آنچه که مافیای جهانی دارو در پیش گرفته است یک تروریسم و کشتار دسته جمعی است که می تواند علاوه بر جستجوی سودهای کلان، سیاست های کنترل جمعیت جهانی از طرف قدرت های بزرگ را نیز مد نظر داشته باشد.

گروه گزارش ویژه مشرق؛  حجم كل تجارت جهانی دارو در سال 2005 معادل 602 ميليارد دلار بود. برای سال 2007 این رقم به 710 میلیارد دلار رسید. با نگاهی به گزارش های موجود ميزان فروش جهاني دارو در سال 1998 را 309 ميليارد دلار می یابیم. صنعت دارو‌سازي در سال 2008 از بين 52 صنعت سودآور جهان رتبه سوم را به خود اختصاص داد و در سال 2012 نیز بزرگترین شرکت دارویی جهان چیزی نزدیک به 120 میلیارد دلار درآمد داشته است. این میزان رشد حاکی از آن است که تجارت دارو به دلایل گوناگون رو به گسترش بوده و هم اکنون سرانه مصرف دارو در جهان به رقمی نزدیک به 100 دلار رسیده است.



 
واضح است که این رقم کلان چیزی نیست که قدرت های مالی جهانی به راحتی از کنار آن بگذرند. سود سرشار و انحصاری موجود در این صنعت منجر به شکل گیری مافیای جهانی دارو شده است که به انحای مختلف سعی در افزایش سودآوری این صنعت به نفع کارتل های بزرگ خود دارد. از نظر سود‌آوری، صنعت داروسازی در میان لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهانی فورچون، در رتبه اول قرار گرفته است. 18 درصد درآمد این صنعت را سود تشکیل می ‌دهد که از این نظر خیلی بالاتر از شرکت‌ های گوناگون مالی است که سودشان 11‌ درصد درآمدشان را تشکیل می‌ دهد.

نشريه‌ اقتصادي فوربس در گزارش سال 2012 خود شركت آمريكايي مك‌ كسون با فروشی نزدیک به 120 ميليارد دلار را بزرگ ترين شركت صنايع دارويي جهان اعلام کرد و سه شركت آمريكايي ديگر نيز به نام هاي كاردينال هلث، آمريسورس برگن و پيفايزر را در رده ‌هاي بعدی معرفی نمود. آمريكا با 13 شركت دارای بزرگترین شركت هاي صنايع دارويي جهان بوده و ژاپن با 10 شركت در رده دوم قرار دارد. اين غول هاي دارويي همواره سعي داشته اند تصويري سازنده از فعالیت های خود ارایه دهند که حاکی از خدمت آنها به بشریت بوده و ضمن سودآوري برای سهام داران خود با درک مشکلات مربوط به بیماری ها و امور بهداشتی مردم به فکر حل آنها بوده و بخشی از سود حاصل از فروش داروهای خود را صرف تحقیق برای کشف و توليد داروهاي جديد می کنند!



مک کسون بزرگترین شرکت دارویی جهان لقب گرفته است
 
اما با نگاهی کاوش گرانه به چرخه تحقیق، تولید، عرضه و نیز ایجاد نیاز برای دارو در سطح جهانی حقایق دیگری در مورد این مافیای بزرگ رخ می نماید. تبلیغات وسیعی در مورد داروهای مختلف انجام می گیرد و شرکت های داروسازی بدون هیچ گونه توجیه خاصی مدام به قیمت داروهای خود می افزایند. برای مثال داروهاي ساده اي وجود دارند که به ٣ برابر قيمت اروپايي آن به مردم آمریکا فروخته می شوند. گاهی داروهای جدیدی به بازار عرضه و تبلیغات وسیعی در مورد آنها انجام شده که چند صباحی بعد بی اثر بودن آنها نقل ستون های انتقادی روزنامه ها شده است.

 ایجاد تنوع که استراتژی بازارهای مد برای گسترش مصرف گرایی است به عرصه دارو نیز راه یافته و مدیریت این تجارت توانسته است مدت زمان متوسط معرفی داروهای جدید به جهان را از 7 سال به 5 سال كاهش دهد. ماده مخدری مانند "ترامادول" با حقه بازی بسیار دقیقی  به اسم دارو به مردم دنیا عرضه می شود و جوامع مختلف را دچار مشکلات می کند و از همه مهم تر پول شویی بین المللی و حمایت بانک های معتبر بین المللی از مافیای جهانی دارو همچون پشتوانه مالی قابل اعتمادی برای این تجارت عمل می کند.


ترامادول: از بزرگترین دروغ های مافیای جهانی دارو


 بازار جهانی دارو در انحصار آمریكای شمالی، اروپای غربی و ژاپن است و این کشورها برای حفظ غلبه جهانی خود در این بازار اقدام به شکل دهی مافیای بزرگ جهانی دارو کرده اند. اروپا، ژاپن و آمريكا در سال 2007 بيش از 72 ميليارد دلار برای تحقیق در مورد نسل جدید داروها اختصاص دادند و هر سال نیز به این بودجه اضافه می کنند. اين سه غول دارویی در مجموع 88 درصد تولید جهاني دارو را به خود اختصاص مي دهند. مافیای جهانی دارویی شبکه ای سازمان دهی شده و تبهکار است که از اصول و مقررات خاصی پیروی می کند که بر پایه نفوذ اجتماعی و دولتی استوار است. این مافیا از شاخه های متعدد مالی، علمی، رسانه ای و دولتی تشکیل شده که می تواند با نفوذ در مجامع قانون گذاری و حتی بین المللی (مانند سازمان بهداشت جهانی) به انگیزه های مالی و تجاری خود دست یاید.

 شبکه بین المللی علمی و سیاسی مافیای جهانی دارو

 کاری که مافیای غول های بزرگ صنعت داروسازی در عرصه جهانی انجام می دهند بیشتر به یک تروريسم خاموش بین المللی شبیه است که بسیار بيش از تروريسم نمايش داده شده در تلوزیون ها و رسانه ها به کشتار می انجامد. اقدامات مافيايي کارتل های دارویی یک نسل كشي واقعي سازمان يافته است كه با همدستي دولت هاي اروپایی و آمريكا دركشورهاي جهان سوم به ويژه آفريقا روی داده و از طریق آن سود چندين ميليارد دلاري عاید اعضای این مافیا می شود.

 این شركت ها انواع بيماري ها را دركشورهاي جهان سوم انتشار مي دهند و سپس خود اقدام به فروش واكسن ها و داروهاي مقابله با این بیماری ها به آن کشورها می کنند. برخی از این فراورده ها تاريخ گذشته بوده و بدين شكل، کمپانی های سازنده نه تنها هزینه ای بابت نابودي آنها متحمل نمی شوند بلكه سودهاي كلانی نيز به جیب می زنند. شركت هاي دارويي براي ارتكاب این جنايات نه تنها در بخش هاي علمي و پزشكي همکارانی دارند بلکه در بین سياست مدارها، رسانه هاي جمعي و اعضای دولت ها نیز لابي گران قدرتمندی برای خود دست و پا کرده شبکه بزرگی ایجاد می کنند.



 مافیای جهانی دارو در سازمان های بین المللی نیز نفوذ دارند

با نفوذ به بخش هاي پزشكي و بهداشتي کشورها طبقه ای از پزشكان را به وجود مي آورند كه منطبق با اهداف آنها با هرگونه درمان غیر دارویی و طب جایگزین مخالفت کرده و از مصرف دارو حمایت می کنند. پیوند بین سیاست و مافیای دارو گاهی کاملا عیان روی می دهد. دونالد رامسفلد، وزير دفاع سابق آمريكا سهامدار عمده شرکت دارو سازی «گايليد ساينستز» است. بنیاد راکفلر از حامیان اصلی چندین شرکت بزرگ دارویی و آزمایشگاه های آنها از جمله آزمايشگاه هاي «ابوت» و شركت هاي پتروشيمي «اكسون موبيل»، «بريتيش پتروليوم» و «شورون» است. «روبرت مرداك» مالک غول های بزرگ رسانه اي از کلان سهامداران شرکت های دارویی دنیاست. به این لیست می توان «جري اسپرير» رئيس سابق بانك مركزي آمريكا را نیز افزود و از اعضای فراوان گروه هاي لابي گر دیگر در نهادهاي مالي و سياسي، ارتش آمریکا، رسانه هاي جمعي و... صرف نظر کرد.

نفوذ مافیای دارویی حتی در سازمان ملل نیز روی داده و برخي كارشناسان سازمان بهداشت جهاني متهم به دریافت رشوه از آزمايشگاه هاي دارويي برای همکاری با آنها بوده اند. وخيم جلوه دادن اوضاع بهداشتی جهانی در گزارش های بین المللی از جمله موضوعات مطرح در پرونده های دریافت رشوه از کمپانی های داروسازی بوده است. برای مثال پروفسور «آلبرت اوزترهاوس» از دانشگاه «آراسموس» هلند که یکی از مشاوران سازمان بهداشت جهاني در امور بیماری آنفلوانزاست؛ متهم است که در پاندمي آنفلوانزاي خوكي با مافياي جهانی دارو برای فروش داروهای مختلف همکاری کرده است.

 مافیای جهانی و داروهای تقلبی



داروهای تقلبی از علاقه مندی های مافیای جهانی داروست که بر اساس گزارش های بانك جهاني و ساير مجامع بين‌المللي كل تجارت جهاني آن اكنون از مرز ۳۰ ميليارد دلار در سال گذشته است. این پدیده هم در کشورهایی که نظارت دارویی ضعیفی دارند و هم در کشورهای پیشرفته رایج بوده و هیچ کشوری از این مشکل در امان نیست. با پیچیده ‌تر شدن روش های تولید غیر قانونی نیز کشف آنها دشوارتر شده است. گاهی مافیای درگیر در تولید داروهای تقلبی از حمایت دولت ها نیز برخوردار می شوند و هر روز داروهای بیشتری به بازارهای مصرف راه می‌یابند که با استانداردهای پذیرفته شده انطباق نداشته و پیامدهای مضری برای مصرف‌کنندگان دارند.



 داروهای تقلبی اکثرا نخست در کشورهای فقیر آفریقا و آمریکای لاتین رواج می یابد


مافیای جهانی اکثرا این داروها را نخست در کشورهای فقیر آفریقا و آمریکای لاتین رواج می دهد و سپس بازارهای کشورهای در حال توسعه را هدف قرار می دهد. هیات کنترل بین المللی مواد مخدر در سال 2012 گزارش می دهد که تا ۵۰ درصد داروها در بازارهای دارویی کشورهای در حال توسعه تقلبی است و بیماران را در معرض خطرات جدی بهداشتی قرار داده است. برای مثال داروهای تقلبی 40 تا 50 درصد بازار دارویی نیجریه و پاكستان را به خود اختصاص داده‌اند.



حمایت دولتی از مافیای دارو اشکارا روی می دهد


حمایت دولتی از مافیای دارو از اینجا مشخص است که تعداد معدودی از كشورها اطلاعات مربوط به موارد شناسایی شده داروهای تقلبی را افشا می کنند. این سكوت یكی از مهم ترین مشوق های تولیدكنندگان و عرضه‌كنندگان داروهای تقلبی برای ادامه فعالیت در سطح بین المللی است. این سکوت حتی در اروپا كه به ظاهر از قوانین مدون و نهادهای نظارتی مناسب برخوردار است نیز وجو دارد. دلیلی که از سوی دولت ها برای این سکوت اعلام می‌شود نگرانی از افزایش استرس در بیماران است اما سخنگوی انجمن صنایع دارویی انگلستان (ABPI) دلیل اصلی این سكوت را ترس از آسیب رسیدن به تجارت قانونی دارو می داند! در واقع آنها معتقدند که درآمد بیشتری از این سكوت عاید کمپانی های داروسازی می شود. آشکار است که بخشی از این درآمد در اختیار دولت قرار می گیرد و یک همکاری دو سویه به بهای بازی با زندگی و سلامتی افراد برای کسب سود و درآمد بیشتر شکل گرفته است.

رشوه به پزشکان: شرکت GSK

رشوه دادن به پزشکان کشورهای مختلف برای تبلیغ مستقیم داروها از طریق تجویز آنها برای بیماران از راهکارهای رایج مافیای جهانی دارویی است. یکی از پرونده های این استراتژی مربوط به شرکت GSK است که طی آن در سال ٢٠٠٣ تعداد ٣٧ کارمند نمايندگي این شرک در ايتاليا به همراه ٣٥ پزشک به جرم فساد مالي دستگير شده و هشتاد نماينده فروش این شرکت به جرم پرداخت رشوه به پزشکان براي تجويز داروهاي شرکت GSK محکوم شدند.



GSK به پزشکان ایتالیایی رشوه می داد


در ازای رشوه از پزشکان خواسته می شد به جاي تجويز داروهاي مشابه ارزان، داروهاي این شرکت را به بیماران پيشنهاد کنند. این پرونده غیر از چند اشاره کوتاه با سکوت رسانه ای مواجه شد. شرکت GSK علاوه بر پول نقد هدیه هایی مانند سفر به مونت کارلو يا جزاير کارائيب نیز به پزشکان ایتالیایی ارائه می داد.


عدم افشای اثرات خطرناک داروهای شیمیایی: شرکت آپوتکس




آپوتکس، اثرات جانبی مضر داورها را اعلام نمی کرد


داروهای شیمیایی همیشه اثرات جانبی ناگواری نیز داشته اند. شرکت های دارویی همواره در مورد واقعیت این اثرات دروغ گفته و از طریق لابی های خود در بخش های آزمایشگاهی و حتی در دادگاه ها از زیر بار مسئولیت گریخته اند. در ١٩٩٣ دکتر نانسي اليوري پزشک بيمارستان کودکان در تورنتوی کانادا براي همکاري در آزمايش دارويی جديد با شرکت آپوکس قراردادي منعقد کرد. این دارو براي جلوگيري از عوارض قلبي ناشي از افزایش آهن در خون بيماران مبتلا به تالاسمي بود. دکتر اليوري پس از دو سال متوجه شد داروی جدید موجب ناهنجاری هایی در کبد بيماران شود. با افشای این موضوع قرار داد شرکت با دکتر الیوری فسخ شده و او به عدم رعايت جنبه های محرمانه آزمايش متهم گردید!


نمادهای فراماسونری در آپوتکس


موضوع به دادگاه کشیده شد و در سایه حمایت های دولتی و سیاسی، این شرکت توانست دادگاه را چندین سال معطل کند و سرانجام بدون هیچگونه محکومیت خاص و یا دستور برای بررسی دیگر کارهای مطالعاتی تنها به عدم کسب جواز پخش داروی جدیدش محکوم شد. در همان سال ها مدير کل شرکت آپوتکس که از افراد با نفوذ تورنتو محسوب مي شد به بخش دانشگاهی ٢٠ ميليون دلار کمک مالی تخصیص داده بود!

نفی طب جایگزین

بيماري هاي مزمن برای مافیای جهاني دارو فرصت بسیار بزرگی برای به دست آوردن هر چه بيشتر پول محسوب می شود. مافیای دارو با هدایت آموزش پزشکی و درمان از پرداختن به ريشه بيماري ها، پيشگيري يا ريشه كن کردن آنها جلوگیری می کند. تداوم بيماري ها رمز اصلی موفقیت مالی شرکت های بزرگ داروسازی است. به همين دليل پزشکی نوین با هرگونه مظاهر طب جایگزین به مخالفت بر می خیزد. هامیوپاتی، طب سنتی، طب سوزنی و انواع دیگر روش های درمانی از نظر پزشکی نوین مردود است زیرا که داروهای آنها تنها به علايم ظاهري بيماري ها و دردها نپرداخته بلکه به دلايل بيماري می پردازند تا بیماری را ریشه کن کنند. در حالی که منطبق با خواست تراست های دارویی، پزشکی نوین به نگاه جزئی روی آورده و از درمان کلی دور شده است.
در واقع آنچه که مافیای جهانی دارو در پیش گرفته است یک تروریسم و کشتار دسته جمعی است که می تواند علاوه بر جستجوی سودهای کلان، سیاست های کنترل جمعیت جهانی از طرف قدرت های بزرگ را نیز مد نظر داشته باشد.

.......................................................................
منابع و مآخذ:

http://timesofindia.indiatimes.com/topic/Drugs-Smuggling-from-Pakistan/news
http://www.euronews.com/tag/drug-trafficking
http://www.darkpolitricks.com/cia-involvement-in-drug-smuggling-part-1
http://www.guardian.co.uk/business/2010/dec/09/wikileaks-cables-pfizer-nigeria
http://orientalreview.org/2012/10/06/global-drug-mafia-and-the-banks
http://mafiatoday.com/tag/mexican-drug-cartels
http://www.10news.com/news/i-team-investigates-mexican-mafia-s-control-of-drug-trade
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1587252,00.html
http://thepeoplesbookproject.com/2012/10/31/the-global-banking-super-entity-drug-cartel-the-free-market-of-finance-capital
http://www.nuremberg-tribunal.org/history/index.html
http://worldradio.ch/wrs/news/switzerland/drug-companies-broke-cartel-law-say-investigators~print.shtml
http://www.naturalnews.com/drug_cartel.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    1 0
    ای کاش تهیه گزارش را به یک فرد مطلع میسپردید تا اینقدر دچار اشتباهات فاحش نشود. افسوس...
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    همانطور كه مافياي اقتصادي گلوي مردم را در پناه امنيت قضايي و ضعف مثال زدني آن مي‌فشارد!!!!!!!!!
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا موضوع مافیای دارو بسیار مهم است
  • ناشناس ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    گزارش خوبي است اما به درد عموم مردم نميخورد چرا كه اعتماد به نظام درماني را از بين برده و زمينه را براي جدي نگرفتن درمان از سوي بيماران اماده ميكند
  • بیطرف ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    با یک چوب تر همه را راندن معنی واقعی این تحلیل بود
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    جنابعالی که پروفسور تشریف دارید بفرمایید اشکالش کجاست؟
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    شركت جيليد ساينز نه گايليد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس