تویوتا ساعتی یک میلیون دلار ضرر می‌کند

شرکت تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز جهان و همچنین بزرگترین بازنده صنعت خودرو در زمینه ضررهای پیش‌بینی‌ شده از جنگ تجاری آمریکاست.

به گزارش مشرق، تعرفه‌های گمرکی بر خودروها و قطعات خودرو وارداتی، باعث شد تا شرکت جنرال موتورز، پیش‌بینی سود سالانه خود را تا پنج میلیارد دلار کاهش دهد، در حالی که شرکت فورد موتور برای کاهش ۱.۵ میلیارد دلاری سود سالانه آماده می‌شود.

شرکت تویوتا تنها در دو ماه، کاهش ۱.۲ میلیارد دلاری سود را پیش‌بینی کرد. در حالی که این خودروساز ژاپنی، آماری برای کل سال ۲۰۲۵ ارائه نکرد، برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۶، درآمد عملیاتی ۳.۸ تریلیون ین (۲۶.۱ میلیارد دلار) را پیش‌بینی کرد که بسیار کمتر از ۴.۷ تریلیون ین مورد پیش‌بینی تحلیلگران است.

در حالی که تویوتا تولید خودرو در آمریکا را به بیش از نیمی از فروش در این کشور افزایش داده است، هنوز به واردات قطعات و مدل‌های کلیدی خودرو که به حدود ۱.۲ میلیون دستگاه در سال می‌رسد، متکی است. ترامپ در سخنرانی جنجالی خود در روز آزادی در دوم آوریل، از یک میلیون خودروی تویوتا که خارج از آمریکا ساخته می‌شوند، شکایت کرد.

این ضربه بزرگ تعرفه‌ای، در بحبوحه آغاز مذاکرات تجاری دوجانبه بین آمریکا و ژاپن، نشان‌دهنده تصمیم این شرکت برای حفظ قیمت‌های اعلام شده در نمایندگی‌های آمریکا و حجم تولید در ۱۱ کارخانه آمریکایی خود است.

«کوجی ساتو»، مدیرعامل تویوتا، هفته گذشته پس از انتشار آخرین نتایج مالی گفت: وقتی صحبت از تعرفه‌ها می‌شود، جزئیات هنوز فوق‌العاده متغیر هستند. برداشتن گام یا سنجش تاثیر آن، دشوار است.

«ریوسی آکازاوا»، مذاکره‌کننده ارشد تجاری ژاپن، در تاریخ ۳۰ آوریل گفت: یک خودروساز ژاپنی که نامش فاش نشده، در حال حاضر حدود یک میلیون دلار در ساعت از تعرفه‌ها ضرر می‌کند و به محاسبه‌ای که توسط یک مدیر اجرایی ناشناس انجام شده، استناد کرد. یک مقام دولتی ژاپنی، جمعه گذشته، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما این میزان آسیب، با ضرر ۱.۲ میلیارد دلاری که تویوتا بر اساس ۷۳۰ ساعت کار در ماه پیش‌بینی می‌کند، فاصله چندانی ندارد.

بیشتر خودروهای وارداتی، سوم آوریل، مشمول تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا شدند، در حالی که اکثر قطعات خودرو از سوم مه، مشمول این مالیات شدند. برخی دستورات اجرایی وجود دارد که مانع از دو برابر شدن تعرفه‌ها می‌شود اما با توجه به اینکه آمریکا، بزرگترین بازار برای پنج خودروساز بزرگ ژاپن است، حتی افزایش متوسط ‌تعرفه‌ها، تاثیر زیادی بر سودآوری آنها خواهد داشت.

دولت ترامپ در هشتم مه، به اولین توافق تجاری خود با انگلیس دست یافت. اما آمریکا سال گذشته، ۱۱.۹ میلیارد دلار مازاد تجاری کالا با انگلیس داشت، در حالی که با ژاپن، ۶۸.۵ میلیارد دلار کسری داشت. این امر ممکن است دستیابی به توافق بدون امتیازهای قابل توجه از سوی یک طرف را دشوارتر کند.

برخی از خودروسازان ژاپنی با ایجاد تغییراتی در ردپای تولید جهانی خود، به محیط تجاری جدید و دشوار واکنش نشان داده‌اند. شرکت نیسان موتور، سفارش خودروهای شاسی‌بلند تولید مکزیک را در آمریکا متوقف کرده است و شرکت هوندا موتور هم تولید مدل هیبریدی سیویک خود را از ژاپن به آمریکا منتقل می‌کند. شرکت مزدا موتور به دلیل تعرفه‌های متقابل آمریکا، صادرات یکی از مدل‌های خود به کانادا را متوقف می‌کند.

سخنگوی تویوتا در بیانیه‌ای گفت: ما عملیات فعلی خود را حفظ خواهیم کرد و در عین حال بر کاهش هزینه‌های ثابت تمرکز خواهیم کرد و در عین حال، تحرکات مقامات آمریکایی، از جمله عوارض گمرکی را زیر نظر خواهیم داشت.

تویوتا پیش از این، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای توسعه فعالیت‌های خود در آمریکا از جمله هزینه ۱۳.۹ میلیارد دلار برای یک کارخانه باتری جدید در کارولینای شمالی انجام داده است. اما همچنان متعهد به حفظ پایگاه تولید داخلی گسترده خود است. «آکیو تویودا»، رئیس هیات مدیره، بارها متعهد شده است که سالانه، حداقل سه میلیون دستگاه خودرو در ژاپن تولید کند. سال گذشته، این شرکت ۳.۱ میلیون خودرو در کشور خانگی خود ساخت که حدود یک سوم از کل تولید جهانی‌اش بود.

تویوتا در سال ۲۰۲۴، در سطح جهانی، ۱۰.۸ میلیون دستگاه خودرو فروخت که سهم آمریکا، کمی کمتر از یک چهارم این خودروها بود. در حالی که نیمی از این خودروها به صورت بومی و ۳۰ درصد دیگر از کشورهای همسایه کانادا و مکزیک وارد شده بودند، حدود ۲۸۱ هزار دستگاه خودرو از ژاپن وارد شد.

طبق گزارش بلومبرگ، این افشاگری، تویوتا را در تیررس دولت ترامپ قرار می‌دهد و به این معنی است که این خودروساز، به نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و ژاپن، بسیار وابسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
    3 4
    خیلی هم عالی!! هرچی یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و نوکراشون ضعیف بشن بهتره!!!
    • حقگو IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
      3 1
      ژاپنی ها باید نسخه هایی که آمریکایی ها برایشان می پیچند اجرا کنند . آمریکایی ها بازار ایران را به روی ژاپنی ها بست . زمانی تلویزیون پاناسونیک ، خودروی نیسان و تویوتا و هندا و یاماها و... در ایران میلیاردها دلار فروش می‌رفت ولی به دستور آمریکا این بازار تعطیل شد . ژاپن مزد بندگی و بردگی آمریکا را با تامین ماشین آلات داعش گرفت و شریک جنایات داعش شد
  • قریشی IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
    9 0
    بیان ایران از مدیران ایران خودرو و سایپا و شرکت مافیایی کروز درس اقتصاد یاد بگیرن ... این دو شرکت خودروساز ایرانی ده برابر تویوتا نیرو و کادر مفتخور داره آخر سر هم نه تنها ضرردهی نداره بلکه به نیروهای رده بالای نورچشمی هم صدها میلیو صدها میلیون پاداش میده
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
      0 3
      فعلأ که این ارباباتون هم گند زدن که!! 🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
      3 2
      ژاپنی ها جرات ندارند بیایند ایران و از ایرانی ها چیزی یاد بگیرند . اولین چیزی که از ایرانی ها یاد می گیرند این است که نباید به آمریکایی ها باج بدهند . نباید بنده و برده آمریکایی ها باشند . مردم ایران نمی توانند درک کنند که یک اندیشمند ژاپنی از تحقیر شدن توسط امریکا چه عذابی می کشد . قوی ترین اقتصاد و تلاش را دارند ولی بنده و برده امریکا هستند . ولی جوانان آنها توسط آمریکایی ها به فساد کشیده شده اند و جرات ندارند اعتراض کنند
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
    6 0
    این خارجیها هیچ چی از روشهای کسب سود نمیدونن!!!!باید ایران خودرو وسایپا از سر دلسوزی یه دوره آموزشی براشون بذارن!!!!!!!!!
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
      0 2
      من فقط میدونم هرچی این خارجی‌ها انجام میدن درسته!! اگه میشه یه چندتا مدیر بفرستین کارخونه تویوتا یاد بگیرن چطوری ساعتی یک میلیون دلار میشه ضرر کرد، حتمأ یه حکمتی توشه!! 🤔🤔🤣🤣🤣
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
    1 0
    جهنم.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
    2 1
    بدون گمرکی بدید ب مردم ایران حداقل از این اشغالهای چینی بهتره
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
      0 2
      من که عمرأ ازین آشغالهای ژاپنی یا کره ای سوار بشم، ماشین فقط ماشی چینی!! 👍👍👌👌🇨🇳🌹🇨🇳🌹🇨🇳🌹
  • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
    0 0
    به درک سیاه زمانی که ماشین اختصاصی با 2مخزن سوخت برا داعش حرومزاده میزدن باید مفهمیدن 1روز تقاصشو پس میدن
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۴
    0 0
    دراین شرایط ایران میتواندخیلی از این شرکتها.رابه سرمایه گذاری درکشورترغیب کند
  • حسین IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۵
    0 0
    کدوم ضرر.اون سودی که اینهار در اول سال برای خودشون در نظر گرفته بودن نشده واز کل سود کم شده.شما فکر ژاپنی ها رو نکنید اینها اولین کشوری هستن که به آمریکا مستقیم حمله کردن و اگه بمب اتم نبود الآن ابرقدرت بودن اونم بدون چاه نفتوگاز
  • م.ر IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۵
    0 0
    وقتش ایران سرمایه گذاری کنه ، و خط تولید لنگروز و تویوتا سدان رو وارد ایران کنه ،،، حتی بنز وشرکتهای برتر انگیسی رو .. کره جای خود دارد ..
  • GB ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    0 0
    بنام خدا همه بدن ما خوبیم جمهوری اسلامی و طرفدارانش .
  • هادی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۸
    0 0
    سایپا یا ایرانخودرو نیست که خون ملت رو به شیشه بکشه صدسال به بعد هم یک قرون ضرر نکنه. ازخدا بترسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس