کد خبر 166743
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳

پیکر پاک و مطهر خالد حیدری اولین خلبان شهید کشور که سه روز بعد از دیدن خواب دخترش طلا، پیدا شد امروز بر دوش مردم مومن و انقلابی ارومیه تشییع و برای خاکسپاری به مهاباد منتقل شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، پیکر مطهر و پاک شهید خالد حیدری اولین خلبان دوران 8 سال دفاع مقدس حضور شکوهمند مردم و مسئولان آذربایجان غربی از مقابل لشکر 64 پیاده ارومیه به سمت خیابان امام خمینی(ره) بر دوش مردم تشییع شد.

خانواده این شهید بزرگوار که از لحظه ورود پیکرش از مرز شلمچه به خاک میهن لحظه ای او را تنها نگذاشته بودند نیز در این مراسم حضور داشتند.

طلا حیدری تنها فرزند شهید خالد حیدری در حین تشییع پیکر پدر شهیدش که هنگام شهادت وی تنها 3 ماه داشته و هیچ خاطره روشنی به جز تعریف مادر و اطرافیان از پدر ندارد، به خبرنگار مهر گفت: خوشحالم که پدرم از غربت برگشته و خوابم تعبیر شد.

وی از دیدن هدیه گرفتن آهویی تنها سه روز قبل از شناسایی پیکر پدر شهیدش در استان کوت عراق در خواب می گوید و ادامه می دهد: وقتی خوابم را که فضای عجیبی داشت تعریف کردم هر کس تعبیر متفاوتی از این خواب برایم می گفت ولی سه روز بعد وقتی خبر پیدا شدن پیکر پدرم را شنیدم معنی خواب را فهمیدم.

طلا حیدری از دوران سخت بچگی که بدون حضور پدر گذشت گفت و ادامه داد: وقتی دختر کوچکی بودم به پابوس امام غریب رفته و به ضامن آهو متوسل شدم و از او خواستم پیکر پدرم را از خاک غربت به آغوش میهن و خانواده بازگرداند که با توجه به دیدن خواب آهو و پیدا شدن پیکر پدرم معتقدم امام رضا(ع) پدرم را به من هدیه داد.

فرزند این شهید بزرگوار که تصویر پدر شهیدش را در دست داشت با چشمانی پر از اشک، گفت: همیشه پدرم را کنار خودم احساس کردم و در هنگام پیدا شدن پیکر پدرم و در جیب لباس خلبانی اش عکس من پیدا شد، اسم پدرم خالد بود و همانند معنی اسمش برای همیشه جاودانه بوده و در ذهن و قلبها باقی می ماند.

هنوز با خاطرات همسر شهیدم زندگی می کنم

همسر این شهید بزرگوار که تنها دخترش و تنها یادگار خالد حیدری را در آغوش کشیده بود به خبرنگار مهر گفت: خالد بعد از  دو ساعت  از آغاز حمله نظامی عراق به ایران ساک نقشه های جنگی را آماده و یک تکه از موهای طلا را با خود برد و هنگام خارج شدن از خانه به من گفت که شاید هیچ وقت برنگردد.

حمزه زاده از ساعات ها و روزهای به انتظار نشستن بازگشت همسرش می گوید و ادامه می دهد: ما خبر شهادت وی را نداشتیم تا زمانی که همه همرزمانش بازگشتند ولی خبری از خالد و همرزمش نشد، ولی من همچنان منتظر بازگشت وی بودم چرا که خبر قطعی شهادتش را به ما ندادند.

وی از ساخت تندیس شهید خالد حیدری و ماکت فانتوم آلفرد در محل ورودی شهرستان مهاباد بعد از 30 سال خبر می دهد و می افزاید: 12 سال بعد از شهادتش با همرزمش ازدواج کردم اما هنوز با خاطرات شهید زندگی می کنم؛ همیشه دوست داشتم پنجشنبه ها بر سر مزارش بروم، اما مزاری وجود نداشت.

حال و روز پدر و مادر این شهید بزرگوار که بعد از 32 سال فراق و دوری پیکر پاک شهید گلگون کفنشان را در آغوش می گرفتند نیز قابل وصف نیست، مادر این شهید که نمی خواست باور کند هواپیمای فرزندش سقوط کرده و وی به درجه شهادت نائل آماده و همیشه فکر می کرد که شاید او اسیر باشد با رجعت دوباره فرزند به میهن با واقعیت زندگی پاره تنش روبرو شده و بعد از 7 روز همراهی پیکرش هنوز بی قرار بود.

خانواده سرلشکر خلبان شهید خالد حیدری

مراسم تشییع و خاکسپاری خلبان شهید خالد حیدری با شرکت گسترده اقشار مختلف مردم فردا دوشنبه پس از تجمع در میدان شهرداری انجام و مراسم بزرگداشت این شهید نیز روزهای دوشنبه و سه شنبه در مسجد جامع برگزار می شود.

پیکر پاک خلبان شهید خالد حیدری روز چهارشنبه سوم آبان از مرز شلمچه وارد میهن اسلامی شده اند پس از زیارت مشهد مقدس و مراسم شب وداع در پایگاه شهید ستاری در تهران، امروز در ارومیه تشییع و  به مهاباد بازگردانده تا در جمع کاروان شهیدان این شهرستان آرام گیرد.

هواپیمای خالد حیدری و محمد صالحی بعد از چند ساعت از آغاز جنگ 8 ساله تحمیلی از پایگاه سوم شکاری همدان با رمز انتقام در گروه پروازی آلفارد ساعت 17:25 برای بمباران پایگاه هوایی کوت به پرواز در آمد، پدافند عراق به دلیل مورد هدف قرار گرفتن توسط گروه پروازی البرز هوشیار شده و کار برای گروه پروازی آلفارد دشوار شده بود.

هدف گروه آلفرد پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود که طبق برنامه ریزی بمباران انجام شد ولی یک فروند فانتوم مورد هدف موشک پدافند زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت.

یکی از سرنشینان این فانتوم شهید خالد حیدری بود که در سال 1329 در روستای قلقله از توابع شهرستان مهاباد متولد شد، وی پس از سپری کردن دوره خدمت سربازی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی شرکت و با قبولی در این آزمون به نیروی هوایی و دانشکده خلبانی وارد شد.

خالد حیدری پس از طی دوره یک ساله مقدماتی در ایران سال 1353 جهت فراگرفتن دوره‌های تکمیلی به مدت دو سال به آمریکا اعزام شد و پس از آموزش پرواز با هواپیماهای تی 37 و تی 38 و اف 4 به عنوان خلبان شکاری به ایران بازگشت و پس از 6 ماه حضور در پایگاه یکم شکاری در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل شد.

پیکر خلبان شهید خالد حیدری به همراه پیکرهای مطهرچند خلبان شهید دیگر روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه از طریق مرز شلمچه به آغوش میهن اسلامی باز گردانده شدند، هویت چهار شهید خلبان به نام های محمد صالحی، خالد حیدری، محمد حاجی و قدرت‌الله کیانجو مشخص شده است.

سیمای مرکز مهاباد زندگی، ایثار، رشادت و دلاورمردی شهید خلبان خالد حیدری را در قالب مستند «آلفارد» در4 قسمت 30 دقیقه ای به تصویر می کشد، مستند « آلفارد» با رجعت پیکر مطهر شهید خالد حیدری به آغوش میهن اسلامی در آبان ماه 1391و برگزاری مراسم تشیع و به خاک سپاری پایانی معجزه‌ وار پیدا می کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نهضت جهاني صلوات ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    2 0
    بسمه تعالي با صلوات بر محمد وآ لمحمد ودرودو سلام بر امام وشهداي اسلام بخصوص شهداي خلبان بويژه شهيد خالد حيدري براي شادي ارواح پاكشان وپيروزي اسلام بر كفر جهاني 14 صلوات هديه مينمائيم اللهم صل علي محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهاني صلوات
  • سیدمهدی موسوی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    2 0
    زنده و جاوید باد یاد و خاطره یکایک شهدا و جانبازان و اسرا و بازماندگان عرصه ایثار و شهادت و شرافت. این برادر از برادران کرد و گویا اهل تسنن بوده اند که کمک کابین سروان محمد صالحی در گرئه آلفا رد می باشند. اولین شهدای ما با اتحاد شیعه و سنی این رشادت را رقم زدند.
  • parvaz ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    2 0
    زنده باد نيروي هوايي ..زنده باد فكوري بابايي دوران شيرودي كشوري خالدي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس