
وي افزود: پيش از سهميهبندي بنزين روزانه 75 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف ميشد و با گذشت 6 سال از اين طرح و در حالي که 6 ميليون خودرو و موتور سيکلت به شبکه حمل و نقل کشور اضافه شده است، اکنون متوسط مصرف سوخت در کشور روزانه 62 ميليون ليتر است.
رويانيان با بيان اينکه با سهميهبندي بنزين 13 ميليون ليتر مصرف بنزين در کشور کاهش پيدا کرد، خاطرنشان کرد: اگر سهميهبندي بنزين در کشور اجرايي نميشد اکنون بايد روزانه 100 ميليون ليتر مصرف بنزين داشتيم.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه داد: در حال حاضر سهميهبندي بنزين حذف نشده و امروز نيز در نشستي خبري سهميه بنزين در آذر ماه را اعلام کرديم.
رويانيان تاکيد کرد: سهميهبندي بنزين در کشور تا حدي جوابگو خواهد بود و بيش از آن، اين سهميهبندي جوابگوي کشور نخواهد بود، يعني اين ستاد سهميه بنزين را کاهش داده اما هنوز مشکلات ترافيک و آلودگي هوا پا بر جاست.
فرمانده سابق پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه اظهار داشت: سرانه خودرو در اروپا براي هر نفر تقريبا يک و نيم است اما در ايران هر 8 تا 9 نفر يک خودرو دارند.
وي افزود: توکيو 12 ميليون نفر جمعيت دارد و خودروهاي موجود در اين شهر 2 برابر ايران است اما ترافيکي در اين شهر مشاهده نميشود چون قيمت بنزين در کشور ژاپن واقعي است و براي تردد خودروهاي شخصي عوارض دريافت ميشود.
رويانيان خاطرنشان کرد: در جهان توسعه يافته مديريت شهري به شدت به مسئله پارکينگ توجه دارد و در کشورهاي غربي اگر فردي پارکينگ نداشته باشد حق ندارد، از خودروي شخصي استفاده کند.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه گفت: در کشور ما خودروهاي شخصي بابت هر ليتر بنزين 100 تومان پرداخت ميکنند و عوارض و پارکينگ هم ندارد، پس مشوقي وجود ندارد که مردم از خودروهاي عمومي استفاده کنند و رويکرد جديد ما در مديريت قيمت سوخت است.
وي با بيان اينکه از مهمترين عوامل مرگ و مير در تهران، بيماريهاي قلبي و عروقي ناشي از آلودگي هوا و تصادفات منجر به فوت است، تاکيد کرد: سياست ما در حال حاضر سهميهبندي سوخت است اما به سمت مديريت قيمت سوخت پيش ميرويم.
رويانيان در ادامه تصريح کرد: اکنون 3 ميليون خودرو داراي کارت سوخت هستد که در برخي از اين کارت سوخت حتي 3 هزار ليتر بنزين ذخيره کردهاند.
وي در پاسخ به سؤال دانشجويي مبني بر اينکه 30 درصد از افرادي که بنزين مصرف ميکنند از ساير اقشار مردم بنزين بيشتري مصرف ميکنند و اين به دليل چند خودرو بودن آنان است و در اين خصوص فکري انديشيدهايد؟ گفت: اکنون افرادي که خودروهاي پرمصرف داشته و يا داراي چند خودرو هستند، سهميه به آنان تعلق نميگيرد و اجبارا بايد بنزين را ليتري 400 تومان خريداري کنند، بنابراين روند مصرف آنان با ساير مردم متفاوت است.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به اين سؤال که شما يک فرد نظامي بودهايد و به نظر ميآيد سياستهاي شما نظاميگونه و تحميلي است، اظهار داشت: در اين خصوص من تصميمگيري نميکنم و افرادي که غيرنظامي هستند، تصميمگيري ميکنند و بنده فقط اجرا کننده هستم، در يک تصميم که اتخاذ ميشود تعدد سليقهها وجود دارد و در اين خصوص بايد توجه داشت اگر صبر کنيم تا خودروهاي کشورمان استاندارد شود و همچنين ناوگان حمل و نقل عمومي کاملا تامين شود، سپس اقدامات ديگر را انجام دهيم راه به جايي نخواهيم برد.
اين مقام مسئول تصريح کرد: در خصوص سياست قيمت بنزين نميتوانيم خود را با اروپا مقايسه کنيم، چون کشور ما شرايط خودر را دارا است و در اين خصوص بايد توجه داشت که در کشور ترکيه گازوئيل ليتري 2 هزار تومان است اما ما نميتوانيم اين گونه عمل کنيم. ما قصد نداريم قيمت بنزين را مانند کشورهاي اروپايي بالا ببريم بلکه سعي داريم قيمت انرژي را متعادل با شرايط کشور اعلام کنيم.
وي با بيان اينکه در کشور ما حدود 30 درصد از مردم 30 برابر ساير اقشار مردم بنزين مصرف ميکنند، تاکيد کرد: اين شيوه عدالت نيست و ما سهميه به کساني ميدهيم که سوخت زياد مصرف ميکنند و در نتيجه تصميم داريم يارانهها را هدفمند کنيم.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: ما سهميه بنزين را از 120 ليتر به 60 ليتر کاهش داديم و علتش اين بود که قانون دولت را مکلف کرده است تا سال 90 سهميه را حذف کنند و اين تکليف را قانون براي دولت مشخص کرده است.
وي افزود: پس از سال 90 سهميه نبايد پرداخت شود و قيمت انرژي بايد آزادسازي شود و اگر قانون هدفمند کردن يارانهها را هم اجرا نميکرديم، قانون توسعه حمل و نقل مصوبه مجلس شوراي اسلامي، دولت را ملزم کرده تا سال 90 سهميه را حذف کند.
رويانيان با بيان اينکه متوسط مصرف سوخت کشورهاي گروه جي 20 زير 5 درصد است و اکنون با يکديگر مسابقه ميدهند تا مصرف سوخت خود را به 3 درصد کاهش دهند، خاطرنشان کرد: متوسط مصرف سوخت کشور ما حدود 8 درصد است و اين در حالي است که متوسط مصرف سوخت در جهان 5 است و کشور ما با اين عدد بسيار فاصله دارد.
فرمانده سابق پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه گفت: به نظر من سياستي که اکنون مدنظر است يک سمت آن به مردم باز ميگردد و شايد مشکلاتي را براي مردم به وجود آورد اما واقعيت اين است که پروسههاي سنگيني براي دستگاههاي دولتي پس از هدفمندي يارانهها تعريف شده و در اين خصوص براي ستاد حمل و نقل و سوخت کشور 102 برنامه اساسي تعريف شده است که بايد اجرايي کنيم.
رويانيان افزود: توسعه ناوگان حمل و نقل شهري و برون شهري يکي از اين 102 برنامه اساسي است که دستگاههاي مختلف دولتي بايد آن را به اجرا بگذارند.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور تاکيد کرد: يکي ديگر از برنامههاي ما اين است که متوسط مصرف بنزين خودروهاي توليدي ايران را تا 5 سال آينده در سيکل ترکيبي به 5 ليتر برسانيم.
وي در پاسخ به اين سؤال که اکنون قيمت بنزين براي دولت چقدر تمام ميشود؟ اظهار داشت: اکنون قيمت بنزين براي دولت گران تمام ميشود و اين به دليل قديمي بودن برخي سيستمها و پالايشگاهها است و بايد توجه داشت که قيمت بنزين بايد بيش از 90 درصد فوق خليج فارس باشد و خط قرمز 90 درصد است و ملاک براي توليد داخل فوق خليج فارس است.
رويانيان تصريح کرد: طي 30 سال گذشته از ميزان 10 درصد مصرف سوخت اکنون به 8 درصد رسيدهايم و براي کم کردن اين ميزان بايد فعاليت بالايي داشته باشيم و در اين راستا بايد اقداماتي نيز انجام دهيم و فشار کمتري به مردم وارد شود و فشار بيشتر را دولت بر دوش بکشد.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور اظهار داشت: پس از اجرايي کردن طرح هدفمندي يارانهها اقداماتي صورت خواهد گرفت که با اجرايي شدن اين اقدامات قضاوتهاي که اکنون از اجرايي شدن اين طرح ميشود، ديگر مطرح نخواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال که چرا به خودرو سازان در خصوص پايين آوردن مصرف سوخت خودروها فشار وارد نميشود؟ افزود: براي بهبود صنعت خودرو نيز فعاليتهايي داشتهايم و تاکنون 2 ميليون خودرو را گازسوز کردهايم و موتور ملي پايه گاز سوز را رونمايي کرده و امسال 30 هزار خودرو با موتور ملي پايه گاز سوز توليد خواهد شد و در سال آينده نيز تعداد اين خودروها به 120 هزار دستگاه خواهد رسيد.
وي ادر ادامه گفت: در حال حاضر نيسان وانت ديزلي به فروش ميرسد و از سال آينده خودروهاي شخصي ديزلي توليد خواهد شد.
رويانيان تصريح کرد: از ديگر اقداماتي که در اين خصوص انجام داديم فشار به خودرو سازان بوده است، اکنون آنان براي پايين آوردن مصرف سوخت خودروهاي توليدي خود رقابت ميکنند و در اين خصوص براي خودروهاي کم مصرف جايزه اختصاص داده و براي خودروهاي پرمصرف جريمه در نظر گرفتهايم.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر با چند دانشگاه کشور قراردادهاي بستهايم که خودروهاي هيبريدي يعني خوردوهاي گازسوز-برقي و يا بنزينسوز-برقي را توليد کنند.
رويانيان با تاکيد بر اينکه حذف سهميه به دليل جلوگيري از ترافيک و مقابله با آن نيست، گفت: يکي از دلايلي که قصد داريم بنزين را آزاد کنيم اين است که در سال 50 ايران معادل 400 هزار بشکه نفت مصرف انرژي داشت و اکنون اين مصرف روزانه به 4 ميليون بشکه رسيده و 10 برابر مصرف انرژي کشورمان افزايش يافته است، در حالي که در دنيا اين ميزان مصرف کمتر از 2 برابر است.
وي بيان اينکه کشورمان در حال حاضر بيش از 4 برابر دنيا انرژي مصرف ميکند، خاطرنشان کرد: کشور ما 5 برابر ژاپن انرژي مصرف ميکند و با اين وضعيت پيشبيني ميشود که در سال 99 گراف توليد در کشورمان پايين و گراف مصرف بالا رود و در اين خصوص بايد حدود 3 تا 4 ميليون بشکه نفت وارد کنيم، پس بايد از صرف بيرويه انرژي جلوگيري کنيم.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور تاکيد کرد: دولت با حذف سهميهها قصد دارد پول آن را به مردم و خانوارها واگذار کند.
رويانيان با اشاره به اينکه گازوئيل از لحاظ قيمتي بيشتر از بنزين براي دولت تمام ميشود، گفت: ما به خودروها سهميه سوخت ميداديم و اکنون قصد داريم پول آن را در قالب يارانهها به خانوارها اعطاء کنيم و فکر ميکنيد اين هزينه و مبلغ از کجا ميآيد؟ قصد داريم سهميه بنزين را حذف کرده و به جاي آن يارانهها را به خانوادهها اعطاء کنيم.
وي با بيان اينکه ما حق داريم به افرادي که چند خودرو دارند سهميه سوخت ندهيم و به جاي آن پول اين سهميه را به خانوارها اعطا کنيم، اضافه کرد: من با قيمت بنزين ليتري 100 تومان به شدت مخالفم اما با ادامه سهميهبندي موافقم، اما بايد توجه داشت که تا چه زماني بايد اين روند را ادامه دهيم و مطمئنا قيمت قطعي سوخت را دولت تصميمگيري کرده و اعلام خواهد کرد.
فرمانده سابق پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با تاکيد بر اينکه درباره قيمت بنزين رئيس جمهور تصميم گرفته و اعلام خواهد کرد، گفت: من اهل خط و خط بازي نيستم و فردي ولايت مدار هستم و حتي حاضرم همسر و فرزندم را براي ولايت و رهبري بدهم، چون خط اصلي من خط ولايت است، اما بايد توجه داشت که سليقهها متفاوت است و تکليف است که همديگر را تحمل کنيم.
رويانيان خاطرنشان کرد: به شرافت سربازي خود قسم ميخورم که احمدينژاد بيوقفه و طي يکسال و نيم گذشته شخص پيگير اين طرح بوده و در اين خصوص حتي وزراء و کارشناسان اقتصادي مقابل وي کم آوردهاند.
وي افزود: احمدينژاد تمامي دغدغههاي مردم را ميداند و حتي بنده که فرمانده سابق پليس راهنمايي و رانندگي بودم در بحث حمل و نقل نسبت به وي کم آوردم.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با بيان اينکه احمدينژاد با قشرهاي مختلف و پايين مردم آشنا بوده و با آنان زندگي کرده است، خاطرنشان کرد: دولت قصد دارد با حذف سهميهها پول آن را به خانوادهها وارد کند و به اين وسيله عدالت را در کشور را توسعه دهد و قصد دارد فرصتهاي برابر براي مردم فراهم کند.
رويانيان با بيان اينکه يکي از پيامدهاي تغيير قيمت سوخت حمل مشکل ترافيک است، خاطرنشان کرد: اما بايد توجه داشت که مهمترين پيامد تغيير قيمت سوخت اين است که اکنون کشور ما 4 برابر دنيا سوخت مصرف ميکند و اين امر بايد کاهش يابد.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا آثار تورمي آزادسازي قيمت بنزين بررسي شده است، گفت: سبد سوخت تعيين شده و اعلام داشتهايم که 75 درصد گاز و 25 درصد آن بنزين است.
رويانيان در ادامه تصريح کرد: در 40 سال گذشته هر سال قيمت کالا و خدمات افزوده شده و 100 ميليارد تومان نيز از بيتالمال هزينه شده است اما مردم پيشرفتي نداشتند.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه اظهار داشت: 61 درصد هزينه مصرفي خودروها روغن و لاستيک است و حدود 5 تا 10 درصد آن هزينه سوخت است و در مجموع 70 درصد هزينه خودرو سوخت، لاستيک و روغن خودرو است و در اين خصوص وزارت بازرگاني موظف شده قيمت لاستيک و روغن را در قيمت سال 88 نگاه دارد.
وي با تاکيد بر اينکه مقام معظم رهبري نيز در اين خصوص ورود پيدا کردهاند و در ابتداي سال در بازديد از شرکت ايران خودرو اعلام داشتند که "بايد کيفيت و ايمني بالا برود و مصرف پايين بيايد "، خاطرنشان کرد: موضوع ترافيک بحثي پايين دستي است و به قيمت بنزين ربطي ندارد.
فرمانده سابق پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه تصريح کرد: معضلات ترافيکي به دلايلي از جمله معضلات معابر و کمبود پارکينگ ارتباط دارد و کشورمان به يک و ميليون و 250 هزار پارکينگ نياز دارد اما در حال حاضر فقط 200 هزار پارکينگ داريم.
رويانيان در خصوص افزايش قيمت خودروها نيز اظهار داشت: اگر قيمت گاز و بنزين را تغيير دهيم مردم نوع خودروها را درست انتخاب خواهند کرد و در اين خصوص بايد بپرسيم چرا خودرو سازان به دنبال پايين آوردن مصرف خودروهاي توليدي خود نيستند و چرا خريداران در خريد خودرو به ميزان مصرف آن توجهي ندارند.