به گزارش مشرق ، اولین گروه تحقیقاتی برخط ایران، به تازگی مجموعهای از نکات برجسته پژوهش همزمان خود با عنوان "ایران وب 2.0" را منتشر کرده است. [جمعیت] نمونه این تحقیق شامل 2300 نفر از افراد ساکن ایران است که بین بیست و سوم تا بیست و هشتم اکتبر سال 2012 [دوم تا هفتم آبان ماه سال جاری] به سوالات آن پاسخ دادهاند.
وقتی از پاسخدهندگان سوال شده که اغلب از چه رسانه اجتماعی استفاده میکنند؟ 58 درصد از افراد فیسبوک، 37 درصد گوگل پلاس و 14 درصد کلوب (شبکه اجتماعی داخلی در ایران)، 12 درصد توییتر و 12 درصد نیز Linkedin را انتخاب کردهاند. حدود یک سوم افراد مزبور نیز گفتهاند که روزانه دستکم یک ساعت از وقت خود را صرف رسانههای اجتماعی میکنند. از لحاظ محتوای مورد استفاده کاربران و مواردی که حداقل دوبار در هفته منتشر میکنند، 23 درصد عکس و 20 درصد موسیقی و فیلمکوتاه را عنوان کردهاند. همچنین 22 درصد پاسخ دهندگان گزینه دارا بودن وبلاگ شخصی را انتخاب کردهاند. در ادامه 45 درصد افراد نیز گفتهاند صفحات بحث و تبادل نظر و میزگردهای آنلاین را مطالعه کرده و یا در آن عضویت دارند.
امیراسماعیل بزرگزاده، عضو هیات مدیره شرکت کانوی ( صاحب اصلی گروه تحقیقاتی فوق ) در همین رابطه میگوید: ایرانیان در میان بالاترین مصرفکنندگان و تولیدکنندگان محتوا در منطقه قرار دارند. سطح بالای مشارکت و علاقهمندی، آنها را با همه ابزار دیجیتال همگام ساخته است.
همچنین در ادامه، یک سوم پاسخگویان عقیده دارند که فناوریهایی مانند رسانه اجتماعی موجب کمرنگ شدن ارتباط میان اعضای خانوادهها شده است؛ چرا که به طور روزافزونی افراد وقت خود را به صورت آنلاین سپری میکنند. در پاسخ به انتخاب نوع ارتباط با دوستان، 65 درصد افراد پیامهای نوشتاری؛ 43 درصد، گفتگوی برخط و 38 درصد، [نرمافزارهای] پیامرسان آنی و 36 درصد شبکههای اجتماعی را به عنوان مجرای ارتباطی خود عنوان کردهاند.
مشرق این گرافیک اطلاع رسان را به فارسی ترجمه کرده است.