به گزارش مشرق به نقل از فارس، اول اردیبهشت امسال بود که مقرر شد هر لیتر سوخت هواپیما برای پروازهای خارجی به قیمت 1143 تومان، محاسبه شود.
با وجود مصوبه افزایش نرخ سوخت پروازهای خارجی از 28 اسفندماه 1390 و تعیین نرخ هر لیتر سوخت 1143 تومان، تا اول اردیبهشت امسال این نرخ اعمال نشد ولی به هر حال این قیمت افزایش یافت.
در آن زمان شرکت ملی پخش مدعی بود برای افزایش نرخ سوخت مصوبه ستاد هدفمندی را در اختیار دارد و در صورتی نرخ سوخت هواپیما را افزایش نمیدهد که ستاد هدفمندسازی یارانهها، مصوبه جدیدی را ابلاغ کند اما این امر محقق نشد و نرخ سوخت افزایش یافت.
تا پیش از این نرخ هر لیتر سوخت برای پروازهای داخلی تا پایان سال 90 هر لیتر 200 تومان محاسبه شده بود و مقرر شد از ابتدای سال 91 هر لیتر سوخت برای پروازهای داخلی ایرلاینها 400 تومان محاسبه شود.
اما به هر حال از هفته گذشته نرخ سوخت ایرلاینها برای پروازهای داخلی در کنار نرخ بلیت افزایش یافت و مقرر شد از ابتدای آذرماه هر لیتر سوخت برای پروازهای داخلی 700 تومان محاسبه شود که این امر در کنار توقف ارائه ارز مرجع به ایرلاینها موجب شد دولت افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی را برای ایرلاینها مصوب کند.
حال و پس از گذشت چند روز مقرر شد نرخ سوخت پروازهای خارجی هم از هر لیتر 1143 تومان به حدود 2200 تومان افزایش یابد.
پس از این مورد بود که از چهارشنبه، 24 آبانماه، بخشنامهای به آژانسهای هواپیمایی ابلاغ شد که بر اساس آن نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای خارجی هم افزایش مییابد.
البته تأثیر افزایش نرخ سوخت در قیمت بلیت پروازهای خارجی با تأثیر نرخ سوخت در قیمت بلیت پروازهای داخلی متفاوت است؛ نرخ بلیت پروازهای خارجی تابع شرایط رقابتی بوده و بسته به زمانهای مختلف، متفاوت است؛ بدین ترتیب که طبق قانون سازمان بینالمللی هواپیمایی (ICAO) و مصوبه شورای عالی هواپیمایی، برای مسیرهای خارجی سقفی از نرخ در نظر گرفته میشود و ایرلاین ها بسته به میزان خدمات، زمان سفر و استقبال مسافر، نرخ بلیت خود را تعیین میکنند.
این امر در واقع موجب ایجاد رقابتی سالم برای ایرلاینها در ارائه خدمات بهتر و کیفیت بیشتر در کنار قیمت کمتر و جذب مسافر میشود.
از سویی دیگر باید گفت البته سهم افزایش نرخ سوخت در سبد هزینههای ایرلاین 18 درصد است که تأثیر چندانی بر شرکتها ندارد در حالی که بیشترین سهم هزینههای شرکتها، مربوط به ارز است؛ نرخ ارز تأثیر 70 درصدی در سبد هزینههای ایرلاینها دارد.
به هر حال قرار است نرخ سوخت از ابتدای آذر برای پروازهای خارجی هم افزایش یابد که این امر قطعاً افزایش نرخ بلیت برای این پروازها را میطلبد.
البته ظاهراً شرکتهای هواپیمایی پس از اطلاع از احتمال افزایش نرخ سوخت از ابتدای آذر، از هفته گذشته به سمت اعمال سقف قانونی نرخهای خود روی آوردهاند و قیمت بلیت برای پروازهای خارجی را در حداکثر نرخ قانونی ارائه میدهند.
به این ترتیب با وجود ثابت بودن نرخ جهانی بلیت پروازهای خارجی تنها برای مسافرانی که از ایران به مقاصد بینالمللی پرواز میکنند، افزایش قیمت اعمال میشود؛ به هر حال با توجه به افزایش یکهزار تومانی نرخ سوخت پروازهای خارجی ایرلاینهای ایرانی در کنار افزایش نرخ ارز، رشد نرخ بلیت طبیعی به نظر میرسد.
به هر حال قطعاً اگر نرخ سوخت افزایش پیدا کند باید قیمت بلیت هم افزایش یابد، تا مشکلی برای صنعت پیش نیاید.
البته در شرایط کنونی صنعت حمل و نقل هوایی ایران، رقابت بین ایرلاینهای داخل و خارجی در ارائه خدمات پروازهای بینالمللی عادلانه نیست زیرا شرکتهای داخل در شرایط ویژه تحریم قرار دارند و شرکتهای هواپیمایی خارجی با مشکلات شرکتهای هواپیمایی داخلی مواجه نیستند.
البته به عقیده کارشناسان افزایش بدون برنامهریزی، غیر تخصصی و غیرکارشناسی قیمت سوخت موجب رکود صنعت هواپیمایی کشور، اجحاف به شرکتهای هواپیمایی داخلی، هدر رفتن سرمایههای ملی و بیکاری بخشی از دستاندرکاران صنعت خواهد شد اما به هر حال شاید این امر گامی د راستای واقعی شدن نرخها و البته افزایش کیفیت خدمات ایرلاینها باشد.
با وجود مصوبه افزایش نرخ سوخت پروازهای خارجی از 28 اسفندماه 1390 و تعیین نرخ هر لیتر سوخت 1143 تومان، تا اول اردیبهشت امسال این نرخ اعمال نشد ولی به هر حال این قیمت افزایش یافت.
در آن زمان شرکت ملی پخش مدعی بود برای افزایش نرخ سوخت مصوبه ستاد هدفمندی را در اختیار دارد و در صورتی نرخ سوخت هواپیما را افزایش نمیدهد که ستاد هدفمندسازی یارانهها، مصوبه جدیدی را ابلاغ کند اما این امر محقق نشد و نرخ سوخت افزایش یافت.
تا پیش از این نرخ هر لیتر سوخت برای پروازهای داخلی تا پایان سال 90 هر لیتر 200 تومان محاسبه شده بود و مقرر شد از ابتدای سال 91 هر لیتر سوخت برای پروازهای داخلی ایرلاینها 400 تومان محاسبه شود.
اما به هر حال از هفته گذشته نرخ سوخت ایرلاینها برای پروازهای داخلی در کنار نرخ بلیت افزایش یافت و مقرر شد از ابتدای آذرماه هر لیتر سوخت برای پروازهای داخلی 700 تومان محاسبه شود که این امر در کنار توقف ارائه ارز مرجع به ایرلاینها موجب شد دولت افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی را برای ایرلاینها مصوب کند.
حال و پس از گذشت چند روز مقرر شد نرخ سوخت پروازهای خارجی هم از هر لیتر 1143 تومان به حدود 2200 تومان افزایش یابد.
پس از این مورد بود که از چهارشنبه، 24 آبانماه، بخشنامهای به آژانسهای هواپیمایی ابلاغ شد که بر اساس آن نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای خارجی هم افزایش مییابد.
البته تأثیر افزایش نرخ سوخت در قیمت بلیت پروازهای خارجی با تأثیر نرخ سوخت در قیمت بلیت پروازهای داخلی متفاوت است؛ نرخ بلیت پروازهای خارجی تابع شرایط رقابتی بوده و بسته به زمانهای مختلف، متفاوت است؛ بدین ترتیب که طبق قانون سازمان بینالمللی هواپیمایی (ICAO) و مصوبه شورای عالی هواپیمایی، برای مسیرهای خارجی سقفی از نرخ در نظر گرفته میشود و ایرلاین ها بسته به میزان خدمات، زمان سفر و استقبال مسافر، نرخ بلیت خود را تعیین میکنند.
این امر در واقع موجب ایجاد رقابتی سالم برای ایرلاینها در ارائه خدمات بهتر و کیفیت بیشتر در کنار قیمت کمتر و جذب مسافر میشود.
از سویی دیگر باید گفت البته سهم افزایش نرخ سوخت در سبد هزینههای ایرلاین 18 درصد است که تأثیر چندانی بر شرکتها ندارد در حالی که بیشترین سهم هزینههای شرکتها، مربوط به ارز است؛ نرخ ارز تأثیر 70 درصدی در سبد هزینههای ایرلاینها دارد.
به هر حال قرار است نرخ سوخت از ابتدای آذر برای پروازهای خارجی هم افزایش یابد که این امر قطعاً افزایش نرخ بلیت برای این پروازها را میطلبد.
البته ظاهراً شرکتهای هواپیمایی پس از اطلاع از احتمال افزایش نرخ سوخت از ابتدای آذر، از هفته گذشته به سمت اعمال سقف قانونی نرخهای خود روی آوردهاند و قیمت بلیت برای پروازهای خارجی را در حداکثر نرخ قانونی ارائه میدهند.
به این ترتیب با وجود ثابت بودن نرخ جهانی بلیت پروازهای خارجی تنها برای مسافرانی که از ایران به مقاصد بینالمللی پرواز میکنند، افزایش قیمت اعمال میشود؛ به هر حال با توجه به افزایش یکهزار تومانی نرخ سوخت پروازهای خارجی ایرلاینهای ایرانی در کنار افزایش نرخ ارز، رشد نرخ بلیت طبیعی به نظر میرسد.
به هر حال قطعاً اگر نرخ سوخت افزایش پیدا کند باید قیمت بلیت هم افزایش یابد، تا مشکلی برای صنعت پیش نیاید.
البته در شرایط کنونی صنعت حمل و نقل هوایی ایران، رقابت بین ایرلاینهای داخل و خارجی در ارائه خدمات پروازهای بینالمللی عادلانه نیست زیرا شرکتهای داخل در شرایط ویژه تحریم قرار دارند و شرکتهای هواپیمایی خارجی با مشکلات شرکتهای هواپیمایی داخلی مواجه نیستند.
البته به عقیده کارشناسان افزایش بدون برنامهریزی، غیر تخصصی و غیرکارشناسی قیمت سوخت موجب رکود صنعت هواپیمایی کشور، اجحاف به شرکتهای هواپیمایی داخلی، هدر رفتن سرمایههای ملی و بیکاری بخشی از دستاندرکاران صنعت خواهد شد اما به هر حال شاید این امر گامی د راستای واقعی شدن نرخها و البته افزایش کیفیت خدمات ایرلاینها باشد.