گروه سیاسی مشرق: محسن رضایی. فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و پای ثابت عمده انتخابات‌های ریاست جمهوری. مردی که پس از جنگ بر سر کلاس‌های اقتصادی نشسته است و نظرات انتخاباتی شاذ او نظیر "دولت عشق" و "امپراطوری اسلامی" با بردن نام رضایی در ذهن تداعی می‌شود.

رضایی کسی است که همواره معتقد است طرح‌هایش فکر شده هستند و قابلیت اجرایی هستند. او کسی است که عماد افروغ، در سال 88 و در هنگام حضور در ستاد انتخاباتی‌اش گفته بود رضایی تنها کسی از بین کاندیداهای موجود است که ذهنی تئوریک دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اینطور بیان می‌کند که آمریکا به دنبال جنگ با ایران است و در مواجهه با دشمنان و مسئله تحریم‌ها نیز، جمهوری اسلامی ایران می‌توانسته است بهتر عمل کند.

محسن رضایی که در سال 84 خطاب به رقبایش گفته بود که فقط با گلوله! از صحنه رقابت کنار می‌رود، اما اخیراً در میان نظرات انتقادی و گاهاً عجیب خود، مسئله‌ای را بیان کرده است که نگاهی به مواضع رضایی طی 8 سال گذشته نشان می‌دهد که سردار سال‌های جنگ، دانسته یا نادانسته به نوعی پارادوکس رسیده است.

 رضایی در برنامه نگاه دو سیما اینطور می گوید: "یارانه نه تنها نباید قطع شود، بلکه باید اضافه هم بشود و در شرایط امروز با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، باید یارانه‌ها از 45 هزار به 110 هزار تومان برای هر نفر افزایش یابد."

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا این طرح قابلیت اجرا دارد یا بیشتر یک ایده است؟، توضیح داد: این یک شعار نیست و یک طرح محاسبه شده و قابل اجرا و عملیاتی است که من آن را دو سال پیش به آقای احمدی‌نژاد نیز پیشنهاد دادم، در این طرح یارانه‌ها با رونق دادن به تولید و اشتغال با سود بیشتر به مردم می‌رسد و به این ترتیب میزان یارانه افراد و خانواده نیز افزایش می‌یابد و در واقع یارانه جنبه تولیدی و درآمدی پیدا می‌کند.

این صحبت محسن رضایی در حالی مطرح می‌شود که به گزارش سایت شخصی وی، رضایی در سال 84 معتقد بوده است که "اصولا نقدينگي، به سمت توليد جريان پيدا نمي‌كند، به سمت سفته‌بازي، دلالي و معاملات حركت مي‌كند."

البته محسن رضایی در نظرات و انتقادات اقتصادی خود از مقولاتی مثل "یارانه تورمی" و "یارانه درآمدی" نیز نام می‌برد و یا در نظر جدید خود مبنی بر افزایش نزدیک به 3 برابری میزان یارانه‌های پرداختی به مردم نیز صریحاً بیان نمی‌کند که بالاخره این یارانه به دست مردم خواهد رسید یا اینکه از حساب آنها، مستقیماً به سمت تولید هدایت می‌شود و سود این کار است که به مردم خواهد رسید؟!

او درباره سازوکار پرداخت یارانه 110 هزارتومانی گفته است: "یارانه درآمدی (یارانه 110 هزارتومانی) ابتدا به حساب مردم واریز می‌شود تا اطمینان ایجاد شود و بعد با هدایت این سرمایه به سمت تولید و با رونق دادن به اشتغال و تولید دوباره با سود بیشتر به مردم می‌رسد."

رضایی اما سرانجام به این سوال هیچ پاسخی نمی‌دهد که بالاخره شخص او، موافق تزریق نقدینگی به جامعه مصرف کنندگان عام است یا خیر؟!

نگاهی به مواضع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اینطور به سوال ما پاسخ می‌دهد که "برادر رضایی" یا همان "آقا محسن" سال‌های جنگ، با طرح ماجرای یارانه 110 هزارتومانی؛ نظری کاملاً متضاد با تئوری‌های قبلی خود مبنی بر سوء بودن تزریق زیاده از حد نقدینگی به جامعه مصرف کنندگان در اقتصاد ایران ارائه کرده است.

جدای از نظرات نقل شده از رضایی در سال 84 که در سایت شخصی او آمده است؛ هم او بود که حوالی دو ماه قبل نیز در همایش مدیران هوشمند کشور! در مشهد گفته بود:"بخشی از تورم امروز مربوط به نقدینگی 3 سال گذشته است که امروز عمل می‌کند"

محسن رضایی با طرح ماجرای یارانه 110 هزار تومانی و مخابره تلویحی این فرکانس به جامعه ایران که او در صورت رئیس جمهور شدن! یارانه بیشتری را پرداخت خواهد کرد؛ خود را در موضع پاسخگویی‌های صریح‌تری قرار داد.

پاسخ‌هایی که در ماجراهایی مثل "دولت عشق"، "امپراطوری اسلامی" و غیره... نیز هیچگاه توسط رضایی و خطاب به سوالات افکار عمومی گفته نشدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    همه بیرون گود خوب حرف میزنن
  • العبد ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ما و شما حالا حالاها بايد تاتى تاتى كنيم تا اين كه بخوايم در وصف مجاهدانى چون آقا محسن سخنى بگيم ... آقا محسن 34 ساله كه بارها ثابت كرده افعالش دلسوزانه و مؤثر است براى انقلاب و نظام . چه آن زمانى كه مخلصانه در آن لباس مقدس خدمت كرد و رشادت به خرج داد و چه بعد از سپاه تا حالا و ما أدراك ما محسن 
  • روح الله ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    آقای مشرق! از شما بعید بود ! اینقدر زود دست به تخریب چهرها بزنید و صحبتهایشان را نصف و نیمه و با توضیح مغرضانه منتشر کنید. آقای وکتر توضیح مفصلی در مورد "یارانه تورمی" و "یارانه درآمدی" بیان کرده اند و همونطوری که نوشتید این موضوع برای الان نیست ، مگر اینکه ایشان را به دروغگویی نیز متهم کنید!
  • پسر خاص ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اقا روح الله! مشرق دست به تخریب نزده تابناک اقای رضایی 24 ساعته داره بر علیه دولت دست به تخریب میزنه کوچکترین چیزی رو میکنه دیز
  • اهوازی ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    یاشاسین حاج محسن
  • سالار ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    به خدا درست میگه. بهترین موقعیت برای افزایش یارانه ها است.تا یک ماه دیگه به بهانه ی نزدیک شدن به اخر سال و تا سه ماه دیگه به بهانه ی عید قیمت ها افزایش پیدا میکنه.الان که نظارت ها زیاد شده بهترین فرصت برای انجام مرحله دوم هدفمندی است.
  • رضا ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    برادر من اشتباه برداشت کردی من همین موضوع رو از آقا رضایی پرسیدم شخصا این بنده خدا میگه باید روش یارانه دادن رو عوض کنیم و یارانه ها رو به صورت درآمدی به مردم بدین به این شکل که یارانه ها اول توی حساب از طرف مردم در بخش تولید سرمایه گذاری میشه بعد باید یک سودی به حساب مردم واریز میشه. البته نکات متعدد اجرایی داره ولی اصلا پارادوکس نیست.ازشمابعیده!!!!
  • مقدم ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    همش که تو نباید نقدینگی داشته باشی
  • محسن ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    در امتحان بزرگ فتنه 88 حاج محسن عزیز نمره در حد انتظار گرفت وبا کمک خداوند توانست با کمترین نمره حد نصاب از این امتحان نمره قبولی بگیرد ولی واقعا ایشان در حد وقواره نظریات کارشناسی در قبال اقتصاد کشور نیستند انشاءالله در سنگر پشتیبان ویاررهبری باقی بمانند
  • جانباز 60% ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    دوست عزیز العبد کسی منکر خدمات وزحمات محسن رضایی نیست هرکسی را بهر کاری ساختند رضایی اگر می خواست به جای انتقاد های گزنده از دولت کنار یاران قدیمی اش همچون سردار نجار وزیر کشور سردارقاسمی وزیر نفت سردار های از خود گذشته سپاه که اکنون در بدنه دولت خاصانه مشغول فعالیت هستند قرار می گرفت ومشاوه صادقانه می داد البه شاید هم داد ولی...هرکسی را بهر کاری ساخته اند زنده باد زحمات ایشان در دوره دفاع مقدس ولی اکنون جای تامل دارد که؟...البته حاج محسن عزیز خداوکیلی توانست از امتحان فتنه 88 قبول شود
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    مشرق جان تو که سر از مباحث اقتصادي در نمي آري بي خودي خودتو ضايع نکن اخه اصلا متوجه شدي که منظور ايشان چيه و اصلا مفهوم پارادوکس و مي فهمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    تخریب چهره نیست برادرم. بیان واقعیتهاست. اگر کسی در یک جبهه موفق بود دلیل بر این نیست که در همه مسائل صاحب نظر باشه. واقعیت هم این هست که ایشون به درد مدیریت اقتصادی و مسائل کلان کشور داری نمی خوره. مشرق صحیح گفته.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    منم دلسوز نظام و دوستدار مملکتم هستم. ولی در هر زمینه ای که تخصص و دانش ندارم آیا باید بیام و طرح و نظر اجرایی بدم؟؟
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    منم کاملا با نظر شما موافقم.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    پارادوکسی وجود نداره!هر زمان باید باتوجه به اوضاع تصمیم گرفت!ولی نکته قابل تامل هجمه ها به محسن رضایی در چند وقت اخیره که در سایت های به اصطلاح ارزشی شروع شده
  • جانباز 60% ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    کاملا درست است حاج محسن عزیز صلاح بر این است در عرصه های دیگر همچون همرزمانشان (نجار ،قاسمی،فتاح،محصولی،رویانیان،فروزنده،قالیباف و...) در پست های اجرایی وارد شوند تا خودشان را وملت ایشان را ارزیابی کنند فرمانده سپاه بودن با تمام افتخارات وسوابق وداشتن مدرک دکترا که دلیل به توانایی در عرصه اجرایی نمی شود آیا سردار رضایی طی این سی سال مسئولیت اجرایی داشته اند که با بدنه مردم در تماس بوده باشند ومشکلات را لمس کنند وبتوانند راهکار ارائه نمایند در موقع حرف زدند همه بلدند خوب حرف بزنند ولی هنگام عمل است اشتباهات بروز می کند به امید موفقیت وسرافرازی اسلام
  • بی طرف ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    شما که این مطلب را خیلی با سوژه چشم گیر مطرح کردید آیا زمانیکه ایشان با یارانه ها مخالف بودند وضعیت اقتصادی ، فقر ،بیکاری ، گرانی در همین حد بود اگر نام یارانه گذاشته شده پس باید مبلغش نیز هم معنای اسمش باشد ...فیلسوف..
  • علیپور ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا براتون متاسفم ای کاش حرفای آقا محسن رو یه بار گوش میکردین تا شاید منظور ایشون رو میفهمیدین
  • رضوانی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    شرق جان یارانه درآمدی گفت میفهمی؟؟؟؟ نه قطعا نمی فهمی وگرنه این تیترت نبود.
  • محسن کریمی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام بسمه تعالی مشرق عزیز از شما انتظار این گونه موضعگیری های شتاب زده را نداشتیم منظور آقا محسن در برنامه نگاه دو تبدیل یارانه تورمی به تولیدی بود و ایشان معتقدند که اگر یارانه تورمی به یارانه تولیدی تبدیل شود آنگاه هم تولید رونق میگیرد هم اشتغال آنگاه میتوانیم به جای 45هزار تومان 110 هزار تومان به مردم بدهیم.این موضع گیری شما نشان میده که فشارتان از جایی دیگه بالا رفته چون روز به روز اعتماد نظام و رهبری و مردم به آقا محسن بیشتر شده است.
  • رضوانی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ببخشید مشرق جان نه شرق اه اه اه اه
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    شرق نه مجید جان!!! مشرق می فهمی ؟؟؟؟
  • سیدامیر ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام محسن جان کاری به نظرت راجع به مشرق ندارم و واسمم مهم نیست. ولی حواست باشه اولا نفس یارانه مساوی با نقدینگی هستش. ثانیاً وقتی کسی می یاد میزان این یارانه رو هم تعیین می کنه یعنی داره حرف انتخاباتی می زنه. چون اگه می خواست برنامه اقتصادی رو تبیین کنه می گفت افزایش یارانه نه اینکه بیاد بگه مثلا 110 هزارتومن کمتر یا بیشتر. امیدوارم طرفدار محسن رضایی نبوده باشی چون خیلی سعی کردم بصورت سلیس واست توضیح بدم.
  • رضا ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    والا مشرق جون همه سرگیجه گرفتن تو این اوضاع انتظار بیشتری هم نمیره
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    من فقط اینو می فهمم که یارانه یعنی نقدینگی. نقدینگی هم یعنی تورم. حالا اسمش هرچی که می خواد باشه.
  • هیولا ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اصلا نفس یارانه باعث افزایش تورم می شه. بفهم
  • مسعود ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    صحبت های آقای دکتر رضایی را کامل در صفحه بگذارید این نظرات کاملا کارشناسی شده و متین است لطف کنید نظر کارشناسی بدید نه نظرات مغرضانه و غیر کارشناسانه
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    والله همه ما در برابر خداوند مسئولیم رضایی چی برای این انقلاب ونظام کم گذاشت ازسال1350 فعالیت انقلابی علیه رزیم شاه را در 3جبهه سیاسی فرهنگی ونظامی انجام دادقبل از این که وزارت اطلاعاتی وجود داشته باشه تو سن 25 سالگی مسئول اطلاعات سپاه شد در بحرانی ترین زمان اطلاعاتی کشور که زمان تجزیه طلبها وگروهکهای ضد انقلاب بود درسال60 در زمانی که 5 استان ایران اشغال شده بود فرمانده جنگ به فرمان حضرت امام شد ودر سال اول مدیریتش خرمشهر رابه فرموده امام به کمک خدا ازاد کرد ایا این دستمزد وقف جوانی اوبرای این اب وخاک است کی ایشان مساله را اینطور که شما مطرح کردید بیان کرد خدا همیشه یارویاور برادر محسن عزیز است(اگه میتونی کامنتمو بذار برادر کم محبت مشرق)
  • عباس ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    بالاخره نزدیک انتخاباته و باید از این حرفهای قشنگ بزنن. آقایون یادشون رفته هر وقت احمدی نژاد خواست حرفی از پول دادن به مردم بزنه چطوری دادشون به هوا رفت. حالا هم فکر کردن مردم با این حرفهای قشنگ به کسی رای میدن.
  • عباس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    این آیه تازه نازل شده؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    مشرق جان یکم زوده بخوای این نامزد های انتخاباتی را تخریب کنی اقای رضایی یکی از اقتصاد دان های این کشوره جرا اونو تخریب می کنید
  • mohsen ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    جناب احمدي نژاد هم همين حرف ها رو زد ولي يه اشتباه دوبار تكرار نميشه
  • مجید ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نقد و پیشنهادی بر هدفمندی یارانه ها تعریف یارانه: یارانه هرگونه پرداخت انتقالی را گویند که به منظور حمایت از اقشار کم درآمد و بهبود توزیع دآمد، از محل خزانه ی دولت واریز گردد و به صورت نقدی و یا جنسی به خانوارها و تولیدکنندگان کالا و خدمات تعلق می گیرد. در زمان بررسی لایحه ی هدفمندی یارانه ها، مخالفان دلایلی به شرح ذیل عنوان می کردند: - تعمیم و تعمیق بیمه های تامین اجتمایی بهترین روش برای کاهش فقر و شکاف طبقاتی و ایجاد همگرایی اقتصادی در جامعه است لذا پرداخت وجوه حاصله به سازمان تامین اجتمایی، بهترین جایگزین بجای پرداخت نقدی یارانه ها به مردم و اجتناب از عوارض و مفاسد بی شمار آنست. - هدف از اجرای این لایحه هرچه باشد، نتیجه ی هدفمندسازی یارانه ها به سود کشور و مردم نخواهد بود و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی موجود در کشور را تشدید و کشور را دچار فقر و عقب ماندگی و انحطاط و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی خواهد نمود. - افزایش قیمت حامل های انرژی موجب رکود بیشتر صنایع کشاورزی و تولید کشور می شود. دلیل آن نیز اینست که لایحه ی هدفمندی یارانه ها به تمام ابعاد نپرداخته است و نیازها راپاسخ نمی دهد. - اجرای این لایحه مشکلات بسیاری در اقتصاد، تولید و کشاورزی ایجاد خواهد کرد. - پرداخت مستقیم یارانه ها در حقیقت فقرا را فقیرتر و تورم را به شدت افزایش خواهد داد. - زیر ساختهای این لایحه آماده نیست و با اجرای آن، با مشکلات بسیاری از جمله تورم و افزایش نقدینگی روبرو می شویم. - واگذاری پول به مردم در بحث هدفمندی یارانه ها بدترین کار ممکتن است و باید مابه التفاوت پول یارانه ها به سمت تولید هدایت گردد. - مرکز پژوهش های مجلس، تورم ناشی از تصمیم دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال اول بعد اجرای طرح را 68 درصد و بعضی حتی تا 75 درصد پیش بینی کرده اند که برای جامعه شوک بزرگی خواهد بود. - تورم روانی و انتظاری ناشی از اجرای این طرح به راحتی قابل پیش بینی نیست و می تواند بسیار بالاتر از نظرات کارشناسان و مراکز پژوهشی اقتصادی باشد. در مقابل موافقان لایحه هدفمندی دلایل خود را به شرح ذیل اعلام می کردند: - حدود یک سوم درآمدهای کشور بصورت یارانه خصوصا بصورت انرژی ارزان در جامعه توزیع می شود ولی اقشار با درآمد بالا، سی برابر بیشتر از دهک های پائین یارانه انرژی مصرف می کنند. این طرح (هدفمندی یارانه ها ) موجب اصلاح قیمت ها، افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و سرانجام کاهش تورم می شود. - دولت به هیج وجه بدنبال اجرای طرح تعدیل اقتصادی و حذف یارانه ها نیست، بلکه بدنبال هدفمندی یارانه ها و پرداخت عادلانه ی یارانه ها می باشد. - این روش پرداخت یارانه یعنی توزیع انرژی ارزان خصوصا سوخت ارزان باعث قاچاق سوخت و کالاهای پائین دستی آن می گردد. و با هدفمندی این مشکل مرتفع می شود. بالاخره با طی مدت زمانی کم و بیش طولانی و سخت و پرچالش، طرح مذکور به شزط ذیل به تصویب رسید: " پنجاه درصد از منابع حاصل از حذف یارانه ها برای بازتوزیع بین افراد متقاضی دریافت یارانه، سی درصد برای حمایت از بنگاههای تولیدی و بیست درصد برای جبران بخشی از هزینه های دولت اعمال گردد. " * البته اینکه چرا یارانه بر طبق تعریف آن فقط بین اقشار ضعیف توزیع نگردید و به همه ی متقاضیان داده شد، خود جای تامل دارد. که آمادگی روانی مردم برای یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور یکی از دلایل آن و بحث حقوقی مشاع بودن درآمدهای حاصل از نفت و حق همه ی مردم در برخورداری از آن، دلیل دیگری بود که مطرح گردید. ولی بهرحال یارانه ها بر خلاف تعریف علمی آن، تقریبا به همه ی مردم پرداخت گردید. با اذعان به بعضی اثرات مثبت لایحه ی مذکور لکن اگر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی نیز تمام و کمال اجرا می گردید باز هم ایراداتی که بر اصل این قانون گرفته شده بود به احتمال قوی نمود می کرد ولی با) bold برجستگی) کمتر و مدت زمان طولانی تر. مشکل از آنجایی شروع شد که دولت برای بازتوزیع درآمد حاصله بین مردم از حق خود گذشت و حق بخش تولید را نیز پرداخت ننمود. پرداخت یارانه نقدی به هفتاد و چند میلیون ایرانی، هر ماهه نقدینگی بسیار زیادی را وارد بازار نمود که ایجاد تقاضا می کرد. این تقاضا در صورتی می توانست پاسخ داده شود که بخش تولید هم فعال باشد ولی متاسفانه بخش تولید که سالها با انرژی تقریبا رایگان فعالیت می نموده، فرصت بازسازی را نداشته و احتیاج به کمک داشت ولی دولت یارانه ی در نظر گرفته شده برای این بخش را به آنها اختصاص نداد. در نتیجه کارخانه های صنعتی، کارگاهها، دامداریها و حتی کشاورزی دچار خسارتهای بسیار گردیدند و حتی بعضی ورشکسته و مجبور به اخراج تعدادی از کارگران خود گردیدند. تولید کمتر یعنی عرضه ی کمتر، از طرفی تقاضای بیشتر که بخاطر تزریق یارانه های نقدی بوجود آمده بود و می آید، مطمئنا باعث تورم، تورم و تورم گردید و می گردد. از طرفی تولید کم باعث افزایش نرخ بیکاری و همچنین وابستگی هر چه بیشتر به کالاهای خارجی گردیده است و متاسفانه می گردد که برای کشور ما که در معرض تحریم می باشد بسیار خطرناک است. این روند تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟ و اما پیشنهاد : تدبیری اتخاذ گردد که یارانه هایی که بصورت نقدی به مردم پرداخت می شود جذب بخش تولید گردد. بدین صورت که بجای پرداخت یارانه ی نقدی به مردم، که ارزش واقعی آن هر روز کمتر و کمتر می شود، دولت از تولیدکنندگان کالاهای اساسی، با ارجحیت تولیدی های مقروض به بانکها و یا در حال ورشکستگی و یا آنهایی که کارگر بیشتری دارند، کالا (البته مرغوب) خریداری نماید و به اندازه ی وجه یارانه ی هر ماهه، سبد کالاهای اساسی بین مردم توزیع گردد. مثلا با تزریق بخشی از این پول کلان به دامداری ها و خرید تضمینی تولید آنها با حاشیه ی سود منطقی و حذف واسطه ها، هم دامداریها را زنده نماید و هم پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کند. یا مثلا از باغداران که واسطه های ظالم میوه های آنها به ثمن بخس خریداری و به قیمت گذاف به مردم می فروشند، میوه به صورت تضمینی خریداری و به صورت سرانه از کانالهایی که در اختیار دولت و نظام است بین مردم توزیع گردد. و به همین صورت روغن، برنج و لبنیات و .... البته برای گروهی از افراد که تمکن مالی دارند می توان روش هایی مانند واگذاری سهام یا خدماتی مانند بیمه ی عمر، بیمه های تکمیلی، بیمه ی کامل دندانپزشکی و... بجای دریافت یارانه ی نقدی البته با انتخاب خود مردم در نظر گرفت. بدین ترتیب ما توانستیم یک تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. رضایت یا عدم رضایت مردم را نیز می توانیم از طریق نظرسنجیهایی مثلا در سایت های معتبر و پربازدید انجام داد که به احتمال قریب به یقین، مردم به این نتیجه رسیده اند و با این طرح موافق هستند. ممکن است بعضی ها بگویند، این یارانه برای انرژی به مردم داده می شود. در جواب باید گفت بالاخره پول نقد به مردم داده می شود یا نه؟ برای مردم چه فرقی می کند که از این جیب پول انرژی را بپردازد یا از آن جیب؟ هدف از هدفمندی یارانه ها در حقیقت تغیر روش مصرف انرژی بوده است که حاصل شده، چه تفاوتی دارد که مردم از حقوق خود یا از درآمد مغازه ی خود مبلغ انرژی گران را بپردازند یا از مبلغ یارانه؟ همه می دانند که این پولها مخلوط شده اند. چه ایرادی دارد که سیستمی باشد که با تدابیری هم به تولید کنندگان کشور کمک کند و هم نقدینگی را از جامعه جمع نماید و هم به مردم کالای اساسی مرغوب بدهد. با این روش سبد تغذیه ای مردم تامین و یکی از دغدغه های آنها حل می شود. و مهمتر اینکه شکم ها سیر می شود. * آیا واقعا این بازی افزایش قیمت دلار از اثرات مخرب پرداخت یارانه ی نقدی به مردم نیست؟ وشاید عده ای سیستم توزیع کالا را مشکل بدانند که باید جواب داد: اولا ما تجربه ی اول انقلاب و زمان جنگ را داریم و ثانیا حاکمیت ابزارهای خوبی در این جهت دارد. البته با توجه باینکه بر طبق قانون باید تصدی گری دولت کم شود، این توضیح لازم است که اگر وضعیت کشورعادی باشد به هیج وجه این سیستم توزیع پسندیده نیست ولی همه می دانیم که شرایط عادی نیست. بنابراین باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد. ملاحظه: موضوعی که به عنوان یک ایراد در جامعه ی ما مطرح است، اینست که ما آنچنان مبهوت غرب و اقتصاد آزاد غربی شده ایم که از خود آنها هم بیشتر قائل به این مسئله هستیم و هر گونه دخالت حاکمیت در زمینه ی اقتصاد را بازگشت به عقب می دانیم و آنرا کاری ضد اقتصادی میدانیم. در حالی که در مهد اقتصاد آزاد دنیا(آمریکا) نیز اختصاص یارانه به تولید، خصوصا کشاورزی و به مردم ضعیف، بصورت کوپن غذای گرم بسیار رواج دارد. بنظر می رسد اقتصاد آزاد حربه ای در دست استکبار است تا کشورهای دیگر را تحت فشار قرار دهد و آنها را بسوی نابودی بکشاند. مسلما دخالت حاکمیت در شرایطی مانند وضعیت موجود کشور، عین اقتصاد سالم است و به هیج وجه عقبگرد نیست و حاکمیت برای حفظ جامعه ی تحت مدیریت خود باید وظیفه اش را انجام دهد.
  • منصور ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    دوست عزیز نقد باید منصفانه واز روی شناخت دقیق از مساله مطروحه باشد اولا:لطف کنید یک بار دیگر پیشنهد دکتر رضایی را بخوانید که لااقل بدانید که ایشان وقتی که میگویند 110تومان؛ ؛منظورشان چگونه وبه چه صورت بوده آنوقت میفهمید که ایشان تغییر موضع نداده اند ونحوه هزینه و پرداخت غیر مستقیم یارانه را توضیح داده اند دوما:حتی اگر فرض بگیریم که ایشان تغییر موضع داده اند ؛باز هم نشان دهنده درایت وبه روز بودن ایشان است شما ببیند 3ماه پیش دلار چند بود وحالا چند؟ قدرت خرید مردم در این 3ماه نصف شده وقطع یارانه با این شرایط ضربه محلکی بر طبقه ضعیف است واما اصل مطلب :ایشان گفتند که اگر یارانه به صورت درست ودر راستای کمک به تولید هزینه می شد آنوقت با سود تولید و ارزش افزوده ای که از سرمایه اولیه(همان 45هزار تومان )بدست می آمد ؛آنوقت ارزش سرمایه و سود پرداختی به مردم از بابت سرمایه گزاری اولیه اشان در تولید به 110 هزار تومان میرسید واین محاسبه شده وشدنی است .
  • حسین ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    همه ما که وزیر یا وکیل شده ایم درمکتب مدیریت دکتر رضایی تعلم کرده ایم ودر برابر خداوند و شهدا یی چون باقری ، کاظمی ، باکری ، خرازی و...مسئولیم رضایی درتفکر، مدل مدیریت ،مدیریت زمان ، ازافراد بی شمار فعلی کشور است درزمان جنگ هم شما در پادگان ولیعصر با فریب اکبر گنجی همین جنگ روانی را علیه ایشان که فرمانده جنگ بودوبعضی ازما درجنگ نبودیم شروع کردید من تعصبی ندارم اما سفارش می کنم یک سوزن به خود بزنید وبعد هم به دیگری ،درمتن تناقض گویی برای تخریب برای همه روشن است انباشت ثروت ونقدینگی مال شمااست که درجریان خرید دلار وبحران جدید نقش داشتید نه چند قرون که به مردمی داده می شود تا نمیرند.اگر وجدان نیست اما آزادگی که هست نقد منصفانه کنید، والله شما ازبیت المال استفاده می کنیدوبه اسلام ضربه می زنید. کشمیری لعنتی هم وقتی نفوذ کرد اولین قدم او طرح مقابله با نفوذی ها بود اما هدفش دور کردن حزب اللهی ها بودمحسن نزد خدا وشهدا وشخصیت های حقیقی نه ساختگی وشهدا تا ابد آقا محسن است. از خدا بترسید ومقایسه ای بین خود وایشان که برای این انقلاب ونظام ازسال1350 فعالیت انقلابی علیه رزیم شاه را در 3جبهه سیاسی فرهنگی ونظامی انجام دادقبل از این که وزارت اطلاعاتی وجود داشته باشه ایشان تشکیلات اطلاعاتی نظام را شکل دادومسئول اطلاعات سپاه شد در بحرانی ترین زمان اطلاعاتی کشور که زمان تجزیه طلبها وگروهکهای ضد انقلاب بود درسال60 در زمانی که 5 استان ایران اشغال شده بود فرمانده جنگ به فرمان حضرت امام شد ودر سال اول مدیریتش خرمشهر رابه فرموده امام به کمک خدا ازاد کرد ایا این دستمزد وقف جوانی اوبرای این اب وخاک است کی ایشان مساله را اینطور که شما مطرح کردید بیان کرد ..
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    دوستان عزیز! همین الان در اینترنت سرچ کنید و متن کامل صحبتهای رضایی را در بیاورید تا متوجه شوید منظور دکتر از افزایش مبلغ یارانه این چیزی که مشرق به خوردتان داد نبوده است! رسول اکرم: در دروغگویی انسان همین بس که نقل کند آن چیزی را که نسبت به صحتش اطمینان نیافته.
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    البته ایشان دور قبل دوبرابر ارا باطله رای اورد!!!!ودر تخریب رقیب هم کوتاهی نکرد!!!
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    راستی معلوم شد پسر این اقا چطور وبرای چی کشته شد؟؟؟
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    با کمال تعجب تابناک هیچ نظری رو برای این خبر محسن رضایی منتشر نکرد و اگه الان به سایت تابناک برید با کمال تعجب میبینید که هیچ نظری برای این خبر تایید نشده
  • توحید از زنجان ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیمممممممم
  • عباس ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    برو بابا حال داری. کی می خونه این همه رو؟ من که + دادم چون آدم باید خوش بین باشه.
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    بالاخره مردم حق برداشت داشته باشند یا نداشته باشند؟ اگر حق برداشت داشته باشند که تورم سر به آسمان خواهد زد و اگر حق برداشت نداشته باشند، خب اين يعنی چه که سر مردم منت بگذاريم و پول را به حساب آنها واريز کنيم و سپس از حساب آنان خارج کرده، در اختيار توليد کننده قرار دهيم و ... می‌شود مثل سهام عدالت. حاج محسن تصور می‌کند مملکت را با پايان نامه‌ها و مباحثاتی که در دانشگاه می‌گذرد، می‌شود مملکت را اداره کنند، در حالی که همه دانشمندان و تحصيل کرده‌ها می‌دانند که نتايجی که روی کاغذ بدست می‌آيد با نتايجی که در ميدان عمل حاصل می‌شود، متفاوت است و حاج محسن با اين که زمانی دانشجوی رشته مهندسی هم بوده، اما اين را نفهميده و می‌خواهد آن چه را در کتابهايی که معلوم نيست چند سال از تاريخ مصرف آنها گذشته، می‌خواند، در ميدان عمل پياده که البته بحمدالله تا کنون فرصت اين کار را پيدا نکرده.
  • mojicivil ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نامه بعد روز قدس که گفته بود به رهبری یکی ما بودیم یکی شما معروف شد به جام زهر 2 خود رضایی می دونست رای نداره مخصوصا اومد که رای احمدی نژاد بشکونه چطور سال 84 وقتی فهمید رای نداره کنار کشید چی شد بعد از 4 سال اینطوری شده خدا می دونه؟؟
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    این که قسمتی از حرف های ایشون رو بنویسی و قسمتی از حرفای ایشون رو حذف کنی تا از سخنان ایشون یه چیز دیگه برداشت بشه اخر نامردیه,به دوستان توصیه میکنم تا متن کامل رو نخوندین یا فیلم کاملشو ندیدین قضاوت نکنین
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    بیرون گو می گه لنگش کن ؟
  • یک مرد فداکار ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    منظور حاج محسن رفیق دوست بود .
  • حسابدار ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    خوب . سالاد . بعد از افزایش صفراشو می زنند ؟
  • پول لازم ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    هیوا جان به بابا بگو یارانتو نگیره .
  • تمع کار ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    سکه خوبه داشته باشی اونوقت میام شب سرتو می برم .
  • می خوام کارشناس شم ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    پس بجای نقدینه گی باید لقمه بیارن برامون این توری تورم هم ایجاد نمی شه و جلوی بانکها هم شلوغ نمی شه خوبه .
  • از این طرف ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    باشه تو راست می گی.
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    به ما بی احترامی می کنی ؟ مرتیکه خودت نفهمی .
  • مراد ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ای بی تربیتها افط کلام داشته باشید خودتون نفهمید.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    خوب استام گفته .
  • زنجانی از میدان توحید ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    هی چیه ها ارومیه ما چقدر آب نداره ها
  • انقلابی ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ای مردم بگوش باشید و به هوش استکبار جهانی از طریق افراد نفوزی بگرانی دامن می زند وفعالانه برای تخریب انقلابیون مشغول کارند .
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    انشالله این جانباز 60 درصد 100 درصد بشه و شما مشرقی های مریض همچنین حق رضایی تا قیام قیامت از گردن این نظام و ملت هست بد نگویید به مهتاب اگر تب دارید
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نمکدون...
  • رضا ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اقامحسن باتوجه به وضعیت بد اقتصادی مردم اینطور گفته. لبنیات بین 100تا 120درصد و مواد شوینده حدود 70درصدبالا رفته این دو از ارزانترینها وخودرو بین 30تا 70درصد- خانه 100الی 200درصد فقط درشهر کوچکی مثل همدان بالا کشیده .حالا مردم از کجا بیارن بخورن ویا چه موقع صاحب خانه وخودرو شوند؟خدا میداند.
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    باید 30در صد یارانه ها به مراکز تولیدی داده بشه تا مشکل تورم حل بشه
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    چند میگیری حرف نزنی
  • ارش ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    مشرق اینقدر پستی که جرات نداشتی پیغام منا بزاری؟
  • زانیار ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    یاد کروبی سال 84 افتادم که میخواست نفری پنجاه هزار تومان بده. همه بیرون گود خوب حرف میزنند.
  • pishnahad ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    چه اشکالی داره اگر همان یارانه به افراد کمتری داده بشه ولی بیشتر بول زیادتری لازم نیست تزریق بشه که تورم زا بشه مثلا به کسانی که منزل و یا ابارتمان دارندو روی1500000 تومان هم در امد دارند یارانه ندهند و بنزین لیتری 100 تومان به هر خانواده(نه هرماشین)درماه 50 لیتر بدهندو مازاد از ان به نرخ خرید شده دولت یا نرخ واقعی ان و همچنان اشخاصی که روی مبلغ معینی در امد دارند مثلا(4 تا 6 ملیون در ماه)مالیات مستقیم بیشتری به بردازند و مالیات همیشه هر 3 ماه یک بار برداخت شود همچنین اگر به کارگران خود کمک مالی شود مقداری از ان جزعی از مالیات حساب شود شخصی که روی 100 ملیون تومان در سال در امد دارد مازاد بر 100 ملیون در سال 80 در صد ان یا کمتر را مالیات بدهد(و مبلغ تورم باید در درامد محاسبه شود 9
  • ناسناس ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    اینجوری مخواهی آزادی بیاوری با پول خفه کنی؟
  • دانا ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    تو بخودت زحمت نوشتن ندادی . حالا مامانت به من گفت که تو خیلی سیب دوست داری چندتا سیب می زارم تا بیائی از رختخواب بیرون.
  • تبریزی شیعه ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    نقدینگی فقط واسه اقایونه ماها باید یه چیزی نسیه بخریم بعد یه ماه شب وروزبه فکر باشیم...اگه ماها پول داشته باشیم عوامل استکبار وصهیونیسم خوشحال میشن پس دشمن شاد کن نشویم..فقط نسیه گی
  • حسن خزائی ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    باسلام هر کسی که با الفبای اقتصاد هم آشنائی داشته باشد میداند و قبول دارد که نقدینگی افسار گسیخته و غیر برنامه ریزی شده موجب تورم می شود ،و جناب آقای دکترمحسن رضائی هم به خوبی به این موضوع واقف هستند.و لی اگر همین نقدینگی ابتدا به حساب مردم واریز شود و سپس از طریق تشکیل شرکتهای سهامی وارد بخش تولید شود یعنی اینکه به نوعی مردم را وارد سرمایه گذاری و بازار سرمایه کنند، و بعد همین مبلغ واریزی یارانه ها با سود اکتسابی آن به مردم برگردانده شود قطعا" وضعیت مطلوب تر خواهد شد،مشروط بر اینکه سوء مدیریت وعدم کارائیها از بین رفته باشد ،که اگر این امر تحقق یابد هم در جهت تحقق عدالت حرکت نموده اندو هم اینکه به نوعی جبران کاهش قدرت خرید مردم را از طریق پرداختن در امد حاصل از سرمایه گذاریهای یارانه ای جبران نموده اند؛ولی آنچه مسلم است در دولت احمدی نژاد با دادن یارانه ها نقدینگی جامعه افزایش پیدا کرده و چون این نقدینگی واردبازار سرمایه نشده است موجب تورم گردیده و از این طریق قدرت خرید مردم کاهش یافته است و در واقع مردم را فقیر ترکرده اند،و مدیران اقتصادی امروز وظیفه دارند اقتصاد جامعه ایران را طوری برنامه ریزی کنند که هم قرت خرید مردم افزایش یابد و هم اینکه نقدینگی در جامعه زیاد نشود.برای تحقق این امر می توان بررسی کرد که قبل از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها تورم در جامعه چقدر بوده ؟و الآن چقدر است ؟و ما بتفاوت آن که می شود کاهش قدرت خرید مردم ؛باید به نوعی با یک برنامه ریزی مناسب به آنها داده شود ،تا از این طریق ظلمی را که در اثر سوء مدیریت بر مردم تحمیل کرده اند جبران کنند.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ردار هرچی بگویند درست است .ایشان درمناظره انتخاباتی هم فرمودند: 1-سفرهای استانی دولت برای کشیدن چندجوی اب است. 2_همسرم قول گرفته اگرانقلاب پیروزشدومن مسئولیتی به دست اوردم درمسافرت های خارج ازکشور اوراهم همراه خودببرم. سردارحرف های گهربارزیاددارند. اگرتوجه کنید زحمات زیادی هم درجنگ کشیده واسم رمزکلیه عملیات راایشان ازپشت بیسیم قرائت فرمودند... اره قربونش
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آقای نویسنده خبر اگه چیزی که نوشتی با نظر خودتم مخالف به وای به حالت تو روز قیامت
  • مجتبی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    آقای رضایی را قبول دارم. طرح های آقای رضایی مثل طرحهایی که برای عملیات های زمان جنگ ارائه می شد خاص و خلاقانه هستند. خدا حفظشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس