ادعای بورل: اتحادیه اروپا ۱۱ حمله را در دریای سرخ دفع کرده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که ماموریت دریایی این اتحادیه طی دو ماه گذشته ۱۱ حمله ارتش یمن در دریای سرخ را دفع کرده است.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل روز دوشنبه در یک نشست خبری در بروکسل به خبرنگاران گفت: این ماموریت در کمتر از دو ماه از آغاز عملیات خود، ۶۸ کشتی را اسکورت و ۱۱ حمله را دفع کرده است.

واسیلیوس گریپاریس فرمانده یونانی عملیات هم در این همین نشست توضیح داد که در این حملات ۹ پهپاد هوایی و چهار موشک بالستیک ضد کشتی سرنگون شده است.

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا موسوم به «آسپیدس» ۳۰ بهمن‌ماه گذشته فعالیت خود را در دریای سرخ آغاز کرد. حوزه ماموریت آسپیدس در امتداد تنگه باب المندب، تنگه هرمز و همچنین آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب، خلیج‌فارس و دریای عمان تعریف و مقر آن در لاریسا، یونان عنوان شده است.

بورل با بیان اینکه هدف از این انجام این عملیات بازگرداندن و حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج فارس است، گفت: هزینه انتقال کالا از چین به اروپا دو برابر و مبلغ بیمه آن ۶۰ درصد بیشتر شده است. پیش از جنگ، ۱۳ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ صورت می‌گرفت و این رقم اکنون به نصف رسیده است.

وی تاکید کرد: ماموریت این عملیات دفاعی است و ما در هیچ اقدام نظامی علیه حوثی‌ها مشارکت نکردیم. ناوهای ما در چارچوب دفاع از خود و حفاظت از کشتی‌هایی فعالیت می‌کنند که مورد حمله قرار گرفته‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که این اتحادیه درباره ماموریت «آسپیدس» با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در تماس بوده و به این کار ادامه خواهد داد. وی مدعی شد: « این ماموریت گواه روشنی از اراده و ظرفیت ما برای تقویت امنیت و حفاظت از مسیرهای بین‌المللی و همچنین دفاع از منافع اتحادیه اروپا است»

از زمان شروع عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ارتش ملی یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین، چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا که عازم سرزمین‌های اشغالی بود را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

آمریکا و انگلیس طی چندین نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیروهای یمنی حمله کردند؛ اما این اقدامات به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 1
    باوشه، حالا که میگی بگو صدو ده تا!! به قول غربگداها، مدرکش کو؟! فیلمش کو؟؟!! یدونشم نزدین، همشون خوردن وسط خال!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس