کد خبر 1600195
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
اقلیم در پی ترمیم روابط‌ با ایران/اهداف سفر بارزانی به تهران چیست

نخستین سفر بارزانی به تهران پس از تنش‌های اخیر میان دو طرف در شرایطی است که اجرای توافق‌ امنیتی ایران و عراق، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های روی‌میز رایزنی‌های دوطرف در تهران به‌شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، «نیچروان ادریس مصطفی بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق روز گذشته در راس هیأتی عالی رتبه و پس از نزدیک به ۳ سال به ایران سفر کرد.

بارزانی طی این سفر با مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله رییس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرده و قرار است با رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.

اقلیم در پی ترمیم روابط‌ با ایران/اهداف سفر بارزانی به تهران چیست

سفر بارزانی به تهران در شرایطی انجام شده که دو طرف پرونده‌های مهم «سیاسی – امنیتی» و «اقتصادی – تجاری» برای گفت‌وگو و رایزنی روی‌میز دارند لذا بارزانی با دستور کار بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه و گسترش روابط تهران - اربیل راهی ایران شد.

اهمیت این سفر زمانی افزایش می‌یابد که روابط تهران و اربیل به‌دنبال اغتشاشات سال گذشته، با تنش‌های سیاسی – امنیتی محسوسی مواجه بوده است.

از طرفی دیگر این سفر نشان می‌دهد تحولاتی جدی در منطقه اقلیم کردستان در حال وقوع است که نیاز به رایزنی اربیل و تهران دارد.

اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران - عراق

توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق عصر روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، توسط علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شد.

اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق تأثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته بین دو کشور خواهد داشت که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد. مهلت ایران و نیروی زمینی ⁧سپاه⁩ برای خلع سلاح تروریست‌ها در اقلیم کردستان ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به پایان رسید و بر اساس این توافق مقر اصلی دمکرات در «سنجق» یا ⁧ «قلعه دموکرات⁩» و دیگر مقرهای ⁧کوموله⁩، پاک و تخلیه شد اما ایران همچنان انتقادهایی را درباره عدم اجرای کامل این توافق‌نامه مطرح می‌کند؛ انتقادهایی که متوجه مقام‌های اقلیم کردستان این کشور و عدم توجه کافی به تحقق کامل مفاد قرارداد است.

«خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای جمهوری اسلامی ایران»، «انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان جمهوری عراق» و «تلاش برای خلع سلاح کردن آنها» از جمله محورهای توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق است.

بنابراین نخستین سفر بارزانی به تهران پس از تنش‌های اخیر میان دو طرف در شرایطی است که اجرای توافق امنیتی ایران و عراق درباره اخراج گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های روی‌میز رایزنی‌های دوطرف در تهران به‌شمار می‌رود.

مبارزه با تحرکات تروریستی

مقابله موثر اقلیم کردستان عراق با فعالیت‌های تروریستی گروهک‌های تجزیه‌طلب یکی از مهم‌ترین مطالبات ایران از طرف مقابل است و به‌نظر می‌رسد از اصلی‌ترین محورهای رایزنی بارزانی در تهران نیز باشد.

تجدید نظر کردها در روابط‌شان با ایران

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند این سفر اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند که در ادامه به بررسی بخشی از آنها می‌پردازیم. برای بررسی اهداف سفر بارزانی به ایران با «سید هادی سید افقهی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کردیم.

«سید هادی سید افقهی» اظهار داشت: متاسفانه طی چندسال اخیر روابط ما با اقلیم کردستان عراق روبه سردی و تیرگی گرایید و دلیل این تیرگی برخوردهایی بود که حکومت اقلیم کردستان عراق داشت.

وی ادامه داد: وقتی داعش به حومه شهر اربیل رسید هیچکدام از دوستان و شرکای اقلیم کردستان (آمریکا و انگلیس) پاسخ «مسعود بارزانی» را ندادند و نهایتاً برای دفع داعش به سردار شهید سلیمانی پناه بردند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: پس از سرنگونی داعش، مناطق تحت اشغال داعش آزاد شد، بسیاری از داعشی ها به اقلیم کردستان رفتند و در آنجا پناهنده شدند که این مسئله به ضرر دولت مرکزی عراق بود.

سیدافقهی یادآور شد: مسئله دیگر، موضوع حضور سازمان‌های تروریستی جدایی طلب کُرد استان کردستان ما بود که از اقلیم کردستان عراق برای خودشان پادگان، مراکز آموزشی و مراکز عملیاتی در داخل خاک ایران جا گرفته بودند.

وی با بیان اینکه پرواضح بود که کومله، حزب دموکرات کردستان ایران و پژاک در اقلیم کردستان فعالیت داشته و دارند، عنوان کرد: ایران در این باره بیش از ۷۰ نامه و هشدار و شکایت و طرح موضوع با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان داشت.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه با اشاره به حضور فعالیت موساد در اقلیم کردستان عراق، افزود: علیرغم انکار حکومت کردستان عراق، اما ایران نسبت به حضور و فعالیت موساد هشدارهای لازم را داد.

سیدافقهی اظهار کرد: در جریان اغتشاشات، از داخل کردستان عراق وارد استان کردستان ایران شدند و در چندین مرتبه می‌خواستند شهرها را تصرف کنند که با تلاش و مقاومت نیروهای امنیتی و سپاه این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: چند سال پیش مسعود بارزانی تصمیم داشت اقلیم کردستان را از خاک عراق جدا و به کشوری مستقل تبدیل کند و حتی یک رفراندوم سوری هم برگزار کرد اما ترکیه و دولت فدرال عراق از این اقدام پیگشیری کردند و حتی کرکوک را که در آن زمان تحت سیطره نیروهای بارزانی بودند را از چنگ آنها در آوردند. کرکوک یک استان نفت خیز است و بارزانی نفت آن را به رژیم صهیونیستی می‌فروخت!

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بیان کرد: پس از ضربه به موساد و اخیراً هم پس از عملیات «وعده صادق» شاید کردها تجدیدنظری در روابط شان با ایران دارند و متوجه شده‌اند جمهوری اسلامی ایران با کسی دشمن نیست اما برای حفظ تمامیت ارضی خود هم با کسی تعارفی ندارد.

سیدافقهی عنوان کرد: آقای نیچروان بارزانی برخلاف مسعود بارزانی یک شخصیت گفتمانی است. بنابراین در این سفر با مقامات سیاسی ایران دیدار و گفتگو خواهد داشت و شاید یک بازخوانی مجددی در ترمیم رابطه ما با اقلیم کردستان عراق پیشنهاد دهد که قطعاً ایران استقبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایران از قبل انقلاب در کنار مردم اقلیم کردستان بود، افزود: مردم اقلیم کردستان از سوء مدیریت‌ها ناراحت هستند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان، گفت: حدود ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان داریم لذا این مرزها بازار خوبی برای کالاهای ایرانی است. تجارت اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان به نفع هر دو طرف است. اگر مسائل امنیتی و سیاسی حل شود حتماً بازار تجاری و صادراتی ما فعال خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • عاقل IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    33 13
    این مردک قتی دید ارباب صهیونیستی وضعش خرابه وازپس خودش هم برنمیاد دوباره برگشت طرف ایران گرچه درآشوب هدی سال گذشته غلط اضافه کرده بود
    • محمودسلمانی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      2 1
      مقامات اردن، ترکیه، کردستان اشغالی(بخشی از خاک پهناور اسراییلی که به واسطه وجود سران مانوسی خائن ، آفتاب در آن غزوب نمیکند...) و حتی آمریکا و برخی مقامات صهیونیست در تقرب به ایران و برائت از حکاک صهیونیست زبان بازی ها می کنند.. هشیار نباید فریب بخورد و برای درندگی وحشیانه تر بدانان لحظه ای مجال تنفس دهد صهیونیسم اسلحه ابلیس برای نابودی نوع بشر و زمین به عنوان چراگاه سابق شیطان است و سگ زخمی که مظلوم نمایی هنر متبحرانه ی اوست.. آی قهرمانان محافظت از بشریت! در غزه هستید یا خیابانهای شیکاگو یا رسانه های مجازی یا پادگانهای تهران یا... مجالش و امانش ندهید
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . ارز آوری _ دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      کردهای سرفراز نوادگان سنجر و .. این لکه ننگ را پاک خواهند کرد و کردستان یکبار دیگر خود صلیبیون و سلبیون را در هم خواهد شکست
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      10 4
      سایبری های پانترک باکویی از دوستی بین ایران و کردها عصبانی هستند برای همین نظرات تفرقه افکنی می نویسند . کردها نزدیکترین اقوام به ایرانی ها هستند . کردها ایرانی هستند . ما باید از کردها در مقابل ترکیه حمایت کنیم وگرنه ترکیه همه کردها را قتل عام می کنه . کردها قوی بشن به نفع ما است
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      4 2
      کردها هیچ خطری برای ایران ندارند . کردها ادامه ایران بزرگ هستند . هر چقدر کردها قوی بشن به نفع ایران است . مردم اقلیم کردستان ایران را دوست دارند . ایران باید کردها را مجهز کنه تا جلوی طمع ترکیه را بگیرند . هر جا کرد هست انجا ایران است
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 0
      بنظرم یه پیامی اورده از پسر عموهای اشغالگرش
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    6 8
    جالب بود
  • جعفری IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    10 8
    همه میدانیم کشور عراق هنوز تحت اشغال امریکاست وگرنه عراقیها هرگز به استقلال وخودمختاری کنونی اقلیم کردستان آنهم با پرچم رسمی رضایت نمیدادند ونمیدهندما میدانیم حضور احزاب مخالف دراقلیم حتی اگر با مخالفت اقلیم کردستان هم مواجه شود پشتیبانی امریکا آنها را از اعمال زور وتهدید علیه دشمنان بازمیدارد،عامل همه بدبختی های خاورمیانه امریکاییها هستند وعلت دیگر تخاصم مذاهب وقومیتها درکشورهای عراق ترکیه ایرا ن وسوریه چرا که باظلم برهمدیگر بهانه حضور دشمن را فراهم میکنند،مافراموش نمیکنیم کردها درجنگ پیش قراول سپاه اسلام بودندوتاوان سنگینی درجنگ ما مقابل صدام پرداخت کردند و کردهایرعراق به امید رهایی ازظلم اعراب سنی با شیعیان مظلوم عراق همدرد اعتلاف واتحاد کردند ولی جریانهایی سیاسی بعد ازپیروزی این همدلی را باطل کردند وشعارجدید کردها به جزکوهها پشتیبانی ندارند نمود پیدا کرد،ایران موطن اصلی کردها است ،هرجا ایران هست اونجا کردستانه هرجا کرد هست اونجا ایرانه.
    • ... IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      7 5
      دقیقا
  • لنگی سوز IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    11 7
    به این بارزانی حروم لقمه اعتماد نکنید
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      7 0
      به الهام دماغ و اردوخان چی ؟ اردوخان و الهام باکویی خطرناکتر هستند .
    • US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      بعد از درخواست کمک از پاسدار شهید سليماني دیدیم که هم آن کمک ها رو نادیده گرفتن و هم علیه ایران اقدام، عین الاسد رو به آمریکا و اربیل رو به موساد دادند و همین ملعون در جنبش ز،ز،ه به وجد آمده بود
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    12 7
    بارزانی قابل اعتماد نیست
  • GB ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 3
    جالب بود
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    8 11
    کرد تروریست دشمن شماره یک تمامیت اراضی ایران. حالا دست بده باهاش لبخند بزن
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      وقتی این حرف باطل و ناروا رو به یک قوم نسبت میدی نشون میده اصلا ایرانی نیستی و هویت ایرانی نداری فارسی نوشتن دلیل ایرانی بودن نیست چه بسا تروریست های بمب گذار در در کرمان فارسی بلد بودند.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      5 1
      تروریست باکو و ترکیه هستند . حالا خوبه فیلم های همکاری ترکیه با داعش موجوده . نفت عراق و سوریه توسط داعش به ترکیه قاچاق می شد .
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      5 0
      باکو چی ؟ برو رسانه های باکویی را نگاه کن که ببین چه نقشه ای برای مناطق اذری نشین ایران دارند .
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      3 1
      تابلو ایرانی نیستی . بدجوری از رابطه بین ایران و کردستان می سوزی ؟؟؟
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      3 1
      تروریست اسراییل و باکو و ترکیه هستند که در قتل فلسطینی ها مشارکت دارند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    20 12
    کردها بخشی از تمدن ایرانی،وثژاد آریایی هستند،،همیشه متحد ایران بوده اند
    • US ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 7
      تو کرد هستی و از آن ملاعین خوب داری دفاع می کنی، الان شدید ایرانی؟! نفاق هم حدی دارد
    • من IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 2
      امثال توی بی دین اینومیگید تا اونهایی که بی خبرن خام کنید این کردها در جنگ ۸ساله هزاران سرباز ایرانی رو سر بریدن بردن از صدام پولشو گرفتن
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      فقط یک تجزیه طلب رذل میتونه بگه کردها متحد ایران هستن.اگر تجزیه طلب نباشی میگی کرده جزئی از ایرانند نه متحد ایران.
    • US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 1
      سر پاسداران رو در غرب ایران همین اکراد تروریست می بریدند
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 3
    مسعود بارزانی علیرغم اینکه نام من(مسعود) را بر روی خودنهاده است!، آدم پست و بی شعور و خائنی است. انشاءالله مصطفی اینگونه نباشد و ملت کرد ایران و عراق را همچنان که در تاریخ بوده است، یک روح در دو کالبد بداند.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    4 2
    موشک دیدند ترسیدند. نوچه های صهیونیسم در ایران جایی ندارند
  • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روابط سیاسی کشور شده محل کشورهای که در آزمون وفاداری به ایران شکست خوردن با پرویی و سواستفاده دوباره به سمت کشور ما که شده محل اشتباهات و سو استفاده سیاسی اگر هر کشور دیگه ای بود این مردک دلقک رو نمیپذیرفت با اون همه خیانت به کشور ما اینها کسانی بودند سردار سلیمانی زن وبچه هاشون از زنده گور کردن داعش نجات داد بعد که داعش شکست خورد بع کشور ما ازطریق پناه بردن اسراییل خیانت کردن و برعلیه ماشدن اینا باید تنبیه سیاسی و اقتصادی و نظامی شوند ن باید در نظر نگرفتن اقدامات خیانتبار علیه ملت ما تشویق هم بشن
  • مهدی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 2
    این ادم دوزاری اندازه یه فرماندار ما هم نیست انقدر گندش میکنید پس فردا شاخ و شونه میکشه اقایون افاضات میکنند که ما از کردستان توقع فلان داریم
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    وقتی ایران اقلیم را طرد کرد بلافاصله اردوغان رفت که اونجا یه فتنه ای درست کنه شما مجبور شدید با اقلیم صحبت کنید
  • احمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    مرز مشترک ما با اقلیم از اشنویه تا مریوان است آیا این فاصله۱۲۰کیلومتر است دوما رفراندوم کاملا جدی بود و۹۸درصد مردم کرد به استقلال رای دادند که بدلیل مخالفت کشورهای همسایه وآمریکا کردستان مستقل نشد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 1
    پناه بردن کردها به دیگران به این دلیل است که مثل دیگران در کردستان سرمایه گزاری نکردیم. مثلا ترکیه یک خط لوله نفتی از کردستان به بندر جیهان در دریای مدیترانه کشیده است. با تمام مشکلات امنیتی و گروهک ها این خط لوله هست. حالا چرا ما این کار رو نکردیم؟ یعنی یک خط لوله از کردستان تا خلیج فا س همون میزان درامدی که ترکیه ازش سود میبره ما هم سود ببریم .مثلا در زمینه پتروشیمی امارت در کردستان هست ایران که دهمسایه اش هست حضور ندارد!!وقتی در اینگونه زمینه ها حضورما کم رنگ هست دیگران هستند و بر اساس منافع مشترک بین خودشان با کردها جهت گیری های سیاسی نیز هم سو با خودشان می شود. امیدوارم منظورم را رسانده باشم.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    تو رو خدا اسمش رو درست تلفظ کنید ناسلامتی کلمه فارسی هم هست نچیروان نه نیچروان خیلی ضایع است
  • نصر IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 1
    به هر حال سالهاست صهیونیست ها کشور های همسایه ما را اشغال کرده اند.لازم است زمینه خروج نظام های صهییونیستی امریکا و انگلیس و فرانسه و...را از منطقه با شدت ادامه یابد .و الی صهیونیست ها به هیچ قوم و کشوری رحم نکرده و نمیکنند.بلایی که به سر فلسطینیان در اورده و می اورند به گونه ای دیگر در ایران ، عراق ، افغانستان ،سوریه ، لیبی ،لبنان،کشور های حوزه خلیج فارس ،کشور های تجزیه شده از شوروی سابق و همچنین کشور های افریقایی،استرالیا ،کانادا،کره جنوبی ،ژاپن،وخیلی کشور های دیگر حتی خود کشور های اروپایی و امریکایی در اورده اند و بعضی کشور ها را با جنگ فلج میکنند مثل ایران و عراق ، بعضی ها را با شورش و انقلاب های مخملی مثل شوروی سابق و کره جنوبی و المان شرقی و لیبی و ... بعضی ها را با تشکیکل گرو های تروریستی مثل داعش وجبهه النصره والقائده و...مثل کشور هایی چون افغانستان،سوریه ،عراق بعضی را هم با اشغال نظامی مستقیم مثل فلسطین .تنها راه نجات بشریت از این همه جنگ و خون ریزی فعلی دنیا نابودی تفکرات صهیونیستی در همه دنیاست .خود امریکا و اروپا هم در دست این تفکرات صهیونیستی گرفتار است و دولت های انها دست نشانده همین سران سرمایه دار و جنایتکار صهیونیست هستند.لذا امروز که تحصیل کرده گان استاد و دانشجویان دنیا دست به قیام علیه ای این جنایتکاران زده اندو انشاءالله ملت ها هم بکمک انها خواهند امد، زمینه نابودی تفکرات سرمایه داری صهیونیستی غرب بوجود امده است .انشاءالله
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بارزانی ها همه می دونن از اخور امریکا و اسراییل می خورن الان هم که دولا دولا اومده از ترسش است . ادم عاقل از یه سوراخ دو بار گزیده نمی شه .
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 5
    آخه دیدار با رئیس جمهور؟ چرا ارزش برای خودتون قائل نیستید/؟ حداکثر باید با استاندار کردستان ملاقات میکرد
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 4
    بارزانی ها ریشه ای صهیونیستی دارند و آدم بشو نیستند
    • US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      اکراد دل در گرو اسرائیل دارند
  • US ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 1
    نباید به این .... اعتمادکردچون تابحال نمک خوردن ونمکدون شکستن وسابقه نوکری اونها برای اسراییل وامریکا برکسی پوشیده نیست معلوم نیست این مردک برای چی دوباره بدوبدو آمده ایران اینا تا منفعتی رودنبال نکنن طرف ایران نمیان یا پول می‌خوان یا سلاح می‌خوان یا سرمایه گذاری و..... چه خوابی برای مادیدن الله اعلم باید ازاین خاینا حذرکرد آخرین بارهمینا سلیمانی روبکشتن دادن !
  • US ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 2
    نباید به این .... اعتمادکردچون تابحال نمک خوردن ونمکدون شکستن وسابقه نوکری اونها برای اسراییل وامریکا برکسی پوشیده نیست معلوم نیست این مردک برای چی دوباره بدوبدو آمده ایران اینا تا منفعتی رودنبال نکنن طرف ایران نمیان یا پول می‌خوان یا سلاح می‌خوان یا سرمایه گذاری و..... چه خوابی برای مادیدن الله اعلم باید ازاین خاینا حذرکرد آخرین بارهمینا سلیمانی روبکشتن دادن !
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 1
    120 کیلومتر مرز مشترک با کردستان یا عراق؟ یعنی تمامیت ارضی عراق کشک؟
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 1
    کی اینو فرستاده ! ؟
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    ایران تنها کشوری است که در هر چهار جهت جغرفیایی، امتدادها و پیوستگیها و خویشاوندیهای تاریخی، دینی، فرهنگی، مذهبی، قومی و تمدنی دارد و هر آنچه که جهان اسلام به نحو پراکنده دارد ایران در یک جا و بیشتر از آن دارد. این واقعیت برای ایران هم می تواند منشأ قدرت شود و هم می تواند منشأ ضعف شود. کاملا بستگی دارد به اینکه خلأهای آن توسط برنامه ها و راهبردهای ایران پر شود یا دیگران و در این سوی امتدادها ابتکار عمل را ایران داشته باشد یا دیگران در آن سوی امتدادها ابتکار عمل را داشته باشند.
  • حسین IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    کردستان در عراق ،ترکیه و سوریه بخشی از خاک ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس