کد خبر 1591843
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان آیا کریدور زمینی از دبی به اسرائیل حقیقت دارد نوشت:

«الجزیرة.نت» به تازگی در گزارشی مفصل، به بررسی میدانی و راستی‌آزمایی گزارش‌ها درباره راه‌اندازی کریدور زمینی امدادرسانی به اسرائیل از طریق امارات، عربستان سعودی و اردن پرداخته است:

این روزها سخن از یک «پل زمینی» از کامیون‌های حمل کالا از امارات به اردن و اسرائیل، فضای داخلی این کشور را به خود مشغول کرده است؛ مسیری که به عنوان جایگزین کشتی‌های اسرائیلی عمل می‌کند که انصارالله یمن تردد آن‌ها از باب‌المندب را ممنوع کرده است.

گزارش‌ها درباره این کریدور، نخستین‌بار از رسانه‌های عبری و سپس وزیر راه و ترابری رژیم صهیونیستی منتشر شد؛ پس از آن برخی از مردم فعالیت این کریدور را تأیید و تصاویری از عبور کامیون‌ها در آن منتشر کردند.

این روند با انتشار گزارش‌هایی درباره کمبود غذا و تهدید وقوع قحطی در شمال نوار غزه همزمان شد.

از آن زمان، فعالیت‌های مخالف با این کریدور پیوسته ادامه داشته و در صدر صحنه اعتراضات و نیز شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت؛ و اردنی‌ها هفتگی در این مسیر زنجیره انسانی تشکیل می‌دهند.

همچنین برخی اعضای «تجمع جوانان اردنی حامی مقاومت» از احضار برخی از آن‌ها به نهادهای امنیتی و هشدار به آن‌ها نسبت به تمرکز بر این کریدور خبر دادند.

در مقابل اما مقامات اردن همواره وجود این کریدور را قاطعانه تکذیب کرده‌اند و آن را تبلیغات رسانه‌ای برای بدنام‌سازی چهره اردن دانسته‌اند.

این درحالیست که پایتخت اردن از نیمه رمضان هرروز شاهد اعتراضات در نزدیکی سفارت اسرائیل است؛ که توجه رسانه‌های عبری و خارجی را نیز جلب کرده است.

آیا کریدور زمینی از دبی به اسرائیل حقیقت دارد؟

الجزیره برای راستی‌آزمایی دست به تحقیقات میدانی در چند مرحله زد:

  • مرحله نخست: آیا کامیون‌ها از این مسیر عبور می‌کنند ؟

الجزیره سه بار مختلف در روزهای مختلف، در مسیر منتهی به گذرگاه شیخ حسین، عبور مستمر کامیون‌ها را رصد کرد؛ که شمار آن‌ها به ۶ کامیون در هر ساعت، و در بازه زمانی چند ساعت پیش از ظهر تا غروب خورشید می‌رسد.

الجزیره همچنین با اهالی مناطق واقع در این مسیر نیز گفتگو کرد؛ و آن‌ها افزایش شمار کامیون‌ها از ماه نوامبر تاکنون را تأیید کردند.

اگرچه از ساعت ۹ شب به بعد، هیچ کامیونی در این مسیر مشاهده نشد، اما الجزیره در یکی از شب‌ها، همزمان حدود ۱۵ کامیون با پلاک اردن و ترکیه را رصد کرد؛ که از مسیری متفاوت؛ و به گفته اهالی، حامل سبزیجات بودند.

همچنان که تصاویر ماهواره‌ای در یک روز تصادفی نیز ۴۸ کامیون صف بسته پشت گذرگاه شیخ حسین را نشان می‌دهد که مبدأ آن‌ها مشخص نیست؛ همچنین برخی کامیون‌ها اما شب را، به جای گذرگاه، در پارکینگ‌های منطقه «الشونه الشمالیه» می‌گذرانند.

بنابه آمار و تحقیقات، میانگین حجم تردد از گذرگاه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، ۱۱۵ کامیون در روز بوده است.

  • مرحله دوم: نوع و مبدأ کامیون‌ها

الجزیره در روزهای مختلف و تصادفی، کامیون‌هایی با پلاک‌های مختلف اردن (گذری و از مبدأ امارات) و نیز پلاک‌های اماراتی (دبی) و ترکیه‌ای را رصد کرد.

تنها یک راننده (ترکیه‌ای) حاضر به پاسخگویی شد و گفت عازم گذرگاه شیخ حسین است.

همچنین یک کامیون با نماد شرکت «زیم» رصد شد؛ که یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی مستقر در حیفا است؛ و ماه‌های گذشته درپی زیان ۲.۷ میلیارد دلاری ناشی از جنگ غزه و حملات انصارالله، نام آن بر سر زبان‌ها افتاده است.

  • مرحله سوم: مسیر تردد کامیون‌ها کجاست؟

الجزیره از طریق یکی از راننده‌ها -بدون افشای هویت- و با سیستم ردیابی زنده (Live Location) دریافت که کامیون‌هایی که از مرزهای العمری سعودی-اردن وارد می‌شوند، در نهایت به منطقه الشونه الشمالیه و گذرگاه شیخ حسین می‌رسند.

الجزیره با برخی رانندگان این مسیر گفت‌وگو کرد؛ یکی از آن‌ها گفت سال‌ها در مسیر حمل کالا از امارات به اردن کار می‌کند؛ اما اخیراً و بطور مشخص درپی ممنوعیت عبور کشتی‌ها در دریای سرخ، برخی دلال‌ها از دبی از ما می‌خواهند با به مقصد اسرائیل بارگیری کنیم؛ آن هم با دو برابر کرایه‌ای که برای مقصد اردن دریافت می‌کنیم.

به گفته این راننده، «اگر نپذیریم، دلال دیگری می‌آید و از راه‌های مختلف برای متقاعدسازی تلاش می‌کند؛ مثلا این‌گونه که کالا را تا شهرک صنعتی اربد حمل کنیم؛ و سپس کامیون‌های دیگری کالاها را به گذرگاه شیخ حسین می‌برند.

یکی دیگر از راننده‌ها گفت حالا دیگر هرچیزی را، حتی بصورت رایگان از اردن به امارات حمل می‌کنیم، تا بتوانیم از آن طرف، کالا بیاوریم. چرا که اکنون هزینه قابل توجهی برای حمل کالا از امارات به اسرائیل می‌پردازند.

به گفته او، کامیون‌ها ضدگلوله و دارای GPS هستند و بار آن‌ها همه چیز را در بر می‌گیرد از پوشاک گرفته تا پارچه و مواد غذایی.

تلاش‌های الجزیره برای دریافت پاسخ از سخنگوی دولت اردن تا هنگام نگارش این گزارش ناکام بوده است.

با این حال، حسن الریاطی، از نمایندگان پارلمان اردن گفت اطلاعات موثقی درباره تردد گسترده کامیون‌ها و نیز صادرات سبزیجات وجود دارد... با این حال، دولت به هیچ وجه پاسخگوی ابهامات و پرسش‌های نمایندگان نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    21 1
    اگر خیانت اعراب به فلسطینی ها نبود که اسقاطیل تا کنون نابود شده بود! مردم اردن به جای تظاهرات باید سفارت صهیونیست ها را به تعطیلی بکشانند و دولت مزور خودشان را پاسخگو کنند تا روابطش را قطع کند...
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    15 1
    حالا نوبت ایرانه که بزنه این مسیر و دهن حاکمان دست نشونده خائن و خیانتکارو صاف کنه. این کشورا باعث فربه شدن اسرائیل عنگل شدن وگرنه تا حالا اثری از این غده سرطانی نبود.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      2 10
      چرا ایران باید بزنه؟ برای چی مردم ایران باید هزینه بی عرضگی و بی لیاقتی اعراب رو بدن؟ خودشون عرضه دارند جلوش رو بگیرند
    • DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      7 3
      دقیقا
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    4 2
    حالا نوبت ایرانه که بزنه این مسیر و دهن حاکمان دست نشونده خائن و خیانتکارو صاف کنه. این کشورا باعث فربه شدن اسرائیل عنگل شدن وگرنه تا حالا اثری از این غده سرطانی نبود.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    6 3
    اماراتو و اردنو بترکونید باید همین امسال همه این کشورها به خاک ایران ضمیمه و اسهائیل نابود شود.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    4 4
    اماراتو و اردنو بترکونید باید همین امسال همه این کشورها به خاک ایران ضمیمه و اسهائیل نابود شود.
  • FI ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    6 1
    دالان، نه کریدور.
    • ایرانی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      1 3
      البته دالان هم تورکی هست در جریان باش اگه موردی نداره فکراتو جمع کن که ناراحت نشی خخخخخخخخ
    • ایرانی عصبانی AU ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      2 0
      جرا نه راهرو؟. که دوستداران حفظ زبان مادری فارسی و دالان ترکی که انهم ما دانسته و یا ندانسته فارسی میدانیم امشب با خیال خوش از همدیگر بخواب بروند.
  • FR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    4 1
    اعراب خیانتکارن
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    6 1
    خاک بر سر حکام عرب
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    5 1
    پارلمان اردن؟؟؟ اینا کلا نمایش برای ملت بازی می‌کنند ، مردم اردن هم خیلی شل می‌زنن ، ماست از اینا سفت تره
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    3 1
    اگه خائن وخیانت کاری وجود نداشت مطمئن باشید که این بادیه نشین های عرب که الان فلان ملک بهمان شاه خوانده میشن حتما اختراعش می کردند.به قول چرچیل اگه اعراب نباشن خیانت هم می مرد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    1 2
    تنها رسانه آزاد و حقیقتا طرفدار حقیقت و مردم مظلوم فلسطین(و نه مزدوران تروریست حماس و..)الجزیره است و غیر الجزیره هیچ کشور و رسانه و سازمان مسلمانی در جهان فی النفسه هوادار فلسطین نیست
  • 34403 IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    3 2
    این کشورک امارات در جریان همین موضوعات یا به زندان انداخته یا مقیمی اونجا رو ازش گرفته.یه خیری که بیمارستان برای پارسیان درست کرده تو زندان انداخته
    • هادی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      15 0
      باید ایرانیها رو تشویق کرد سرمایه هاشونو به مناطق آزاد ایران منتقل کنند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    1 2
    اعراب فقط فکر منافع خودشونن و فلسطین براشون بی اهمیت
  • FR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    1 1
    خودشان را خوب هم مسخره کردند ! مادر و زن پادشاه اردن یهودی هستند پس خودش هم یهودی چون در این دین ، دین از طریق مادر انتقال میابد ! اری کسی که خود را به اصطلاح امیر المومنین مسلمین میاندازد، خودش یهودی صهیونیست هست ! ایران باید در انجا یک انصارالله و حزب الله تشکیل دهد که با افتادن رژیم اردن نابودی اصقاطیل تسریع یابد و این دیکتاتور نیز به انگلیس و امریکا مهاجرت نماید !
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    4 1
    لعنت خدا بر مسلمانان یهودی مسلک
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    1 6
    حتما امارات و آل سعود و بقیه عربها با اسرائیل همدست هستند اما طنز این ماجرا پیگیریهای الجزیره است. خود الجزیره هم در خدمت صهیونیستهاست.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    چهار کویر در عربستان هست که یکی بدتر از دیگری ست. این کویرها دستخوش حوادث و طوفان قرار میگیرند، کمی گرد و خاک میتواند طوفان ایجاد کند مثل حادثه طبس. بنابراین کریدور و یا دالان حمل و نقل مطمنی نمیتوانند باشند در تمام فصل ها. اما در مورد اعراب هم بهتر است انعطاف پذیری داشته باشیم و تحلیل ها درست و واقعی ارایه دهیم. این کشور ها از بسیاری جهات در مهار غرب قرار دارند. اما روزنه های باز شده که ظاهرا صابون غرب هم ب تنشان خورده و مایل ب تغییر و تنوع شده اند.
  • هادی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    2 0
    بخشی از کالاهایی که از کریدور زمینی از امارات به پایانه شیخ حسین حمل میشه اجناس ایرانی مانند میوه و تره بار و... هست که دلالان آنرا از طریق قاچاق ویا بواسطه شرکتهای اماراتی (دراصل اسرائیلی) تهیه می‌کنند متاسفانه کاهش شدید ارزش ریال در برابر درهم امارات بعضی از قاچاقچی ها را به شدت وسوسه میکنه بدنبال منافع مالی باشند، باید مسیر دریایی ایران و امارات بشدت کنترل و بر آن عوارض بالا وضع کرد،حضور اسرائیل در امارات یک خطر جدی برای کشور است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس