‌

وزیر راه که در سفر استانی رئیس‌جمهورِ شهید به آذربایجان شرقی حضور داشته، درباره حادثه بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در تشریح جزئیات حادثه بالگرد حامل شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و همراهان ایشان بیان کرد: روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی و اقامه نماز ظهر، قصد حرکت به سمت پالایشگاه تبریز داشتیم و مهندس اوجی در آن منطقه منتظر ما بودند.

وی افزود: سه بالگرد حدود ساعت ۱۳.۱۵ به مقصد تبریز پرواز کرد و بالگرد رئیس‌جمهور طبق پروتکل و مطابق با استاندارد آشیانه، بالگردِ وسط بود. بنده و آقایان محرابیان، اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و سایر عزیزان و معاونین دفتر و خبرنگاران و تعدادی از محافظین رئیس‌جمهور در بالگرد جلویی بودیم. بنده حدود ساعت ۱۳.۴۰ دیدم کادر پرواز با هم صحبت می‌کنند و از منهدس پرواز بالگردمان علت را پرسیدم که اشاره کردند بالگرد رئیس‌جمهور که پشت ما بود را گم کرده‌ایم، این اعلام حدود ساعت ۱۳.۴۰ انجام گرفت.

وزیر راه گفت: خلبان بالگرد ما در منطقه گشت زد ولی اثری پیدا نکرد و حدود ساعت ۱۳.۵۰ در نزدیک‌ترین نقطه، در منطقه‌ی کارخانه مس سونگون فرود آمدیم. تلاش را آغاز کردیم و به تلفن‌های اعضای بالگرد تماس می‌گرفتیم و برخی تلفن‌ها مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار و آقای آل‌هاشم زنگ می‌خورد ولی پاسخی نمی‌آمد و ما نگران شدیم؛ این تماس‌ها تا حدود ساعت ۱۴.۳۰ ادامه داشت.

بذرپاش ادامه داد: همان‌زمان بود که یک تماس حداقلی با مرکز کنترل فضایی کشور برقرار شد و موقعیت تقریبی بالگرد را تشخیص دادیم و هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم و فاصله داشتیم، چون در منطقه‌ی ورزان بودیم. ما بعد از تقسیم کار، خودمان را با ۵-۶ ماشینی که در کارگاه کارخانه وجود داشت به سمت جاده‌ی سمت کوه رفتیم و همزمان به مرکز استان و نیروهای امدادی خبر دادیم که اضافه شوند تا موقعیت مکانی بالگرد را پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: ما حدود ساعت ۱۴.۳۰ عملیات جستجو را شروع کردیم و یک ساعت بعد، بارندگی و مه وجود داشت و دیدِ حداقلی را مختل کرد و در منطقه و روستاها پخش شدیم تا آنها هم کمک کنند. برای شناسایی دقیق منطقه بر اساس آنتن تلفن همراه نیاز به سه آنتن بی‌تی‌اس در آن منطقه بود که یک آنتن بی‌تی‌اس وجود داشت که با استفاده از آن، حدود منطقه و روستای اوزی را مشخص کردند.

وزیر راه بیان کرد: جلسه ستاد هماهنگی را تشکیل دادیم و عزیزمان ما هم از تهران آمدند و شب شد و از ظرفیت پهپادی استان، دانشگاه تبریز، بخش خصوصی و محیط زیست هم استفاده کردیم. هوا کاملاً مه بود و امکان رصد با پهپاد هم سخت بود، جز پهپاد حرارتی که آن پهپاد هم در آن وضعیتِ هوا به سختی عملکرد داشت.

بذرپاش گفت: نیروها به مرور اضافه شدند و سردار پاکپور فرمانده‌ی محترم نیروی زمینی سپاه و سردار سلامی فرمانده‌کل سپاه به منطقه آمدند و عملیات جستجو در منطقه ادامه داشت. نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی پای‌کار آمدند و همه در منطقه گشت می‌زدند و ظرفیت پهپادی کمک کرد تا مکان بالگرد قدری دقیق‌تر مشخص شود.

وی اضافه کرد: حدود ساعت ۲۲ یکشنبه بود که بر یک نقطه با شعاع گسترده متمرکز شدیم و به دلیل موقعیت خاص منطقه که جنگلی بود، مه همراه با جنگلِ بافتِ متراکم گیاهی، دید را سخت می‌کرد و باید متر به متر تمامی جنگل بررسی می‌شد که البته این کار در حال انجام بود.

وزیر راه بیان کرد: حدود ساعت ۴.۳۰ صبح بود که نیروها به نقطه اصلی رسیدند و عملیات شناسایی به اتمام رسید و کلیت ماجرا برای ما روشن شد که همه‌ی عزیزان به شهادت رسیده‌اند و هویت پیکرها و جایجایی ابدان در دستورکار قرار گرفت. عزیزان سپاه و مدیریت منطقه در این عملیات خیلی کمک کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    13 1
    خدا رحمتشون کنه
    • US ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      11 1
      روحشون شاد
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      8 0
      تا حدود ۲۵ دقیقه کادر پرواز با هم صحبت می کنند و به کسی خبر نمی دهند چی شده؟ ۲۵ دقیقه!!!!!!
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      9 0
      ساده دیدن مسایل و بی احتیاطی خیلی ضربه می زند !
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      7 0
      ساده دیدن مسایل و بی احتیاطی خیلی ضربه می زند ! تا حدود ۲۵ دقیقه کادر پرواز با هم صحبت می کنند و به کسی خبر نمی دهند چی شده؟ ۲۵ دقیقه!!!!!! تا حدود ۵۰ دقیقه نیروهای امدادی را خبر نمی کنند و اکتفا می کنند به تماس تلفنی!!
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    3 8
    آقای رییس جمهمور و ایت الله آل هاشم تا 3 ساعت بعد از سقوط زنده بوده اند
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      7 0
      شایعه نساز و پخش هم نکن. فقط حضرت آیت الله آل هاشم تا مدتی زنده بودند. اون هم به خاطر فاصله‌ای که به دور از بالگرد پرتاب شده بودند.
  • US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    7 8
    نوسازی ناوگان هوایی باید نوسازی شود وگرنه شاهد چنین وقایع تلخ نباشیم
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      8 4
      تو کارشناس حادثه‌ای که فهمیدی علت حادثه کهنه بودن بالگرد بوده یا مزخرفات ظریف خائن و نفوذی که می‌خواد خودش و برجامش رو موجه جلوه بده برات ملاکه؟!
  • US ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    8 4
    نقاط ضعف هواشناسی، و هوانوردی کشور، بعد ردیابی سیستم ماهواره‌ای سیگنال موبایل و فرسوده بودن ناوگان هوایی مثل روز عیان است.
  • US ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    7 3
    جنگنده‌های نسل جدید، هلیکوپتر های جدید اوجب واجبات است.
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      5 3
      هنوز مشخص نشده سقوط ربطی به قدیمی بودن داشته و کلی کارشناس دارن کار علمی می‌کنن. یه عده هم فقط دهن‌شون کار می‌کنه. تو همه موضوعات هم صاحب نظرن
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    8 3
    شخصیت به این مهمی مفقود شده چقدر دیر اقدام کردند
  • احمد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    4 1
    از پایگاه های رژیم صهیونسیتی در مرز کشور آذربایجان و ایران هم نباید غافل بود ، امکان دارد جاسوس یا اختلال گری هم در جنگل ها پنهان شده باشد ، خیلی قضیه مشکوک است
  • سید علی ابادی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    3 0
    مجرمین را باتلفن خاموششان هم رد زنی میکنند چگونه تلفن های همراه این عزیزان ردزنی نشده است
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    1 3
    حالا اين بابا کيه ؟
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    6 0
    1- چطور وقتی میشه روی سایتی مثل فلایت رادار بصورت عمومی و زنده مسیر تمامی هواگردهای جهان رو دید نمیشه مسیر هلیکوپتر رئیس جمهور رو پیدا کرد و اینکه کجا متوقف شده یا خط مسیر قطع شده!؟ 2- وقتی خلبان هلیکوپتر رئیس جمهور به دو هلیکوپتر دیگر دستور افزایش ارتفاع میده قطعاً خلبانان و کمک هاشون میدونن که در چه مختصات و عرض جغرافیایی دارن ارتفاع رو زیاد میکنن! 3- چرا در عملیات جستجو و همچنین برای انتقال پیکر شهدا نیروها به صورت راپل وارد صحنه نمیشوند در صورتی که در حادثه برخورد هواپیما به کوه در یاسوج این کار رو هلال احمر انجام داد و موفقیت آمیز هم بود ضمن اینکه شرایط آب و هوایی در سانحه یاسوج به مراتب دشوار تر بود
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    4 0
    واقعا این چه شیوه مدیریت بحران هست؟
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    3 1
    کار نجاست منطقه شک نکنید
  • KIAN71 IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    4 1
    رفتن آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان هنوز باورم نشده. بعد از رفتن حاج قاسم اصلا انتظار پر کشیدن شهید جمهور آقای رئیسی‌رو نداشتم.. اصلا و ابدا. در ذهنم افق بلند و روشنی رو برای آقای رئیسی میدیدم اما گویا شهید مارو نخواست و ولمون کرد. کاش کمی برگردیم به عقب و.. آی آمان
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    1 0
    روایتهاکاملامتناقضه رییس هلال احمرساعت۶صبح اعلام کرد۲کیلومتربه محل حادثه فاصله داریم
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    6 1
    واقعا زحمت کشید پر جنب و جوش بود غیرت داشت واقعا حیف شد
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    4 1
    خدا رحمت کند ریس جمهور را پیگیر کارهای اجرایی باشید
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    2 2
    انچه مشخص است نقص فنی نبوده هواهم خراب نبوده زمان پرواز وگرنه دوهلیکوپتر دیگه بهش حداقل اشاره میکردند پس یا حرکت تروریستی اسراییلی امریکایی بوده بوده یا خرابکاری
  • فرید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    9 1
    در شرایطی که اسراییل ضربه سنگینی خورده بود و مرز آذربایجان با مرز اسراییل تفاوت چندانی نداشت چرا سهل انگاری شد . این هلیکوپتر می بایستی توسط دو هلیکوپتر مسلح کبری اسکورت می شد و حتی آسمان منطقه هم کنترل می شد . افسوس که کار از کار گذشته .
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
      4 0
      انالله واناالیه راجعون.
  • حمید کلباسی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    1 0
    اولا چه شخصی در شرایط بد جوی اجازه پرواز به بالگردها را داد؟ ثانیا چرا بالگرد حامل شهید رئیسی و همراهانش جلوی دو بالگرد دیگر پرواز نمی کرد؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    1 0
    با سلام در رابطه با شهادت آیت الله رئیسی چند نکته حائز اهمیت است نکته اول شکی نیست که بر اساس شواهد و اسناد بخصوص کلیپ کارتونی که تاریخ شهادت رئیس جمهور را قبل از شهادت 19می 2024 ذکر کرده و نیز عکس هواپیمای جیمبو و خلبان شبیه علی اف که جدیدا و قبل از این اتفاق آقای ایلان ماسک منتشر کرده پرواضح است که اسراییل و آذربایجان(علی اف) در ترور رئیس جمهور نقش اساسی داشته اند اما نکته دوم علت ترور و شهادت رئیس جمهور است در چندروز اخیر چند رئیس جمهور از جمله رئیس جمهور اسلواکی بدلیل عدم امضای پیمان پاندمی(دخالت مستقیم سازمان جهانی بهداشت در کشور ها و قرنطینه کردن مردم) مورد سو قصد و ترور قرار گرفته اند با توجه به آنکه آیت الله رئیسی نیز مخالف اجرای پیمان پاندمی در کشور بودند بنظر میرسد با خیانت و گرای عده ای معلوم الحال در وزارت بهداشت که موافق اجرای پیمان پاندمی در کشور بوده اند رئیس جمهور کشورمان با سلاح لیزری جدید ایلان ماسک( تحویلی به اسراییل ) و در مرز آذربایجان به گونه ای ترور و شهید شده اند که هیچگونه ردی باقی نمیگذارد لازم به توضیح است که سلاح لیزری روی هلی کوپتر و .. نصب میشود( این سلاح مثل فندک هایی که به شکل کلت هستندعمل میکند و موجب سوختن و آتش گرفتن میشود نمونه این اتفاق سال گذشته در جنگل های هاوایی امریکا انجام شده است) نکته سوم اینکه متاسفانه رئیس جمهور کشورمان طی سه سالی که بر سر کار بوده اند و علی رغم تلاش های زیاد در اقتصاد موفقیت چندانی نداشته اند و در رابطه با واکسیناسیون بدون تحقیقات کافی و نظارت کافی بر وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو اقدام به اجرای واکسنیناسیون گسترده نموده اند که موجب بیماری های بسیار و نارضایتی های فراوان گشته است نکته چهارم اما رئیس جمهور کشورمان در این اواخر پذیرفته بودند که واکسیناسین گسترده و فله ای مردم نتیجه بخش نبوده و لذا با اجرای پیمان پاندمی مخالفت نمودند که متاسفانه با خیانت و همراهی برخی از مسئولان با عوامل خارجی ایشان به شهادت رسیدند نکته پنجم بدون شک اگر رئیس جمهور به شهادت نمیرسید طی 5سال باقی مانده همه مشکلات را حل میکرد اما حسودان و دشمنان داخلی و خارجی حاضر نیستند مشکلات مردم ایران حل بشود نکته ششم همین روزها قرار است این پیمان شیطانی امضا شود باید مواظبت کرد شخص دیگری این پیمان منحوس را امضا نکند والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس