کد خبر 1605989
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در مطلبی با عنوان کمال طلبی و عقلانیت تنازل در کانال تلگرامی خود نوشت:

مرحوم آیت الله مجتهدی، از امام صادق (ع) نقل می کرد: «در دنیا جویای چند چیز نباش که نخواهی یافت، در حالی که به آنها نیازمندی: عالمی که به علمش عمل کند، پس بی علم می‌مانی؛ علمی که بدون ریا باشد که در این صورت، بدون عمل می‌مانی؛ غذایی که بدون شبهه باشد که بدون غذا می‌مانی؛ و دوستی که بی عیب باشد، که بی دوست می‌مانی.»

بسیاری از انتخاب های ما در ساحت زندگی، با مضمون حدیث منطبق است. در هر انتخابی، باید تراز های عقلی و شرعی را مد نظر داشت و در عین حال متوجه بود که انتخاب بی عیب و نقض، غالبا ناممکن است و انسان اگر "کمال طلبی منفی" پیشه کند و مو را از ماست بکشد، درمانده می شود، در بن بست می افتد و گرفتار عقبگرد می شود.

سال ها باید بگذرد تا شخصیت جامع الاطرافی مانند آیت الله شهید رئیسی در معرض انتخاب مردم قرار بگیرد. در انتخاب رئیس جمهور بعدی، اولا باید ملتزم بود مسیری که آن شهید برای هموار کردن مسیر پیشرفت پیمود، ادامه پیدا کند؛ ثانیا اگر شخصیتی در تراز آن شهید در میان ما نیست، منطقا باید تنازل کرد و کاستی ها را از طریق همدلی و هم افزایی جریان های وفادار به اسلام و انقلاب و ایران، جبران کرد.

خداوند به این همدلی مخلصانه برکت می دهد. ما رمز موفقیت را می شناسیم؛ همان که خداوند وعده داده و ما شیرینی آن را بارها چشیده ایم:

"وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجا وَ یَرزُقهَ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمرِهِ قَد جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیئ قَدرا".

"الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ. وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ".

آنان که کفر ورزیدند و از راه خدا باز داشتند، خداوند اعمال شان را تباه ساخت؛ و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند و به آنچه بر محمّد نازل شده و حقی از سوی پروردگارشان است، گرویدند، خداوند بدی هایشان را پوشاند و حال شان را اصلاح کرد.

... یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ.

ای مؤمنان! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند و گام هایتان را استوار می سازد.

... ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لا مَوْلَی لَهُمْ. ... و لَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّی نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَ نَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ.

این به سبب این است که خدا سرپرست و یاور کسانی است که ایمان آورده اند، و کافران را سرپرست و یاری نیست... به یقین ما شما را امتحان می کنیم تا مجاهدان از شما و صابران را مشخص نماییم، و اخبار شما را نیز [که اعمال و اسرار شماست] می آزماییم".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    1 3
    کمال طلبی دشمن اعتماد به نفسِ، در طول انقلاب اسلامی مردان خدا ترسی که با تقوا زندگی کردند و خداوند به موقع آنها را به ما شناساند راه را برایمان گشود، در انتخاب برای شناخت و معرفت اگر اعتماد به نفسمان را از دست بدهیم یا انتخاب نمی کنیم یا منتظر یک شخص بدون عیب می مانیم که باز نتیجهٔ اول را بدنبال دارد
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 1
    این درست است هیچ دو شخصیتی شبیه هم نیستند
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    2 3
    رئیس جمهور بعدی هر کسی است میتونه بعضی روشهای ایشون رو الگو قرار بده اصلا براش مهم نبود رای دوره بعد چی میشه دنبال توسعه پایدار بودند به جزئیات توجه میکرد که کمتر کسی اینکارو میکند مثل درگاه ملی مجوزها - سند دار کردن اراضی کشاورزی - آزاد سازی سواحل - محیط زیست عامیانه همه کشور ها رو ادم حساب میکردند و نتیجش هم احترام متقابل بود پروژه کیلویی افتتاح نمیکردند
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    2 3
    با حضور بزرگان موجود نیازی به تنزل نیست نیاز به تعمل و تعقل ااست. وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ کِتَابًا مُّؤَجَّلًا وَمَن یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن یُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    مواطب باشید به هر حال اصلاحات نباید وارد بشه ولی باید در انتخابات ببریدش و این با این فصا و صدا و سیمای پر نفود جمهوری اسلامی خیلی ....کار سختی هست ...
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    پس زودتر برادر تنازل رو معرفی کنید چون اونطرف اصلاحاتی ها خواب ها دیدند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس