کد خبر 1658
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸

نشريه الکترونيکي «تو دي زمان» ترکيه با اعلام اين مطلب يادآور شده است، گردشگران ايراني و سوري با سرازير شدن به ترکيه، ارقام توريسم اين کشور را به گونه اي جهش آسا بالا برده اند.

به گزارش مشرق به نقل از قدس، سفر يک ميليون گردشگر ايراني تنها در چهار ماه نخست سال 2010 و در فصل سرد سال به ترکيه فعالان توريسم اين کشور را شگفت زده کرده است.
سفر يک ميليون گردشگر ايراني تنها در چهار ماه نخست سال 2010 و در فصل سرد سال به ترکيه فعالان توريسم اين کشور را شگفت زده کرده است.اين در حالي است که پيش از اين در سال 2006 آژانس خبر ترک، گزارش داده بود که در کل سال 2006 يک ميليون گردشگر ايراني وارد ترکيه شده بودند.
به طور کلي تعداد زياد توريست هاي خارجي که درست در ميانه فصل سرد؛ يعني سه ماه نخست 2010 به ترکيه سفر کرده اند، بسياري از آژانسهاي مسافرتي ترکيه را نسبت به رونق اين صنعت در فصل تابستان اميدوار کرده است؛ اما در ميان کشورهاي مختلفي که ساليانه بازار توريسم ترکيه را رونق مي دهند، امسال تعداد گردشگران ايراني رشد سريعي داشته است.
به گفته کارشناسان ترک به نقل از همين گزارش، ايرانياني که به ترکيه سفر مي کنند عمدتاً با هدف خريد و لذت بردن از مناظر به ترکيه مي آيند. اما درعين حال ايرانيان و گردشگران ايراني در ترکيه از درآمدي که به دليل خريد انواع کالاها و فروش آن در کشور خود ايران عايدشان مي شود، به اين کشور سفر مي کنند.نکته اي که در اين گزارش جلب نظر مي کند، تداوم حضور مسافران ايراني به ترکيه بوده که با رشد روزافزون شرکتها و برندهاي تجاري مشهور جهاني در اين کشور مصادف شده است. اين موضوع کسب درآمد بيشتري را علاوه بر صنعت توريسم، در ديگر بخشهاي اقتصادي ترکيه نويد مي دهد.
اما صرف نظر از فوايد اقتصادي حضور مسافران ايراني در ترکيه، به طور کلي تعداد گردشگران خارجي که در سه ماه نخست سال جاري ميلادي( 2010 ) و طي چهار ماه سرد سال به اين کشور سفر کرده اند، نشان از موفقيت تلاشهاي ترکيه در تبليغات توريسم آن دارد.
طبق گزارش منابع ترک، مقامات و فعالان توريسم ترکيه از سالها پيش برنامه هاي گسترده اي را براي جذب گردشگر از ايران تدارک ديده اند. طي برگزاري دومين نمايشگاه گردشگري ترکيه که در سال 2007 در ايران برگزار شد، مقامات دولتي و گردشگري ترکيه از شهرهاي بزرگ ايران از جمله تهران، تبريز، اصفهان، شيراز و مشهد ديدن مي کردند تا جاذبه هاي گردشگري ترکيه را به ساکنان اين شهرها معرفي کنند.همچنين وزارت فرهنگ و گردشگري ترکيه در چند سال اخير، ظرفيت خود را براي ورود گردشگران ايراني بالا برده و هم اکنون نيز طبق اهداف تعيين شده، در سال 5 ميليون گردشگر ايراني را جذب ترکيه کند.
اين گزارشها درحالي عنوان مي شود که هيچ آمار دقيق و روشني از تعداد گردشگران ترک به ايران ارائه نشده و به استناد آمار ارائه شده از سوي منابع ترکيه، در سال 2006 در برابر ورود يک ميليون گردشگر ايراني به ترکيه، کمتر از 10 هزار گردشگر ترکيه وارد ايران شده بودند.
به گزارش وزارت فرهنگ و گردشگري ترکيه، بازديد از مقبره مولانا جلال الدين رومي، سواحل درياي سياه و خريد از مراکز تجاري، مهمترين جاذبه هاي گردشگري ترکيه براي گردشگران خارجي بويژه گردشگران ايراني است.
در اين گزارش با استناد به آمار بازديدکنندگان، انواع جاذبه هاي گردشگري اين کشور در جلب گردشگر خارجي از کشورهاي اروپايي، روسيه و آمريکا به ترکيه ذکر شده و در بخشي از آن آمده است: «در کنار گردشگران ايتاليايي که عمدتاً به «بادروم» و استانبول جذب مي شوند و گردشگران اسپانيايي که به کاپادوکيه و استانبول و استانهاي سواحل اژه و مديترانه مي روند، گردشگران ايراني نيز علاوه بر اقامت در سواحل درياي سياه و مراکز خريد، به سفر به «قونيه» مرکز استان آناتولي علاقه بسيار دارند و قونيه طبق آمار بازديدکنندگان از بيشترين جذابيت براي گردشگران ايراني برخوردار است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس