به گزارش مشرق، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی به مسئله افزایش بی نظمی ها و تاخیرهای پروازی در فرودگاه های اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: یوروکنترل، سازمانی که فضای هوایی اروپا را مدیریت می کند، از ۱۵ تا ۲۱ ژوئیه به طور میانگین ۳۴۲۶۰ پرواز در روز را ثبت کرد که این ۴ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ است.
در عین حال، وقت شناسی و نظم در شبکه نسبت به هفته مشابه در سال ۲۰۲۳ بدتر شده است. وقت شناسی ورود با ۷.۴ درصد کاهش به ۵۸.۴ درصد و وقت شناسی خروج با ۸.۴ درصد کاهش به ۴۹.۷ درصد رسید. در مقایسه با هفته مشابه در سال ۲۰۱۹، این کاهش وقت شناسی حتی بیشتر بود.
در ادامه این مطلب به دلایل این مسئله پرداخته شده و آمده است: خطوط هوایی باید تعادلی بین ایمنی و حداکثر کردن سود ایجاد کنند. این چیزی است که ماریون ونوس، روزنامهنگار هوانوردی و کارشناس ایمنی هوانوردی درباره آن توضیح می دهد. وی در این باره گفت: "با افزایش ظرفیت، به خصوص در فصل های تعطیلات زمان چرخش در زمین تا حد امکان کوتاه می شود." به هر هواپیما یک اسلات اختصاص داده می شود، یعنی یک زمان حرکت بسیار خاص به یک مقصد خاص. ونوس میگوید: «اگر حتی کوچکترین تأخیر وجود داشته باشد، مثلاً به این دلیل که مسافر دیر میرسد یا چمدان خیلی دیر بار میشود، در این صورت شکاف گم میشود و باید دوباره درخواست شود. سپس باید منتظر بمانید تا کنترل کننده ترافیک هوایی دوباره یک اسلات به هواپیما اختصاص دهد.
در این مطلب به کمبود پرسنل به عنوان یکی از دلایل دیگر این بی نظمی ها اشاره شده و آمده است: به این موارد کمبود نیروی کار در هوانوردی اضافه می شود که باعث اختلال می شود. این کمبودها در مورد کنترل کننده های حمل و نقل هوایی، کارکنان زمینی و همچنین خلبانان صدق می کند. ونوس یکی از دلایل به وجود آمدن این شرایط را عواقب بحران کرونا دانسته و می گوید: "بسیاری از کارکنان این بخش ها در این دوران شغل خود را از دست داده اند یا به شغل اصلی خود بازگشته اند. اکنون آنها دیگر در دسترس خطوط هوایی نخواهند بود زیرا امنیت شغلی بیشتر، استرس کمتر و شرایط کاری بهتر در مشاغل دیگر خواهند داشت.
یکی دیگر از دلایل اختلالات اعتراضات فعالان آب و هوا است. در اواسط فصل تعطیلات، تظاهرکنندگان آب و هوا هفته گذشته با یک کمپین چسبیده از جمله عملیات فرودگاه فرانکفورت را برای ساعت ها فلج کردند. سخنگوی اپراتور فراپورت اعلام کرد که ۲۷۰ پرواز در سایه این اعتراضات در این بزرگترین فرودگاه آلمان لغو شده است. ونوس می گوید، چنین اختلالاتی همچنین تأثیر شدیدی بر سیستم شکننده و پیشرفته عملیات پرواز دارد. به گفته وی وقتی مشکلی رخ می دهد، اغلب پیامدهای بسیار بزرگی دارد که حتی انتظارش را هم ندارید.
وی تاکید کرد: این شرایط باید بهبود یابد. این کارشناس میگوید: اصولاً، این رویکرد خوبی است که هر کاری را که ممکن است انجام دهیم از جمله عدم حداکثرسازی سود به هر قیمتی و استفاده از پرسنل موجود در حداکثر شرایط قانونی. علاوه بر این، محدودیت های فعلی زمان کار و قانون زمان استراحت کافی نخواهد بود. به گفته وی سه چهارم خلبانان بسیار خسته هستند که متعاقباً می تواند تأثیر جدی نه تنها بر سلامت روحی بلکه جسمی آنها بگذارد.
به گفته ونوس، البته مشکل جدی کمبود نیرو نیست. وی افزود: من میگویم فرمول صحیح این است: شرکتهای هواپیمایی بسیار کمی وجود دارند که آماده پرداخت خوب به کارکنان مجرب و ارائه شرایط کاری خوب به آنها هستند.