وی ادامه داد: باید هزینه ترور فرماندهان مقاومت اسلامی برای رژیم جعلی و تروریست اسراییل را بالا ببریم.
وی همچنین با اشاره به سیر ماجرای سوال از رییسجمهور و با بیان اینکه «این موضوع افتخاری برای مجلس نهم بود» مدعی شد: پس از آنکه وزیر اقتصاد خود را از نظرحقوقی پاسخگوی سوال نمایندگان درباره نابسامانی شدید بازار ارز در شهریور و مهرماه گذشته ندانست و رییس کل بانک مرکزی نیز از حضور در صحن مجلس خودداری کرد، 113 نماینده سوال از رییس جمهور درباره نوسان شدید نرخ ارز و کاهش قابل توجه ارزش پول ملی را جهت دفاع از حقوق ملت و ایفای وظایف نمایندگی امضاء کردند. در نهایت رهبر انقلاب سوال مجلس و آمادگی دولت برای پاسخگویی را تا اینجای کار قابل تحسین دانستند اما ادامه آن را به صلاح نداستند که امضاءکنندگان نیز به سرعت به این توصیه یا حکم حکومتی پاسخ مثبت دادند.
این عضو کمیسیون فرهنگی با تاکید بر اینکه «رفتار مجلس قابل تحسین بود»گفت: نمایندگان از طرفی به وظیفه خود در دفاع از حقوق ملت عمل کرده و از طرف دیگر وقتی رهبری مصلحت بالاتری را دیدند و دستور توقف سوال را دادند، اطاعت کردند.
وی درباره رابطه مجلس و ولایتفقیه خاطرنشان کرد: دو بینش در این مساله وجود دارد و در مجلس نهم نیز ظاهر گردیده است؛ بینش اول این است که ما در موضوعات مهم مثل استیضاح وزیر و سوال از رییس جمهور باید از نظر موافق رهبری مطمئن باشیم و بعد اقدام کنیم. صاحبان این بینش در مواقعی نیز که مقام رهبری اظهار نظر صریحی ندارند، سعی میکنند نیتخوانی کنند و میل قلبی ایشان را با لطایف الحیل کشف نمایند. به این ترتیب در این موارد از خود سلب مسوولیت میکنند و وظیفه نمایندگی خود را تحت پوشش ولایتمداری انجام نمیدهند.
وی همچنین با اشاره به بینش دوم درباره رابطه مجلس و ولایت فقیه گفت: ما نمایندگان آنجا که مخالفت صریحی از ناحیه رهبری از طریق رسانهها احساس نکنیم به تشخیص خود عمل میکنیم و اگر مصلحت کشور و احقاق حقوق ملت را در استیضاح وزیر یا سوال از رییسجمهور بدانیم، اقدام میکنیم و به هیچ وجه به دنبال کشف مکنون قلبی رهبر انقلاب نیستیم، اما آنگاه که دستوری از ناحیه ایشان مبنی بر توقف کار برسد اطاعت میکنیم در این صورت مجلس به وظیه خود عمل کرده و در مقابل ملت سربلند است و رهبری نیز به وظیفه خودعمل کردهاند.
این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه «این موضوع تفاوت دموکراسی مطلق و دموکراسی مورد نظر نظام جمهوری اسلامی را نشان میدهد»، تصریح کرد: این دموکراسی مقید در چارچوب احکام و مصالح اسلام است.
وی اظهار کرد: بینش اول به نظر اینجانب مضر به حال انقلاب است و به استقلال مجلس و اصل ولایت فقیه آسیب میرساند، این بینش موید نظر مخالفان نظام است که میگویند مجلس در جمهوری اسلامی فرمایش و صرفا یک نمایش دموکراسی است و قادر به انجام کارهای اساسی نیست. اما بینش دوم موجب استقلال مجلس و اقتدار اصل ولایت فقیه و اعتماد بیشتر مردم به نظام و مفید این معناست که میان نهادهای حکومتی از یک طرف و ملت از طرف دیگر هیچ مطلب محرمانه و پشت پردهای وجود ندارد. هر نهادی وظیفه خود را انجام میدهد و در صورت اختلافنظر در یک مساله حیاتی آنچه که فصلالخطاب و پایان دهنده است نظر رهبری است.
وی با اشاره به آیهای از قرآن کریم، اظهار کرد: از نمایندگان محترم درخواست میکنم درباره این مساله که در کیفیت کار آنها بسیار موثر است، بیاندیشند و اگر اینجانب را در خطا میبینند، تذکر دهند؛ چراکه سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص مجلس بینش دوم را تایید میکند. ایشان نه خواهان مجلسی مانند مجلس ششم هستند که گاهی از حکم حکومتی تمرد میکرد و نه خواهان یک مجلس فرمایشی و بدون ابتکار عمل که صرفا دکوری برای نمایش دموکراسی باشد و ناتوان از انجام کارهای اساسی.
مطهری همچنین گفت: ما نمایندگان بازهم براساس مصالحی که خود تشخیص میدهیم به وظایف خویش عمل میکنیم و دولت احساس نکند که با این دستور رهبری در حاشیه امن قرار گرفته و هر طور عمل کند تا آخر دورهاش از اقدام نظارتی موثر مجلس مصون است.
وی با تاکید بر حمایت مجلس از اقدامات درست دولت، تصریح کرد: مجلس هرجا احساس کند که باید وزیری را استیضاح کند، استیضاح میکند و هرجا احساس کند که باید درباره موضوع دیگری از رییسجمهور سوال کند، سوال میکند و حتی اگر احساس کند که باید رییسجمهور را استیضاح کرد، استیضاح میکند و منتفی شدن طرح سوال از رییسجمهور به این معنا نیست که دولت به طور کلی از پاسخگویی درباره این نابسامانی بازار ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی و دارایی مردم در چند ماه گذشته معاف است.
وی معتقد است: دولت باید پاسخ بدهد که چرا در آن مقطع زمانی در ساماندهی بازار ارز تعلل ورزیده و آیا این امر ارتباطی با تامین کسری بودجه خودساخته یارانهها داشته است یا خیر ؟ چرا بانک مرکزی یکباره و با تصمیم رییسجمهور از ارائه ارز جز برای دو گروه اول کالایی به مدت حدودا یک ماه ممانعت کرد و چرا این بحران ارزی را صرفا ناشی از تحریمها اعلام کرد به طوری که غربیها پیام ضعف از اقتصاد ایران دریافت کردند و گفتند تحریمها اثر گذاشته است؟
این نماینده مجلس در ادامه به سوالات دیگری از دولت در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: سرنوشت 27 میلیارد دلار کشور در چین با سود یک درصد چه خواهد شد؟ این در حالی است که دیوان محاسبات چند ماه قبل از تحریم بانک مرکزی هشدار لازم را داده بود اما باید پرسید چرا بانک مرکزی بر فروش ارز توسط بانکها نظارت نداشته و در نهایت اقدام به برداشت از حساب آنها کرده است.
وی ابراز عقیده کرد: چرا شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران معادل ریالی مبلغ 2506 هزار دلار و 935 هزار یورو حاصل از فروش فرآوردههای نفتی به شرکتی در فرودگاه امام را به نرخ مرجع دریافت کرده و در نتیجه این شرکت شش میلیارد تومان سود ناشی از رانت برده است؟
وی همچنین نسبت آنچه «ورود بیش از 23 هزار خودرو لوکس خارجی به قیمت 500 میلیون دلار توسط 20 شخص حقوقی و حقیقی» خواند، انتقاد کرد و پاسخگویی به این سوالات را خواستار شد.
مطهری در پایان به موضوع ستار بهشتی اشاره کرد و گفت: مجلس باید در این گونه حوادث پیشگام باشد. از آقای توکلی که اولین بار این مساله را در مجلس مطرح کرده و آقای دواتگری که تاکنون این موضوع را پیگیری کردهاند تشکر میکند و امیدوارم گزارش منصفانه و واقعی در مجلس قرائت شود. مبادا به خیال حفظ نظام برخی حقایق را کتمان کنیم که در این صورت به نظام ضربه میزنیم. اینگونه مسائل را به جای آن که امثال خانم شیرین عبادی پیگیری کنند باید مجلس پیگیری کرده و به نتیجه برساند و در صورت اثبات قصور یا تقصیر ضابطان وزیر کشور و نیروی انتظامی باید طی نامهای از خانواده ستار بهشتی و ملت ایران و مقام رهبری عذرخواهی کنند؛ چراکه حق ملت و نظام این است و نه پنهان، توجیه و یا به فتنهگران نسبت دادن.
وی خاطرنشان کرد: هیچکس مدعی نیست اینگونه اتفاقات کار نظام است و اساسا نظام نیازی به این کار ندارد اما قابل انکار نیست که در میان نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما هستند معدود نفراتی که فکر میکنند برای حفظ نظام هر کاری مباح است و این جمله امام(ره) را که حفظ اوجب واجبات است، بد فهمیدهاند.