به گزارش مشرق، کانال هوش سفید در ایتا نوشت:

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با شاعران با اشاره به اینکه رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر عقب راندن دشمن اثر می‌گذارند، فرمودند:

شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است.

رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود.

اشاره چندباره رهبر حکیم انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر به قدرت تاثیر رسانه بر دل‌ها و ذهن‌ها نشان از اهمیت این موضوع دارد. دقیقا در جنگ شناختی – ادراکی ذهن‌ها و دل‌ها تسخیر می‌شوند و مهمترین ابزار این تسخیر در عصری که ما زندگی می کنیم فضای مجازی و رسانه‌ها هستند.

سال‌ها قبل آمریکایی‌ها در سندی محرمانه با عنوان " How can us capture minds & heart”s Islamic world" به تسخیر دل‌ها و ذهن‌ها برای تسلط بر جهان اسلام و ایجاد یک سیمای نوین از جهان اشاره کرده بودند.

در این سند 3 راهبرد اصلی برای ایجاد این سیمای نوین عنوان شده بود:

1.ایده‌های مشترک( عقاید مشترک، جهان بینی یکسان، جهت گیری مشترک)

2. جهانی کردن اقتصاد(سبک زندگی یکسان)

3. داشتن اطلاعات یکسان در آن واحد(حکمرانی شبکه ای مبتنی بر فضای سایبر و متاورس و ...).

اما نکته بسیار مهمی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند قدرت بیشتر رسانه از موشک و پهپاد بود، چراکه در عصر جنگ‌های شناختی هیچ جامعه‌ای خارج از قلب‌ها و ذهن‌های مردمانش شکست نمی‌خورد، حتی با داشتن قویترین سلاح‌های جنگی! که البته این سلاح‌ها، موشک‌ها و ... قدرت بازدارندگی ایجاد می کنند به شرطی که سرمایه اجتماعی آن کشور پشتیبان آن باشد و زیر بمباران اطلاعات جعلی و منفی استحاله و دچار تغییر نشده باشد!

پیشتر نیز رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع رسانه و فضای مجازی اشاره کرده بودند: " در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است."

امروز نیز در این جنگ شناختی – رسانه‌ای تمام ما و جامعه‌ی ما هدف این حملات و بمباران شبانه روزی هستیم.

ما کسانی هستیم که کلیک‌هایشان تصمیم می‌گیرد کدام طرف برنده شود، حتی پسندیدن ها، حتی بازنشرها و ...

در این جنگ مدرن باید بدانیم جامعه همگن نیست و نمی‌شود روی همه یک عملیات را اجرا کرد و این جنگ نیازمند اطلاعات دقیق است.

ما باید برای مدیریت، کنترل و مقابله با این جنگ عملیاتی را طراحی کنیم که بر ظرفیت‌های ذهنی و دلی دشمن تاثیر بگذارد و این در حالیست که فهم موضوعات نرم نیازمند زمان، صبر و تلاش بی وقفه است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    این نوشته نه منطق داره نه معنا داره و نه اطلاعات خاصی میده صرفا چند پاراگراف به زور به هم چسبیده اس و غیر مرتبط هست
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 0
      خیلی گنگ نوشته
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    احسنت لیکن جهت تشکیل یک آفند با جبهه باورمند باید در جنگ شناختی اقداماتی سریع انجام گیرد
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    عزیز من میزاری کل نظر رو بزار ، ازش خلاصه شعاری استخراج نکن ... در هر حال باز جای تشکر داره بابت کل مطالب روشنگری که در سایت تهیه میکنید ...
  • مهذی US ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    تازه فهمیدید رسانه از بمب اتم هم خطرناک تر است. افسوس که صدا و سیمای ما حتی خبر های داخلی ما را از قول خبر گزاری های خارجی نقل می کند.
  • FR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    وقتی اوضاع تاسف بار تر می‌شود که این سلاح رسانه در دیت افراد نادان بیسواد و مغرض قرار می‌گیرد آنها را کاملا به یک ماشین تبدیل می‌کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس