کد خبر 1593548
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی جهان دیپلماسی در مطلبی با عنوان ایران و آمریکا به دنبال پایان تنش هستند ، به مطلب منتشر شده از سوی فرزان ثابت، تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل متمرکز بر حوزه های تحریم ها، عدم اشاعه هسته ای و امنیت خاورمیانه پرداخت که نوشته است:

ارزیابی اولیه من این است که حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل پاسخی جدی و اساسی بود که به گفته منابع اسرائیلی شامل بیش از 170 پهپاد، 120 موشک بالستیک و 30 موشک کروز (نزدیک به تخمین آمریکا) بود.

پدافند ضد هوایی و موشکی بالستیک اسرائیل، با حمایت ایالات متحده و شرکای منطقه ای آن، اکثر این پرتابه ها را قبل از رسیدن به اسرائیل یا اصابت به اهداف مورد نظر خود در داخل اسرائیل با موفقیت رهگیری کرده است.

من معتقدم که تلافی ایران یک نمایش قدرت از سوی ایرانی ها اما با درنظر داشت قابلیت های دفاعی اسرائیل بود. به عبارت دیگر ایران با هدف قراردادن مستقیم و آشکار اسرائیل از خاک خود، به تشدید تنشی روی آورد که نتیجه آن می تواند کاهش تنش باشد.

در غیر این صورت، اگر هدف نفوذ به پدافندهای اسرائیل و انهدام اهداف بود، چرا صدها موشک و پهپاد ارسال می‌شود، در حالی کهایران می‌توانست به راحتی هزاران فروند از آن‌ها را در امواج متوالی و مداوم پرتاب کند؟

پیام‌های دیپلماتیک بعدی ایران دال بر این است که آنها این موضوع را به پایان رسیده می دانند و به وضوح امیدوارند که بتوانند تا حد زیادی به چرخه خشونت فعلی با اسرائیل پایان دهند.

پاسخ اولیه جو بایدن، اگرچه ایران را محکوم کرده است، اما این تصور را ایجاد می کند که ایالات متحده مایل است به این چرخه خشونت میان ایران و اسرائیل پایان دهد.

اسرائیل می تواند، برای مثال، پاسخ جدی و اساسی اما عمدتاً نمادین و بدون تلفات را به حمله ایران بدهد. مثلا می تواند دیگر اعضای محور مقاومت را هدف قرار بدهد.

با این حال، با توجه به ماهیت و سطح انتقام‌جویی ایران و عملکرد نامتناسب اسرائیل، من مطمئن نیستم که اسرائیل با برنامه ایران و آمریکا برای کاهش تنش موافق باشد و شاید شاهد اقدام های تلافی جویانه بیشتری از سمت اسرائیل باشیم که به تشدید تنش هم منتهی شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 1
    نمیزنه کاهش تنش یعنی زمان دادن برای برهم خوردن موازنه در ایران با تعییراتی که اتفاق نیفته در لبنان در سوریه و در عراق همین ...
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      1 0
      ماجرای حمله ایران به اسراییل ـــ سگ داند و پینه دوز در انبان چیست پینه دوزی از کسی طلبکار بود و بدهکار بدحسابی می کرد و طلب او را نمی داد. پینه دوز عاقبت خسته شد و یک روز مشته ای (آلتی فلزی برای کار کفش دوزی) داخل انبان گذاشت و به سراغ بدهکار رفت تا طلبش را وصول کند و کار یکسره بشود. وقتی به در خانه بدهکار رسید، سگش به او حمله کرد. پینه دوز انبان را بر سر سگ زد و سگ را کشت. یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست برچیدن پینه دوز را دکان چیست انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد سگ داند و پینه دوز در انبان چیست
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      یعنی بازم هر غلطی وهرموقه دلتون خواست تو منطقه انجام بدین مگه منطقه مسخره دست شماس؟؟؟؟؟!!!!!😡😡😡
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    چرا گفتید تنش زدایی مگه اسراییل ترو میزنه که رفتی هول هولکی گفتی تنش زدایی باید می گفتی مداکره با ابر قدرتها برای صلح پایدار حداقل در دیپلماسی عنونی الان به افکار عمومی اینو بگو که برای صلح زدی شاید کمی صرب زر زدنهای اسراییل را بگیره برای حزب الله هم همین بگید برای اجبتر اسراییل به صلح کردن این کار را میکنید بعد تصاویر گند کاری های جدید اسراییل را هم در زدن مردم بگدارید ...
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    اصلاحطلبها برای مداکره برای منطقه و بدتر سرکار اورده میشند . دوباره مثل همیشه شما کاملا در پازل امریکا بازی کردید الان دوباره مثل هسته ای دنیا شما را مقصر نیدونه که باید برید توی نقشه هلی اونها مداکره کنید جمهوری اسلامی هم تمام شد سپاه هم منهل میشه به خصوص سپاه قدس
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      سفت ترین تحلیل آب دوغ خیاری رو از شما در طول عمر شنیدم، احسنت به شما با این سطح از معلومات ، بازم برای شادی ملت به کار شل و ول خودت محکم ادامه بده
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    پس دکتر ظریف رو بیارین . خخخخ
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 1
    ایران بدنبال تنش زدایی هست، اما امریکا در پی ساخت مستمسک و اتو میباشد. فعلا با گروه هفت برنامه ریزی میکند. نمیدانم چرا ب قول خودشان ۹۹ در صد پهباد ها و موشک ها خنثی شدند و ب کسی یا چیزی اسیب نخورده است. قابل تر هم شدند تا جلوی اتفاق های بعدی را بگیرند. اگر امریکا بدنبال تنش زدایی بود ماشین تبلیغات امریکا از جمله سی ان ان ب ا این شدت ب این موضوع نمی پرداخت. ب نظر میاید بیشتر بدنبال فرصت طلبی و ایجاد چالش برای ایران است.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    کاملا درسته
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    آمریکا به خوبی میدونه جنگ گسترده در خاورمیانه رخ بده برنده ای نداره و برای همین‌ صهیونیستها رو تحت فشار گذاشتن که کار احمقانه ای نکنه.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    انصافا باید احسنت گفت به مجموعه این دولت و نظام . افرادی مثل آقای رئیسی و عبداللهیان و فرماندهان نیروهای مسلح و البته رهبر عزیز که در شرایط حساس بهترین تصمیم ممکن رو میگیرن . به عنوان کسی که در این کشور زندگق میکنم قدر این عزیزان هستم که اینطور حساب شده و دقیق پاسخ دادن به طوری که هم قاطع و مدیریت شده بود و در عین حال هم از وقوع یک درگیری ویران گر جلوگیری کردند . انصافا تصمیم گیران ارشد نظام به خصوص رهبرمون نخبه هستند.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    از حق نگذریم آمریکاییها تمام جوانب رو در نظر میگیرن و عاقل تر از اینن که به خاطر امثال نتانیاهو برای خودشون دردسر درست کنن
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا رهبر عزیزمون رو حفظ که در شرایط پیچیده کشور رو به فضل خدا از تباهی نجات میده .
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    باور کنید من قبلا از مخالفان نظام بودم ولی با این پاسخ دانشمندانه متوجه شدم تصمیم گیران اصلی این کشور فیلسوف هایی واقعی هستند که به خوبی میدونن در موقع سخت چطور کشور رو از حمله دیگران و ویرانی و ناامنی نجات بدن.
  • علی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    حالا دیگه هر انسانی که از نعمت عقل برخوردار باشه میدونه جمهوری اسلامی ایران در امنیت کشور با کسی شوخی نداره و در عین حال که متجاوز رو سر جاش میشونه ، از وقوع جنگ ویراگر هم جلوگیری میکنه به این میگن بهترین دکترین امنیتی ممکن . به نظر میرسه آمریکاییها هم از هوش و داریت ما حیرت زده شدن . به این حکومت باید افتخار کرد . موفق و موید باشید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس