کد خبر 1711182
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱
سکوت سنگین در بازار خودرو؛ قیمت‌ها در سراشیبی+ جدول

نوسانات مکرر قیمت ها باعث شده خریداران و فروشندگان نسبت به آینده بازار خودرو اطمینان نداشته باشند و از این جهت رکود در بازار بیش از پیش تشدید شده است.

به گزارش مشرق، با ورود به نیمه دوم اردیبهشت ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران همچنان درگیر رکود معاملاتی و نوسانات نزولی قیمت‌هاست. کاهش تقاضا، نوسانات نرخ ارز و انتظارات تورمی کاهشی، فضای بی‌رمق حاکم بر بازار را تشدید کرده‌اند.

بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نشان می‌دهد که بسیاری از مدل‌ها با افت محسوس نسبت به هفته‌های قبل مواجه شده‌اند. برای نمونه، دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار آزاد با کاهش ۱۳ میلیون تومانی، به حدود یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک نیز با ۱۱ میلیون تومان کاهش، حوالی ۷۹۹ میلیون تومان معامله می‌شود.

در بخش محصولات گروه سایپا، شاهین GL با افت ۲۰ میلیون تومانی به ۸۱۵ میلیون تومان رسیده و کوییک S نیز با ۳ میلیون تومان کاهش، در محدوده ۴۸۸ میلیون تومان قرار دارد.

فعالان بازار معتقدند که نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل کلیدی در روند نزولی قیمت‌هاست. علاوه بر آن، خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، دست از خرید کشیده‌اند و فروشندگان نیز برای جذب مشتری ناگزیر به عقب‌نشینی قیمتی شده‌اند.

در همین حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم رکود و نبود سیاست‌های تحریک تقاضا می‌تواند صنعت خودرو را با چالش‌هایی جدی مواجه کند؛ به‌ویژه اگر شرایط اقتصادی کلان کشور بهبود نیابد.

با توجه به شرایط فعلی، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو دست‌کم در کوتاه‌مدت، همچنان در وضعیت رکودی باقی بماند. به‌نظر می‌رسد تعیین تکلیف نهایی نرخ ارز و سیاست‌های جدید دولت در حوزه خودرو، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازار ایفا خواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    8 0
    شنیده ها حاکی ازین است خواستگاران سایپا یکیش کرمان موتور و یکیش فردا موتورز هستند خود صاحب فردا که از ابر بدهکاران بانکی است و کلی شکایتی دارد کرمان موتور هم کاری جز تعویض چراغ اسم و خوردن ارز مملکت و پیشتاز گرانی و دومینو بعدیش نکرده است اینجور واگذاری ها از دولتی به خصولتی که همان دوستان خودی هستند هیچ تغییری بوجود نخواهد اورد بجای اینکارها که کلا بینتیجه و باز در جهت منافع است سهام اینهارو به خارجیها واگذار کتید
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    7 0
    یه جوری نوشته که انگار ناراحته چرا قیمت ها بالاتر نرفته اند
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    10 0
    ۱۳ میلبون توی ۱ میلیارد کاهش محسوسه ؟
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
      3 1
      مردم را بچه فرص میکنن قیمتها چندین برابر شده وارزش واقعی ماشین درایران چندین برابر کمتر هست ان وقت بعدازافزایش ۱۰۰۰درصدی قبمتها طی ۴تا۵سال باکاهش ۱تا۲درصدی می گویند درسراشیبی
    • قیمت خودرو IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
      3 0
      درود نسبت به یک ماه پیش طلا و دلار 20 درصد کاهشی شد پس قیمت خودرو هم باید 20 درصد کاهشی می شد یعنی خودرو 1 میلیاردی یک ماه پیش باید الان می شد 800 میلیون
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    7 0
    حباب قیمت خودرو در ایران سرسام آوره ( قیمت برخی مدلهای خارجی تا 10 برابر دیگر نقاط دنیا !!! ) . قطعا بعد از توافق سقوط آزاد قیمتش میاد پایین ضمن اینکه از سفته بازی و تو پارکینگها احتکار کردن هم خارج میشه و کم خریدار
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
      4 2
      خواب دیدی خیر باشه! کسانی که نون بازوی دیگری رو میخورن به این راحتی بی خیال پول بیت المال نمیشن. دلار ده هزار تومن هم بشه قیمت خودرو پایین نمیاد!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    1 0
    خدا رحم کنه باز قراره یک جهش نجومی. بگه اتفاق بیفته! نماینده هم نشدیم که لااقل سهمیه بگیریم.
  • چوکا IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    2 0
    من از سایت ارزشمند شما متعجب هستم که چرا همیشه طرف دلال را میگیرید.اینهمه سال سیاست تحریک تقاضا چه سودی برای ۸۰ میلیون ایرانی داشته.بعنی واقعا سود اون چندصد دلال انقدر مهمه.چرا نمیگی قیمتها با درامد طبقه متوسط همخوانی ندارد
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    2 0
    هر وقت قیمت به ۱۰ سال پیش بازگشت باید گفت کاهش پیدا کرده است .
  • چوکا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    1 0
    در ضمن پایین آمدن تقاضا در بازار آزاد چرا باید به صنعت کشور زیان بزنه؟تاروزی که کارخانه ۱۰۰ برابر تولیدش متقاضی داره هیچ ضرری به اقتصاد وارد نمیشه.فقط خودرو از کالای سرمایه به مصرفی تبدیل شده و خریدش برای مردم راحتتر میشه
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    0 0
    انجمن قطعه سازان نامه زده اجازه واردات قطعه بدون انتقال ارز بدین ( احتمالا قراره اشغالترین بیارن ) نعمت بخش طبق معمول از کوچکترین فرصت استفاده و از حادثه بندر رجایی استفاده وهشدار داده است ( کلا سالی سی چهل تا هشدار میده و ناله میکنه ) بعد هم از تبعیض ارز به واردات گفتند ، کلا دوساله ۲ میلیارد دلار برا واردات دادند سی ساله که شما ارز میگیرین تبعیض نبود سی سال منابع کشور خوردند با ادعای واهی داخلی سازی تولید داخل رانت خوردند هچنان اکثر قطعات مهم وارداتی است تازه خوبه ماشین قدیمی است اگه جدید بود که کلا فقط لاستیک و صندلی میساختن قطعه ساز گرامی بسه بیست سال قطعه پژو پراید میزنی با کمترین هزینه بیشترین سود میگیری زیرساختتم که بروز نیست ( الان قطعه سازی کشور باید قطعات تویوتا میزد ) همشم ناله میکنی و مردم از خوابیدن تولید میترسونی ، بخوابه بهتر
  • میرزاعلی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    1 0
    یاد سال ۵۳ به خیر که پیکان بار سفید ۱۶۰۰۰ تومان بود، پول یک نان بربری در سال ۴۰۴
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
      0 1
      همان زمان هم برای کارگر و معلم و کارمند خرید پیکان آرزو بود!!! شما از بزرگترها بپرس در محله چند تا خانواده ماشین داشتند!!!در ضمن هنوز نان ۱۶ هزار تومن نشده !!
  • نیما IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
    0 0
    قیمت پیکان در سال ۱۳۶۰ ،۶۰ هزار تومان بوده و قیمت سکه در آن سال ۳۵۰۰ تومان که می شود ۱۷ سکه برای هر پیکان. اگر کوییک حالا را معادل پیکان آن موقع در نظر بگیریم قیمت کوییک الان ۵۲۰ میلیون تومان و قیمت سکه الان ۷۲ میلیون می شود ۷ سکه برای هر کوییک پس با این حساب قیمت خودرو در حال حاضر بسیار کمتر از قیمت خودرو در سال ۱۳۶۰ می باشد.
  • میرزا علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
    0 0
    من ۶۵ سال دارم، در روستای ما سال ۵۳ چند نفر نیسان زامیاد و پیکان بار سفید داشتند، برخی هم قدرت خرید داشتند اما آن زمان افراد دارای گواهینامه کم بودند، در ضمن قیمتها آن زمان ثبات داشت مثل امروز نبود، شما هر طور حساب کنید اوضاع اقتصاد آن زمان بهتر بود، بیخود از یک عده فرصت طلب چپاولگر انحصار طلب دفاع نکنید من نان بربری ۲۰ هزار تومن هم خریدم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس