کد خبر 1715700
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۶
محمدکاظم انبارلویی

بازخوانی کنوانسیون‌های جهانی در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذیرش و عدم پذیرش جمهوری اسلامی یک ضرورت تام و تمام برای برپایی تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:

۱- انقلاب اسلامی از کجا آغاز شد؟ نوع بشر زمان زده و اکنون زده هستند.

انسان باید فوق زمان و مکان زندگی کند. عقل درون و عقل بیرون، بشر را از اکنون‌زدگی خارج می‌کند.

انسان‌هایی در میان ما زندگی می‌کنند در آسمان مشهورند، اما در زمین مجهولند.

انقلاب اسلامی از آن جایی شروع شد آدم‌های مجهول در زمین مورد شناسایی قرار گرفتند و مردم ، رهبری آن‌ها را پذیرفتند.

ملت ما افتخار دارد در این مسیر قرار دارد.

ذات عالم پر از نور توحید است. شرط ورود به این عالم دوری از ظلم، شرک، کفر ، نفاق و الحاد است.

به قول شهریار سخن ؛

عالمی صالح درآمد عالمی اصلاح کرد

مفسدان کم‌کم دارند رفع زحمت می‌کنند.

۲- نظر همه مفسران قرآن و پیروان سیره پیامبر گرامی اسلام آن است که آیه ؛ « وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا » سوره نساء آیه ۱۴۱ که به قاعده نفی سبیل مشهور است متضمن استقلال تمدنی جهان اسلام از تمدن‌های مادی و غیرالهی است.

اراده الهی بر این تعلق گرفته است که راه نفوذ و سلطه کافران و مسلمانان در هر شکلی و مصداقی در تمامی عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، علمی ، فن‌آوری فضای مجازی و ... مسدود شود.

براساس بند ج اصل دوم قانون اساسی، جمهوری اسلامی نظامی بر پایه ایمان به نفی هرگونه ستمگری، ستم‌کشی ، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است.

اصل ۱۵۲ قانون اساسی هم بر همین امر تأکید دارد.

مقاومت در برابر جریان سلطه زمینه‌ساز بر ساختی جدید از حیات تمدنی بر پایه باورهای متعالی و ارزش‌های معنوی است. التزام عملی به قاعده نفی سبیل در حقیقت نوعی «ساخت‌گشایی» برای پدیداری تمدن نوین اسلامی است.(۱)

۳- قاعده فقهی نفی سبیل ؛ پذیرش هر پیمان و عهدی را که دولت اسلامی در تعامل در رابطه با جهان متعهد می‌شود را تاجایی قبول دارد که منجر به سلطه کفار بر مسلمین نشود.

علت خروش امام خمینی (ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون در دوران سیاه استبداد پهلوی همین پایبندی به قاعده فقهی نفی سبیل بود که در رساله توضیح‌المسایل خود در مسئله ۲۸۲۹ به خوبی توضیح فرموده است.

۴- سرانجام پس از گذشت ۴ ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از برگزاری سه جلسه در صحن مجمع و ۵ جلسه در کمیسیون مشترک با الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو به صورت مشروط موافقت کرد. پیش از این هم شورای نگهبان این لایحه را تأیید کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون را در چارچوب قانون اساسی و قوانین داخلی خود پذیرفته است.

پذیرش پالرمو در مجمع با ۲۷ رأی موافق و ۱۰ رأی مخالف به تصویب رسید.

قطعا عزیزان عضو مجمع به هنگام تصویب تبعات این تصمیم‌سازی را با عنایت به قاعده فقهی نفی سبیل می‌دانند به‌ویژه آنکه شورای نگهبان در گذشته همین قانون را تأیید کرده بود.

۵- امام خامنه‌ای در پیام به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، «بلاغ مبین» و «زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی» را مهم‌ترین وظیفه حوزه دانستند.

ما اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که ترتیبات حقوقی و نظامات روابط بین‌الملل را در کنوانسیون‌های جهانی، قدرت‌هایی زیر چتر سازمان ملل نوشته‌اند که باورهای نظام تمدن کفر، شرک و الحاد را تحکیم بخشیده‌اند . لزوما همه این موافقت‌نامه و مقاوله‌نامه بد یا خوب نیستند.

بازخوانی کنوانسیون‌های جهانی در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذیرش و عدم پذیرش جمهوری اسلامی یک ضرورت تام و تمام برای برپایی تمدن نوین اسلامی است.

جمهوری اسلامی عضو سازمان ملل و یکی از قدرتمندترین دولت‌های عضو جامعه بین‌الملل است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌تواند با بهره‌گیری از این نهاد حقوقی و فقهی در کشور پیشنهادات مشخص براساس رفع ظلم و ستم و تجاوز به حقوق انسان‌ها در کنوانسیون‌های جهانی بدهد و پایه‌های حقوقی برپایی تمدن نوین اسلامی را از رهگذر عضویت در سازمان ملل پیگیری کند.

هرچند ممکن است طرح‌های جمهوری اسلامی به تصویب نرسد، اما طرح آن در این مجمع جهانی برای دولت ها و ملت‌هایی که از تمدن مادی و سلطه استعمار بیزاری می‌جویند جاذبه‌های خود را دارد.

پی نوشت :

۱- رجوع شود به مقاله خوب مهدی امیدی نقلبری تحت عنوان «اقتضائات و ظرفیت‌های تمدنی آیه نفی سبیل» – نشریه حکومت اسلامی –سال بیست و نهم – شماره سوم – پاییز ۱۴۰۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسام IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    11 1
    چرت و پرت
    • DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
      0 0
      رسیدن به "تمدن نوین اسلامی" (؟!) با حزبِ "مؤتله اسلامی" (حزبِ بازاریان "ارزِ ترجیحی" بگیر و در بازار سیاه فروش)؟!
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
      8 1
      بابت این اراجیف درآمد داره پس چرت و پرت نیست!!!!
  • SG ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    10 0
    "بازخوانی کنوانسیون‌های جهانی در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذیرش و عدم پذیرش جمهوری اسلامی یک ضرورت تام و تمام برای برپایی تمدن نوین اسلامی است." یک نفر اینو ترجمه کنه . از علی اکبر دهخدا سقوط کردیم رسیدیم به انبار لویی
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    1 0
    تمدن محصول فرهنگ است. ابتدا مردمی در یک جامعه باید اندیشه نو بیابند و بدنبال آن ایجاد یک تمدن کنند. در غرب ابتدا فرهنگ مدرنیته شکل گرفت (عقلانیت. گوناگونی فکر و دنیا گرایی) و سپس مدرنیسم گرایش مردم شد و سرانجام مدرنیزاسیون گسترش پیدا کرد.
  • کاشفی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    9 0
    شما یا نمیدونی تمدن چیه یا معنی نوین را متوجه نیستی یا اسلام واقعی را نمیشناسی یا هر سه مورد
  • پارسی - یزد NL ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    9 0
    وای به حال ملتی که این گونه یاوه سرایان هذیان گو "فرهیختگان" آن باشند! خدایا چه به روز این کشور و ملت آمده است؟!
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    10 0
    کلا از قضیه پرتی چرا بادر مورد همه چیز نظر بدهید کمی سکوت کنید
  • پارسی - یزد NL ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    10 0
    وای به حال ملتی که این گونه یاوه سرایان هذیان گو "فرهیختگان" آن باشند! خدایا چه به روز این کشور و ملت آمده است؟!
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    11 0
    چرا بعضیا اصرار دارند به مردم ثابت کنند که ماست سیاه و زغال سفیده؟ واقعا چرا حکومت جلو مصرف توامان صنعتی و سنتی را نمیگیره
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    0 0
    داریم می بینیم نشانه های تمدن نوین اسلامی در نهادهای عمومی و خصوصی و خیابان و کوچه های شهر. آنهایی که تمدن 500 ساله درخشان اسلامی ساختند. ابن رشد و بوعلی سینا و زکریای رازی بودند از جنس شما که نیم درجه زاویه با خودتان که مطلق اندیش هستید بر نمی تابید نبودند.
  • mostafa IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    30 0
    دریغ از یک ذره سواد یک ذره علم هیچ !!تمدن بدون تجارت بدون پول چطور میخواد شکل بگیره!!!شما از کجا اومدید کجا درس خوندید!!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس