کد خبر 162989
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶

شهردار تهران با حضور در شورای شهر در خصوص پیاده راه سازی ۱۷ شهریور توضیحاتی داد و گفت: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مهدی چمران در چهارصد و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که بدون حضور مستمع برگزار شد و به بررسی مسائل و مشکلات به وجود آمده در اجرای طرح ساماندهی خیابان 17 شهریور اختصاص داشت، با اشاره به روز استاندارد تصریح کرد: استفاده از روش های استاندارد در تولید و توزیع کالا و خدمات باید جزء برنامه‌های اصلی مسوولان و مردم باشد.

وی افزود: موضوع رعایت نکات استاندارد به خصوص در ساختمان سازی در شهرها و روستاها می‌تواند از هدر رفتن انرژی و سرمایه کشور جلوگیری کند.

چمران تاکید کرد: با توجه به پیشرفت علم و تعیین استانداردهای جدید در ساخت و ساز حتی در انتخاب رنگ ساختمان هم به موضوعاتی از جمله عمر ساختمان و اتلاف انرژی فکر می‌شود.

وی همچنین به روزجهانی نابینایان وعصای سفید اشاره کرد و گفت: حق این افراد درجامعه باید ادا شود و برنامه های شهری به گونه‌ای حساب شده باشد تا این افراد و سایر افراد جامعه که از ناتوانی جسمی رنج می‌برند از شرایط محیطی شهر و خدمات مناسب بهره مند شوند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به موضوع ساخت پیاده راه بین میدان امام حسین (ع) و میدان 17 شهریور که اعتراضات شدید مردم را در خصوص ترافیک ناشی از اجرای پروژه در پی داشته است اشاره کرد و گفت: در این موضوع 2 نکته قابل تامل است اول اینکه چرا بین این دو میدان که تنها طرح ساماندهی آنها مطرح بوده است، پیاده راه ساخته می‌شود و دیگر اینکه مسائل ترافیکی و مشکلاتی که دراجرای این پروژه به وجود آمده است چگونه حل خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله اصلی تردد شهروندان درخیابان های اطراف این پروژه است چرا که تا قبل از اجرای این طرح بار ترافیکی خیابان 17 شهریور تا میدان امام حسین (ع) بالا بود با اجرای این طرح این بار ترافیکی به خیابان‌های اطراف که آنجا هم ترافیک داشته، افزوده شده است.

چمران در ادامه تاکید کرد: در مورد ساماندهی دو میدان امام حسین (ع) و شهدا ، بحثی وجود ندارد و تازه گله مند از شهرداران قبلی هستیم که چرا برای ساماندهی این میادین کاری نکرده بودند ولی این دلیل نمی شود که بین این میادین، تبدیل به پیاده راه شود چرا که در این مسیر مردم تردد می کردند و این درست نیست که به اجبار مسیر تردد مردم را به جاهایی دیگر منتقل کنیم که این مسیرهای جایگزین بار ترافیکی زیادی داشته‌اند، که با این اقدام ترافیک دوچندان شده است.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: کسی منکر ساخت پیاده راه نیست ولی ساخت پیاده راه باید توجیه فنی و کارشناسانه داشته باشد.

شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز، در خصوص اجرای پروژه مذکور گفت: در پروژه هایی که سازمان زیباسازی انجام می دهد شورای شهر تهران و کمیته های کاری شورا نظارت دارند درخصوص پروژه امام حسین (ع) و میدان شهدا نیز 2 سال پیش بودجه ای تعیین شد تا این میادین ساماندهی شوند.

شوشتری خاطر نشان کرد : در شروع کار و با وجود مطالعاتی که توسط 5 مشاور در خصوص پیاده محور کردن مسیر دو میدان وجود داشت بحث پیاده راه سازی خیابان شهدا تا میدان امام حسین (ع) در دستور کار قرار گرفت.

همچنین دراین جلسه مشاور طرح که مطالعات ده ساله‌ای در خصوص الگوی توسعه و ساماندهی تهران مرکزی به عنوان تهران تاریخی داشته است گزارشی ارائه کرد.

براساس این طرح بخش های مرکزی از شهر که بازار تهران، خیابان ارگ و خیابان شوش و نیز میدان امام حسین و میدان شهدا را شامل می شود مورد بازسازی و ساماندهی قرار خواهند گرفت.

چمران نیز تاکید کرد: در اجرای طرح ساماندهی تهران تاریخی بهتر است پیوستگی اجرای پروژه ها حفظ شود چرا که پراکنده کاری در بازسازی و احیا تهران تاریخی در شرایط فعلی، زندگی شهری و تردد شهروندان را مخاطره آمیز خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که درجلسه حضور داشت تاکید کرد: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم البته بهترین گزینه های ترافیکی در آنجا در حال پیاده شدن است و اگر راه حل های بهتری وجود داشته باشد از پیشنهاد این راه حل ها استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از راه حل های بهبود ترافیک منطقه بازگشایی مسیرهای جدید بوده است که تاکنون 23 بن بست در مناطق 13 و 14 شهرداری باز شده است.

قالیباف تاکید کرد: این قول را به شهروندان می‌دهیم که در این مسیر حمل و نقل عمومی و به خصوص از اتوبوس‌های برقی استفاده خواهد شد.

شهردار تهران تاکید کرد طرح فوق منطبق با طرحهای جامع و تفصیلی، طرح مصوب ساماندهی میادین شهر و مطابق با خواسته‌های فرهنگی و ارزشی شهروندان است.

چمران در جمع‌بندی بحث فوق تصریح کرد: با استناد به توضیحات مشاور طرح و اهمیتی که میدان امام حسین و شهدا به دلیل تقدیس و بار ارزشی بالای که دارند و به این دلیل که کار فرهنگی آئینی به خوبی در این مسیر قابل اجرا نیست گزینه ساخت پیاده راه انتخاب شده است که باید روی این موضوع بیشتر کار شود.

همچنین براساس اظهارات معاونین شهرداری، قول داده شد که مشکلات ترافیکی را به تدریج اما هر چه زودتر حل کند.

وی تاکید کرد: بررسی چگونگی اجرای پیاده راه سازی 17 شهریور صورت کامل پایان نپذیرفته است و حل مشکلات ناشی از اجرای این پروژه از سوی شورا و شهرداری تهران ادامه دارد.

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بحث چگونگی پیاده راه خیابان 17 شهریور تا میدان امام حسین (ع) تاکید کرد: یکی از آثار تاریخی گرانقدر در این محدوده تکیه دولت بود و تنها چیزی که در حال حاضر در این محدوده از لحاظ تاریخی دارای اهمیت است اداره برق تهران است.

وی تاکید کرد: راسته انتخاب شده برای پیاده راه سازی به لحاظ میراث آیینی و تاریخی پر بار نیست ولی می شود آثاری را در آنجا ایجاد کرد تا این مسیر هویت تعریف شده خود را باز یابد. چرا که برخی بناها که در شهر وجود دارند گذشته های خیلی دور نیست ولی چون به ثبت ملی رسیده اند ارزشی را در محله هایشان ایجاد کرده اند از جمله می توان به برج میلاد و یا تالار تئاتر شهر اشاره کرد.

رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه برخی از آیین های عاشورایی در آستانه فراموشی هستند مانند نقاشی های خاص عاشورا، می توان از این آثار در مسیر این پیاده راه استفاده کرد.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جریان توضیح بحث پیاده راه سازی مسیر میدان امام حسین (ع) تا شهدا با اشاره به اینکه کمیسیون عمران شورا شهر انتظار داشت قبل از اجرا در مورد این مسئله بیشتر بحث می شد خاطر نشان کرد: این که در شهر پیاده راهی داشته باشیم که در آن المانهای فرهنگی مذهبی آئینی و زیست محیطی بکار رود خیلی مهم است اما بهتر بود شورا و شهرداری دراین خصوص به یک جمع بندی مشترک می رسیدند بعد پروژه اجرا می شد.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد: برای روان تر شدن ترافیک خیابان 17 شهریور ، اجرای اتوبان امام علی حد فاصل خیابان دماوند تا پیروزی هر چه سریعتر انجام شود تا قسمتی از بار ترافیکی به آنجا منتقل شود وهمچنین شهرداری در اطلاع رسانی و نصب بنر جهت مسیر یابی شهروندان اقدامات بیشتری انجام دهد.

در پایان جلسه،چمران نسبت به بحث استخدام تعدادی پرسنل در شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: استخدام پرسنل در شهرداری باید مصوبه رسمی شورای شهر تهران را داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکت ها و سازمانهای شهرداری منحل شده و برخی پرسنل آنها بلاتکلیف هستند آیا استخدام نیروی جدید ضروری است؟

حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران در این خصوص گفت: بحث استخدام مطرح نیست بلکه بحث تغییر وضعیت افراد از شرکت خدمات اداری شهر به صورت رسمی است که لایحه آن تنظیم و به شورای شهر ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    0 0
    راستی نمیشد پیاده رو را با زمان بندی وطرح مطالعاتی ده ساله شهرداری شبانه وبدون مزاحمت وایجاد ترافیک مثل همه جای دنیا درست میکردیم؟
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    0 0
    متاسفانه عده اي بجاي پذيرش اشتباه خود و اقدام جهت اصلاح كارهاي اشتباه خود ، با اعلام اينكه كارهاي مطالعاتي اين طرح توسط 5 مشاور انجام شده است اقدام به فرافكني كرده و اقدام خود را مثبت تلقي مينمايند اولا معلوم نيست كه اين 5 مشاور صلاحيت اظهار نظر در اين خصوص داشته انديا خير در ثاني آيا سوابق كاري اين مشاوران بررسي شده بود؟
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    0 0
    با گذشت 10 روز از شروع آخرين فاز اين طرح مشكل آفرين ، هنوز ترافيك در اين منطقه زياد است و اگر مسئولي ادعاي برطرف شدن اين محدوده را دارد به يقين بدانيد كه دروغ ميگويد از شما خواهش ميكنم گزارشي در اين خصوص تهيه كنيد تا دروغگويي اين مسئولين براي شما و ساير مردم آشكار شود
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    0 0
    ميگويند سربازي در حين راه رفتن به سختي به زمين خورد و براي اينكه ضايع نشود تا پادگان سينه خيز رفت اين شرح حال مسئولين شهرداري است. با اين حال كه فهميده اند اجراي اين طرح ناپخته ، زندگي روزمره هزاران نفر از مردم را با مشكل مواجه كرده است و هيچ سودي براي مردم ندارد ولي براي اينكه ضايع نشوند همچنان بر اجراي اين طرح اصرار ميكنند
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    0 0
    اگر قانوني وجود داشت كه به موجب آن تمامي هزينه طرحهاي بي خاصيت و مخل آسايش مردم ، از جيب شخصي مسئولين آن طرح گرفته ميشد هيچوقت شاهد تصويب و اجراي اينگونه طرحهاي مشكل آفرين نبوديم بقول معروف : خرج كه از كيسه مهمان بود حاتم طايي شدن آسان بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس