مدتهاست که کارشناسان جمعیت نسبت به کاهش زاد و ولد و پیر شدن جمعیت کشور هشدار می دهند. با ادامه وضع فعلی کشور در آینده نیروی کار به حد کافی نخواهد داشت؛ اخیرا موسسه یورومونتیور در گزارشی جامع به پیر شدن شدید جمعیت ایران تا سال 2030 پرداخته است که در این گزارش به بررسی آن می پردازیم.

گروه گزارش ویژه مشرق، مدتهاست که کارشناسان جمعیت نسبت به کاهش زاد و ولد و پیر شدن جمعیت کشور هشدار می دهند. آنها معتقدند که سیاست های کنترل جمعیت دیگر کارساز نبوده و باید خانواده ها تشویق شوند که فرزند بیشتری داشته باشند. با ادامه وضع فعلی کشور در آینده نیروی کار به حد کافی نخواهد داشت؛ تهدیدات امنیتی به بار خواهد آمد و بافت فرسوده جمعیتی کارایی اقتصادی نداشته و بیشتر مصرف کننده خواهد بود تا تولید کننده. این درحالیست که منابع مختلف داخلی و خارجی بر این امر گواهی می دهند. 

بانک جهانی در گزارش اخیر خود موسوم به «گزارش توسعه جهانی» نسبت به سرعت بالای پیر شدن جمعیت در ایران هشدار داده است. بانک جهانی می گوید ایران، هند، سنگاپور و تایلند در آینده نزدیک با پیری شدید جمعیتی مواجه خواهند شد. بر اساس پیش بینی بانک جهانی نمره ایران در شاخص وابستگی سالخوردگی تا سال 2050 پنج برابر خواهد شد. این به آن معناست که نسبت جمعیت غیرفعال ایران به جمعیت فعال طی 38 سال آینده 5 برابر می شود. زمانی که نمره کشوری در این شاخص بالا باشد یعنی این که جمعیت فعال کشور برای تامین نیازهای افراد سالخورده باید بار زیادی را تحمل کند.

اخیرا موسسه یورومونتیور در گزارشی جامع به پیر شدن شدید جمعیت ایران تا سال 2030 پرداخته است.

مقام معظم رهبری و نیز مراجع تقلید بارها در مورد پیر شدن جمعیت و لزوم افزایش زاد و ولد در ایران هشدار داده و خواستار برنامه ریزی های کلان در این مورد شده اند. در این مجال ضمن بازگویی برخی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد لزوم توجه مردم و مسئولین به موضوع جمعیت نمودارهای تحلیلی گزارش موسسه یورو مونیتور را بررسی می نماییم.


در دیدار با کارگزاران نظام ۱۳۹۱/۰۵/۰۳:

من این را همین جا عرض بکنم؛ جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل کرده و باسواد کشور، امروز یکى از عامل هاى مهم پیشرفت کشور است. در همین آمارهائى که داده می شود، نقش جوان هاى تحصیل کرده و آگاه و پرنشاط و پرنیرو را مى بینید. ما باید در سیاست تحدید نسل تجدید نظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه اى از زمان درست بود؛ یک اهدافى هم برایش معین کردند. آنطورى که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمىِ این قسمت تحقیق و بررسى کردند و گزارش دادند، ما در سال ۷۱ به همان مقاصدى که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال ۷۱ به این طرف، باید سیاست را تغییر می دادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم.
امروز باید این خطا را جبران کنیم. کشور باید نگذارد که غلبه نسل جوان و نماى زیباى جوانى در کشور از بین برود؛ و از بین خواهد رفت اگر به همین ترتیب پیش برویم؛ آنطورى که کارشناس ها بررسى علمى و دقیق کردند. اینها خطابیات نیست؛ اینها کارهاى علمى و دقیقِ کارشناسى شده است. اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد – که امروز قاعده ى جمعیتى ما جوان است – و به تدریج دچار پیرى خواهیم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است. یک زمانى را مشخص کردند و به من نشان دادند، که در آن زمان، ما از جمعیت فعلى مان کمتر جمعیت خواهیم داشت. اینها چیزهاى خطرناکى است؛ اینها را بایستى مسئولین کشور بجد نگاه کنند و دنبال کنند. در این سیاست تحدید نسل حتماً بایستى تجدیدنظر شود و کار درستى باید انجام بگیرد .این مسئله افزایش نسل و اینها جزو مباحث مهمى است که واقعاً همه  مسئولین کشور – نه فقط مسئولین ادارى – روحانیون، کسانى که منبرهاى تبلیغى دارند، باید در جامعه درباره ى آن فرهنگ سازى کنند؛ از این حالتى که امروز وجود دارد – یک بچه، دو بچه – باید کشور را خارج کنند. رقم صد و پنجاه میلیون و دویست میلیون را اول امام گفتند – و درست هم هست – ما باید به آن رقم ها برسیم.

در دیدار با مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران ۱۳۹۰/۰۵/۱۶:
تجربه متراکم در قانون گذارى، در اجرا، این هم جزو نقاط درخشان کشور است. جمعیت کشور، هفتاد و پنج میلیون. البته بنده همین جا عرض بکنم؛ من معتقدم که کشور ما با امکاناتى که داریم، می تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیرى که می خواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد!

در اجتماع بزرگ مردم بجنورد ۱۳۹۱/۰۷/۱۹:
یکى از مهمترین موجودى هاى با ارزش ما، همین نسل جوانِ تحصیل کرده است. نسل جوان تحصیل کرده، هم شجاعت دارد، هم امید دارد، هم نشاط و تحرک دارد. من همین جا در داخل پرانتز عرض بکنم؛ یکى از خطاهائى که خود ما کردیم – بنده خودم هم در این خطا سهیمم – این مسئله ى تحدید نسل از اواسط دهه ى ۷۰ به این طرف باید متوقف می شد. البته اوّلى که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه ى ۷۰ باید متوقف می شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خداى متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونى اگر ما پیش برویممن چندى پیش هم در ماه رمضان در سخنرانى گفتم – کشور پیر خواهد شد .خانواده ها، جوان ها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدود کردن فرزندان در خانه ها، به این شکلى که امروز هست، خطاست. این نسل جوانى که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره ها و مرحله هاى آینده ى این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه ى مشکلات کشور را اینها حل می کنند؛ با آن آمادگى، با آن نشاط، با آن شوقى که در نسل جوان هست، و با استعدادى که در ایرانى وجود دارد. پس ما مشکل اساسى براى پیشرفت نداریم.

در دیدار با جوانان استان خراسان شمالى ۱۳۹۱/۰۷/۲۳:
حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟ من اشاره کردم؛ یک تصمیمِ زمان دار و نیاز به زمان و مقطعى را انتخاب کردیم، گرفتیم، بعد زمانش یادمان رفت .مثلاً فرض کنید به شما بگویند آقا این شیر آب را یک ساعت باز کنید. بعد شما شیر را باز کنى و بروى. ماها رفتیم، غافل شدیم؛ ده سال، پانزده سال. بعد حالا به ما گزارش می دهند که آقا جامعه ما در آینده نه چندان دورى، جامعه پیر خواهد شد؛ این چهره جوانى که امروز جامعه ایرانى دارد، از او گرفته خواهد شد. حد زاد و ولد چقدر است؟

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز معتقدند رشد جمعیت کشور باید افزایش پیدا کند. ایشان می فرمایند: «ترویج فرهنگ غرب در جامعه یکی دیگر ازدلایل کمی جمعیت است. غربی ها می گویند فرزند کمتر زندگی بهتر و برای رهایی از مسوولیت خود و مخارج بچه ها اقدام به نگهداری حیوانات در منزل می کنند»


تحلیل یورومانیتور از تغییرات جمعیتی ایران تا سال 2030

در سال 2030 جمعیت ایران به 9/89 میلیون نفر خواهد رسید که نسبت به سال 2010 به مقدار 8/19 درصد رشد خواهد داشت. مهمترین جنبه این رشد جمعیتی انفجار جمعیت 40 سال به بالا تا 108 درصد خواهد بود.

در سال 2030 تعداد 2/26 میلیون نفر از مردم ایران بین 35 تا 50 سال سن خواهند داشت که تقریبا یک نفر از هر سه نفر ایرانی را شامل می شود. در سال 2030 تعداد افراد 0 تا 7 ساله و نیز 16 تا 34 ساله نسبت به سال 2010 کاهش چشمگیری خواهد داشت.



این تصویر تغییرات ساختار سنی جمعیت در طول زمان را توضیح می دهد. هر نقطه تعداد افراد در یک گروه سنی خاص را در یک سال معین نشان می دهد. نقاط قرمز پر رنگ بیشترین تمرکز جمعیتی سن خاصی را در یک سال مشخص نشان می دهد. در حالی که نقاط آبی پر رنگ نشان دهنده کمترین تراکم جمعیتی است. نقاط قرمز رنگ نشان دهنده افراد 35 تا 50 ساله در ایران در 2030 هستند. با توجه به این نمودار واضح است که جمعیت ایران به سرعت در حال حرکت به سمت پیر شدن است.



انتظار می رود که جمعیت ایران در سال 2016 به 80 میلیون نفر برسد که دو برابر جمعیت ایران در سال 1980 خواهد بود. نرخ رشد جمعیت در هر دهه نسبت به دهه قبل به شدت در حال کاهش است. در دهه 80 نرخ رشد جمعیت سالانه 9/3 درصد بود در حالی که این نرخ رشد در 2020 به حدود 0.8 درصد خواهد رسید. با پایین رفتن نرخ تولد تعداد ایرانیانی که 0 تا 7 سال سن خواهند داشت مابین سال های 2010 تا 2030 به طرز چشمگیری پایین خواهد رفت.



تعداد افراد 16 تا 34 ساله در 2030 نسبت به سال 2010 به دلیل کاهش زاد و ولد در دهه 90 به شدت پایین می آید. آمار تولد در سال 2000 به مقدار 8/30 درصد پایین تر از آمار سال 1990 بوده است. برعکس تمامی گروه های سنی بالاتر از 34 سال در بین سال های 2010 تا 2030 افزایش خواهند یافت که بیشترین افزایش را در افراد 40 تا 50 ساله خواهیم دید.



جمعیت ایران از بخش پایه به سرعت در حال پیر شدن است. سن متوسط در سال 2010 به 7/26 سال رسید و انتظار می رود که در سال 2030 به 5/37 برسد. متوسط سنی ایرانیان در سال 1997 کمتر از 20 سال بود.



اگرچه سریع ترین رشد در گروهی دیده می شود که 40 تا 50 سال سن دارند اما افراد پیرتر نیز درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند. افراد بالای 65 سال در سال 2030 نسبت به سال 2010 به مقدار 125 درصد افزایش خواهند داشت. گروه افراد بالاتر از 80 درصد نیز 1/59 درصد افزایش نشان خواهد داد.


توزیع سنی جمعیت ایران از شکل هرمی مرسوم و یا شکل مثلثی کشورهای توسعه یافته پیروی نمی کند. توزیع جمعیت ایران در سال 2010 یک بیرون زدگی شدید دارد که از بابت افرادی است که در دهه دوم زندگی شان هستند و در سال 2030 در دهه چهارم خواهند بود.




سن میانگین زنان در سال 2010، 8/26 سال بود که در 2030 به 38 سال خواهد رسید. این سن برای مردان در همان مدت مشابه به ترتیب 6/26 و 37 می باشد. انتظار می رود میانگین سنی برای زنان در سال 2016 از 30 بگذرد. این اتفاق برای مردان ایرانی در2017 روی خواهد داد. در سال 2010 برای هر دو گروه مردان و زنان ایرانی بیشترین آمار مربوط به افرادی بود که 20 تا 29 سال سن داشتند؛ این آمار در سال 2030 به افرادی مربوط خواهد بود که 40 تا 49 ساله هستند که نتیجه طبیعی پیر شدن جمعیت ایران است. در سال 2030 اکثریت افراد بالاتر از 60 سال را زنان تشکیل خواهند داد.



با توجه به اعلام سازمان ملل ایران شدید ترین کاهش نرخ زاد و ولد را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است که نتیجه برنامه ملی کاهش جمعیت و تنظیم خانواده بوده است.



نرخ زاد و ولد برای اولین بار در سال 2003 به زیر نرخ جایگزینی (1/2 زایمان به ازای هر زن) رسید و در سال 2010 در 8/1 زایمان به ازای هر زن ایرانی باقی ماند. انتظار می رود این نرخ در سال 2030 به 9/1 برسد. این نرخ پایین ترین مورد در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود. با افزایش جمعیت و مسن تر شدن آن نرخ مرگ و میر نیز افزایش می یابد. از سال 2018 به بعد تعداد مرک و میر در ایران افزایش می یابد. در سال 2010 بیماری های قلبی عروقی بیشترین دلیل مرگ و میر ایرانیان بود.


شهرنشینی با سرعت بالایی در ایران به پیش می رود. در واقع ایران سریع ترین نرخ شهرنشینی در جهان را دارد. در 1980 کمتر از نیمی از ایرانیان در مناطق شهری زندگی می کردند. در 2010، 5/65 درصد از جمعیت ایران شهرنشینمحسوب می شدند که این آمار در سال 2030 به 9/77 درصد خواهد رسید.




در سال 2010 ایران دارای 8 شهر با جمعیتی بالاتر از یک میلیون نفر بود. در سال 2030 این تعداد به 9 خواهد رسید. تهران پر جمعیت ترین شهر کشور است که در سال 2010 4/7 میلیون نفر ساکن داشت که سه برابر شهر پر جمعیت بعدی یعنی مشهد بود. در 2030 جمعیت تهران به 8 میلیون نفر خواهد رسید و از هر ده نفر ایرانی شهرنشین یک نفر در تهران زندگی خواهد کرد. تمامی شهرهای بزرگ ایران تا 2030 افزایش جمعیت خواهند داشت اما انتظار می رود شهر کرج با 4/39 درصد رشد بیشترین مقدار افزایش جمعیت را به خود اختصاص دهد. بعد از کرج شهرهای ارومیه و مشهد بالاترین نرخ رشد را تا 2030 خواهند داشت.


نسخه اصلی گزارش موسسه یورومانیور را از این لینک دریافت کنید.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 122
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهدي ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    1 0
    سلام يه خوبي كه حداقل داره ديگه اون موقع ما آدم بيكار نداريم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خیلی ممنون واقعا مشرق بی نظیره علمی و درست مسائل رو بررسی م یکنه
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    هه هه هه چقدر بامزه ای کوچولو بگو مامانت برای اسپند دود کنه آی کیو! چشم شیطونت کور بشه!
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    2 0
    درباره اقتصاد بد و گرونی چرا گزارش علمی (!) نمیدید؟ با این گرانی کی حاضره بجه دار بشه؟
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    4 1
    یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ جمعیت سربازی اجباری است،وقتی یک جوان 18 ساله سال اول در کنکور قبول نمیشه یا جای خوبی قبول نمیشه دو راه بیشتر نداره یا بره سربازی که بعید می دونم یا اینکه یک سال عمر خودشو هدر بده، سال بعد مجبوره هر جا قبول شد بره(بخاطر اینکه به سربازی نره) حدود 4تا 5 سال هم توی دانشگاه الاف میشه، توی این مدت عملا نمی تونه کاری انجام بده چون هر کاری نیاز به کارت پایان خدمت داره، توی دانشگاهها هم که چیز بدرد بخوری یاد نمی گیره، یه جون 23 ساله رو در نظر بگیرید که باید 21ماه بره خدمت(البته یه چند ماهی هم الاف جواب دفترچه میشه ) وتا از حال وهوای سربازی بیاد بیرون نزدیکه 26 سالش میشه تازه اگه تحصیلاتشو ادامه نده، تا یکاری گیرش بیاد میشه 27سالش تا بخواد یکم پس انداز کنه که ازدواج کنه میشه حدود 30سالش، قبلنا مردا تا سن 30سالگی دو تا بچه داشتن، ولی امروزه ..........
  • Arsalaan ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    جواب جاهل خاموشی است کامنتتان را خواندید ؟
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    راست میگه دیگه. حداقل نسل بعد تو صف وای نمیسته
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    1 0
    فکرشو بکن : سال 2030 به ازای هر ایرانی 2 خونه ی خالی و در سال 2040 به ازای هر ایرانی 3 خونه ی خالی وجود خواهد داشت بدبختی اینجاست که چینی ها پرش میکنند تازه میفهمم چرا اینقدر چینی دارند میان تو ایران به بهانه ی کار خوب بگو اونا این آمارارو زودتر در آوردن !!!!!!!!
  • مجاهد ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    1 0
    حکایت بیرون گود نشتن و گفتن لنگش کنه، یادم میاد جناب شمخانی زمانی در دفاع مقدس فرمودند ما میخواهیم شهید شویم اما امکانات شهید شدن به ما نمیدهند. لطفا بجای نگرانی بما بفرمایید با کدام کار و در آمد و مهریه پایین و قوانین حمایتی و تورم کم و توقع پایین و شایسته سالاری در استخدام ها و تضمین آینده شغلی و ... ما اقدام به ازدواج و تولید مثل کنیم؟ حکایت موش تو سوراخ نمیرفت جارو به دمش بست
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    1 0
    با این گرانی وحشتناک و مسکن با قیمت های نجومی و بیکاری و نبود بیمه و خدمات درمانی صحبت کردن از افزایش جمعیت یک شوخی است، اگر مسئولین واقعاً نگران کاهش جمعیت هستند فکری به حال وضعیت بحرانی جوانان در کشور بکنند
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 1
    چرا گزارشهای دیگه این موسسه رو پخش نمیکنید?! باز بوی جنگ میاد و شما به فکر امار افتادید?!
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    يه پوشاك بچه نزديك نه هزار تومان ،لباس بجه گران تر از بزرگترها با اين وضعيت گراني وعدم ثبات قيمت ها يراي بچه دار شدن نياز به ايمان قوي هست ؟
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    کپی از دست یورو مونیتوره داداش
  • رحمان ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    هنوز ما نتوانسته ايم از بحراني كه افزايش جمعيت در دهه 60 براي كشور ايجاده كرده خارج بشويم به نظرم هر موقع حاكميت توانست با اقداماتش نشانه اي از حل بحران نشان بدهد ميشود در باره افزايش جمعيت با مردم صحبت كرد و به نظرم اولين نشانه حل بحران از حذف مدارس دوشيفته آغاز خواهد شد به شرطي كه تعداد دانش آموز در كلاس درس از حد استاندارد تجاوز نكند
  • افسانه ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    هر وقت اقتصاد درست شد ، مشکل بیکاری حل شد ، مشکل مسکن حل شد و نرخ تورم به حالت استاندارد رسید ، اون وقت چشم ، به جای 2 تا بچه ، 4 تا بچه میاریم !
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خداییش دل آدم به حال بچه های بی دایی و خاله و عمه و عمو می سوزه.یه تک فرزند وقتی والدینش بمیرن با تنهایی مطلق چه کارکنه.پدر گرونی و کم طاقتی و راحت طلبی پدر و مادرای جدید بسوزه.اگه وضع خوب باشه فکر کنم چهارتا بچه بد نباشه دوتا پسر دوتا دختر
  • رضا عابدی گناباد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    دوست عزیز به نظر من مشکل اقتصادی 10 درصد مشکل است. 90 درصه بحث سبک زندگی و فرهنگ غربی است که با بچه دار شدن مخالف است. اگر تمام بحث اقتصادیه چرا در ژاپن، روسیه، نروژ، سوئد و فرانسه هم که وضع اقتصادی مردم مناسب تر از سطح درآمد و تورم ایران است هنوز با بحران کاهش جمعیت مواجه هستند؟ اینها فقط ساز مخالف کوک کردن است. چون جمهوری اسلامی و رهبری مشکل را درک کرده اند عده ای فقط ساز مخالف می زنند. اگر این حرف را اوباما و بی بی سی می زد شماها همین سخنان رو صبح تا شب به صدای بلند به نام علم تکرارر می کردید.
  • ناشناس ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    با افسانه موافقم. ایضا هروقت مشکل بهداشت و هزینه های درمانی درست شد به جای یک بچه شاید دو بچه بیاریم.
  • ناشناس ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    با افسانه موافقم. ایضا هروقت مشکل بهداشت و هزینه های درمانی درست شد به جای یک بچه شاید دو بچه بیاریم.
  • محمد ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    بچه تربيت مي خواد نه پول كسي كه بخاطر پول فرزند نداره ايماني به خدا نداره
  • حسین ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    باید شرایط افزایش جمعیت ایجاد شود مثلا وقتی هنوز در سازمان تامین اجتماعی برای فرزند چهارم دفترچه صادر نمی کنند به چه حسابی افراد هزینه های خود را بالا ببرند . باید قوه مقننه و مجریه قوانین لازم و سیاست گذاری لازم را هر چه سریعتر انجام بدهند و موانع را برای افراد بر طرف کنند.جمعیت بالای هرکشوری یعنی افزایش قدرت آن کشور.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    اقتصاد درست بشه مشکل جمعیت هم درست میشه
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    آقا رضا این قیاس شما مع الفارغ است، کدام آدم عاقلی می پذیرد که علت یک پدیده اجتماعی در کشور ما با کشور نروژ یا سوئد با ساختار فرهنگی و تاریخی و اجتماعی و اقتصادی کاملاً متفاوت و یا متضاد یکسان باشد؟ وقتی جوانان مملکت توان ازدواج ندارند به طریق اولی توان فرزندآوری هم ندارند و قطعاً کاهش جمعیت یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. یعنی واقعاً شما در این مملکت زندگی نمی کنید که بفهمید یک جوان برای پیدا کردن یک شغل مناسب و داشتن یک سرپناه خیلی محقر بعد از سالها تحصیل درمانده می شود و در بهترین شرایط تا قبل از 30 سالگی هم امکان فراهم کردن امکانات اولیه زندگی را بدون کمک خانواده اش ندارد، اگر حرف شما درست باشد باز هم خاک بر سر مدیریت کشوری که 90 درصد مردمش زندگی و فرهنگشان غربی است.
  • فاطمه زهرا ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    آقايون بيكاري اونم با مدرك فوق ليسانس شريف جز دردهاي حال حاضر اين كشور هستش.حالا ايشون در قالب طنز اين مساله رو بيان كردند.ما بايد برنامه ريزي در تمام زمينه ها داشته باشيم اول زير ساخت ها رو فراهم كنيم بعد بريم دنبال اصل مطلب.خواهشا رگ هاي گردنتون الكي باد نكنه من قوق ليسانس الكترونيك از دانشگاه شريف دارم.فرزند شهيد هم هستم ولي مدت هاست كه بيكارم و امثال بنده هم كم نيستند.هيهات هيهات از اظهار نظرهاي شتابزده و موضع گيري تند بعضي از افراد... اللهم عجل لوليك الفرج
  • محمد ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    این مسائل فرمایش که نیست-هر وقت مردم به اینده خوش بین باشند خودشون میدونن چکار بکنن
  • امین ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    بله اون موقع باید روی سن بازنشستگی 70 تا 80 سال فکر کنی و... و تورم قیمتهایی از حال وحشتناکتر!
  • پدرام ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    دلايل عمده كاهش جمعيت خانوارهاي ايراني به اعتقاد اينجانب مبتني بر چند عامل اساسي مي باشد: 1) شرايط سخت اقتصادي كه توان اكثريت جامعه جوابگوي آن نمي باشد.مانند مسكن و تهيه پوشاك و هزينه هاي سنگين آموزشي 2) اعتقاد اكثريت جامعه به شعار بچه كمتر زندگي بهتر 3) عدم آموزش كافي در رابطه با انجام زايمان طبيعي در مراكز بهداشتي و روي آوردن اكثريت مادران جوان به عمل سزارين و محدود در زايمانهاي بعدي 4) گرايش مادران جوان به اين اعتقاد كه افزايش تعداد زايمان باعث بهم خوردن تناسب زيبايي اندام مي شود كه اين مسئله نيز ريشه در همگاني شدن استفاده از لباسهاي تنگ و چسبان دارد 5) درصد بالاي بيكاري در جامعه و نبود شغلهاي مناسب كه شايد يكي از علل اساسي اين مسئله باشد 6) پايين بودن سطح رفاه عمومي و عدم شادابي خانواده ها كه ريشه در مسائل اشاره شده در رديف يك و 5 دارد.
  • امیر ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    یادش بخیر وقتی قبل همه احمدی نژاد موضوع رو مطرح کرد مثل همیشه همتون شروع کردید به تمسخر!
  • عابدی ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مگر ما به این نتیجه نرسیده ایم که منافع ما در عکس آن چیزی است که این بیگانگان طرح می کنند.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    امار چيه؟ خدا نكنه منظورت عمار باشه!!
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    افزایش جمعیت در دهه 60 بحران نبود یک فرصت بود که مثل تمامی فرصت های دیگر در کشور ما به علت سوء مدیریت و بی تدبیری به تهدید تبدیل شد، متاسفانه امروز هم مثل دیروز
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    جمعیت سالم و شاداب و توانا بله قدرت است اما تربیت نسل بیکار و افسرده و بعضا دچار هزاران ناهنجاری ضعف است، می توانید به هندوستان با جمعیت میلیاردی و کشورهای فقیر شرق آسیا با جمعیت های چند صد میلیونی نگاه کنید که مردمشان ابزار شهوترانی و کارگر مفت برای کشورهای ثروتمند هستند
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    زیباترین کامنتی که در جواب این مقاله دیدم
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مثلا الان نفری 50 میلیون به جوان ها بدن میرن زن میگیرن نه داداش اینا بهونه اس
  • Majid ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    همین بچه های دهه ی 60 رو که الان شدن جوونای این مملکت،یه فکری به حال اشتغالشون(البته پسرها) بکنن فعلا"!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    50 میلیون پیشکش، جوان ها خودشان به هزار زحمت زن میگیرند و بعد برای 3 میلیون وام ازدواج در بانک ها گدایی می کنند البته برای کسانی که پول مفت و رانت خورده اند 50 میلیون تومان پولی نیست
  • امیر ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    کاهش جمعیت موضوعی نیست که با جمع آوری قرص های ضد بارداری حل و فصل شود ... بلکه نیاز به سیاست گذاری های دقیقی دارد که اکثرا تشویقی هستند و این تشویق ها قبلا در مشرق در قالب مقاله ای جامع ذکر شد.
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    اول این که افزایش فرزند برای مسلمانان سفارش حضرت پیامبر است ، ما باید جمعیت مسلمان شیعه را زیاد کنیم تا بالاخص بر قدرت شیعه اضافه شود دوم این که فزونی جمعیت یکی از فاکتور های لازم برای داشتن قدرت در عرصه جهانی است ، امروز کشورهای مدعی قدرت در جهان همگی جمعیت های بالایی دارند و سوم این که کشور ما برای توسعه و پیشرفت خود همیشه به نیروهای جوان پویا و توانمند در حوزه های مختلف نیاز دارد و باید جمعیت جوان کشور زیاد باشد
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مسئولان ما خیلی نادان هستند که با سکه دادن افراد را میخواهند تشویق کنند. شرایط اقتصادی جامعه، کار کردن توامان مرد و زن (حتی در شهرهای غیر محل سکونت) از عواملی هستند که نرخ زاد و ولد را کاهش داده اند. باید برای این مسایل اساسی فکری کرد.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    حتما تازه باهاش آشنا شدید ... منم روز اول مثل شما بودم ... اما به زودی از برخی کاراشون ناراحت میشید و مثل من یه دفعه راه گم میکنه میاد توی این صفحه ... بماند ....
  • امین آفتابه ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام فاطمه زهرا خانم.بهتره رگ گردن خودت الکی باد نکنه.اگه شما کارشناس ارشد دانشگاه شریفی من دانشجوی مهندسی معماری آزاد رودهنم. سربازی هم نرفتم. اما کار متناسب با رشته ام رو دارم. درآمدم از بعضی اساتید شما هم بیشره. معدلم هم بالای هفده هستش. مشکل خودته که کار عملی بلد نیستی و فقط خرخونی کردی.
  • افتابه مسی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    اقا یا خانم افتابه. منم درسمو تموم کردم مهندسی مکانیک سیالات دارم از دانشگاه ازاد مشهد. شما کدوم اقا زاده ای هستی که اینطوری صحبت میکنی. راست میگی ما بی عرضه ایم . دیگر سال2030 نگاه نمیکنن به اقا زاده بودن خوبه همه رو سر کار میبرن
  • یوسف ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    البته اگر فرض کنیم با توجه به اینکه فرزند شهید هم هستند از سهمیه استفاده نکرده باشند فقط خرخونی کرده اند و کار عملی هیچ بلد نیستند شما کار بلد نیستید توقع دارید شغل رو دو دستی تقدیمتون کنن ؟ من هم کارشناسی مخابرات زنجان خوندم جهت اطلاع
  • پريسا ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خانم فاطمه زهرا شما خودت را ناراحت نكن.هركس در حد فهم و شعور و سوادش حرف ميزنه كه خوشبختانه ايشونهم خودشرو خوب معرفي كرد آفتابه جواب ابلهان خاموشي است. واقعا كه در حد همون آفتابه مي فهمي
  • سينا ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    جوش نزن يك آفتابه آب بخور يه كم حالت سر جاش مياد چرا جوش ميزني برادر من؟
  • ليدا ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خانم فاطمه زهرا هر كاري رو مثل شما انجام نمي دهند جناب آفتابه
  • مجيد ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 1
    آخه آفتابه بودن هم شد كار!!!!!!!!؟ برو دنبال يه كار آبرومند برادر من
  • mehrnaz ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    به حق چيزاي نديده مگه آفتابه هم قابليت اتصال به اينترنت داره!!!!!!!!؟ در هر صورت خسته نباشي كار سختي داري واقعا
  • پدرام ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    هه چه جالب تا حالا نشنيده بودم آفتابه هم اظهار نظر كنه!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    معدل بالاي 17 تو دانشگاه آزاد اون هم معماري يا به تعبير دوستان همون " نقاشي عمران " كار
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    معدل بالاي 17 تو دانشگاه آزاد اون هم معماري يا به تعبير دوستان همون " نقاشي عمران " كار خيلي سختيه. انصافا خسته نباشي آفتابه عزيز:))
  • صادق ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    دمت گرم الحق نقاشي عمران رو خوب اومدي. فكر كنم سر ساختمون نقش آفتابه رو بازي مي كنه:))
  • مهندس عمران ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    جان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ مهندس معماري!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ مهندس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ توهم نزن آفتابه جون مهندس به عمراني جماعت ميگن كه كار معماري و نقاشي هم بلدند. تو همون نقش آفتابه از سرت هم زياده من شخصا از طرف جامعه مهندسين فني از شما بابت بي ادبي ايشون عذر مي خواهم.
  • یوسف ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    کاش به جای اینکه به اسم مستعار افراد توی اینترنت متوسل بشیم برای کوبیدنشون یکم حرفشون رو نقد میکردیم مثالی به صورت اغراق شده هست که میگه : الغریق یتشبث بکل حشیش، بهتره به چیزهایی قوی تری برای نقد دیگران چنگ بزنید
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    حرفتون بی معنیه
  • عمو ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    برادر فوق لیسانس الکترونیک شریف انصافا اگر راست میگی یه ایمیل بذار من شخصا واست کار جور میکنم تو رشته خودت
  • محمودی ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    یعنی چی کپی؟ اول گزارش نوشته که این مطلب را از یورومونیتور نقل می کنند آخر گزارش هم که فایل پاورپوینت اصل گزارش انگلیسی را گذاشته اند. ظاهرا بعضیا فقط بلدن به مشرق ایراد بگیرن من که طرفدار پروپاقرص گزارشهای مشرقم تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    boro amoo khodeto daryab nemikhad ghose digarano bokhory
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    کاش به جای اینکه انقدر درباره آفتابه بحث کنید یه کم به صحبت های آقا توجه میکردید. من خودم مشکل دارم و بچه هم ندارم اما حداقلش اینه که وقتی کلام پیامبر و رهبرمو خوندم آرزو کردم کاش شرایطشو داشتم و میتونستم برای حفظ دین و کشورم بچه های زیادی به دنیا بیارم. یادمون نره که آنکه دندان دهد نان دهد. اتفاقا کسایی که بچه های بیشتری دارند روزیشون بیشتره اگه قبول ندارید از مادربزرگاتون بپرسید
  • امیرمحمد ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    میگن جلوی رشد جمعیت رانبایدبگیریم .آقاما سه تاپسربیکارداریم همه را سر کار قرادادی که سابقه بیمه پیدا کنند . مابرای هرکدامش 3تازن میگیریم تا نسل ما ایرانی ها منقرض نشه بسم الله آدرس کار با شما زن دادن پسرا با باباشون این گوی این میدون.........
  • عباس ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    با شعار دادن و فرهنگ سازیو این جور کار ها نمیشه این مشکل رو حل کرد با این مشکلات جوونا جرءت ازدواج کردن رو هم ندارند حالا زاد و بلد بماند
  • سیدمهدی موسوی ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    آقا محمد اول برو ایمان رو یاد بگیر بعد بیا افاضات در کن حدیت کاد الفقر ان یکون کفرا رو برو بخون راجع بهش فکر کن بعد حرف بزن.
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    ایران دیگه هرگز رشد جمعیتی بالا را تجربه نمی کنه.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    دروغ میگی....به این خاطر که خیلی از این بحران ها در خیلی از کشورها نبوده ولی الان جمعیتشون پیر شده.....
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    موافقم! ولی اگه آدم یه کم قناعت بکنه با همین درآمدها و با همین گرونی هم میشه4تا بچه داشت!
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    دقیقا! تربیت چند تا بچه خیلی راحت تر از یه بچه س...چند تا بچه خیلی کم توقع تر خواهند بود ولی تک بچه ها پدر آدم و درمیارن تا بزرگ شن از بس که لوس و ننر ن
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    بیکار و افسرده بودن اونها ربطی به جمعیتشون نداره. در ضمن ایران رو با هند و کشورهای شرق آسیا مقایسه نکن!!
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    مشکل از جای دیگه ست عزیزم من آدم میشناسم که زن و شوهر ماهی10-15 میلیون درآمد دارن ولی2تا بچه دارن به زور... اگه مشکل اقتصادیه پس چرا قشر ثروتمند جامعه انقد بچه هاشون کمه؟؟؟؟ این رو مقایسه بکنین با آمریکا که ثروتمنداشون بالای7-8 تا بچه دارن!
  • ایرانی ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    بنازم، حرف دلمونو زدی با اینهمه بی کفایتی ها در اداره مملکت (حالا هر کی که مسولشه، کسی رو به شخصه متهم نمی کنم) فقط ما جوونای بیچاره می سوزیم و سوخته ایم!
  • حسین ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    با این گرونی و اوضاع وحشتناک اقتصادی، صحبت از رشد جمعیت، به طنز و ندیدن واقعیت امروز، بیشتر شبیهه تا دور اندیشی!
  • هيچكس ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    تعدادبچه وزن تابعي از عقل ودرامد ميباشد. من اگه درامدم زياد وعقلم كم بشه حتما4تا زن ميگيرم وحداقل 30 تا40 بچه ي خوب تحويل جامعه ميدم. خدايا يعني ميشه!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    میدونی کمترین رشد جمعیت ماله مرفه ترین نقاط ایرانه
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    اینکه جمعیت ایران زیاد بشه هم همه میخوان چون هرج و مرج و بی عدالتی و .. هم زیاد میشه . ما ترجیح میدیم نسل مون منقرض بشه تا اینکه 100 میلیارد باشیم و توی کثافت زندگی کنیم .
  • شبنم ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام ... تمام نظرات را و خبر را با اشتیاق خواندم .. جالب بود فکر می کنم کمتر کسی باشند که مشکل اقتصادی را از عوامل مهم این امر ندانند ... دوستی نوشته بود در سال فلان به ازای هر ایرانی 2 خانه خالی میشود ولی من معتقدم اگر آن زمان به ازای هر ایرانی 5 خانه هم خالی شود هنوز هم بیچاره و فقیر همان بیچاره و فقیر باقی می ماند ! و در جواب دوستی که گفته بود فرزند فقط تربیت میخواهد نه پول باید گفت کسی که مسائل اجتماعی را بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و حتی سیاسی بررسی و نتیجه گیری می کند هیچ بینش اجتماعی درستی ندارد و به جرات می توانم اظهار کنم که یکی از مشکلات عقب ماندگی جامعه ی ما این است که کسانی با دیدگاههایی شبیه به دیدگاه شما عامل بدبختی حتی مسوولان ماهستند چرا که این تشویق و ترغیب های شما ها که صرفا جهت به دست آوردن یک لغمه نان صورت می گیرد امتی را به آتش کشانده است ... همه ی ما می دانیم که دهه ی شصتی ها از مظللوم ترین افراد بشریت اند ... کاری به ثروتمندان و عزیزان ندارم در جواب آن دوست بزرگوار می نویسم وقتی که فرزندی را که با جان و دل تربیت کرده ای به مدرسه می فرستی ، به عروسی می بری یا به خانه ی دوستانش دلش نمی خواهد از آن لباس ها ، از آن کفش ها یا از آن خوردنی ها داشته باشد ؟ از آن اسباب بازی ها ، آنهمه نعمت ها و زبیایی که که پشت ویترین مغازه هاست و مفت به کسی نمی دهندش ! حال به این فکر کنید که به جای این یک بچه چهار تا داری ... یک چنین پدر و مادری گذشته از استقامت و افسردگی های شدید و مشکل در تربیت فرزند به خاطر این عدم آرامش حتما دیوانه می شوند بله ایمان شرط است اما اگر پیامبر ما هم امروزه بودند حتما تدبیر دیگری را می اندیشیدند این مسائل فقط ظاهر امرند کمی به دل ها بنگرید ببینید در دل ها چه غوغایی بر پاست ... همیشه شعار دادن ها مضر و به افتضاح کشاننده اند ... ای کاش روزی می آمد که ما به جای اینکه اینهمه وقتمان را تلف کنیم که بیاییم و از این نعمت اینترنت که می دانید و می دانیم متاسفانه به چه سختی و مشقتی به آن متصل می شویم بنشینبم در جواب در دل یک دختر شهید اینهمه یاوه ببافیم ... کمی به فرهنگ عظیممان می اندیشیدیم که چه بر سرمان آمده یا چه کرده ایم که به اینجا رسیده ایم ... من عاجزانه درخواست می کنم از مسئولین بزرگوار که در کنار مشکل جمعیت و نگرانی برای کم شدن 7 ساله ها به این مشکل جدی نظام آموزشی این 7 ساله ها نیز بپردازند که متمطنا این نمره ندادن ها این بی سوادی ها و ... روزی بر نگرانی ها افزوده خواهد شد ... اکنون که ازسواد مند شدن دهه ی شصتی ها در این دانشگاهها گذشت حداقل فکری برای آیندگان کنیم ... سپاس
  • محمد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    متاسفانه مسئولان ما درد قشر متوسط جامعه را نمی فهمند و مردم را نادان فرض میکنند وقتی در حرفه ای سر رشته نداشته باشی و بشوی مسئول نتیجه همین میشود (سو مدیریت)
  • محمد آقا ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام آقای عمو ایان اسمشان فاطمه زهراست پس برادر نیستند خواهرند یک لطف بفرما برای من کار جور کن بخدا بیکارم - تحصیل کرده هم هستم میل من در اختیار مشرق هست بگیر تا بتونم ارتباط بدم با شما
  • محمد آقا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    خانم فاطمه زهرا که بیکاری برات متاسفم چون شرایط هم داری و بیکاری اما چون خانمی بهتره که یه پسر بره سر کار تا شما تا امید به عاقبت به خیرشدن 3 نفر توی جامعه داشته باشیم
  • محمد آقا ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    چه جنگی بین آفتابه و شیلنگ راه افتاده اینجا خوب بهم میپرید. مشکل فقط از ادعای واهی ماست. ما همه بیگناهیم میدونید افتادیم برای کسب مدرک که زندگیمون بهتر بشه اما بازار رقابت امان از همه مون گرفته و مهندس معماری آمده شده کشاورز - کشاورز شده بساز بفروش و .... حالا همه تو هر مسئله ای شدیم کارشناس اما مطمئنم برای نسل آینده با جمعیت کمتر راهها هموار تره که شاید بچه های بعضی از ما باشند
  • مسعود ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    راستش من اصلاً فکر نمی کنم کاهش زاد و ولد تهدیدی برای مملکت باشد زیرا که اگر این تهدید بود پس باید کشور چین که سالهاست سیاست تک فرندی را در پیش گرفته الان نابود شده باشد اما برعکس الان تبدیل به اولین قدرت اقتصادی دنیا شده یا کشور های غربی که بدلیل قوانین دست وپاگیر مردم تمایلی به بچه دار شدن ندارند باید تا حالا از بین رفته باشند . در واقع اینکه کمبود نیروی کار ایجاد می شود حرف ...است زیرا که در اینده این ماشین آلات هستند که کار می کنند نه ادم ها و یا در جنگ ها این تجهیزات است که به جنگ هم می روند تا سربازان پس بهتر است کمی به روز تر فکر کنیم و با این حرفها مردم بیچاره را به دردسر بچه دار شدن نیندازیم زیرا که مردم انقدر مشکلات و گرفتاری های اقتصادی و غیر اقتصادی دارند که دیگر امکان افزایش بچه برای آنها وجود ندارد
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    ولد نه بلد عباس جان
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    احسنت درود بر شما فقط شبنم خانوم لقمه درسته نه لغمه
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    همين الان خواهر برادرا حتي تو سن بالا كلي مشكل با هم دارن . همه اطرافمون خيليا رو ميشناسيم كه خواهر برادرا چشم ديدن هم ندارن . سر مسائل مختلف , از ارث بگير تا چشم و همچشمي و دختر ندادن به هم و خواهر شوهر و جاري و .................
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    برو داروخونه بگو من آدم با ايماني هستم , لطفا شيرخشك و پوشك بدين . تنها چيزي كه ممكنه بهت بدن استامينوفن كدوئينه ( البته فقط يدونه ) كه يكم بخوابي كمتر هذيون بگي برادر .
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    يعني ميفرمائيد سني ها دست رو دست ميذارن تا شما شيعيان زياد بشين ؟ بابا تعقل هم خوب چيزيه بخدا . نكنه چشمت خورده به همين چارتا كشور دور و بر خودمون مثه امارات و كويت و قطر فكر ميكني سنيها فقط همينا هستند ؟
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    ياد برنامه بچه ها افتادم با اين تيكه مادربزرگا . وقتي خودمون شاهديم كه افراد ضعيف جامعه از نظر مالي , پر جمعيت هستند و توان تربيت صحيح و رسيدگي حداقلي به بچه هاشون رو ندارند , ديگه مادر بزرگ رو چر ابه زحمت بندازيم . كافيه يه نگاه به آمار خلافكاران و معتادين جامعه بندازيم . كاملا گوياست .
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    دقيقا مثل پاكستان و بنگلادش . حالا باز خوبه هند و چين به لطف سرمايه گذاري خارجيها جزو پيشروان رشد اقتصادي هستند .
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    در آينده صنعت به كارگران كمي نياز داره و رباتها همه كاره كارخانه ها ميشوند . پس نيروي كار زياد بدرد نميخوره . جنگها هم كه همين حالا از حالت جنگهاي سرخپوستي خارج شده و يه هواپيماي بدون خلبان ميتونه مثه يه تفنگ شكاري بصورت نقطه اي هدف رو بزنه و يا همون هواپيما يه شهرو كامل شخم بزنه . سيستمهاي كشاورزي هم مكانيزه شدن و ديگه مثل سابق كشاورزان بخاطر نيروي كار ارزان بچه درست نميكنند . پس فقط بايد جمعيت كم و با كيفيت داشت كه علم و تكنولوژي خلق كنند يا حداقل بتونن ازش استفاده بكنند . نمونه بارزش سوئيس , فنلاند , سوئد و ........
  • احمد ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    با این جمعیت جوان که نشد مدیریت کرد انشا الله با جمعیت پیرش این امکان پیدا بشه !!؟
  • عباس ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    چه ربطی داره؟ بیشترین زاد و ولد و بالاترین آمار رشد جمعیت متعلق به استانهایی است که کمترین درآمد را دارند و از همه محرومترند. و البته بالعکس. سایت مرکز آمار همه چیز مشخصه
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    مشکل عده معدودی که شما می شناسید با عمده مردم که کمرشان زیر بار گرانی شکسته و به سختی از عهده یک زندگی ساده برمی آیند فرق می کند
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام و البته با تکنلوژیک شدن ارتش ها ، این نوع سربازی اجباری هیچ بازده ای خاصی نداره ....
  • مردم ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    این مسائل را اول برید با مسئولین در میان بگذارید تا اول فکری برای حل مشکلات اقتصادی و حقوق کم کارگرها و کارمندان بکنند و جلو گرانی را بگیرند بعد به مردم این توصیه ها را کنید قبلا اجناس سالی یک بار افزایش قیمت داشت اینم طبق تورم اما بعد افزایش قیمتها شد سالی 2باربعد شد سالی 3و4 و حالا که هر دو هفته یکبار
  • فاطمه خانوم ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    خانم"فاطمه زهرا" اگر انتظار موقعیت عالی و...رو نداشته باشی و به عشق حرفه ای که داری از صفر شروع کنی،مطمئنا کار برای هر جوونی پیدا میشه! امید به خدا رو فراموش نکن :)
  • حمید ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    اون موقع هم باید تو صف گرفتن مستمری بشینیم !
  • ایمان ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    خدا پدر ومادر کسی که ضرب والمثل زیر را رواج داد بیامرزد: یک ده آباد بهتر از صد تاده خراب است....آقایان باسیاست های غلط خود ده ها میلیون انسان در دهه ی شصت تولید کردند..بطوریکه جمعیت کشور از 37میلیون در سال شصت به68 میلیون در سال 70 رسید حالا..دوباره ....اما ملت خودش آگاه شده ودیگر دهه ی 60 تکرار نمی شود...آخه بدون برنامه ریزی یک دفعه درظرف یک دهه جمعیت کشور بشود 150 میلیون...فکر کنم یک چیزی مثل هندوستان شود..کشوری فقیر..عقب نگاه داشته شده...اما جمعیت 40 میلیون باشد...اما همگی...در رفاه...آگاه..فهیم...مثال کشورش باشد برای بعد!
  • علی ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 1
    عزیز که گفته فوق لیسانس شریف کار به مدرک نیست شما رفتی فقط درس خوندی؟عزیز بگو مهارتم داری یا نه؟ من خودم دانشجوی دانشگاه آزادم و یک سال قبل از اینکه فارغ التحصیل بشم سر کار رفتم چون تو رشتم تخصص داشتم
  • سینا ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    1 0
    آره والا، مردم رو احمق فرض کردند، با این اوضاع اقتصادی
  • سمانه ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    1 0
    آقای یوسف به نظر شما نظر همچین آدمی (امین آفتابه) که داره زحمت های یک خانم تحصیل کرده اون هم تو این سطح رو به خرخونی تعبیر میکنه ارزش نقد داره!!!!!!!!!!!!؟ متاسفانه تو جامعه ما برای این افراد نخبه ارزش قائل نیستند و به تبعش هر آدم بی ارزشی مثل ایشون اظهار نظر می کنه.من تو یکی از بزرگترین شرکت های دولتی کار می کنم و یکی از افراد معدودی هستم که رشته ام با کارم مرتبط است.والله به چشم خودم دارم می بینم چند صد نفر بدون تحصیلات مرتبط و بواسطه داشتن آشنا وارد شرکت شدند.و امثال خانم فاطمه زهرا علیرغم داشتن صلاحیت پشت در موندند.ولی امثال ایشون ضرر نمی کنند چون در نهایت میرن خارج کشور چون اونجا قدرشون رو می دونند.در نهایت من و شما و بتبع اون مملکت ضربه می خورد.هیهات هیهات از این همه جهالت اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    1 0
    چقدر راحت در مورد ديگران قضاوت مي كنيم.
  • نیما ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    1 0
    ما دهه شصتی ها که در 30 سالگی هنوز مجرد ماندیم کی امنیت شغلی پیدا کنیم؟کی پس انداز کنیم؟کی بریم خواستگاری؟کی ضامن پیدا کنیم واسه وام 3 میلیون تومانی ازدواج؟کی آلونک با اجاره پایین پیدا کنیم؟که بریم سر خونه زندگیمون؟بعد از چند سال کی صاحب فرزند شیم؟با این هزینه های بیمارستان؟یکی به من جواب بده...................................
  • مسعود ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    1 0
    ممنون از نظرات قشنگ خیلی از دوستان من فکر میکنم این هم یک نقشه استکبار جهانیست که با تشویق ما جهان سومی ها به افزایش جمعیت ملت ما را همیشه عبق نگاه دارند تا را جمعیت کم با کیفیت باعث پیشرفت می شود نه جمعیت زیاد بی کیفیت . از طرف دیگر شنیده ام که مراکز بهداشت دیگر وسایل جلوگیری نمی دهند خوب چیزی که معلوم است این است که در اینده تعداد بچه های سر راهی و یا سقط جنین زیاد خواهد شد و بدلیل گرانی وسایل پیشگیری در بازار ازاد این خانواده های کم درامد هستند که با افزایش تعدادشان فقیر تر می شوند و خانواده های مرفه نیز که امکان افزایش تعداد خود را دارند همچنان مرفه می مانند
  • خطاب به علی که از مهارت گفته ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    1 0
    شما هنوز یه سال مونده درستو تموم کنی رفتی سرکار چون مهارت داشتی؟ یا کار به مدرک تحصیلیت مرتبط نبوده یا پارتی داشتی
  • سید محمد جواد ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    1 0
    خدا وکلیلی من موندم کی منفی زده!!!!!! کجای این نظر مشکل داره!
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    1 0
    كاهش زاد و ولد در كشور ناشي از برنامه تنظيم خانواده نيست بلكه ناشي از سياست هاي غلط اقتصادي است كه باعث فقر مردم شده بطوري كه براي گذران زندگي زن و شوهر بايد هر دو روزانه دو شيفته كار كنند و ديگر وقت و رمقي براي بچه دار شدن باقي نمي ماند.بيكاري باعث كاهش ميزان ازدواج و افزايش سن بارداري شده .عدم تامين اجتماعي و امنيتي و اخلاقي كودكان باعث شده والدين از ترس اينده بچه از اوردن فرزند جلوگيري كنند.فقط رفاه مادي و معنوي و اسايش و ارامش و امنيت مي تواند منجر به افزايش توالد شود نه دستور و توصيه.
  • حاج احمد ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    1 0
    الان جوانانان فعال بیکارند به چه امیدی جمعیت رو بیشتر کنیم؟
  • مهرداد ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    1 0
    آقاي علي لطفا حرف بي ربط نزن.من خودم مهندس عمران هستم ميشه لطف كني بگي تخصص اون هم يك سال قبل از فارغ التحصيلي رو چه جوري كسب كردي!!!!!!!!!!!!!؟
  • maple ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 1
    چین که الان به قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شده بخاطر همون جمعیت زیادشه جناب! اینو همه می دونن که جمعیت زیاد و مدیریت خوب چینی ها اونارو د راقتصاد این همه موفق کرده... صحبت هاتون درباره ماشینی شدن کارخونه ها و جنگ و.... هم از نظر من اشتباهه...روبات که نمی فرستن میدون جنگ!! اگه سیاست افزایش جمعیت سیاست درستی نبود الان قدرت های اول جهان این برنامه رو در زمره اولین برنامه هاشون نمیذاشتند....
  • خطاب به علي كه از مهارت ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    0 1
    شما هنوز یه سال مونده درستو تموم کنی رفتی سرکار چون مهارت داشتی؟ یا کار به مدرک تحصیلیت مرتبط نبوده یا پارتی داشتی
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 1
    فرض کنید شما تنها فرزند خانواده بوده اید . همسر شما هم همینطور . یک فرزند هم دارید . خانواده شما چند نفری است ؟ می شوید 7 نفر . چطور ؟ دو نفر شما یک نفر فرزندتان دو نفر پدر و مادر شما دو نفر پدر و مادر همسرتان در آیتده از این خانواده ها زیاد خواهند بود .
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 1
    بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول ؛ یونسکو ؛ یونیسف و..... اقتصاد جهان و از جمله جمعیت جهان را کنترل میکنند که همگی وابسته به صهیونیسم جهانی هستند و نماد های صهیونیستی در در همه ارکان ان به چشم میخورد در سال های 71 به بعد با شعارهای زیبا و فریبنده ( فرزند کمتر زندگی بهتر ....) کارشناسان مارا هم فریب دادند طوری که به فرزند چهرم دفترچه بیمه تعلق نمیگرفت و که همه اینها از بی اطلاعی ما و کارشناسان بود لذا رشد جمعیت تنها کشوری شیعه را کنترل کردند و این یک خیانت بود
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    نه عزیزم اما وقتی ۱۰ تا ۱۵ سال دیگه اکثریت کشورت سنی شد و مجبور شدی طبق استانداردهای سلفی ها و وهابی های متصل به عربستان زندگی کنی اون موقع میفهمی چه خبره
  • دکترعباس حاتمی ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 1
    امکانات ایران برای50میلیون جمعیت است.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 1
    پس توکل به خدا چه نقشی در زندگی شما داره؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 1
    به جای دوتا سه تا به جای سه تا چهارتا و...
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    1 0
    پیر شدن جمعیت مسئله است نه کاهش جمعیت عزیزم.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 1
    چشمت به خدا باشه نه خلق خدا.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 1
    کم لطفی نکنید آقای دکتر!
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    0 1
    چیری که از نظرات خوانندگان فهمیدم: خدا هیچ جایگاهی در زندگی آنها ندارد.
  • امين ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 2
    اتفاقا اون موقع به جاي بيكاري معضلات بسيار بيشتري خواهيم داشت . وقتي نيروي كار كم باشه مشكلات بيشتر ميشه براي يك كشور
  • محمد ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 1
    بريد مالزى را ملاك خود قرار دهيدبعددلتان براى مردم و مملكت بسوزد
  • سمیه ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 1
    سلام وقتی با فوق لیسانس دانشگاه تهران تونستم یه کار پیدا کنم و از شرمندگی پدر و مادرم دربیام،وقتی خوان اول تا ششم طی شد اونوقت فکر هرم جمعیت هم می کنم، عزیزان با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه دنیا رو واقعیتها می گردونن نه بیانیه ها.
  • مهیا ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 2
    واقعان ایران داره جمعیتش خیلی کم میشه مسولین باید یک فکری بکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس