کد خبر 17021
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸

درحاليکه ميرکياني نويسنده مجموعه "قصه ما مثل شد" از تاخير در تجديدچاپ اثرش و پايين بودن شمارگان آن گله‌مند است، انتشارات "به‌نشر" تاخير در تجديدچاپ را به دليل تغييرات سازماني و تنها درباره چاپ اخير دانسته و بالا بردن شمارگان تا حد توقع مولف را از لحاظ هزي

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مجموعه پنج جلدي "قصه ما مثل شد" نوشته محمد ميرکياني که برگزيده جايزه کتاب سال در سال 86 است و تاکنون توسط انتشارات" به نشر" به چاپ ششم رسيده است از جمله کتاب‌هايي است که در بين مخاطبان کودک و نوجوان محبوبيت دارد و با ساخت انيميشن‌هايي بر اساس آن علاقمندان به اين داستان‌ها که بر اساس ضرب‌المثل‌هاي فارسي شکل گرفته، بيشتر شده است.

اين مجموعه که با ظاهري دلچسب منتشر مي‌شود تمام چاپ‌هاي خود را در انتشارات "به نشر" تجربه کرده و در حال حاضر چاپ هفتم آن در چاپخانه است و به زودي وارد بازار مي‌شود ولي در اين ميان محمد ميرکياني نويسنده مجموعه "قصه ما مثل شد" از ناشر اثرش گلايه‌هايي دارد.

ميرکياني با اشاره به اينکه ناشر در تجديد چاپ اين مجموعه تعلل مي کند، گفت: اين مجموعه به دليل اينکه تقاضا براي خريد آن وجود دارد لازم است به موقع تجديدچاپ شود چراکه اگر براي اثري تقاضا باشد ولي در بازار موجود نباشد به مرور دوره طلايي آن اثر رو به افول مي‌گذارد و بعد هم به فراموشي سپرده مي‌شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر 4 ماه از چاپ ششم "قصه ما مثل شد" مي‌گذرد و ناشر وقتي اقدام به تجديد چاپ گرفته که موجودي کتاب به صفر رسيده است. به اعتقاد من ناشران بايد نسبت به کتاب‌هايي که براي آن درخواست وجود دارد توجه ويژه داشته باشند و اينگونه نباشد که با تاخير براي تجديد چاپ آنها اقدام کنند.

نويسنده "قصه ما همين بود" درباره شمارگان هر بار تجديد چاپ کتاب‌ها توضيح داد: ناشر مي‌تواند با بالا بردن شمارگان هر بار چاپ از بخشي از اين مشکلات پيشگيري کند همچنين با بالا بردن شمارگان مي توان قيمت کتاب را پايين آورد که درباره کتاب‌هايي با مخاطب کودک و نوجوان اين مساله خيلي مهم است چراکه با مخاطبي روبه رو هستيم که اگر قيمت کتاب‌ها پايين‌تر باشد بهتر مي‌تواند خريد کند.

ميرکياني افزود: من سال گذشته به مديريت انتشارات به نشر نامه اي نوشتم که در آن خواستم مجوز مجموعه را واگذار کنند ولي هنوز پاسخي دريافت نکرده‌ام در حاليکه اگر ناشري قرار است به تعهداتش عمل نکند مي‌تواند امتياز کتاب را واگذار کند. معتقدم اگر اين کتاب دست ناشر خصوصي بود تاکنون بارها و بارها تجديد چاپ شده بود.

وي با اشاره به اينکه اين گلايه‌ها را به دست‌اندرکاران انتشارات هم منتقل کرده درباره پاسخ آنها توضيح داد: هربار مي گويند در دست اقدام است و کارهاي آن انجام مي‌شود ولي گويا به دليل اينکه کتاب‌هاي متعددي در اين انتشارات منتشر مي‌شود ديگر اين مجموعه برايشان مهم نيست و به اين دست کتاب‌ها احساس نياز نمي‌کنند.

اين نويسنده در پايان عنوان کرد: متاسفانه به تازگي در تعهدات مالي هم دچار تاخير شده‌اند.

با مطرح شدن انتقادها و گلايه‌هاي اين نويسنده از ناشر مجموعه "قصه ما مثل شد" پيگير پاسخي براي موضوعات مطرح شده از سوي ناشر شديم.

عليرضا منصوري مدير اداره توليد و خدمات موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي (به نشر) تاکيد کرد: گرچه برخي از اين پاسخ‌ها را پيش از اين به خود آقاي ميرکياني هم داده‌ايم ولي بار ديگر تاکيد مي شود که رويکرد "به نشر" تاخير در تجديد چاپ هيچ کتابي نيست بلکه ما نيز از چاپ کتاب‌هاي پرمخاطب استقبال مي‌کنيم.

وي ادامه داد: درباره مجموعه ايشان هم تاکنون مبنا بر اين بوده که هرگاه موجودي انبار کم شده براي تجديد چاپ اقدام کرده‌ايم ولي در چند ماه اخير به دليل برخي تغيير و تحولات در ساختار اداري مجموعه حجم کارها بسيار بالا رفته و به همين دليل فقط در چاپ اخير مجموعه "قصه ما مثل شد" تاخيري ايجاد شده و درباره چاپ‌هاي ديگر اين اتفاق نخواهد افتاد و سياست ما تعلل در چاپ و تجديد چاپ هيچ اثري نيست.

منصوري درباره بالا بردن شمارگان هر چاپ توضيح داد: ما کتاب‌هاي زيادي در دست تجديد چاپ داريم که اگر قرار باشد شمارگان را بالا بزنيم سرمايه زيادي مي‌طلبد و وقتي تيراژ بالا باشد مدت بيشتري کتاب‌ها در انبار مي‌ماند و براي ناشر اين مساله مقرون به صرفه نيست به همين دليل ما يک تيراژ مياني را در نظر مي گيريم و هرگاه موجودي انبار نزديک به اتمام رسيد براي چاپ جديد اقدام مي کنيم.

مدير اداره توليد و خدمات موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي در توضيح تاخير در پرداخت حق‌الزحمه مولف عنوان کرد: ما تاکنون طبق قرارداد عمل کرده‌ و در زمينه پرداخت مالي هيچ بندي از قرارداد را نقض نکرده‌ايم.

وي در پايان درباره اينکه چرا نامه ميرکياني مبني بر واگذاري مجوز چاپ اثرش بي‌پاسخ مانده است گفت: هر ناشري دوست دارد کارهاي خوب را منتشر کند و تاکنون هم ما درباره مجموعه "قصه ما مثل شد" هيچ نقض قراردادي نداشتيم پس چرا بايد اين اتفاق بيفتد؟ مجموعه خوبي است که ما هم سعي کرده‌ايم در حد توان آن را خوب منتشر کنيم و مشکلي هم با مولف اثر نداشته‌ايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس