به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت الله بهروز بيان اين مطلب اظهار کرد: با استفاده از اين سيستم، علاوه بر تشخيص و اعمال قانون در خصوص تخلفات محرز مانند عبور از چراغ قرمز، طيف وسيعي از تخلفاتي که متأسفانه طي مرور زمان تبديل به عرف شده اند، تشخيص داده شده و از طريق برخورد با آنها گامي مؤثر در ارتقاء فرهنگ ترافيکي شهر برداشته شود.
وي ادامه داد: در بسياري از تقاطع ها با وجود ترسيم خط ممتد ايست رانندگان بدون توجه به چراغ قرمز و خط ممتد اقدام به گردش به راست، گردش به چپ و يا حتي دور زدن مي کنند، در حاليکه بر اساس آيين نامه راهنمايي و رانندگي تمامي اين حرکات از مصداقهاي تخلف محسوب مي شوند.
وي اضافه کرد: هم اکنون اگر نگوييم اين نوع حرکات عامل بروز بسياري از تصادفات هستند، حداقل سبب غير ايمن کردن تقاطع براي عبور عابران پياده شده اند.
بهروز اضافه کرد: در شهر تهران حدود هزار و 200 تقاطع چراغ دار وجود دارد که نمي توان تمام آنها را با به کارگيري اين سيستم نظام مند کنيم اما اين امکان وجود دارد که طي دو تا سه سال به يک نقطه منطقي رسيده وحداکثر 600 تا 700 تقاطع مهم و اصلي شهر را به سيستم نظارتي ثبت تخلفات مجهز کنيم.
وي افزود: فن آوري به کار رفته در اين سيستم، فن آوري پردازش تصوير است، به اين صورت که دوربين هاي هوشمند رو به محدوده تقاطع نصب مي شوند و سپس از طريق نرم افزار مرکزي سيستم و با توجه به شکل هندسي تقاطع و فاز بندي چراغ راهنمايي و وضعيت مسير هاي گردشي (اعم از چپگرد، راستگرد و آزاد و يا ممنوع بودن آنها در فاز چراغ قرمز) محدوده هايي به صورت مجازي توسط سيستم ترسيم مي شود.
بهروز تصريح کرد: در صورتيکه تخلفي صورت گيرد، بلافاصله از طريق سيستم خودکار قرائت پلاک خودرو، پلاک خودروي متخلف تشخيص و در بانک اطلاعات خودروهاي متخلف ثبت مي شود و عکس برداشت شده از خودرو حين ارتکاب تخلف براي صدور برگه جريمه در سيستم ضبط مي شود.
مدير عامل شرکت کنترل ترافيک شهرداري تهران گفت: امکان اجراي سيستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در نزديک به 110 تقاطع پر حادثه شهر تهران که از سوي پليس راهور معرفي شده وجود دارد.<BR>