.

در وضعیت کنونی، رشد قیمت‌های خودرو بدون بهبود کیفیت محصولات نه‌تنها به رونق بازار منجر نخواهد شد، بلکه نارضایتی عمومی را تشدید خواهد کرد.

سرویس اقتصاد مشرق - اخیراً تنش بین خودروسازان داخلی و مراجع نظارتی بر سر تعیین قیمت محصولات، به یکی از چالش‌های اساسی صنعت خودرو تبدیل شده است.

از یک سو، تولیدکنندگان با اشاره به رشد هزینه‌های تولید، خواهان بازنگری در قیمت‌گذاری هستند و از سوی دیگر، وزارت صنعت و شورای رقابت بر این باورند که اختیار تعیین قیمت منحصراً در حیطه صلاحیت نهادهای مسئول است و خودروسازان نباید در این فرآیند دخالتی داشته باشند.

این مناقشه در حالی ادامه دارد که بازار خودرو با رکود مواجه است و عمده این مشکل نیز به ناخرسندی مصرف‌کنندگان از کیفیت و شیوه عرضه محصولات مرتبط است.

خریداران خودرو به‌طور گسترده بر این باورند که کیفیت و امکانات خودروهای تولید داخل با قیمت‌های تعیین‌شده همخوانی ندارد و این موضوع به کاهش اعتماد عمومی دامن زده است.

از سوی دیگر، تأخیرهای مکرر در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده، نواقص فنی در محصولات تحویلی، کمبود امکانات رفاهی و همچنین مشکلات مربوط به صدور پلاک و مدارک خودرو، بر دامنه نارضایتی مشتریان افزوده است.

در وضعیت کنونی، رشد قیمت‌ها بدون بهبود کیفیت محصولات نه‌تنها به رونق بازار منجر نخواهد شد، بلکه نارضایتی عمومی را تشدید خواهد کرد. اگرچه دولت با تدابیر قیمتی و حمایتی درصدد حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است، اما اصرار خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها حاکی از چالش‌های بنیادین در ساختار این صنعت می‌باشد.

رشد قیمت‌ها در شرایط رکود، بازار خودرو را با پیامدهای جدی مواجه می‌کند. کاهش قدرت خرید و افت تقاضا، معاملات را محدودتر کرده و رکود را تشدید می‌کند. از سوی دیگر، انتظارات تورمی موجب خروج زودهنگام خریداران از بازار می‌شود. کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز نشان‌دهنده بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به آینده بازار و سیاست‌های قیمت‌گذاری است.

خصوصی‌سازی شکست خورد؟ ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

داستان از کجا آغاز شد

ماجرا از آنجا آغاز شد که شرکت ایران‌خودرو، طی نامه‌ ای رسمی، خواستار افزایش قیمت محصولات خود شد، در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت همچنان بر حفظ چارچوب‌های قانونی قیمت‌گذاری تأکید دارند.

ایران‌خودرو: آماده اعلام قیمت جدید در صورت تأخیر در ابلاغ نرخ‌های جدید هستیم

بر اساس نامه رسمی شرکت ایران‌خودرو به سازمان بورس، این خودروساز تهدیدگونه اعلام کرد در صورتی که ابلاغ نرخ‌های جدید از سوی وزارت صمت بیش از این به تأخیر بیفتد، این شرکت برای حفظ حقوق سهام‌داران و در چارچوب مصوبات شورای رقابت اقدام به محاسبه قیمت‌ها، تصویب در هیئت‌مدیره و افشای عمومی آن خواهد کرد.

ایران‌خودرو در این نامه اعلام کرد که با وجود ارسال نرخ‌نامه پیشنهادی از سوی سازمان حمایت به وزارت صمت، تاکنون هیچ ابلاغی صورت نگرفته و این بلاتکلیفی، فعالیت و شفافیت شرکت را مختل کرده است.

خصوصی‌سازی شکست خورد؟ ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

از دید برخی ناظران، این موضع‌گیری نشانه‌ای از تغییر رویکرد خودروسازان در برابر قیمت‌گذاری دولتی است؛ آنها اکنون نه‌تنها منتقد این سیاست هستند، بلکه تهدید کرده‌اند درصورت ادامه وضعیت فعلی، خارج از مسیر رسمی اقدام خواهند کرد.

در ادامه این درخواست‌، برخی گزارش‌ها از توقف عرضه برخی محصولات ایران‌خودرو منتشر شد. این گزارش‌ها حاکی از آن بود که شرکت‌های خودروسازی‌ روند عرضه را متوقف کرده‌اند اما گزارش‌های رسمی در سامانه کدال نشان می‌دهد که این موضوع صحت ندارد. با همه اینها واکنش دولت به گزارش‌های رسانه‌ای سریع و قاطع بود.

واکنش دولتی ها به تهدیدها

در واکنش به این تحولات، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد: هیچ شرکتی بدون عبور از فرآیند قانونی شورای رقابت و ابلاغ رسمی، حق افزایش قیمت ندارد. هرگونه تولید و انباشت محصول در پارکینگ نیز به‌منزله احتکار تلقی می‌شود و مشمول برخورد تعزیراتی خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد که ادامه تولید برای تنظیم بازار حیاتی است و خودروسازان موظف به تحویل تعهدات معوق و جاری خود هستند.

همچنین حسین‌زاده قشمی مدیرکل روابط‌عمومی و تشکل‌های مردم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در این‌باره گفت: سازمان حمایت کار کارشناسی قیمت برای فصل نخست ۱۴۰۴را انجام داده و به مراجع ذیربط اعلام کرده است و این مراجع و نهادهای بالادستی هستند که باید قیمت‌های جدید را اعلام کنند.

به‌گفته او مرجع اعلام قیمت خودروسازان وزارت صمت و شورای رقابت هستند و مرجع قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان.

در همین ارتباط حامد عاملی، معاون وزیر صمت، نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. او وعده داد اصلاحات لازم در خردادماه پیگیری خواهد شد.

ایران خودرو گران کرد

در شرایطی که مطابق با مصوبه شماره ۵۴۳ «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو»، سیاست‌گذاری و ابلاغ رسمی قیمت خودروها صرفاً در حیطه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت (به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو) تعریف شده است، شرکت ایران‌خودرو به‌صورت یک‌جانبه اقدام به اعلام قیمت‌های جدید محصولات خود کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که مهرداد خسروی، مدیرکل خودرو وزارت صمت، روز گذشته صراحتاً هرگونه افزایش قیمت خودرو را رد کرده و اعلام کرده بود: «تغییرات قیمتی تنها از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد و هرگونه تغییر قیمت خودرو همچنان در مرحله بررسی کارشناسی قرار دارد.»

هم‌زمان، سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز بر تخلف بودن این اقدام تأکید کرده و گفته بود: «در مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن، مسیر دقیق فرآیند کارشناسی، کشف قیمت و ابلاغ آن به روشنی آمده است. هرگونه انحراف از این مسیر، خلاف ضوابط بوده و مصداق تخلف محسوب می‌شود. ابلاغ نهایی قیمت‌ها باید از سوی تنظیم‌گر فنی، یعنی وزارت صمت، به خودروسازان انجام شود.»

خصوصی‌سازی شکست خورد؟ ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

خصوصی‌سازی شکست خورد؟ ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

با وجود این هشدارها و موضع‌گیری‌های رسمی، ایران‌خودرو در تاریخ ۲۰خردادماه، قیمت‌های جدید را محاسبه و در هیئت‌مدیره تصویب کرده و نسبت به افشای عمومی آن اقدام کرده است؛ حرکتی که عملاً سازوکار قیمت‌گذاری مستقل و خارج از چارچوب وزارت صمت را در پیش گرفته است.

وزارت صمت افزایش قیمت ایران‌خودرو را رد کرد

محمدصادق مفتح، جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی در نامه به صیدی رئیس سازمان بورس، نامه مدیرعامل ایران خودرو به بورس درباره افزایش قیمت محصولات این شرکت را محل ایراد دانست.

در این نامه تاکید شد، فرایند تنظیم قیمت پس از طی مراحل کارشناسی باید توسط وزارت صمت ابلاغ شود.

خصوصی‌سازی شکست خورد؟ ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

سازمان بورس: عرضه خودرو در بورس منع قانونی ندارد/ شورای رقابت: غیرقانونی است

در پی درخواست اخیر شرکت ایران خودرو برای ازسرگیری عرضه خودرو در بورس کالای ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور نامه‌ای، به صورت رسمی مجوز عرضه مجدد خودرو توسط تمام خودروسازان کشور در بورس کالا را صادر کرد.

خصوصی‌سازی شکست خورد؟ ایران‌خودرو به جای بهبود تولید، به جنگ قیمت رفت

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با ارسال نامه‌ای برای مدیرعامل ایران‌خودرو عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا را بلامانع دانست و تأکید کرد: منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

حمید یاری در این نامه نوشته است: عرضه خودرو در بورس از نظر این سازمان و شرکت بورس کالای ایران هیچ گونه منع قانونی ندارد، لذا تولیدکنندگان محترم خودرو در صورت تمایل می‌توانند با ارائه برنامه تولید و عرضه، نسبت به طی مراحل پذیرش و عرضه محصولات خود مطابق با دستورالعمل‌ها و ضوابط جاری اقدام کنند.

اما این موضوع نیز، بلافاصله با واکنش شورای رقابت روبرو شد. توکلی، سخنگوی شورای رقابت، با رد اعتبار حقوقی این نامه اعلام کرد: «نامه سازمان بورس فاقد وجاهت قانونی است. تنها مرجع تشخیص انحصار و نوع انحصار، شورای رقابت است و بورس در جایگاهی نیست که در این خصوص تصمیم‌گیری کند.»

وی در ادامه افزود: شورای رقابت همچنان بر اجرای کامل دستورالعمل ۵۴۳ تأکید دارد. اگرچه نسبت به عملکرد تنظیم‌گر فنی انتقاداتی وجود دارد، اما این مسئله به هیچ‌وجه مجوزی برای دور زدن قانون و ورود خودرو به بورس کالا بدون طی روند قانونی محسوب نمی‌شود.

مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو

دیوان عدالت اداری درباره رأی اخیر هیات عمومی و ابطال ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل به منظور ایجاد شفافیت در فضای رسانه‌ای کشور اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متعاقب صدور رأی شماره ۱۳۵۷ هیات عمومی در تاریخ ششم خرداد ۱۴۰۴ مبنی بر ابطال بند ۲ صورتجلسه تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۸۲ مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ابطال ضوابط قیمت گذاری تولید داخل ابلاغی سال‌های ۱۳۸۹ وزیر وقت بازرگانی و ۱۴۰۲ وزیر صنعت، معدن و تجارت و ابلاغیه قاضی اجرای احکام هیات عمومی و هیات‌های تخصصی به وزارت صمت مبنی بر الزام به اجرای رأی یادشده و اعلام ضمانت عدم اجرای رأی، در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور این شبهه مطرح و ایجاد شده است که با رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری قیمت گذاری خودرو لغو شده است.

بر این اساس چنین نتیجه گیری شده است که شرکت‌های خودروساز خود می‌توانند به تعیین قیمت محصولاتشان مبادرت ورزند و هیچ مرجع قانونی برای تعیین قیمت وجود ندارد.

در این راستا به منظور تبیین مفاد رأی و ایجاد شفافیت در فضای رسانه‌ای کشور توجه عموم را به این نکته جلب می‌کند که حسب مفاد رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه ناظر بر تفویض اختیارات مجمع عمومی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به وزیر وقت بازرگانی در سال ۱۳۸۲ صرفا به جهت اینکه ضوابط مقرر برای تفویض اختیار رعایت نشده و چنین تفویض اختیاری صورت گرفته ابطال شده است.

همچنین، چون تفویض وظایف به مجمع عمومی به وزیر وقت بازرگانی بدون رعایت ضوابط مقرر در مصوبه هیات وزیران انجام شده است، ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل که توسط وزیر بازرگانی وقت و وزیر صنعت، معدن و تجارت فعلی مبتنی بر تفویض اختیار مذکور وضع شده، به جهت اینکه وزیر مذکور اختیار لازم طبق قانون به او تفویض نشده بود، ابطال شد.

این امر بیانگر ابطال ماهیتی ضوابط قیمت‌گذاری نیست کما اینکه در متن قسمت (ب) رأی تصریح شده است مجمع عمومی وظیفه اظهارنظر نسبت به پیشنهادات هیات‌های تعیین و تثبیت قیمت‌ها و روش‌های اجرایی خود را دارد.

بنابر مراتب مجمع عمومی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌تواند مطابق قانون اساسنامه سازمان یاد شده به وظایف قانونی خود در خصوص تعیین ضابطه قیمت گذاری مبادرت کند.

بدیهی است وظایف شورای رقابت مصرح در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و جزء ۲-۲ بند ث ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه پیشرفت کشور در تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری کماکان برقرار و همچنین مصوبه صد و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاریخ ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ در مورد اختیارات ستاد تنظیم بازار ناظر بر نرخ و ضوابط قیمت گذاری کالا و خدمات اساسی در جای خود معتبر است.

در ادامه تاکید می‌شود به موجب رأی دیوان عدالت اداری و ابطال ضوابط پیش گفته مقررات مربوط به مقوله قیمت گذاری در خصوص کالاها توسط مراجع قانونی ذی صلاح مانند گذشته لازم الاجرا است.

براساس این گزارش، در مورد کالاهای انحصاری شورای رقابت و در مورد سایر کالاها خواه کالاهای اساسی و غیراساسی حسب مورد تحت نظارت ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود.

خصوصی‌سازی جواب نداد

مدت زیادی نگذشته که بحث خصوصی‌سازی ایران‌خودرو حواشی زیادی به‌همراه داشت. در آن مقطع سهامداران مدعی بودند که با انتقال مدیریت این شرکت به بخش خصوصی، تمام مشکلات این خودروساز بزرگ رفع خواهد شد و خودرو روند کاهش قیمت را نیز طی می کند؛ اما اکنون به‌جای تلاش برای حل مسائل، کار به صف‌کشی مقابل دولت و فشار بر وزارت صمت برای تعیین قیمت‌های جدید کشیده شده است.

در همین ارتباط سید حامد عاملی معاون صنایع ماشین آلات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی با اشاره به اینکه چنانچه نتیجه واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی، مخالف منافع مردم و موجب بدتر شدن اوضاع آنها باشد، بایستی در نحوه و فرآیند واگذاری و تشخیص اهلیت آنها بازنگری شود، تصریح کرد: این وزارتخانه در راستای وظیفه قانونی خود مبنی بر تنظیم بازار خودرو و همچنین در راستای صیانت از حقوق مردم و مصرف کنندگان هرگونه افزایش خودسرانه و غیر قانونی قیمت ها را مستلزم رسیدگی قانونی می داند.

سید حامد عاملی همچنین درباره نظر وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس گفت: با توجه به تجربه های ناموفق گذشته ما با هرگونه بورسی شدن فروش خودرو مخالفیم و این امر را در تضاد با قوانین و مقررات موجود و حقوق مصرف کنندگان می دانیم.

فرامرز شهسواری، نماینده مجلس نیز درباره این رفتارها می‌گوید: «خصوصی‌سازی ایران‌خودرو باید منجر به افزایش تولید و بهبود خدمات می‌شد، اما متأسفانه شاهد تصمیمات معکوس هستیم. توقف عرضه خودرو در شرایط کنونی کاملاً غیرمنطقی است و به آشفتگی بازار دامن می‌زند. این اقدام می‌تواند به رشد قیمت‌ها در بازار ثانویه و افزایش فعالیت دلالان منجر شود. متأسفانه شاهد هستیم خودرو به کالایی لوکس تبدیل شده که تنها عده‌ای خاص قادر به خرید آن هستند. گروهی سودجو با احتکار و دپوی خودروها، بازار را به آشوب کشانده‌اند. درحالی که بسیاری از خانواده‌ها سال‌هاست در نوبت خرید خودرو هستند، دلالان با سوءاستفاده از این شرایط به ثروت‌اندوزی مشغول‌اند. طبق قانون، خودروسازان موظف به پاسخگویی به نیازهای جامعه هستند. ما بارها بر ضرورت شفاف‌سازی در توزیع خودرو تأکید کرده‌ایم؛ بنابراین در صورت تداوم این روند، مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.»

حال سوال اینجاست که چرا با وجود ناتوانی مردم در خرید حتی با شرایط پیش‌فروش و اقساط، همچنان اصرار بر افزایش قیمت‌ها وجود دارد؟ آن هم درحالی که بهبودی در کیفیت محصولات دیده نمی‌شود. خودروسازان به افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد، فولاد و نرخ ارز اشاره می‌کنند، اما آیا این توجیهات در بازار راکد امروز قابل قبول است؟

کارشناسان می‌پرسند: افزایش قیمت در این شرایط چه توجیه اقتصادی دارد؟ وقتی تقاضای واقعی وجود ندارد، آیا این سیاست جز سودجویی دلالان نتیجه‌ای خواهد داشت؟ فاصله قیمت کارخانه و بازار فقط به نفع سودجویان است، نه مصرف‌کنندگان واقعی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    6 0
    برای کنترل این شرکت ها کافی است مجوز واردات را به خود مردم بدهند .و نه به دلال ها . یک نفر از یک خانواده ساکن ایران است بتواند یک ماشین که از پیش تعیین شده ، شخصا وارد کند بدون واگذاری وکالت و مجوز فروش تا ده سال . اگر این ماشین بدون مجوز و بصورت قولنامه ای خرید و فروش شود توسط دولت ضبط میشود . ایران خودرو باید هزینه هایش را کم می کرد برای مثال افراد سفارش شده را اخراج کند ، حقوق های نجومی مدیران را کم کند ، امکانات نامربوط که به کارگران میداد تعدیل کند و... نه آنکه برای تامین سود بیشتر دست در جیب مردم کنند
    • US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
      4 0
      ایکاش اسرائیل یه بمب هم ول میداد روی این کارخونه ایران خودرو
    • زیانسازی دروغین !! IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
      8 0
      خصوصی سازی سراپا فساد و تبانی و صحنه سازی است !! .... زیانسازی های دروغین ، همه ، صحنه سازی و حسابسازی مدیران فاسد مالی و حسابرسان ، برای توجیه واگذاریهای مجانی اموال عمومی به حیات خلوتهای خصوصی است . .... اموال این شرکتهای به ظاهر زیان ده ، در دل زیرمجموعه هایشان پنهان شده است !!
  • محمد IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    7 0
    آقا تعرفه واردات رو دوماه صفر کنید واردات آزاد این لگن سازا حساب کار دستشون میاد
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
      3 0
      خصوصی سازی سراپا فساد و تبانی و صحنه سازی است !!
  • رضا IT ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    2 0
    شرکت کروز سهام دار اصلی ایران خودرو است پس طبق قانون مدیرعامل را این شرکت تعیین میکند در تمام این مدت به طور غیر قانونی مدیر عامل دولت تعیین میکرد این کار جرم است قیمت کالا خود شرکت باید تایین کند و عرضه در بورس کالا بهترین کار است عمکرد شورای رقابت اصلا درست و رقابتی نیست خودشان با عدم واردات خودرو انحصار ایجاد میکنند بعد در مورد رقابت صحبت میکنند اینکه میگید مردم پول ندارند خودرو بخرن درست نیست و ربطی ندارد به ایران خودرو چه گلی این میران دولتی تا اعلان زدن که میگی خصوصی سازی شکست خورد این همه بدهی ایران خودرو را که بار اوردن اصلا حساب میکنی ضرر سهام دار را حساب کردی اصلا دولت چکاره است قیمت گذاری میکند فکرش را بکنید ۴ ماه طول میکشد که قیمت جیدید را اعلام کند بعد به خاطر سیاست قیمت را اعلام نمیکند
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    6 0
    خصوصی سازی یا مافیا سازی؟ ایروانی در کروز چه فسادی انجام داد؟ الان کجاست ؟ فساد سیستماتیک حکومت حامی مفسدین اقتصادی هر چا چپاولگر پست بهتر بابک زنجانیهم سایپارو بگیره شاهکار حکومت یکی دوتا نیست نظام تاوان حمایت از مفسدین رو تا کی میخواد تحمل کنه آخرش اینها میخورند و میبرند و نظام میماند و حوزش
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    4 0
    حمایت بی دلیل و بی منطق از هر مجموعه ای نتیجه اش همین است. خودرو سازان، شرکتهای خصولتی، گروه های تندرو، پایداری چی ها، انصار حزب ا.. ،و.... با گردن کلفتی با اینهمه زیان انباشته پاداشتهای میلیاردی هیئت مدیره تاوان مردم
  • پریسا متفکر IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    1 0
    چرا این خودرو سازها اینقدر طماع و بی انصاف هستند نمی دانند عالم محضر خداست این پول های ناحقی که از مردم بابت خودروهای بی کیفیت می گیرید خرج دوا و درمان زن و بچه هاتون شود.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    1 0
    وقتی حکومتی، خودش مافیای خودرو باشه، میشه همین دلقک بازی🤣🤣🤣🤣
  • بی نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    0 0
    راهش واردات خودرو هست با ده هزار دلار کلی خودرو خوب میشه خرید اصلا دولتم ده هزاردلار کمسیون بگیره باز میشه بیست هزار دلار میشه یک میلیاردو ششصد
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    0 0
    بدلیل بی کفایتی و فساد محکوم به خرید خودروی بی کیفیت بسیار گران تر از کشورهای همسایه شده ایم.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    0 0
    هرسال تنها راه خل این است ولی اون فاصله بازغر و کارخانه کی بوجود اورد ؟؟؟ خودروساز با عرضه کم و همیشه ام شاکی که این فاصله باید با افزایش قیمت پر شود هیچوقت با افزایش عرضه پر نشد
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    واقعا حق این مردم این نیست که اگه بخوان ۱ میلیارد پول بدن اونم با توجه به درامد مردم این ماشینها نضیبشون شود گزینه دوم مونتاژی هست که همه دوبرابر قیمت واقعی هستند و بدعهد و گران فروش و سوم واردات هم مختل کنیم و تعرفه ببندیم تا کلی ماشین خوب ۵۰۰ تا ۱ میلیاردی خارجی از دسترس خارح شود مگه مردم ایران چی از عراقی اماراتی ازبکی و... کم دارند ؟؟؟ تازه فقط بحث مردم نیست کشور و منابع و ضررو زیان است محیط زیست ، بنزین ، کشته ها ، تعدد تعمیرگاه رفتن و خراب شدن اعصاب ملت
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    6 0
    شاید کسی این موضوع جدی نگیرد ولی یکی از دلایل کم شدن استانه تحمل مردم همین خودرو است با مردم کشورهای همسایه خود مقایسه و خرید یک ماشین معمولی خارجی که اینجا لوکس میشه ارزو حسرتش ازار دهنده است دلیل بعدی الودگی تولیدی این ماشینها و تاثیر رو مغز و اعصاب ملت است از همه بدتر تاثیر روانی نگرانی خراب شدن ماشین و قیمت قطعه و اینکه قطعه با کیفیت پیدا نمیشود انگار هم یه مافیا است که کاری میکنن زودتر ماشین خراب بشه تا قطعه بیشتر مصرف بشه حالا یا داخلی یا چینی به اسم ساخت ایران ( کسی که خارج یک فولکس تویوتا میخره هم از کیفیت قطعه هم از خدمات خیالش راحت است ) حتی دیدن ماشینهای خوب و جدید از نظر بصری و تاثیر رو مغز هم هست حتی اگه خودت نداری ولی چهره شهر قشنگ است
  • محسن آزاد IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    خدا بیامرزدشون
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    یه نشونه هایی بعد اینهمه سال حمایت باید باشه که نشان بده واقعا خودروساز میشن مثلا ده سال دیگه ولی هیچ نشانه ای نیست اگه واقعا نگران این صنعت هستید لطفی که میتونید انجام بدید واردات درست برا رقابتی شدن است حتی چین هم در واردات بیست سال پیش نبست با مشارکت به اینجا رسید نه انحصار و صرفا واردات ckd
  • علی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    بی تعارف ،کفتارهای اطراف ایران همه تحولات ریز و درشت کشور رو رصد میکنن،وقتی یه شرکت خصولتی همچین کاری با جامعه و حکومت میکنه و حاکمیت از موضع انفعال به قضیه نگاه میکنه،چه فکری میکنن پیش خودشون تو این برهه حساس؟
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    1 0
    به نام خدا اولا با توجه به پرداخت حقوق با میانگین بالای 70 میلیون تومان و بهره وری پایین در ایران خودرو و سایپا تا 100 سال دیگه ضرر ده هستند. دوما به علت وسعت کشور ( تقریبا به انداره قاره اروپا ) ایجاد کارخانجات خودرو سازی در تمام استان های کشور باید صورت گیرد سوما راه اندازی مجدد خودروهای خاطره انگیز دهه 50 و 60 مثل جیب سیمرغ و آهو و شورولت سابروان و بلیزر شایان و جیپ با موتور برقی ساخت داخل و رنگ های جذاب صورت گیرد و رهایی از وابستگی به واردات آشغالهای چینیو جلوگیری از خروج ارزی که به سختی دست میاد . با تشکر
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    دولت متخصص ها .اشکالی نداره به جاش به مردم آزادی داده .خانم ها بدون روسرس هستند .لذت ببرید از متخصص ها
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    متاسفانه شما بنگاه اقتصادی رو با بنگاه خیریه اشتباه گرفتید. شرکت ها و کارخانه ها که بنگاه اقتصادی نام دارند باید درآمد کسب کنند نه اینکه محصولاتشون رو با ضرر بفروشند. واقعا من درک نمی کنم چرا همچین چیز ساده و بدیهی رو متوجه نمیشید!!! هر شرکتی حق این رو داره قیمت محصول خودش رو خودش تعیین کنه. با همین افکار شما ها است که کسی حاضر نیست بیاد در تولید سرمایه گذاری کنه و میره توی کار دلار و سکه و زمین و ... . بیکار بیاد با کلی زحمت جنس تولید کنه بعد واسه قیمتگذاریش التماس این و اون کنه؟ بعد هم انتظار دارید با افکار غلطتون اقتصاد درست هم بشه.
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    دولت و مجلس تورم ایجاد می کنند و بعد میان میگن چرا گرون شد؟!!!!!!!!! کی بودجه با کسری می بنده و چه کسانی اون رو تصویب می کنند و بعضا با اضافه کردن طرح های هزینه بر دیگه کسری رو تشدید می کنند و چه کسی برای پوشش این هزینه ها پول چاپ می کنه؟ همش دولت و مجلسه. بعد شما ها میرید یقه کشاورز و تولید کننده رو می گیرید و اعصابشون رو خورد می کنید که چرا گرون می کنید!!!!!!!!!!!! امثال گندم کارها رو بی خیال تولید شدن. همین رو دوست دارید. تموم کارخونه ها رو ببندید و تعطیل کنید خیال خودتون و بقیه رو هم راحت کنید
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    یک بار شاخ این خودروسازان داخلی را بشکنید شما رو به خدا. می دونید که ملت چی فکر میکنه؟ یعنی به این واقعیت رسیده که دولت خودش از این وضعیت در خودروسازی کشور داره سود میبره. و به عبارتی به نفعش هست که این خودروسازان بدین صورت عمل کنند! اگر حقیقت جز این است پس این گوی و این میدان، بز حاضر ست و دزد حاضر، بزنید یک بار دل ملت ایران رو با برخورد قاطع با این خودروسازان شاد کنید.
  • سعید IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    واکنش دولت سریع و قاطع بود ؟!! دارین جوک میگید یا به شعور مخاطب توهین میکنید ؟! سازمان بورس مگه زیر مجموعه ی دولت نیست ؟! خصوصی سازی و واگذاری ایران خودرو به کروز مگه توسط زیر مجموعه دولت اتفاق نیفتاده در حالی که بعضی از نمایندگان صریحا نسبت به اشتباه بودن این تصمیم اخطار داده بودن و پرونده های باز اتهامات کروز که مبالغ کلانی بوده رو هم مطرح کردن حالا شما در راستای مسیر اصطلاحا وفاقیتون می‌نویسید واکنش دولت سریع و قاطع بوده ؟!! نمیدونم مردم رو چی فرض کردید !!!
  • حسن IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    گفته می شود ترکیه بالای 40 میلیارد دلار صادرات قطعات اتومبیل دارد آنوقت آقایان با قیمتگذاری دستوری در حال نابودی صنعت خودرو ایران هستندچرا شورای رقابت دستمزد نجومی بازیکنان فوتبال را قیمتگذاری نمی کند.قیمتگذاری دستوری باعث افت کیفیت اتومبیل و پر شدن جیب دلالان می شود.
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    این خودروسازها نماد انحصار هستن اگه انحصار خودروسازها باعث پیشرفتشون شد انحصار تو بقیه چیزها هم باعث پیشرفت میشه.فقط قیمتاشون پیشرفت کرده.بعد از 47 سال اتحصار هنوز بدون انحصار هیچی نیستن و ورشکست میشن
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 1
    سر کروز هم کلاه رفت
  • بهنام IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام مشرق حان از الزامات خصوصی سازی رقابت و تعیین قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا است و دیگر قیمت گذاری دستوری مفهوم ندارد
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    1 1
    مشکل اصلی کمبود دلار در ایران ، حراج و تاراج صنایع و معادن دلارساز دولتی است !! ..... راه نجات : ملی سازی مجدد صنایع و معادن دولتی تاراج شده است !! .... سایر اقدامات ، بازی و سرگرمی است !!
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    2 0
    خصوصی سازی سراپا فساد و تبانی و صحنه سازی است !!
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    2 0
    خصوصی سازی سراپا فساد و تبانی و صحنه سازی است !!
  • افشین IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    1 0
    واردات را آزاد کنید مردم را از دست این اختاپوس ها نجات دهید
  • خصوصی سازی ویرانگر IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۳
    1 0
    خصوصی سازی سراپا فساد و تبانی و صحنه سازی است !! .... زیانسازی های دروغین ، همه ، صحنه سازی و حسابسازی مدیران فاسد مالی و حسابرسان ، برای توجیه واگذاریهای مجانی اموال عمومی به حیات خلوتهای خصوصی است . .... اموال این شرکتهای به ظاهر زیان ده ، در دل زیرمجموعه هایشان پنهان شده است !!
  • محمدی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۴
    0 0
    مدیران خائن خودروسازان بی لیاقت و دلالان همدست آنها پیاده نظام اقتصادی اسرائیل هستند. همه را محاکمه و اعدام کنید! در این شرایط بحرانی به جای وعده قیمت منصفانه دم از گرانی خودرو زدن چه مفهومی جز بازی با روان این مردم رنج کشیده دارد؟
  • فخری IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۴
    0 0
    اشکال ندارد صنعت خودرو را برای قیمت گذاری آزاد بگذارید وواردات راهم آزاد کنید وچند درصد عوارض بگیرید تا رقابتی شود
  • احمد IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۶
    0 0
    باید تو این شرایط که کشور درگیر جنگ هست وایران خودرو خودسر قیمت رو افزایش داده برخورد شدید شود
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۷
    0 0
    همین آقایانی که الان مدیریت ایران خودرو راگرفتند،درچندسال گذشته صدهاپرونده تخلف ازطریق شرکت کروز دارندوالان هم آمده اند ایران خودرو را آبادکنند
  • علی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۷
    0 0
    وقعا چرا ایران خودرو سر خود قیمت ها رو بالا ببره
  • ج IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۸
    0 0
    نمی دانم فقط از خدا می خواهم بداد دل ما برسه بخدا فشار بر گرده مردم حدی داره کاش ما تو افغانستان یا عراق یا ....بودیم چون مردمش ارزش دارن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آیا پنج سال درد و عذاب سهامداران کافی نیست ؟ سهامداران بورس همه چی خودشون شامل پول سالها کار کردن سلامت جسم سلامت روح و روان رو باختن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس