کد خبر 1591898
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا در مطلبی با عنوان گام نخست آتش‌بس کلید خورد به گزارش رویترز، پرداخت و نوشت:

اسرائیل چندی پیش اعلام کرده است که سربازان بیشتری را از جنوب غزه خارج کرده و تنها یک تیپ باقی مانده است، زیرا اسرائیل و حماس هیئت‌هایی را برای گفتگوهای تازه درباره آتش بس احتمالی در درگیری شش ماهه به مصر فرستاده‌اند. اسرائیل و حماس تأیید کردند که هیئت‌هایی را برای آتش‌بس به مصر می‌فرستند.

اسرائیل از ابتدای سال جاری تعداد سربازان ذخیره خود را در غزه کاهش داده است و از سوی متحد خود واشنگتن برای بهبود وضعیت انسانی، به ویژه پس از کشته شدن هفت امدادگر در هفته گذشته، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد.

سخنگوی ارتش اسرائیل جزئیاتی در مورد دلایل عقب نشینی سربازان یا تعداد نیروهای درگیر ارائه نکرد، اما یوآو گالانت وزیر دفاع گفت که نیروها برای عملیات آینده در غزه آماده خواهند شد. هم اسرائیل و هم جنبش اسلام‌گرای حماس که غزه را کنترل می‌کند، تأیید کردند که هیئت‌هایی را به مصر می‌فرستند.

حماس خواهان هرگونه توافقی برای پایان دادن به جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی است. اسرائیل گفته که پس از هر آتش بسی حماس را که سوگند خورده نابود کند، سرنگون خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که بدون آزادی گروگان هیچ توافقی حاصل نخواهد شد و او زیر بار فشارهای بین‌المللی نخواهد رفت. حماس می گوید توافق باید شامل آزادی رفت و آمد ساکنان در سراسر نوار غزه باشد.

اسرائیل، در حمله 7 اکتبر حماس بیش از 250 گروگان دستگیر و حدود 1200 نفر کشته شدند. به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از 33100 فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

حدود 130 گروگان همچنان در غزه نگهداری می شوند. هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در پاسخ به سوالی درباره خروج نیروها از این منطقه، به خبرنگاران گفت که ارتش در حال تطبیق روش های خود با جنگی طولانی است که بوده و خواهد بود.

گالانت گفته است که اسرائیل تا زمانی که حماس دیگر غزه را کنترل نکند یا اسرائیل را به عنوان یک گروه نظامی تهدید نکند، به جنگ ادامه خواهد داد.

گالانت در نشستی با مقامات نظامی، بر اساس بیانیه دفتر خود، و همچنین ماموریت آتی خود در منطقه رفح گفته است که نیروها در حال خروج و آماده شدن برای مأموریت های بعدی خود هستند.

اسرائیل می گوید برای از بین بردن حماس به منطقه رفح، در نزدیکی مرز مصر، نیاز است، اما قدرت‌های خارجی مضطرب گفته‌اند که می‌تواند تلفات غیرقابل قبولی را برای غیرنظامیان رقم بزند، زیرا بیش از یک میلیون نفر در آنجا پناه گرفته‌اند. اسرائیل می‌گوید که قبل از شروع تهاجم غیرنظامیان را تخلیه خواهد کرد.

ساکنان فلسطینی شهر خان یونس در جنوب غزه که در ماه‌های اخیر زیر بمباران اسرائیل بوده‌اند می‌گویند که شاهد خروج نیروهای اسرائیلی از مرکز شهر و عقب نشینی به سمت مناطق شرقی می‌باشند.

برخی از ساکنان خان یونس که در رفح پناه گرفته‌اند، پس از خروج نیروهای اسرائیلی به محله های خود بازگشتند. عماد جودت، 55 ساله، که با خانواده هشت نفره خود در چادری در رفح زندگی می کند، با اشاره به تعطیلات عید فطر مسلمانان که از اواسط هفته آغاز می شود، گفت: "به نظر می رسد در پایان ممکن که این عید واقعا مبارک باشد."

جودت که از طریق یک اپلیکیشن چت با رویترز گفتگو می‌کرد گفته است که اشغالگران نیروهایشان را از خان یونس خارج کردند، آمریکایی‌ها هم پس از کشته شدن تعدادی خارجی فشار آورده‌اند و مصر در حال برگزاری یک دور بزرگ گفتگوها با حضور آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها، حماس و قطر است. این بار ما امیدواریم.

اسرائیل تحت فشار فزاینده ایالات متحده قرار دارد و جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستار بهبود شرایط بشردوستانه در غزه و تلاش برای آتش بس است و گفته که حمایت ایالات متحده می تواند به این امر بستگی داشته باشد.

این اولین باری بود که بایدن، یکی از حامیان سرسخت اسرائیل، تلاش کرد از حمایت آمریکا برای تأثیرگذاری بر رفتار نظامی اسرائیل استفاده کند. ایالات متحده تامین کننده اصلی اسلحه برای اسرائیل است.

بایدن همچنین از رهبران مصر و قطر خواسته است تا پیش از دور جدید مذاکرات در قاهره، حماس را برای موافقت با آتش‌بس و معامله گروگان‌ها تحت فشار قرار دهند.

اسرائیل همچنین برای حمله تلافی جویانه احتمالی ایران در واکنش به کشته شدن ژنرال های ایرانی در اول آوریل در حالت آماده باش است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس