در اکثر سکانس های این فیلم می توان ردی از دروغ، توهین، تهمت، تحقیر و ناجوانمردی را نسبت به جامعه ایرانی و جمهوری اسلامی مشاهده کرد. فیلمی که سکانس پایانیش با ادای دین به فتنه گران سال 88 به پایان می رسد!

مشرق- این روز ها در کشور فرانسه فیلم خانواده محترم در 41 سینما در حال اکران است. توجه رسانه ها و مطبوعات به این فیلم و فروش نسبتا خوب آن نسبت به فیلم های ایرانی نمایش داده شده در اروپا، موجب حیرت کارشناسان سینمایی فرانسه شده است. فیلم قبلا در جشنواره کن به نمایش در آمده بود و در ماه های اخیر نیز در چند جشنواره خارجی اکران شده بود. این فیلم در جشنواره ابوظبی موفق به دریافت جایزه مروارید سیاه شد. هیات داوران این جشنواره، فیلم «یک خانواده محترم» را به دلیل نگرش جدیدی که به شکل همزمان دو بحث واقعیت و داستان داشته است، شایسته ی دریافت جایزه دانست.
پس از اولین اکران فیلم در جشنواره کن، این فیلم با واکنش های تندی از سوی برخی هنرمندان روبرو شد. با بیشتر دیده شدن فیلم در ایران، موضع گیری ها علیه فیلم تشدید شد تا جایی که این روزها پرداختن به این فیلم و حواشی آن پای ثابت رسانه های ارزشی کشور شده است.







با اینکه هر روز از سوی افراد و پایگاه های خبری به بخشی از ابعاد این فیلم موهن اشاره می شود اما ظاهرا برای مدیران فرهنگی، نمایندگان مجلس و حتی تریبون های نماز جمعه این موضع گیری ها چندان اهمیت ندارد. فعلا این گروه در قبال فیلم، سیاست سکوت اختیار کرده اند.
گرچه تاکنون نقدهای متعددی در باره فیلم « یک خانواده محترم» نوشته شده است اما به نظر می رسد هنوز جامعه فرهنگی و سیاسی کشور نسبت به عمق این اتفاق ناخوشایند چندان پی نبرده اند. از این رو نگارنده می کوشد تا با تحلیل و بررسی تنها چند سکانس از این فیلم، نظر متولیان کشور و نیز دلسوزان این دیار را نسبت به این رخداد تلخ فرهنگی جلب نماید.
الف) حدود دقیقه 18 فیلم آرش و حامد با اتومبیل از شیراز به تهران در حال حرکت اند. دوربین به تابلوی 50کیلومتر به تهران اشاره داردکه صدای نوحه ی ماندگار« کربلا کربلا ما داریم می آییم» روی این تصاویر می نشیند. پس از چند لحظه ما به گذشته می رویم. داخل شرکت تعاونی مردم برای خرید جنس کوپنی در صف ایستاده اند. حاج آقا صافی مسئول تعاونی اعلام می کند که برنج کوپنی تمام شده است. در انبار فروشگاه آرش حدود 8 ساله در حال جمع آوری برنج هایی است که به علت سهل انگاری به زمین ریخته است. برادر او امیر حدودا 14 ساله به کمک آرش می شتابد. در باز می شود. پدر(صافی) آن دو را بابت این خرابکاری کتک می زند. پدر در حال تنبیه فرزندانش است که این تصویر به چهره حضرت امام خمینی برش می خورد. این کلمات را از امام (ره) می شنویم«و ملتي مثل ملت ايران در تاريخ ثبت نشده است. شما در كجاي تاريخ سراغ داريد كه جوانان يك كشور اين طور عاشق جنگ باشند. ملت همه باهم یک صدا دنبال پیروزی....»
1) قبل از اینکه به ادامه صحنه بعدی اشاره کنم ضروریست به چند نکته در ارتباط با صحنه های مذکور اشاره کنم. هنگامی که تاکید بر تابلوی 50 کیلومتر تا تهران را می بینیم و همزمان نوحه ی « کربلا کربلا ما داریم میآییم» را می شنویم این احساس در بیننده ایجاد می شود که گویی قرار است که ما به کربلایی دیگر که همانا تهران است وارد شویم. گرچه این شعر زمینه لازم برای باز گشت به گذشته و ورود به شرکت تعاونی را نیز فراهم می کند.
2) در ادامه پدر را می بینیم که در حال تنبیه پسرانش است. این تصویر به تصویر مبارک حضرت امام (ره) برش می خورد که در حال سخنرانی برای رزمندگان است. بخشی از سخنرانی حضرت امام خمینی که جمله فوق از آن اتخاذ شده است، در پی ارایه می شود.
« تاريخ اسلام جز يك برهه از صدر اسلام، جواناني مثل جوان هاي ايران ما سراغ ندارد و ملتي مثل ملت ايران در تاريخ ثبت نشده است. شما در كجاي تاريخ، جز يك برهه در صدر اسلام آن هم نه به طور وسيع بلكه به طور محدود سراغ داريد كه جوانان يك كشور اين طور عاشق جنگ باشند اين طور عاشق دفاع از كشور خودشان باشند ... من از اين چهره هاي نوراني و بشاش شما و از اين گريه هاي شوق شما حسرت مي برم. من احساس حقارت مي كنم، من وقتي با اين چهره ها مواجه شوم و اين قلب هائي كه به واسطه توجه به خداي تبارك و تعالي اين طور در چهره ها اثر گذاشته است، احساس حقارت مي كنم. (16/9/59)»
آنچنانکه از مقایسه دو متن مشاهده می شود کارگردان آشکارا به تحریف سخنان حضرت امام پرداخته است. تدوین و صدا گذاری فیلم در فرانسه انجام شده است از این رو صداگذار فیلم با دقت تمام میانه جمله امام را حذف کرده و جمله ی اين طور عاشق دفاع از كشور خودشان باشند راکه معطوف به جنگ دفاعی است، با سخنی دیگر از امام تغییر داده است!
بی تردید ترجمه جمله ی تحریف شده ی جوانان يك كشور اين طور عاشق جنگ باشند می تواند نزد مخاطب خارجی از حضرت امام رضوان الله تعالی تصویر مردی جنگ طلب را همراه با مریدانش به نمایش گذارد!
ب) هنگامی که آخرین فرازهای سخن امام را می شنوییم، صحبت های پرخاشگرانه مادر بر کلام امام می نشیند. گرچه ظاهرا مخاطب حرف های مادر، پدر خانواده است اما، کارگردان ظاهرا منظور مهمتری را دنبال می کند! دیالوگ های مادر چنین است:« صد دفعه گفتم بچه ها رو تو تعاونی نبر. اینها تکلیف دارن، مشق دارن، درس دارن. چرا دوتا کارگر نمی گیری؟! پول دو تا کارگر بده. مگر اینها حمال اند. با توام دارم حرف می زنم. با تو حرف می زنم. مگر اینها حمال اند می بریشون اونجا. با توام. ...» بخشی از دیالوگ های مادر با سخنان امام به صورت موازی شنیده می شود.
در میانه ی این سکانس صدای آژیر قرمز شنیده می شود همه خانواده ی صافی به پناه گاه می روند. در آنجا نیز پدر اجناس کوپنی را احتکار کرده است. بین مادر و پدر خانواده درگیری ایجاد می شود. دو پسر به دفاع از مادرشان می پردازند. در این بین امیر پسر بزرگ به زمین می افتد. پس از این صحنه است که مادر امیر را برای دور ماندن از پدر و تمرکز در تحصیل به شیراز می فرستد. پسری که در چند سکانس بعدتر، با شهادتش مادر را مجنون می کند. در میانه ی این صحنه ها، بدون هیچ منطق روایی و داستانی، مستندی از ایام جنگ ارائه می گردد. در این صحنه گروهی از رزمندگان نو جوان با تمام اخلاص در حال خواندن سرود «خدایا تا ظهور مهدی ما، خمینی رهبر مار ا نگهدار» می باشند. تاکید کارگردان به این صحنه منجر به بیانیه ی تصویری تلخی می شود که آن را سزاوار اتلاق فیلم موهن می گرداند.
اگر به زعم مادر( که دیدگاه فیلمساز با او همسو است) پدر حق ندارد از دو فرزندش در تعاونی کار بکشد،اگر به کارگیری آنها مانع تحصیلشان می شود، چگونه است که آیت الله خمینی مشتی نوجوان کم سن و سال را به جبهه ترغیب می کند تا در آنجا کشته شوند؟! به عبارتی دیگر فیلم قصد دارد به شکلی زیرکانه تمام دیالوگ های پرخاشگرانه مادر نسبت به پدر خانواده را، نسبت به امام راحل نیز تعمیم دهد! آن هایی که دوران دفاع مقدس را درک کرده اند حتما به خاطر دارند که یکی از دستاویزهای دشمنان خارجی این ملت در حمله به امام راحل، تمسک به حضور علی اکبرگونه نوجوانان عاشق امام (ره) در عرصه های نظامی دفاع مقدس بود.
گرچه در تحلیل فوق تنها به بخشی از داستان فیلم اشاره شده است اما به جرات می توان گفت که در اکثر سکانس های این فیلم می توان ردی از دروغ، توهین، تهمت، تحقیر و ناجوانمردی را نسبت به جامعه ایرانی و جمهوری اسلامی مشاهده کرد. فیلمی که سکانس پایانیش با ادای دین به فتنه گران سال 88 به پایان می رسد!
وقتی کارگردانی با جسارت تمام سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را تحریف می کند و سیمایی جنگ طلب از آن پیر مهربان به نمایش می گذارد و زیرکانه آن یگانه دوران را به جرم گسیل نوجوانان ایرانی به عرصه جنگ محاکمه می کند، آنگاه این سئوال مطرح می شود که تکلیف نظام جمهوری اسلامی در قبال این جرم آشکار چیست؟ به طور مشخص انتظار می رود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریک نادم(!) این فیلم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول سینمایی کشور و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) به عنوان مسئول نظارت و تأييد آثار حضرت امام خمينی (ره) با سرعت و قاطعیت تکلیف قانونی خود را در قبال دست اندرکاران اصلی ساخت این فیلم موهن اجرا نمایند و از همه عاشقان امام بزرگوار نیز انتظار می رود تا حصول نتیجه پیگیر این خواسته به حق باشند.

حسین نیرومند



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    کاملا موافقم......
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    من هنوز فیلمو ندیدم
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    تابناک عزیز خوب بود یک دادگاه دو طرفه تشکیل میدادید تا نظرات تهیه کننده فیلم که خود یکی از نیروهای مخلص نظام است ونیز کارگردان آن هم که از جوانان خوش فکر است را نیز بشنویم شاید آنها هم حرفی برای گفتن داشته باشند.ضمن آنکه بنظر من تحلیل آقای نیرومند و تحلیل هایی از این دست یک برداشت ذهنی است که میتواند با هدف سازندگان فیلم مغایرت کامل داشته باشد.
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    خدا لعنت کنه دشمنان این آب و خاک و در هر کسوتی که هستن، این عین خیانته و به نظرم اگه یکی از این کارگردان ها رو با محاکمه به اشد مجازات برسونیم دیگه کسی نمیتونه به خودش جرئت بده هرجیزی رو تحریف و مصادره کنه
  • ناشناس نیستم ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    مردم بهترین قاضی اند
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    تابناك يا مشرق؟ خوابي ها. توي مشرقي بيدار شو. . . تو نبايد بخوابي . . .
  • rahro ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    تابناک! اشتباه نگرفتید!
  • ناشناس ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    برادر تابناک خوبه که اصل صحبت های امام رو تو متن یادداشت آوردن . تحریف کارگردان هم مشخصه حالا برداشت ذهنی دیگه چیه عزیز!!
  • علی ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    اوه مای گاد...تابناک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    تابناک؟ اشتباه نیومدی؟
  • مسعود ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    این فیلم واقعا فیلم بد و مزخرف و توهین آمیزی است که آبروی ایران و ایرانی را برده و البته، مثل همیشه، از دسته گل های نظام نظارتی همان وزارت ارشادی است که آقای نیرومند «مشاور هنري وزيرش» و از دوستان و همکاران معاونت هایش است. ضمن آنکه ایشان همه اش، مدیر قبلی و مسئول سابق و سردبیر و مدیر مسئول اسبق و اینجور چیزهاست...
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    از اثرات تابناك خوندنه ها
  • علی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    متأسفم بحال کارگردان و تهیه کننده این فیلم. آیا واقعاً با این فیلمی که ساختند میتوانند جوابگوی امام و شهداء باشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حال ملت بصیر ایران و نظام مقدس اسلامی جای خود دارد. آیا از خوشحالی معاندان نظام اسلامی نسبت به پخش این فیلم نباید عبرت بگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    خدا لعنت کنه این اشهاص خائن رو از اونا بدتر مسئولین بی کفایت وزارت فرهنگ و ارشاد رو خاک تو سرتون بی کفایت های نالایق مشرق التماست می کنم نظرمو بذار حرسم خالی شه
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    فیلم هایی که سیما جمهوری اسلامی تهیه کننده آن است بدون مجوز از ارشاد ساخته می شود. در ساخت تین فیلم ارشاد هیچ نقشی نداشته است. گرچه باید به مسئولیت های بعد از ساخت عمل نماید.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    این فیلم روحیه شهادت طلبی و فرهنگ مقاومت را به عنوان محور استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی هدف گرفته است. اگرچه تلاش های مزبوحانه ای از این دست نتوانسته و نخواهد توانست ذره ای از غیرت و شهامت جوانان مسلمان ایران و عشق آنان به شهادت بکاهد، انفعال در برابر چنین اقداماتی هم قابل قبول نیست همان طور که انفعال در برابر تجاوز به حریم هوایی کشور پسندیده نیست. اگر مسوولان ارشد نظامی و امنیتی کشور از اندک درک فرهنگی و راهبردی برخوردار باشند با همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم و عمدا یا سهوا در این اقدام ضد امنیتی مشارکت داشته اند چنان برخورد می کنند که در آینده چنین حوادث تلخی تکرار نشود.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    این فیلم روحیه شهادت طلبی و فرهنگ مقاومت را به عنوان محور استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی هدف گرفته است. اگرچه تلاش های مزبوحانه ای از این دست نتوانسته و نخواهد توانست ذره ای از غیرت و شهامت جوانان مسلمان ایران و عشق آنان به شهادت بکاهد، انفعال در برابر چنین اقداماتی هم قابل قبول نیست همان طور که انفعال در برابر تجاوز به حریم هوایی کشور پسندیده نیست. اگر مسوولان ارشد نظامی و امنیتی کشور از اندک درک فرهنگی و راهبردی برخوردار باشند با همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم و عمدا یا سهوا در این اقدام ضد امنیتی مشارکت داشته اند چنان برخورد می کنند که در آینده چنین حوادث تلخی تکرار نشود.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    این اولین فیلم ضد ایرانی نبوده و اخرین آن هم نخواهد بود . از سرمایه گذار فرانسوی هم جز این انتظاری نیست. خیانت و نفاق گروه اندکی از اصحاب سینما هم مسبوق به سابقه است. قسمت دردناک ماجرای اخیر مشارکت رسانه ملی در این اقدام ضدملی است. جالب آن که مسوولان صدا و سیما حتی از یک عذرخواهی ساده هم طفره می روند. تولید این فیلم می تواند شاخصی برای ارزیابی میزان آسیب پذیری رسانه ملی و صلاحیت مسوولان آن و ضرورت تقویت نظارت بر آن باشد. آیا بعد از چنین خطای فاحشی مسوولان سیما فیلم همچنان خود را بی نیاز از اخذ مجوز ساخت از وزارت ارشاد می دانند؟ به نظر می رسد رییس سازمان صدا و سیما که منتخب رهبریست و شورای نظارت بر صداو سیما که مطابق قانون اساسی مرکب از نمایندگان سه قوه است باید مسوولانه این رویداد را واکاوی و برای پیشگیری از تکرار آن چاره جویی کنند.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام که وقتی عین صحبت های حضرت امام در ایام فتنه پخش می شد صدا و سیما را متهم به استفاده ابزاری از آثار امام نمود و اعتراض کرد، در برابر تحریف آشکار سخنان امام در یک فیلم سینمایی که مزورانه می کوشد چهره ای جنگ طلب از ایشان در دنیا نمایش دهد همچنان ساکت است....!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    مکر و کینه توزی دشمن عجیب نیست. ساده اندیشی و سطحی نگری کسانی حیرت انگیز است که از سوراخ سوزن رد می شوند ولی از در دروازه رد نمی شوند. بر سر فیلم های بی خطری چون گشت ارشاد جنجال می کنند و در برابر چنین فاجعه ای خواب تشریف دارند!
  • مریم ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    0 0
    فقط میتونم بگم برای وزارت ارشاد متاسفم نمیدونم وزیر ارشاد چیکار میکنه؟؟؟؟؟
  • یک هموطن ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    سازنگان این فیلم بایدمجازات شوند.
  • مهدی ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    سازندگان این فیلم به عنوان متهم به مفسد فی الارض باید محاکمه شوند
  • اکبری ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    0 0
    این آقا جوابگوی رفقای آن ور آبی است و امام شهدا را قبول ندارد که چنین اهانت هایی نموده است
  • زینب ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    چرا صدا و سیما و وزارت ارشاد کاری نمی کنند؟ چرا ما کاری نمی کنیم؟ لعنت بر شیطان و ایادیش اما تنها لعنت کردن کافی نیست. باید کاری کرد...
  • یکی از عاشقان خمینی ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    ببین چقدر از فرهنگ جبهه و شهادت می ترسند که بعد از 30 سال از آزادی خرمشهر به دست رزمندگان و به دستور امام خمینی عزیز هنوز حرصشون خالی نشده.
  • عاقبت به خیر ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    میگن آخرالزمان هر کسی به سمت باطن خودش پیش می ره .آقای کارگردان! از کوزه همان برون تراود که در اوست
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    بابا اشتباه گفت چرا گیر دادین به این بنده خدا بیخیال بابا
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    از سینمای ما با این اوضاع چیزی جز این انتظار نمیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس