كتاب "حسين(ع) عقل سرخ" محتواي سه نوبت گفت‌وگو با حسن رحيم‌پور (ازغدي) است كه روزهاي نهم، دهم و يازدهم محرم سال هشتاد در شبكه اول سيما صورت گرفت.

به گزارش مشرق، اين مجموعه با تمركز بر تحليل نهضت کربلا مشتمل بر سه گفت‌وگوي پيوسته است كه با عناوين "با عقل در عاشورا"، "عاشورا  پايان تاويل" و "حسين(ع) از مستضعفان مي‌گويد"، تدوين و انتشار يافته‌است.

اين مجموعه که روایتی تحلیلی از واقعه‌ی تاریخ‌ساز عاشوراست به بررسي اين پرسش مي‌پردازد كه پس از ارتحال پیامبر اکرم(ص) کدام دلایل و عوامل منتج به اين شد كه معادله‌ی قوا در عرصه‌ی سیاست زیر و رو شده، درک مردم از مشروعیت به کل تغيير يابد و همه امور به گونه‌اي دگرگون شود كه معروف در مسند منكر نشيند و منكر رنگ معروف بگيرد و عدالت و ولایت در جامعه‌ی ديني بر سر نیزه رود.

رحيم‌پور ازغدي در بخش ديگري از اين مجموعه به تفسیر خطبه‌ی گران‌مایه‌ی سيدالشهدا(ع) در منا مي‌پردازد و مستند به بازخواني این خطبه، نقش علماي دين و خواص جامعه را در عرصه‌ی امر به معروف و نهي از منكر تبيين كرده و متذکر می‌شود: "اگر اصل امر به معروف و نهى از منكر، يعنى نظارت دائمى و انتقاد و اعتراض و تشويق به خيرات و عدالت و مبارزه در برابر ظلم و بى‏عدالتى و تبعيض اجرا بشود، سایر فرايض و تكاليف الهى نيز اجرا مى‏شود."

از دیگر مواردی که در این سری گفت‌وگوها مد نظر قرار گرفته است تبیین مولفه‌های سیاست‌ورزی دیندارانه است. مولف ضمن تبیین هویت دولت دینی، این شبهه را بررسی می‌کند که تشکیل دولت‌های دینی و ارزشی در عرصه‌ی سیاست، گونه‌ای رویاپردازی و اتوپیاباوری است یا رسالت گران‌قدر و هدف ممکنی است که باید به وقوع پیوندد؟

وی ضمن نقادی و رد این شبهه، با استناد به روایت‌های متعددی که برگزیده است، در نهایت این قضیه را متذکر می‌شود که فقط افرادى مى‏توانند حكومت مورد تایید دين را تشكيل دهند و برقرار کنند كه اهل سازش‌كارى و رياكارى نباشند؛ افرادى كه با گروه‌هاى فاسد در عرصه‌ی سیاست و سرمايه‏داری‌های نامشروع معامله نكرده و محافظه‏ كار نباشند.

نشر "طرح فردا" به بهانه‌ی فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان و شهدای نهضت عشق و عدالت، چاپ بيست و هفتم كتاب "حسين(ع) عقل سرخ" را منتشر كرد. گفتنی است این کتاب در 4000 نسخه و به قیمت 3000 تومان بازنشر یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس