به خدا اگر آنچه را بني‌اميه به دست دارند، مطالبه کني، حتماً تو را مي‌کشند و اگر تو را بکشند، از پس تو هرگز از کسي بيم نکنند. به خدا، حرمت اسلام مي‌شکند

گروه فرهنگي مشرق- سفرامام حسين(ع) به همراه کاروان از مکه نقطه آغاز خط سرخ شهادت و قيام است. امام(ع) از مکه تا کربلا منازل متعددي را طي کردند که هر يک از اين منازل و اشاراتي که امام در آنها داشته اند، کلاس درسي است.مشرق ان شاء الله تا ماه محرم مي کوشد تا بصورت مداوم آنچه در تاريخ از اين منازل نقل شده است را در اختيار خوانندگان بگذارد. روايت اين منازل همگي از کتاب گران سنگ استاد "محمد رضا سنگري"، "آئينه داران آفتاب" است. براي اين بزرگوار نيز اجري جزيل و توفيقي مضاعف آرزومنديم.
 

*****

منزل هفتم: منزل عيون
وفور آب، چشمه‌ساران و گودال‌هاي لبريز آب باعث شده بود که اين منزل را «عيون» بنامند. عيون فرودگاه زوّار بصره بوده است.
ازدحام مسافران فرصتي بود که امام اوضاع عراق به ويژه کوفه را بپرسد و در کنار آن به روشنگري بپردازد. گزارش مسافران کوفه اين بود که شهر در محاصره کامل استغ نه مي‌توان درون رفت و نه مي‌توان بيرون آمد.
در همين منزل امام براي مسافران، مسافران کوفه و مکه، از چند موضوع سخن گفت:
1- فساد دستگاه اموي، جنايات، کژي‌ها و انحرافات و منکرات اين حکومت.
2- حقانيت خويش و اهل‌بيت و ظلمي که بر حق‌گويان و حق‌پويان شده است.
3- علت قيام و حرکت خويش و اشاراتي به فرجام راه.
امام در اين منزل عبدالله بن مطيع، بزرگ قريش، را ملاقات کرد. عبدالله گفت: جانم فدايت، مرو.
امام فرمود: زير بار زور نمي‌روم.
در تاريخ طبري آمده است: پس از آن، حسين سوي کوفه روان بود تا به يکي از آب‌هاي عرب رسيد. عبدالله بن مطيع عدوي را ديد که آنجا فرود آمده بود و چون حسين را بديد، پيش وي آمد و گفت: اي پسر پيغمبر خدا! پدر و مادرم به فدايت! براي چه آمده‌اي؟ امام به او گفت: معاويه! چنان که شنيده‌اي، مرده و مردم عراق به من نوشته‌اند و مرا به سوي خويش خوانده‌اند. عبدالله بن مطيع گفت: اي پسرِ پيغمبر خدا! تو را به خدا، مگذار حرمت اسلام بشکند. تو را به خدا، حرمت پيغمبر خدا را حفظ کن! تو را به خدا، حرمت عرب را حفظ کن! به خدا اگر آنچه را بني‌اميه به دست دارند، مطالبه کني، حتماً تو را مي‌کشند و اگر تو را بکشند، از پس تو هرگز از کسي بيم نکنند. به خدا، حرمت اسلام مي‌شکند و حرمت قريش و حرمت عرب نيز. مکن! به کوفه مرو و دچار بني‌اميه مشو! اما حسين به رفتن اصرار داشت. (ترجمه تاريخ طبري، ابوالقاسم پاينده، ج 7، ص 2983-2982)
ملاقات امام را با عبدالله بن مطيع در منزل حاجز و در بستان ابن معّمر نيز دانسته‌اند. در اين ملاقات بسياري نوشته‌اند که امام نامه‌هاي اهل کوفه را به عبدالله بن مطيع نشان داد.
منزل عيون جزئي از منطقه وسيع بطن‌الرمّه بوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس