کد خبر 161845
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مدارک دانشگاهی را نفی نمی‌کنیم اما این مدارک اصالت ندارند، گفت: میان رشته و شغل دانش‌آموختگان تناسبی وجود ندارد و تبدیل به شلم شوربا شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی صبح امروز در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی و بیستمین سالگرد تاسیس این دانشگاه گفت: دانش‌آموختگان ما هنوز نتوانستند به شغل مناسبی دست پیدا کنند و نرخ بیکاری میان لیسانس‌ها 10 برابر تحصیل کردگان دیپلم و زیر دیپلم است که در این زمینه باید آسیب شناسی کرد و پرسید چرا این نظام ‌آموزش عالی که به این خوبی پیشرفت کرده است نتوانسته زمینه‌های ایجاد بازار کار را برای دانش‌آموختگان فراهم کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی دارندگان لیسانس به ما مراجعه می‌کنند و جویای کار هستند و تنها ادعا دارند که مدرک لیسانس دارند و کار بلد نیستند در نهایت یک گواهینامه پایه دو به ما نشان می‌دهند.

شیخ‌الاسلامی در ادامه افزود: نظام آموزش عالی هیچ استقبالی از شغل آفرینی نمی کند و انگار که این وظیفه دولت است در حالی که در کشورهای دیگر به این شکل نیست و یک نیرو در بخش‌های مختلف تحت آموزش قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: دوستان ما در علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای یکی از ضروری‌ترین کارها را در کشور دست گرفته‌اند و کلید حل مشکل بیکاری مهارت آموزی است.

به گفته وی در کشور ما استادکارها مثل خیاط‌ها و نجارها به علت مشغله و مهارت هیچ وقت بیکار نیستند. من مدارک دانشگاهی را نفی نمی‌کنم اما این مدارکی که درست کردیم اصالت ندارد. اصالت آن چیزی است که درون افراد و توانایی آنان وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در همین اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت که این اقتصاد چیزی جز توانمندسازی بیکاران برای رسیدن به اهداف عالیه نظام نیست زیرا ما هر علمی را که یاد بگیریم و یا در ذهن‌مان جا کرده باشد هیچوقت از بین نمی‌رود.

به گفته شیخ‌الاسلامی 65 درصد فنی حرفه‌ای را و 90 درصد دانشجویان برخی رشته‌ها وارد بازار کار می‌شوند. همیشه می‌گفتند حلقه مفقوده‌ای بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که این حلقه مفقود یعنی آموزش مهارتی را تصویب کردیم. جمع بندی این شد که در کشور آموزش مهارتی وجود دارد اما پراکنده است. برخی آموزش‌ها نظری و برخی مهارتی بودند اما نظمی میان آنها وجود نداشت. بنابراین سازمان ملی مهارت برای توسعه آموزش مهارت راه اندازی شد.

وی به سه نظام مرتبط با این موضوع اشاره کرد و گفت: نظام آموزش ملی مهارت و فناوری، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام اشتغال راه اندازی و یا در حال تصویب است که نظام صلاحیت حرفه‌ای به زودی توسط هیات دولت تصویب می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به یکی از مهمترین مشکلات دانشجوان کشور اشاره کرد و گفت: افراد در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که نه تنها به آن‌علاقه‌ای ندارند بلکه رشته تحصیلی شان را هم نمی‌شناسند که در نتیجه فارغ‌التحصیل پزشکی وارد ساخت و ساز، فارغ‌التحصیل آی تی وارد تجارت و فارغ‌التحصیل عمران وارد شغل آزاد می‌شود که این معضل تبدیل به شلم شوربایی در کشور شده است.

وی تاکید کرد: ‌گذشت ‌آن زمانی که با یک آچار هزاران پیچ را باز می‌کردیم الان برای هر پیچ یک آچار خاص وجود دارد و دنیا به ما می‌گوید که این گونه باشیم و اگر غیر از این باشیم جا می‌مانیم بنابراین باید بین رشته و شغل ارتباط وجود داشته باشد.

شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: در نهایت سه اتفاق مهم باید رخ دهد. اول استعدادسنجی صورت گیرد بعد تدوین مجموعه اطلاعات انجام شود و در نهایت هدایت تحصیلی بر مبنای علاقه در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس