کد خبر 163802
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

محققان کشور هواپیمای بدون سرنشین رادار گریزی را طراحی کردند که قادر است با استفاده از دو موتور، با حمل 100 کیلوگرم بار به مدت 3 ساعت در آسمان پرواز کند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مهندس عباس جم از محققان تیم تحقیقاتی پهباد "لیکو"با اشاره به جزئیات این پهباد، افزود: وزن این پهباد که با نام "لیکو" طراحی و ساخته شده است، حدود 53 کیلوگرم و قادر به حمل بار به میزان 100 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه سوخت این هواپیما بنزین معمولی است، اظهار داشت: ظرفیت سوخت گیری این پهباد 30 لیتر است که با این میزان بنزین توانایی 3 ساعت پرواز مداوم در سقف پروازی 16 هزار پایی را از سطح زمین دارد.

جم با بیان اینکه پهباد طراحی شده از راه دور کنترل می شود، خاطر نشان کرد: همچنین برد کنترلی این پرنده بدون سرنشین 100 کیلومتر است.



پهباد لیکو رادر گریز در مرحله ساخت

این محقق با اشاره به ویژگیهای سیستمهای پیشرانش این پهباد، ادامه داد: سیستم پیشرانش این پرنده توسط 2 موتور با مجموع توان 35 اسب بخار تامین می شود. این 2موتور توانایی پرواز پهپاد در ارتفاع کمتر از 70 متر از سطح زمین را فراهم می کند.



جم طول بال این پهباد را 5.9 متر و طول بدنه آن را 4 متر ذکر کرد و یادآور شد: حداکثر سرعت این پهباد 220 کیلومتر بر ساعت است و برای فرود نیاز به باند پروازی به طول 200 فوت دارد.


 تست پروازی "لیکو" در باند پروازی که از راه دور کنترل می شود

وی تصویربرداری را از ماموریت های این پهباد دانست و در این باره توضیح داد: این هواپیما به گونه ای طراحی شده که قابلیت نصب انواع سیستم های الکترونیکی و مخابراتی را دارد که از آن جمله می توان به نصب دوربین ها بر روی این پهپاد اشاره کرد.
جم یادآور شد: تصاویر دریافتی از این دوربین ها به ایستگاه ارسال و توسط سیستم ها با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر ارسال شده پردازش می شود.

مدیر عامل شرکت توسعه ارتباط سامانه رادار گریز بودن را از دیگر مزایای پهباد ساخته شده عنوان کرد و افزود: این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به سیستم رادار گریز است. علاوه بر این دو GPS بر روی آن نصب شده است

جم اضافه کرد: سیستم خلبان خودکار یکی دیگر از ویژگی های "لیکو" است، این سیستم کمک می کند تا این هواپیما در مسافتهای طولانی براساس برنامه مسیر، حرکت کرده و مجدادا به پایگاه باز گردد.

وی با اشاره به کاربردهای پهباد طراحی شده، افزود: از این هواپیما می توان در مقاصد امداد و نجات، شناسایی، گشت زنی در مواقع بحرانی، حمل بارهای سبک و مقاصد نظامی و فیلمبرداری استفاده کرد همچنین هزینه قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری این هواپیما بسیار کم بوده و در صورت تجاری سازی صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور در پی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام و تبریک بابت تلاش های شبانه روزی دست اندر کاران این پروژه به نظر نمی اید استیلث باشد. چون رادار گریز بودن یک هواپیما شرایط طراحی حاصی را می طلبد. شکل ارگونومی بدنه ایت هواپیما به نظر نمی رسد که قابلیت اختفا کامل را داشته باشد.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    100 کیلو گرم سه کمی زیاد نیست؟با این جسه
  • علیرضا ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    این که یه کار آماتوری و ابتدایی است از محققان ایرانی انتظار خیلی بیشتر میرود ظاهرا تا رقابت با دنیا خیلی فاصله داریم
  • محمدرضا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    مطمئن باشید دولت و سازمانهای مسئول از این طرح حمایت نخواهندکرد و این طرح هم به آرشیوها خواهد رفت
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    جای این بازی ها برید دنبال پیل سوختی راندمان بالا (نکنه فکر می کنید با دسته کورها طرف هستید،حتما پول هم می خواهید)......البته بازی کردن برای انبساط خاطر و تخلیه فشار روانی لازم است
  • omid ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    معنی رادار گریز را بطور کامل الان متوجه شدم
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    دوست عزیزم، این یک طرح آماتوری و دانشجویی هست که هیچ ویژگی خاص دیگری هم نداره. ازینجا به بعد همت خودشون هست تا کارشونو توسعه بدهند!پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان برای همین هستند دیگه!!!
  • ابوالفضل ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    یک خسته نباشید به سازندگان میدم و این را هم بگم که به کوری دشمنان اسلام این که هیچی از مدرن تر از دشمن هم خواهیم ساخت که تو خواب هم ندیده باشند.
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    اولا رادار گريز نيست. با توجهبه شكلش! دوم عمود پرواز نيست، من مي تونم عمود پروازش كنم. سوما نهايت سرعت پروازي اين پرنده مي تونه 180 كيلومتر باشه.
  • مهدي ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام . اين بسيار ابتدايي است و عبارت پهپاد در خصوص اين اسباب بازي ها صدق نمي كند . اينها فقط صداي موتورشان كه از نوع پيستوني از رده خارج مي باشد ، از صدها متر دورتر گوش را مي آزارد و . . . آنوقت اين چطور مي تواند پروازي مخفي ، رادارگريز و موثر داشته باشد؟؟؟!!! توهم و مردم فريبي بس است ، همين توهمات رشد و پيشرفت است كه مانع رشد واقعي كشور عزيزمان شده است.
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    مسخره ها چرا یه پروژه دانشجویی رو ملی می گید....
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    عزیز جان یه پروژه دانشجویی هست...ملی کجا بود!!!
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    0 0
    متاسفانه خبرگزاری مهر مدتی هست به شدت به دلیل گرایشات سیاسی ضد دولت و نظام شده و تیترهای کاملا جهت دار به سبک بالاترین برای تحقیر ایران می زنه این یک پروژه دانشجویی کاملا خوب هست نه ملی هست نه نظامی که با این تیتر همه رو مسخره کردند.....
  • هامی ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    0 0
    جنس بدنه ازشکل بدنه مهم تره،البته باتوجه به نمونه هایی که الان داریم پیشرفت جدیدیاچشمگیری ارائه ندادن..
  • حجت ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    0 0
    این پرنده کاملا رادار گریزه. به این معنی که از همه نوع راداری می گریزه که شناسایی نشه.
  • مهندس هوافضا ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    1 0
    اول اینکه یکی از قسمت های مهم برای پنهان شدن از رادار همیشه موتور است. اگه هواپیماهایی مثل اف 117 رو ببینید متوجه میشید که چه ترفندهایی باید زده بشه تا موتور از دید رادار مخفی بشه. که در این هواپیما کلا صاف موتور بیرونه!!!! دوم اینکه اضلا این هوایپما مگه چقدر هست که نیاز به ترفندهای پنهان کاری خاصی داشته باشه!!!! برای گرفتن این هواپیماها و قفل راداری باید رادارهای موج میلی متر استفاده بشه که انها هم برد زیاد ندارند. سوم با این مداومت پروازی و با سرعتی که داره تا کجا می خواد بره و می تونه بره که نیاز به پنهان بودن راداری داره. چهارم خسته نباشید می گم بهتون اما خیلی پروژه های بهتر و عملیاتی تر می شد تعریف کرد. کمی خلاقیت و فکر می تونست خیلی موثر باشه. پنجم به کاپتان نقدی بیک که گل سرسبد همه خلبان های رادیویی کع تو عکس افتاده خته نباشید می گم. یک استاد خلبان بی نظیر و یک انسان وارسته.
  • DE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    0 0
    واقعا عالییییییی
  • DE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    0 0
    واقعا عالییییییی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس