احتمال تخفیف در حکم بابک زنجانی وجود دارد

در حالی که مدعیان اعتدال دنبال اعدام بابک زنجانی و تبدیل پرونده تخلف میلیارد دلاری وی به استخوان لای زخم بودند، اکنون به واسطه بازگردانده شدن اموال به بیت‌المال اظهار ناراحتی می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: تردید و تشکیک و تحریف درباره این پرونده، و تمرکز روی کاهش حکم وی از اعدام به بیست سال حبس بدون اشاره به اهمیت بازگشت اموال، رویکرد جدید رسانه‌های طیف مذکور به موفقیت قوه قضائیه در بازپس‌گیری اموال بیت‌المال است.

در این باره روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در یادداشتی نوشت: «این پرونده با وضعی که داشته و همچنان دارد در طول تاریخ و در ذهن عمومی جامعه هیچگاه بایگانی نخواهد شد. جامعه چطور باید تناسب سیر این پرونده با نقطه پایان خوش آن برای بابک زنجانی را بپذیرد؟ آیا کسی که صدها میلیون دلار از منابع عمومی را برای چند سال در وضعیت معطل و نامعلومی نگه داشته باید محکومیتی کم و بیش در حد برخی فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران و کنشگران داشته باشد؟ بحث اصلی درباره این پرونده و پرونده‌های مشابه دو مورد است. یکی بحث شفافیت پرونده و دیگری قیاس آن با پرونده‌های دیگر از حیث عدالت قضایی. اینکه پول‌های مورد بحث پس گرفته شده، جای تقدیر دارد اما این فقط کافی نیست. اولا این پرونده در اوج عدم شفافیت و با حجم وسیعی از ابهامات و سؤالات بی‌پاسخ رسیدگی شد و به این نقطه رسید. نکته دوم خود فرآیند رسیدگی بود که کاملا غیرشفاف طی شد. مقامات قضایی در تمام این‌ سال‌ها مواردی مثل لو رفتن مبادی دور زدن تحریم و امثالهم را به عنوان دلیل رسیدگی غیرعلنی پرونده بابک زنجانی اعلام می‌کردند. الان بعد از یازده سال و با تغییرات گسترده در روش‌های دور زدن تحریم آیا وقت آن نرسیده که این پرونده و مجموع اقدامات بابک زنجانی شفاف برای مردم توضیح داده شود؟ سؤال دیگر این است که اگر ما همچنان به همان روش داریم تحریم را دور می‌زنیم پس چه ضمانتی برای عدم تولید مجدد امثال بابک زنجانی هست؟

عدم شفافیت و ابهامات این پرونده طوری بود که در دولت آقای روحانی بارها صدای مقامات خود دولت را درآورد. بارها آقای زنگنه وزیر سابق نفت فریاد زد که افرادی در پی تبرئه کردن و نجات دادن بابک زنجانی هستند. سرنوشت فعلی پرونده با احتساب فرآیند غیرشفافی که همچنان ادامه دارد حتما مهر تاییدی بر سخنان امثال وزیر سابق نفت خواهد بود.

این مسئله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که پرونده‌هایی از این دست از حیث عدالت قضایی مورد داوری افکار عمومی قرار می‌گیرند. به این معنا که جامعه سرانجام آنها را با سرانجام پرونده‌های دیگری نظیر منتقدان سیاسی یا برخی کنشگران مدنی مقایسه می‌کند. مثلا چطور فعالان محیط زیست با اتهاماتی که هیچ‌گاه شفاف نشد و در شرایطی که وزارت اطلاعات تاکید داشت آنها مجرم نیستند باید ۷ سال در زندان باشند و بابک زنجانی با آن همه منابع مالی عظیمی که معطل کرده بود ۱۲-۱۰ سال؟ چطور یک فرد به خاطر بستن خیابان و درگیری با یک فرد بسیجی ظرف ۷۵ روز محاکمه و اعدام می‌شود، اما برای امثال بابک زنجانی موضوع متفاوت است؟»

درباره این شبهه‌افکنی باید گفت: اولا مدعیان اصلاحات و نشریات زنجیره‌ای همسو دوست داشتند زنجانی اعدام شود و پول‌ها برنگردد تا بتوانند به فریب افکار عمومی و منفی‌بافی و سیاه‌نمایی ادامه دهند. اما حالا که قوه قضائیه و دستگاه‌های اطلاعاتی توانسته‌اند با تحت فشار گذاشتن فرد متخلف، اموال را به بیت‌المال برگردانند، سیاست‌بازان شاکی شده‌اند.

ثانیا قوه قضائیه درباره این پرونده دو راه بیشتر نداشت: ۱- زنجانی را اعدام کند، اما اموال بیت‌المال به کشور برنگردد. ۲- اعدام وی را به شرط همکاری وی برای بازگرداندن اموال، به حبس ۲۰ ساله تبدیل کند. در نقطه مقابل، محافل سیاست‌باز دوست داشتند زنجانی اعدام شود و پول‌ها برنگردد. در این زمینه قوه قضائیه گزارش داده است: «اردیبهشت۱۴۰۲ با ابلاغ رئیس قوه قضائیه، فرصتی با بازه زمانی مشخص به محکوم‌علیه داده شد تا تکلیف بازگرداندن بدهی‌ها را مشخص کند. با تعامل دستگاه قضائی و سازمان اطلاعات سپاه، اموال بابک زنجانی با همکاری خودش در خارج شناسایی شده و مجموعه‌ای از راهکارهای اطلاعاتی و حقوقی برای بازگرداندن اموال در دستور کار قرار گرفت. محموله‌ای معادل بدهی‌های ارزی وی در بهمن ۱۴۰۲، طی چند مرحله وارد کشور شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت که ارزش آن با احتساب اموال مصادره شده قبلی، بیش از بدهی‌های وی می‌باشد.»

ثالثا بابک زنجانی چنان که در گفت‌وگوی کاملا تبلیغاتی با نشریه کارگزارانی آسمان (به سردبیری محمد قوچانی) در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ (چهار ماه قبل از بازداشت وی) عنوان کرده، رشد خود را مدیون دوره سربازی خود در بانک مرکزی (دولت مرحوم هاشمی/ مدیریت مرحوم نوربخش بر بانک مرکزی) است به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفت و منشی دفتر و راننده، آقای نوربخش شد و سپس در زمره ۴- ۵ نفری قرار گرفت که نوربخش انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند. به گفته بابک زنجانی: «اولین روز ۱۷ میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم ۱۷ میلیون تومان بود] ۱۷میلیون تومان کارمزد در یک روز به نرخ سه دهه قبل!![ با آن پول هم یک دفتر در میرداماد (خیابانی که بانک مرکزی نیز همان جاست) خریدم. هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم.»

رابعا جریان غربگرا اصرار دارد کشور را در جنگ اقتصادی به جای دور زدن تحریم‌ها، تسلیم غرب کند؛ چنانکه با برجام شروع کرد و مطابق دیکته غرب در تدارک برجام دو و سه برای واگذاری برنامه نظامی و اقتدار منطقه‌ای- سپس واگذاری یا تعطیلی بخش عمده‌ای از توانمندی‌های هسته‌ای- بود. در این مسیر نه‌تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه دو برابر هم شد و در اثر بی‌کفایتی‌های هشت ساله دولت وقت، چند هزار کارخانه تعطیل شدند، معدل هشت‌ساله رشد اقتصادی به صفر درصد نزدیک شد، فروش نفت به زیر سیصد هزار بشکه کاهش یافت و تورم به رکورد ۶۰ درصد رسید. در عین حال فسادهای بزرگی مانند فساد ۱۴ هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز، هپکو اراک، آلومینیوم المهدی، پالایشگاه اراک، مفاسد حسین فریدون و رئیس خصوصی‌سازی و داماد و دختر دو وزیر صمت، رؤسای سایپا و ایران خودرو، حیف و میل ده‌ها هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه بانکی و محرومیت تولیدکنندگان واقعی از حمایت‌های بانکی دولت، واگذاری رانتی ده‌ها میلیارد دلار از ذخائر ارزی به قیمت ۴۲۰۰ تومان، و.. در همان دولت رخ داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    20 3
    برخی اقازاده ها و اختلاس گران و مفاسد اقتصادی بلای جان اعتقاد مردم. پناه بر خدا و مهدی فاطمه زهرا
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      13 1
      این جماعت تهوع آور همان حامیان نه به اعدام ها نبودند؟!؟!!
    • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      16 2
      پس از این به بعد هرکس اختلاس کرد اگر مقامات و مردم فهمیدند که پولها را برمی گرداند و مشمول رعفت اسلامی می شود و بعد از چند سال وقتی ارزش پول کاهش پیدا کرد اصل پول پول برمی گرانند و با آورده بیت المال زندگی شاهانه ای برای خود درست می کنند اگر نردم نفهمیدند که کل پول را چپاول می کنند
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      32 سال کشور در دست اصلاحطلبان است خدا می داند در این 32 سال چقدر از بیت المال غارت کردند و مدارک را نابود کردند تا کسی نفهمه
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      راجع به دلارهای 4200 روحانی هم تحقیق کنید که به دوستان و هم حزبی ها می دادند و در بازار ازاد 25 تومن می فروختند کسی هم محاکمشون نکرده و تازه طلبکار هم هستند !!!
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      بابک زنجانی از سال 72 در دولت هاشمی مشغول فروش ارز رانتی در بازار آزاد شد و از این طریق ثروتمند شد.
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      ای کاش نعمت زاده وزیر دولت اصلاحات هم محاکمه می شد نعمت زاده بیش از 250 شرکت دارد از جمله پتروشیمی و دارو ... این همه شرکت را چطوری صاحب شده ؟
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    19 15
    تو روح پلید هاشمی رفسنجانی ملعون، که اون ملعون باعث و بانی همه ی این بدبختی ها و مشکلات مردم ایران بوده.
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      در زمان رفسنجانی و خاتمی همین بابک زنجانی پولدار شد
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت فقط 2 میلیارد دلار بود اما خسارت قرارداد کرسنت بیژن زنگنه بیش از 50 میلیارد دلار است.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    3 4
    تحلیل جامعی بود
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    19 16
    مشکلات کشور ار اعتدالیون نیست. تندروهای متحجر کشور و اقتصادش به اینجا رساندند با دنیا درگیر شدن و انزوای کامل کشور را سبب شدند
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      9 1
      نظرت در باره دلار پرستان چیست؟!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      3 0
      مگه غیر از لبتکار و عبدی و ظریف و اصغرزاده و ... از دیوار سقارت بالا رفتن؟
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      نظرت در باره دلار پرستان چیست؟! رابطه دلار پرستان با به زعم تو اعتدالیون بهتر است یا با به گمان تو تندروها ؟!!!!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    17 4
    واقعا شما شور شو در آوردید اینهمه پاچه خواری زنجانی رو میکنی چی میگی اصلا مگه میشه بزرگترین مفسد اقتصادی رو اعدام نکرد
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    21 5
    یک چیزی هست به اسم حبس ابد، اموال را میگرفتند و حبس ابد میدادند، لطفا به شعور مخاطب توهین نکنید، راستی کیهان چرا دنبال مهربانی با اختلاسگرانی؟؟؟؟؟ میخواهید به بابک جان جایزه هم بدهید، خجالت بکشید دیگر، بابت ترویج چپاول بیت المال باید جواب خدا را بدهید، از ما گفتن بود
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    5 3
    به این قلم به مزدها توجه نکید اگر تو این روزنامه های اصلاح طلب چیزی نمی نوشتند الان باید تو سطل آشغاله دنبال غذا می گشتند. در ثانی کار خوب با بابک زنجانی شد چون مفسد که کم نداریم، فردا مفسدین ببینند اگر همکاری کنند نجات پیدا می کنند، بنا براین همکاری می کنند و پول مردم به بیت المال برمی گرده. پول مهم هست نه جسد مفسدین. عذابی هم بیشتر از به بد بختی زندگی کردن و تهش در تنگدستی مردن برای به دوزخ رفتن برای مفسدین وجود ندارد
  • ... IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    6 2
    اگرکه اینجوریه دیگه مجازات مفسد مالی معنایی نداره و همه مفسدین اقتصادی رو باید زنده نگه دارید تا شاید یه روزی پول هاپولی شده رو برگردونن!
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      1 1
      میتونی وقدرتش را داری برو اختلاس کن و پول ها پولی کن خدا را شکر دولت سازوکار ها را طوری کرده دیگه دزدان بیت المال نمی‌تونن دزدی کنن
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    جالب بود
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    4 1
    بخشش در اسلام برای کسیکه توبه کرده و یا پشیمان شده همیشه وجود داشته، موضوع غریبی نیست. زمانیکه مجرم رفتارش را تغییر میدهد و همکاری میکند، الگو هم میشود و روند سرایتی میشود. بنابراین جلوی کارهای خوب را نگیرید. وانگهی بابک زنجانی میتواند سرمایه هم محسوب شود. اطلاعات زیادی دارد و چند سال بعد میتواند انها را بر ملا کند که ب درمان و رشد کشور کمک خواهد کرد. میتواند کتاب منتشر کند و پرده از نا گفته ها بردارد. مسبر ترفی و پیشرفت بعد از ازمون و خطا میسر میشود، کسی علم وحی ندارد. در طرف مقابل کسیکه تا اخرین لحظه یا برای مدت طولانی بر عقاید خود پافشاری دارد، جز زیان و کشمکش چیز دیگری رقم نمیزند.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 1
      حکم خیانت اعدام هست .این قانون همه حتی قبایل بدوی هست و علتش هم اینه کسی که خیانت میکنه از یک خط قرمز رد شده و اگر زنده بمونه احتمال خیانت کردنش خیلی زیاده .خائنین رو مجازات نکردن و زنده نگه داشتن که امروز اوضاع مملکت غیر قابل اصلاح شده .
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 1
    بهترین کشور در مجازات خیانتکاران ، کشور چین کمونیست است کشوری که وزیر دارایی خود را به دلیل عدم تراز مالی اعدام کرد
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 1
    اصلاح طلب ها شاید ناراحت باشند ولی مردم ازین ناراحتن که پرونده شخصی مثل این آقا بیست سال طول میکشه و بعدش حکمش تقلیل پیدا میکنه و در برخی پرونده های دیگه که جدیدا افشا شده (توجه کنید افشا شده و نه کشف ) یا برخورد مومنانه میشه یا اصلا صدایی ازش در نمیاد که نتیجه چه شد
  • ترابیان IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 2
    بنیانگذار دزدی،اختلاس ،رشوه،پاچه خواری و بی بندوباری و بازی با اعتقادات زنان و دختران کشور رفسنجانی ملعون مغروق استخر فرح بود و فرزندان ناخلف وی و دنباله های آن روحانی حقه باز مکار و افساد طلبان ،متاسفانه روحانی و کابینه پست فطرت وی از قبیل زنگنه،و...محاکمه و به دست عدالت سپرده نشدند همین عامل بی اعتمادی و بی اعتقادی مردم به نظام و احکام اسلام شد و به شکل نافرمانی اجتماعی در قالب بی حجابی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات در جامعه تبلور یافت معلوم نیست مصلحت اندیشی در مورد محاکمه این جنایتکاران تاریخ کی به پایان خواهد رسید
  • سیما IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    3 1
    اصلاحاتچیها بنیانگزار وحامیان مفاسد اقتصادی درایران هستن
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    4 1
    چرا بقیه نمیتوانند امریه و راننده رئیس بانک مرکزی باشند؟/؟؟ حتما بابک به جایی وصله
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    چرا هر کی دزدی کلان میکنه و برمیگردونه آدم خوبه میشه!؟؟
  • ناشناس US ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    یعنی اگر کسی دزدی کرد و یا اختلاس و سالها عیش و نوش کرد و بعد دستگیر و گرفتار شد و اموال دزدی و اختلاسی را پس داد ، رها می شود و برخوردی با او نمی شود ، ؟دیگر دزد و اختلاسگر نیست!!؟ شتر دیدی ندیدی !؟ بله آغا!!؟
  • علی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    اصل مشکل اینه که حقیقت وعوامل اصلی پشتیبانی وحامی سیاسی وباندهای قدرت مفسدین اقتصادی مثل بابک زنجانی ها وخاوری ها وفریدونهاومهدی هاشمی هاوکارگردانان قرارداد کرسنت و صاحبان ایران مال هاوبانکهای ناتراز وموسسات خصوصی و...برای عموم مردم وملت در رسانه ملی وفضای مجازی بدون ملاحظات جناحی شفاف وروشن نمی شود وقلم به مزدها وسیاست بازان مکتب ماکیاولیسم به تحریف حقایق ومغالطه می پردازندحقیقترا قبول کنیم
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    تک تک این خیانتکاران و مسئولین دزد رو باید بدست مردم دار زد ،کجایی رئیسی علی دلاوری ،کجایی میرزاکوچک خان جنگلی ،دارم خفه میشم از این همه بی عدالتی ،بی شرفای آشغال ،
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    چون قانون ما شل هست قاطع نیست
  • سامی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    یک ساله منتظر یه وام برا نصب منصوبات چاه کشاورزی میگن اعتبار نیست ولی برا دزدی تا دلتون بخواد تو مملکت پول هست فقط کافیه راهشو یاد بگیری پارسال با 800 میلیون کارم راه می افتاد الان حساب کنید باید چقدر هزینه کنم
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    آقای شریعتمداری خوشحالی که قوه قضائیه اموال رو برگرداند؟تو خوشحال از اینی که قضیه دولت رفیقت ماست مالی شد.
  • امید IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 1
    قابل توجه اختلاس گران و دزدان بیت المال ، شهر امن و امان است ، به کارهایتان ادامه بدهید.
  • ناراضی تراشی = هدف IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    هدف کارگزاران و روزنامه های زنجیره‌ای آنها ایجاد نارضایتی ، شببهه ، اغتشاش و تشویق مردم به نافرمانی است !! ++++ برای آنها فرق نمیکند که کدام طرف اخبار و قضایا قرار بگیرند !! ++++ فقط ایجاد نارضایتی ، شبهه و تشویق به اعتراض !! +++ هدف :‌ناراضی تراشی !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس