با وجود این که بر اساس نظر اغلب مراجع تقلید شیعه، اخذ دیرکرد برای پرداخت اقساط وام جایز نیست، اما بانکها همچنان این جریمه را دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، بر اساس احکام دین مبین اسلام، گرفتن سود پول، ربا و حرام است. در واقع بر اساس تعالیم دینی، اگر فردی به فرد دیگر پولی قرض بدهد، حق ندارد از او پول بیشتری مطالبه کند، مگر این که فرد قرض گیرنده بر اساس صلاح دید خود و بدون مطرح کردن عددی خاص، مبلغی به رقم دریافتی اضافه کرده و آن را برگرداند.

بخش زیادی از ثروت بانکها ناشی از ارائه تسهیلات است. آمار بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته فقط پنج درصد تسهیلات بانکی به بخش قرض الحسنه اختصاص یافته و بقیه این منابع در بخش های دیگر که سود کلانی دارند هزینه شده است.

بانک ها از سودهای کم هم نمی گذرند

با این حال، بانک ها حاضر نیستند حتی از سودهای کوچک بگذرند. مهمترین نمونه این موضوع، دریافت جریمه دیرکرد برای پرداخت اقساط است. در حال حاضر کسی که از بانکی وام دریافت می کند، از همان ابتدا در قرارداد دریافت وام او مشخص می شود که سود دریافتی در مجموع چقدر است.

از سوی دیگر، بانک ها بسته به نوع وام و قرارداد با وام گیرنده، از همان ابتدا مشخص می کنند که در صورت دیرکرد پرداخت اقساط، به ازای هر روز سود دیگری را دریافت می کنند. این رقم که به دیرکرد پرداخت اقساط معروف است، اگر چه در وام های خرد برای یک روز قابل توجه نیست، اما در مبالغ بزرگتر و با محاسبه یک ماه برای پرداخت هر قسط، رقم قابل توجهی است.

مراجع معظم چه نظری دارند

پیش از این درباره اخذ جریمه دیرکرد تسهیلات، مراجع معظم تقلید اظهار نظرهایی داشته و اغلب این گونه نظر داده اند که دریافت جریمه دیرکرد، جایز نیست.

دفتر پاسخگویی به پرسشهای شرعی آیت الله وحید خراسانی در تبیین این امر که عده ای اعتقاد دارند از آنجا که هنگام دریافت وام، به صورت پیش شرط، اخذ دیرکرد قید شده است، این مساله چگونه است، عنوان کرده است: خداوند هرقراردادی را نمی پذیرد. در هر مساله ای که رضایت طرفین وجود داشته باشد، الزاماً رضایت خداوند وجود ندارد.

در استفتاء صورت گرفته از دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز درباره اخذ جریمه دیرکرد آمده است: جریمه دیرکرد شرعا اشکال دارد، ولی بر بدهکاران لازم است بدهی خود را به موقع بپردازند، وگرنه گناهکارند.

ایشان بار دیگر در ديدار رييس و اعضاي شوراي عالي استان‌ها گفته اند: جريمه‌هاي دريافتي براي ديركردها خلاف شرع و نوعي رباخواري است و بايد حذف شود. بنده همواره در جواب استفتائات مي‌نويسم جريمه‌ي ديركرد اشكال دارد، اما مردم هم وظيفه دارند بدهي خود را پرداخت كنند.

در استفتاء منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری نیز سؤال شده است: در قراردادهای بانکی جهت پرداخت وام، شرطی با این مفهوم گذاشته می شود که در صورت دیرکرد در بازپرداخت مبلغ اقساطی بانک حق دارد وجوه واریزی را در ابتدا از بابت دیرکرد (خسارت تأخیر تادیه) برداشته و پس از تسویه این خسارات از اصل وام کم کند. آیا دریافت چنین دریرکردی جایز است و در صورت حرمت آیا معامله باطل می شود.

پاسخ ایشان نیز چنین بوده است: دیرکرد حرام است، اما موجب فساد معامله نیست.

آيت‌الله العظمي نوري همداني:خسارت ديركرد يا گرفتن پول در برابر ديركرد حرام است. گرفتن پول در برابر ديركرد و تأخير اداي دين يكي از مصاديق ربا خواري است.

دفتر پاسخگويي به سؤالات شرعي آيت الله سبحاني نيز در پاسخ به اين پرسش، عنوان کرد: اخذ ديرکرد وام جايز نيست. جريمه ديرکرد از نظر شرعي هيچ مبنايي ندارد و حرام محسوب مي شود.

همانطور که در اسناد ذیل مشاهده می نمائید؛ این مشتری ها که ظاهرا جزو مشتری های خوش حساب می باشند و عکس های این جریمه ها را برای ما ارسال کرده اند و تنها با چند روز تاخیر اقساط خود را پرداخت کرده اند ،در یک مورد 130 هزارتومان و در مورد دیگر 10 هزار تومان جریمه دیر کرد پرداخت وام از آنها گرفته شده است.

حال با وجود این احکام شرعی، مشخص نیست چرا بانکها همچنان بر دریافت جریمه دیرکرد اقساط و درج آن در قرارداد پرداخت تسهیلات اصرار دارند و علاقه ای به اجرای قوانین اقتصادی دین مبین اسلام نشان نمی دهند. گوشه ای از نتیجه این فعل حرام بانک ها را البته در ساختمان های بزرگ و پر زرق و برق آنها در کشور و مخصوصا در خیابان فرشته تهران می توان دید.

اما راه حل

سید عباس موسویان در کتاب بانکداری اسلامی صفحه 223 در همین رابطه پیشنهاداتی را مطرح می کند :

بانک می تواند در ارائه خدمات به مشتریان متخلّف مانع ایجاد کند. به آنان دسته چک ندهد. چک های آن ها را وصول نکند. حواله های آن ها را منتقل نکند و از انواع راه هایی که شخص را وا می دارد تا دیون خود را بموقع بپردازد، استفاده کند.

امروزه بانک با ارائه جایزه و تشویق جهت قرض الحسنه میلیاردها تومان، درآمد مردم را جمع آوری می کند و مقدار اندکی از منافع آن را به صورت جایزه به آن ها بر می گرداند. برای رفع تأخیر نیز می توان از سیاست های تشویقی و تنبیهی استفاده کرد. مهم آن است که بانک بخواهد به موازین شرعی به طور کامل عمل کند.







و
.
.
.
.
.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 1
    قراردادهای بانکی مطابق نظر شرع مقدس اصلاح شده است و همه مبالغ دریافتی تحت عنوان وجه التزام عدم ایفای تعهد گرفته می شود. این مبالغ در قالب عقود اسلامی است.
  • الف ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام وتشکر از مطلب ارایه شده لطفا شرط انصاف را رعایت بفرمایید.هر کسی که مختصر مطالعه ای در زمینه بانکداری اسلامی داشته باشد باخواندن مطالب فوق وازاین دست متوجه میشودنگارنده هنوز تفاوت وام با سایر عقود اسلامی را درک نکرده ودرتمامی اشارات به واژه وام اشاره میکند در صورتیکه در بانکها تنها به قرض الحسنه وام اطلاق میشود وسایر تسهیلات در قالب فروش اقساطی و جعاله و....تخصیص مییابد.ضمنا تمامی عملیات بانکی به تایید فقهای شورای نگهبان رسیده ونظرات فقهای معظم فوقالذکر براساس سوالی است که طرح شده وپاسخ هم درست است ولی باید دید اگر سوال جامع وبیان کننده همه واقعیت نبود انوقت دینی میماند وداینی ضمن اینکه بنده منکر تخطی از قانون توسط بعضی از موسسات اعتباری نیستم
  • محمد ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بانکهای ایران بزرگترین ربا خواران دنیایند بانکهای ایران ده درصد سود میدهن پنجاه درصد سود میگیرند.مجتهدین اعلم ایران نمی دانند ربا حرام است یا حلال ویا از کار بانکها سر در نمیآورند فتوی قطی روشن ندارن آقا ربا حرام است بفهم کار بانکها کلا حرام است
  • حسین ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بنظر علمای بانک ربا کاملا" درست و بدون اشکال می باشد از جیب مردم کسر می شود
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    با این سود های کلانی که بانک ها میگیرن کشورهای غیر اسلامی اینقدر سود نمیگیرن همه زندگی ها شده نزول وربا
  • سروش ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    رئیس یکی از شعب بانکها می گفت که دریافت اقساط از شما برای بانک سودی ندارد این دیر کرده هست که سود دهی دارد یعنی نزول بدجوری تو گوشت و پوست و استخوان و خانوادهشان نفوذ کرده هر وقت هم اعتراض می کنی مگن قانونه و باید اجرا بشه اگر نماز خواندن را برای کارمندانشان در شعب قانونی و اجباری کنند ازش در میرند اما نزول و ربا رو خوب اجرا می کنند صداش رو هم در نمی یارند
  • مخالف رباخواری ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    امیدوارم جامعه عزیز واسلامی ما از این معزل بزرگ و ویرانگر عاری شود. یا حسین
  • حمید ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    من یه وام از بانک صادرات گرفته ام ده ساله حدود هشت سال یک قسط عقب افتاده نداشتم وحساب کردم حدود 480 روز قسط هایم را زودتر دادم اما ماه قبل به علت تعطیلی 2 روز قسطم عقب افتاد بانک 100 تومان دیرکرد گرفت ولی 480 روز زودکرد را حساب نمی کند .
  • زخم خورده رباي بانكي ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    كاش فقط دير كرد ها بود. قرارداد قرض الحسنه بستيم با بانك صادرات. حالا رفتيم ديديم هنوز 850000 تومان بدهكاريم. ميپرسيم قضيه چيه ميگن ماهيانه 15000 تومن وجه التزامه- يعني بازاي اقساط 30000تومني بايد 15000 وجه لتزام بدم. يعني وام بالاي 60درصد. يعني كلاهبرداري. بايد به كي بگم؟؟؟؟
  • امير احمد اكبري اسبق از تبريز ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بانكداري و اقتصادمان اگر اسلامي بود كه اين حال و روز اقتصادي كشورمون نبود
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بازی کردن با اسامی نفس کار رو عوض نمی کنه. در ضمن کدوم تأییدیه؟ اگه چنین تأییدیه هایی هست لطفا آن ها را به همراه متن قرارداد قرار دهید تا ما هم روشن شویم.(البته میدانم که هرگز این کار را نخواهید کرد به هر بهانه ای مثل اسرار بانک و ...)
  • سمیرا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    ای آقا! یه وام مثلا کم بهره در بخش کشاورزی گرفتیم که خود وام 50 میلیون بود ولی با سودش 100 میلیون تومان پس دادیم و 30 میلیون تومان هم جریمه تاخیر اومده واسمون، صرفا در راستای بانکداری اسلامی...!!!
  • ناشناس نیستم خواستید حضوری شهادت میدم ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بانک پا... زندگیه من و خانوادمو سیاه کرده از 100 تا نزول خوره بی همه چیز هم بدتره اونقدر تماس میگیره و همه مارو تهدید میکنه به زندان به دادگاه به پول هنگفت وکیل به مصادره خونه ... که هممون مشکل اعصاب پیدا کردیم اصل پول رو دادیم ولی همونقدر سود و جریمه میخواد arsangali@gmail.com نداریم به خدا نداریم
  • سعید ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آقا سروش بهتره فکر کنی بعد حرف بزنی کارمندان بانک نزول خوار نیستند . دستور و بخشنامه ایی که از مرکز صادر میشه و نرخ سودی که توسط دولت مصوب میشه و برای اجراء به بانک ابلاغ میشه .اگر نرخ سود بالاست توجه کت سود پرداختی به سپرده های مشتریان هم بالاست. مسئله سود دادن وگرفتن بانکها سالهاست که در کشور اجرا میشه و یک بار دولت خواست نرخ سودها رو پایین بیاره که دیدید چطور بازارهای پولی کشور به ریخت . این مسئله ریشه ای و قدیمیه وحلش به زمان نیاز داره. حالا به نظر شما کارمندان بانک خودسر می توانند از مردم دیرکرد نگیرند چیزی که تو سیستم و نرم افزار بانک از تهران پیاده سازی میشه کارمند مقصر نیست. بهتره الکی تهمت نزنی دوست عزیز من
  • محمد ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    تو نمی خواد از این خلاف مسلم شرع دفاع کنی. فکر کنم از همین پولها خوردی که از ربا خواری علنی دفاع می کنی.
  • حسین ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    باز خدا پدر بانکهای دولتی را بیامرزه.. خدا نصیبتون نکنه دیر کرد گرفتن بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری را .. مخصوصا بعضی هاشون که اصلا توقع نبود بیاند و با اسمهای مقدس موسسه مالی بزنند و برخی از نامهای مقدس را تو جامعه بدنام کنند.
  • علي ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام ناشناس ميگن وقتی امام صادق علیه السلام شنید که فردی ربا میخوره و اسمش رو گذاشته لباء، فرمودند: اگر بهش تسلط پیدا کنم، هرآینه گردنش را خواهم زد. عزیز برادر خر همون خره، پالونش عوض شده
  • علی ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    به سعید جان برادر! هر چی که در تهران تنظیم میشه که درست نیست. درضمن کارمندانی هم که متوجه اشکال بانک شده اند، بهتره بکشن بیرون و اینقدر توجیه نکنن.
  • علی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام درد من اینه که همه علما هم که بگن، باز درست نمیشه. چونکه این حضرت بانک یهودی صفت، گوشت و پوست سیستم رو فاسد کرده. خدایا نجاستش رو از سر امت مسلمون کم کن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس