سناريوي ويکي‌ليکس که پيشتر به علت حساسيت اوضاع عراق را هدف قرار داده بود، اين بار ايران و عربستان و همگرايي موجود ميان اين دو کشور را هدف قرار داده است.

به گزارش مشرق، با انتشار دور تازه‌اي از اسناد در سايت آمريکايي ويکي‌ليکس، رسانه‌ها نيز توجه ويژه‌اي را به اين اسناد معطوف کرده‌اند، بيشتر رسانه‌هاي آمريکايي و روزنامه‌هاي اين کشور در اخبار امروز خود اين اسناد را مورد توجه قرار داده و به بررسي ابعاد آن پرداخته‌اند.
دولت آمريکا نيز که همچنان سعي دارد تا خود را مخالف انتشار 250 هزار سند محرمانه آمريکايي نشان دهد، بلافاصله بعد از صدور اين اسناد آن را محکوم کرده است تا به اين ترتيب علاوه بر مبرا کردن خود از ارتباط با انتشار اين اسناد، توجه مردم را به اخبار و تحليل‌هاي منتشر شده در اين زمينه جلب کند.
از ديگر اقداماتي که در راستاي بازاريابي و جلب توجه افکار عمومي در مورد افشاي دور تازه‌اي از اسناد محرمانه آمريکا در سايت ويکي‌ليکس انجام شده است، انتشار خبر هک شدن اين سايت و غير قابل دسترس بودن آن چند ساعت پيش از انتشار اسناد جديد در آن است.
سايت ويکي‌ليکس در خبري که از سوي پايگاه اجتماعي تويتر منتشر شد، اعلام نمود که چند ساعت پيش از انتشار اسناد جديد، براي مدتي اين سايت هک شده و از دسترس مراجعان خارج شده است.
يکي از اسنادي که در دور تازه به اصلاح افشاگري‌هاي ويکي‌ليکس منتشر شده است،‌ اخبار مربوط به تحريک آمريکا از سوي برخي از کشورهاي عربي در مورد حمله به ايران است.
بر اساس اين اسناد ملک "عبدالله بن عبدالعزيز" شاه سعودي از آمريکا خواسته است تا براي متوقف کردن چرخه فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور به تأسيسات هسته‌اي آن حمله کند. بر اساس اين اسناد "رابرت گيتس" وزير دفاع آمريکا اما با اين موضوع مخالفت کرده و مدعي شده که حمله به تأسيسات ايران تنها سه سال مي‌تواند دستيابي اين کشور به سلاح هسته‌اي را متوقف کند.
اين اسناد همچنين عربستان و سرمايه‌داران سعودي را يکي از بزرگترين منابع مالي و تغذيه کننده مبارزان سازمان القاعده دانسته است.
جالب اينجاست که اسناد منتشر شده از سوي اين سايت به خوبي و دقت فراوان از سوي رسانه‌هاي نشان‌دار جهاني نظير "نيويورک‌تايمز"، "اشپيگل" آلمان، "گاردين" انگليس، "لوموند" فرانسه و "ال پائيس" اسپانيا انعکاس داده شده است.
بر اساس گزارش رسانه‌هاي غربي از اسناد تازه منتشر شده ويکي‌ليکس کشورهاي اردن، بحرين، امارات و مصر نيز بر ضرورت توقف فعاليت‌هاي هسته‌‌اي ايران با تمسک به هر وسيله‌اي از جمله راهکارهاي نظامي تأکيد کرده‌اند.
اين اسناد مدعي هستند که "حمد بن عيسي" شاه بحرين نيز در مذاکرات خود با يک ديپلمات آمريکايي از اين کشور خواسته است تا اقدامات شديدي را عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران با هر وسيله ممکن آغاز کند، شيخ "محمد بن زايد" وليعهد امارات نيز اقدام مشابهي را بصورت فوري عليه ايران درخواست کرده است.
نگاهي به زمان‌بندي اسناد منتشر شده در سايت ويکي‌ليکس و ارتباط آن با مجموعه اهداف و مطالبات آمريکا در منطقه مي‌تواند به خوبي هر شخصي را به اين نکته رهنمون کند که سناريوي ويکي‌ليکس، فقط و فقط بازي سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا و يا حتي دولت اين کشور با افکار عمومي است، آنها که مدعي مخالفت با انتشار اين اسناد هستند، خود در پشت پرده‌هاي سياست زمينه را براي صدور و انتشار اين اسناد در راستاي اهداف خود در منطقه مساعد مي‌کنند.
در دوره قبل افشاگري‌ها در حالي که اوضاع عراق به شدت نامساعد بود و درگيري‌ها براي تشکيل دولت به اوج خود رسيده بود، اسناد ويکي‌ليکس با تمرکز مشکوک و بي‌سابقه خود به اين کشور دو هدف را دنبال کرد، اولين هدف آمريکا تخريب چهره نوري المالکي نخست‌وزير اين کشور بود، در حاليکه پيش‌بيني‌هاي کارشناسان از بالا بودن شانس مالکي براي نخست‌وزيري مجدد حکايت داشت، اين اسناد سعي کرد تا وي را حامي شبه نظاميان و گروه‌هاي تروريستي نشان دهد و به اين ترتيب احتمال رياست وي بر دولت عراق را کاهش دهد.
دومين هدف آمريکا در دوره قبل چيزي بود که کاخ سفيد آن را نفوذ و دخالت ايران در امور داخلي عراق مي‌ناميد، در همين راستا اين کشور سعي کرد تا ايران را به حمايت از گروه‌هاي تروريستي در عراق متهم کند تا به اين ترتيب هم شريکي براي جنايات خود در اين کشور دست و پا کند و هم بتواند فعاليت‌هاي ايران در زمينه تشکيل دولت را ناکارآمد کند.
در دوره جديد اما اهداف و زياده‌خواهي‌هاي آمريکايي به سوي لبنان و برنامه هسته‌اي ايران و فعاليت‌هاي اين کشور در نزديکي با کشورهاي عربي بيشتر سوق پيدا کرد. ويکي‌ليکس با انتشار اخبار حمايت‌هاي کشورهاي عربي از حمله نظامي آمريکا به تاسيسات هسته‌اي ايران سعي کرد تا با يک تير تمام اين اهداف را نشانه بگيرد.
مذاکرات ميان ايران و سوريه و عربستان که در دوره اخير بويژه در زمينه مسائل مربوط به لبنان افزايش پيدا کرده، يکي از نگراني‌هاي عمده کاخ سفيد به حساب مي‌آيد، اين موضوع از چند منظر قابل توجه است، اول اينکه اين مذاکرات و تفاهم‌ها در مورد لبنان مي‌تواند در صورت ثمر بخش واقع شدن، موقعيت حزب‌الله را در لبنان تقويت کند، موضوع دوم نزديکي و همگرايي بيشتر ميان ايران و عربستان است که نتايج مصيبت‌باري را براي دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي در پي خواهد داشت. کاخ سفيد در صورت تخريب روابط تهران - رياض، مي‌تواند ضربه خود عليه ايران را در قضيه دادگاه حريري و پيامدهاي آن در لبنان وارد کند که به تضعيف موقعيت مقاومت در لبنان مي‌انجامد.
مشکل سوم اين مذاکرات براي آمريکا خارج شدن ايران و سوريه از چيزي است که آمريکايي‌ها آن را انزواي اين کشورها در عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي مي‌نامند.
دامن زدن به اختلافات شيعه و سني در سطح منطقه يکي ديگر از برنامه‌هاي آمريکا و اسرائيل و بنيانگذاران سايت آمريکايي ويکي‌ليکس است که به عنوان پايتخت فرهنگي اين دو عقيده، ايران و عربستان سعودي را هدف قرار داده است. تصميم‌سازان سناريوي ويکي‌ليکس در کل ميخواهند با تزلزل در ثبات و امنيت خليج فارس و فرايند همبستگي منطقه‌اي، موقعيت ازدست رفته نظاميان آمريکايي در عراق و افغانستان را تقويت کنند.
انتشار اين اسناد و زمان آن از منظر مسائل داخلي عربستان سعودي و بيماري شاه سعودي و همچنين اختلافات داخلي و جنگ قدرت در آن نيز قابل توجه است. از آنجا که "بندر بن سلطان بن عبدالعزيز آل سعود" که طبق ادعاي نشريات انگليسي، عامل کودتاي آمريکايي عليه حکومت ملک عبدالله بوده، به عنوان مهره آمريکا مورد حمايت شديد اين کشور است، سازمان جاسوسي آمريکا نياز به تضعيف جناح عبدالله دارد تا بتواند موقعيت باند بندر را در معادلات پيچيده شاهزادگان سعودي تقويت کند.
از سوي ديگر تجربه نشان داده است که هر وقت روابط ايران و عربستان تضعيف شده، فشار بر شيعيان عربستان نيز افزايش يافته و اين موضوع پيامدهاي خود را در زمينه‌هاي مختلف و همچنين در عرصه‌هايي نظير کمک به ارتش يمن در حمله به مناطق شيعه‌نشين يا محدوديت آزادي‌هاي مذهبي براي شيعيان شرق عربستان و بازداشت فعالان شيعه نشان داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس