کد خبر 1601888
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
آهنگ رشد اعتیاد در کشور متوقف شد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خوشبختانه آهنگ رشد اعتیاد در کشور متوقف شده است اما این آمار نباید موجب غفلت شود، باید از همه ظرفیت‌ها به خصوص آموزش و پرورش در امر پیشگیری استفاده کرد.

به گزارش مشرق، اسکندر مؤمنی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که در استان آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: خوشبختانه نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت عمومی این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، اما این امر نباید موجب شود از توجه به این استان غافل شویم.

وی با بیان اینکه هماهنگی و همدلی خوبی بین دستگاه‌های متولی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان وجود دارد، افزود: جایگاه استان در همه ابعاد مبارزه، درمان، پیشگیری و توانمندسازی از رتبه ٢٧ به رتبه ٤ در کشور ارتقا یافته است و هم اکنون جز استان‌های موفق و پیشرو در مقابله با مواد مخدر محسوب می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در دنیا گفت: بر اساس آمار سازمان ملل، شیوع مصرف مواد مخدر در دنیا در پنج سال گذشته به ویژه در بین جوانان و نوجوانان افزایش داشته است، سن اعتیاد در دنیا پایین‌تر آمده و الگوی مصرف مواد مخدر تغییر قابل توجهی داشته و از مواد مخدر سنتی به سمت صنعتی گرایش یافته است و این‌ها جز نگرانی‌های مهم کشورها در اجلاس اخیر کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل بود.

مؤمنی ادامه داد: همچنین شیوع اعتیاد در بین زنان در دنیا و مرگ و میر ناشی از اعتیاد افزایش یافته است بطوری که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست می‌دهند، که بیش از صد هزار نفر آن متعلق به کشور آمریکا است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار اعتیاد در کشورمان از متوسط ابتلاء در دنیا کمتر است، تصریح کرد: البته یک مورد اعتیاد هم زیاد است. ضروری است رویکردهای مقابله با مواد مخدر را متناسب با شرایط امروز تغییر دهیم. هیچ راه گریزی نداریم جز آنکه پیشگیری از اعتیاد را به عنوان اولویت راهبردی و دراز مدت در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر قرار دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس یک پژوهش انجام شده، بیش از ۳۰ درصد جوانان و نوجوانانی که گرفتار اعتیاد شده بودند؛ عنوان کردند که نمی‌دانستیم مصرف این مواد (گل) اعتیادآور است و همچنین بیش از ۳۰ درصد معتادان گفتند ما می‌دانستیم این مواد اعتیادآور است اما نمی‌توانستیم به همسالان خود در قبال تعارف مواد مخدر «نه» بگوییم. همچنین ۵۵ درصد خانواده‌ها بعد از سه سال متوجه اعتیاد فرزندانشان شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهوری محترم همواره بر ساماندهی معتادان متجاهر تاکید دارند، افزود: مردمی سازی امر مبارزه با مواد مخدر، ساماندهی معتادان متجاهر و درمان و توانمندسازی افراد از موضوعات مهمی است که توجه ویژه‌ای به آن داشته‌ایم و همچنان در دستور کار است. چرا که بسیاری از جرایم خرد با ساماندهی معتادان کاهش می‌یابد، لذا این امر از نظر اجتماعی و ایجاد احساس امنیت و آرامش روانی در جامعه تأثیرگذار است.

مؤمنی به اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آهنگ رشد اعتیاد در کشور متوقف شده است اما این آمار نباید موجب غفلت شود، باید از همه ظرفیت‌ها به خصوص آموزش و پرورش در امر پیشگیری استفاده کرد.

وی گفت: در حوزه درمان اعتیاد، استفاده از شیوه‌های نوین درمانی تدوین و تاکید شده که درمان اعتیاد از متادون به بوپرونورفین تغییر یابد. بر اساس تجارب انجام شده در یک مرکز، این تغییر روش درمان اثرات مثبتی داشته و موجب کاهش رفتارهای پرخطر و کاهش گرایش به سمت مصرف مواد مخدر را در افراد داشته است که دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی و علوم پزشکی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان بیان داشت: آذربایجان غربی به عنوان آخرین گذرگاه در مسیر ترانزیت مواد مخدر محسوب می‌شود و لازم است به تقویت تجهیزات در این استان توجه کنیم. از همین رو یک دستگاه آشکارساز (ایکس ری) مواد مخدر خودرویی و یک دستگاه ایکس ری کامیونی به همراه تجهیزات پهپادی و طراحی و ایجاد زیر ساخت استقرار ۲ پست ایست و بازرسی به این استان اختصاص خواهد یافت.

همچنین محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در این جلسه گفت: سازوکارهای مقابله‌ای جدید برای مبارزه با مواد مخدر نوظهور و جدید نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین کریدورهای کشور منتهی به این استان است و با سه کشور همسایه هم مرز هستیم، تصریح کرد: توسعه تجارت و ترانزیت از برنامه‌های دولت است که باید ضمن استفاده از این فرصت به موضوع امنیت و اشراف مرزها توجه داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی مرزها با حمایت دولت توسط وزارت ارتباطات و به طول ١٥٠ کیلومتر فیبر نوری در حال انجام است.

گفتنی است؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از مادر شهید «حسین مشهدی کرمی» از شهدای مبارزه با مواد مخدر با اهدای لوح تجلیل کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 1
    شکر خدا
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    ب سلام خدا قوت : بیائید فقه ها(مراجع تقلید) سیگار را{ حرام }و درمجلس خرید وفروش وکشیدن ان ممنوع گردد ۱)پولی که صرف سیگار میگردد ۲)ضرری که سیگار دارد ۳)همانند مجلس انگلستان
  • فرهاد IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 2
    همه معتادن . مواد فروشا راحت دارن مواد میفروشن . تعدادشون هزار برابر شده. ‌ چطور آهنگ اعتیاد متوقف شده ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    برای کاهش آمار اعتیاد فقط دعا برای افرادی کنید که جلو کشت آن را گرفتند و عرضه نمی‌شود
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    دیگه مردم پولی ندارن که خرج مواد کنند!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس