  • ناشناس IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    7 9
    مثل کشورش معلومه مالی نیست ‌.
  • DK ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    33 14
    تورکیه قدرت برتر خاورمیانه ، قفقاز، بالکان ، شرق مدیترانه و شمال آفریقا هست، سلام بر ملت ، دولت و ارتش قدر تورکیه
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      12 12
      لعنت به ترکیه و اردوغان خائن که با اسراییل و امریکا رابطه دارد ارتش ترکیه هم مزدور امریکاست
    • مجتبی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      5 8
      بهتره بگی نوکر اسرائیل ،سگی که دم تکون میده برای آمریکا تا یه تیکه نون بندازه جلوش
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
      2 0
      👌👌
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    32 4
    مثلا ایران الان همهذقطعات خودش تولید میکنه ؟؟؟ نه هیچ کشوری اینکار نمیکند بجز چند تا
  • حسین IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    33 10
    ترکیه چهل سال قبل فقط ظرف دوازده ساعت اونم شبانه قبرس ترک شمالی رو از یونان آزاد کرد.ترکیه قبل از عضویت ناتو صنعت هوایی قوی و خودکفا داشت ترکیه صنعت قوی داره و به راحتی میتونه ابزار و فناوری به کار رفته در پهپادهاشو که وارد میکنه جایگزین داخلی کنه. مطمئن باشید ترکیه از وارد کردن بعضی از قطعات پهپاد هاش دلیلی داره وگرنه ترکیه صنعت و شرکت‌های قدرتمندی در بخش نظامی داره شما خودتون در حادثه هلیکوپتر رییسی از ترکیه کمک گرفتید
    • ایرانی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      14 8
      حرف حق را باید فقط تائید کرد درست گفته این برادر چرا ما ایرانی ها فقط خودمون را می بینیم و در واقع خود پسند هستیم ترکیه این پهپاد ها را چه خودش ساخته باشه چه بعضی قطعات را وارد کرده باشه در حال حاضر نام این پهپاد با نام و صنعت ترکیه شناخته می شود چرا ما برای پوشش نقاط ضعف خود بر تواناییهای دیگران عیب و ایراد می گذاریم به نظر بنده در حال حاضر مفهوم ملی در تولید به خاطر هزینه بر بودن معنی ندارد و در تمام تولیدات صنعتی کشورهای مختلف برای کاهش هزینه از توانمندی های دیگران با مشارکت استفاده می کنند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    25 0
    وقتی با گوگل ترانسلیت ترجمه میکنی بعد بابتش از سایت حقوق میگیری خخخخخ
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    12 0
    کشکی تر از این هم میشه ترجمه کرد!
  • اف22رپتور IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    11 5
    فعلا که داره خوب فروش میره و از پهبادهای ما معروفتر و بهتر هستن شما هم بهتره حسادت نکنین خوب نیست.
  • آتابای IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    10 5
    این تحلیلگر اسرائیلی گفته که ترکیه چرخ رو از نو اختراع نکرده! خب اختراع چرخ از نو اشتباه است. مثلا موتور و شاسی تانک مرکاوا اسرائیل از آلمان وارد میشه در تانک آلتای موتور ملی در حال توسعه است. و همچنین این تحلیلگر در مورد پهپاد انکا 3 و کیزیل آلما چیزی نگفته. یک تحلیل یک سویه و دور از واقعیت . در روزهای اول حمله روسیه به اوکراین در حالی هیچ کشور اروپایی و آمریکا جرات حمایت از اوکراین را نداشت این پهپاد ترکیه بود که پایتخت اوکراین را از اشغال نجات داد و همچنین تنها کشوری که مستقیما یک هواپیمای روس را هدف قرار داد ترکیه بود، بهتر است شجاعت ترکها را تست کنید
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      2 5
      زدن هواپیمای روس در جنگ با داعش حماقتشان بود با چراغ سبز صهیون ها بود اردوغان راست میگه یه هواپیما صهیون در دفاع از حماس بزنه
    • ناشناس IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
      3 1
      احسنت پسر جناب عالی از این کارشناس های دوزاری اسرائیل و خیلی از کارشناس های وطنی بهتر می تونی تحلیل کنی آآآآفففرررررییییییننننن
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    4 3
    خبر مرگ ترامپ این کفتار بی سروپای اوباش کی میرسد تا دنیا غرق شادی شود ؟؟!!!
  • کوروش جعلی.. US ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    25 4
    قابل درک هست پيشرفت ترکیه بعضی ها .ناراحت شوند شروع به خزعبلات چرندیات گفتن
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    11 1
    صنعت پهبادسازی ترکیه از ما جلو زده حالا هی جوسازی کن...
  • ایرانی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    2 7
    ترکیه عامل ناتو در منطقه و آرزوی عضو شدن برای اتحادیه اروپا فعلا بجز پادویی و وعده های پوچ از طرف غرب چیزی عایدش نشده برای خوش خدمتی ترکیه چند تا وسیله به او می‌دهند تا اهداف غرب در منطقه اجرا شود کودتا بر علیه او انجام دادند که همسایه خوب و با شرافت مسلمانش او را نجات داد بجز پادویی چیزی برای ترکیه دیده نمی‌شود
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
      4 1
      افسوس میخورم به حال اون آدمهای بیسواد و حسود درهر موضوعی نظر میدن برای نمونه کامنت بالا
    • جانیم IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
      4 1
      حیف،به فامیلی(ایرانی)که گذاشتی تا اونجا مشخص ایرانی جماعت بی ادب نیستند
  • CA ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    7 2
    روسیه نزدیک به سی صد پهپاد انتحاری پرتاب می کنه بالای هشتاد درصد ساقط میشن فقط بیست درصد به شهر ها برخورد می کنند شما هشتاد درصد ساقط شده رو نمیگید فقط بیست درصد رو میگید این یعنی شکست
  • هاکان چوکور IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    8 2
    تا کی حسادت ؟ تا کی پیشرفت ترکیه رو ندیدن؟ تا زمانی که ما به این و اون حسادت کنیم هیچ وقت پیشرفت نخاهیم کرد عامل پیشرفت ترکیه همینه سرش که به کار خودش مشغوله
  • سید IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    4 0
    ما بر خلاف دستور قرآن بر پتانسیل داخلی و عدم خرید تکنولوژی جدید و جنگنده اصرار کردیم و در اولین جنگ واقعی 12 روزه تاوان آن تصمیم غلط را دادیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس