کد خبر 1590900
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
مهار وزنه ۲۰۵ کیلوگرم توسط میر مصطفی جوادی

ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران به‌رغم عدم درخشش در جام جهانی این رشته در تایلند، سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را قطعی کرد.

به گزارش مشرق، پیکارهای جام جهانی وزنه‌برداری عصر امروز با رقابت‌های دسته ۸۹ کیلوگرم در شهر پوکت تایلند پیگیری شد. این مسابقات آخرین گزینشی المپیک در سطح جهان بود و تمام مدعیان حضور در المپیک پاریس مجبور به حضور در این پیکارها هستند.

پیش از جام جهانی ۲۰۲۴ وزنه‌برداری تایلند، رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا، مسابقات قهرمانی قاره‌ها در سال ۲۰۲۳، مسابقات جایزه بزرگ کوبا، مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض، مسابقات جایزه بزرگ قطر و مسابقات قهرمانی قاره‌ها در سال ۲۰۲۴ به عنوان رقابت‌های گزینشی المپیک برگزار شد.

رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ عربستان و جام جهانی تایلند ۲ گزینشی المپیک بودند که حضور مدعیان المپیکی در آن الزامی بود.

میرمصطفی جوادی ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم نماینده ایران در جام جهانی تایلند است که تا پیش از این رقابت‌ها با ثبت ۳۸۴ کیلوگرم در جایگاه ششم جدول لانگ‌لیست گزینشی المپیک قرار داشت.

جوادی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا، قهرمانی آسیا جینجو، مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض و جایزه بزرگ قطر حضور داشت. او در مسابقات جهانی کلمبیا در دسته ۸۱ کیلوگرم اوت کرد اما در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۳ به مدال برنز مجموع رسید. اوج کار میر ایرانی در رقابت‌های جهانی عربستان بود که با ثبت رکورد مجموع ۳۸۴ کیلوگرم به عنوان قهرمانی دسته ۸۹ کیلوگرم دست پیدا کرد. نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۲۱ در رقابت‌های جایزه بزرگ قطر تنها وزن‌کشی کرد.

قهرمانی جوادی در مسابقات جهانی عربستان عملا سهمیه المپیک را برای ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران قطعی کرد. او وزن کشی و تست دوپینگ در جام جهانی تایلند به عنوان نخستین پولادمرد ایرانی سهمیه حضور در پاریس را به نام خود ثبت کرد.

پیش از جوادی، کیانوش رستمی یکی از مدعیان ایرانی این دسته بود که غیبت او در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض موجب شد تا کیانوش جایی در کاروان اعزامی ایران به پاریس را نداشته باشد.

جوادی که انتظار می‌رفت در جام جهانی تایلند رقابت سختی با قهرمانان چین، ونزوئلا، کلمبیا، بلغارستان و ایتالیا داشته باشد با صلاحدید کادر فنی به مهار وزنه‌ سبک در یکضرب بسنده کرد. وی در این حرکت وزنه ۱۶۰ کیلوگرمی را مهار کرد.

جوادی در حرکت نخست دوضرب پشت وزنه ۲۰۶ کیلوگرمی قرار گرفت اما در مهار آن ناموفق بود. از دست رفتن وزنه ۲۰۶ کیلوگرمی برای جوادی انصراف وی از ادامه مسابقه را به همراه داشت تا قهرمان جهان بدون ثبت مجموع به کار خود در این دوره از مسابقات پایان دهد. انصراف جوادی از ادامه رقابت دسته ۸۹ کیلوگرم خللی در سهمیه المپیک وی ایجاد نخواهد کرد و باید این پولادمرد جوان را نخستین نماینده وزنه‌برداری ایران در المپیک پاریس لقب بدهیم.

در رقابت‌های یکضرب دسته ۸۹ کیلوگرم لوپز لوپز کلمبیایی با مهار وزنه ۱۸۲ کیلوگرم ضمن شکستن رکورد جهان به مدال طلا رسید و کارلوس ناسار نیز با ۱۸۱ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت. لی دایان نیز با ۱۷۳ کیلوگرم به نشان برنز حرکت یکضرب رسید.

تا پیش از رقابت‌های جام جهانی تایلند لی دایان قهرمان چینی ۲ رکورد جهانی این دسته را در اختیار داشت. وی با مهار ۱۸۰ کیلوگرم در یکضرب و ثبت مجموع ۳۹۶ کیلوگرم رکورددار دسته ۸۹ کیلوگرم به شمار می‌رود. کارلوس ناسار بلغارستانی نیز با ۲۲۳ کیلوگرم رکورددار مجموع این دسته است.

لی دایان در این مسابقات وزنه ۱۷۳ کیلوگرم را مهار کرد اما در ۲ مرتبه در برابر وزنه ۱۷۸ کیلوگرمی مغلوب شد. تیان‌تائو دیگر قهرمان چینی نتوانست وزنه‌ای بهتر از ۱۷۱ کیلوگرم را مهار کند.

ناسار در حرکت دوضرب این دوره از رقابت‌ها با مهار ۲۱۵ کیلوگرم و ثبت مجموع ۳۹۶ کیلوگرم به رکورد جهان رسید. وی در سومین حرکت خود پشت وزنه ۲۲۴ کیلوگرمی قرار گرفت اما نتوانست آن را مهار کند.

رده‌بندی یکضرب دسته ۸۹ کیلوگرم

۱- لوپز لوپز از کلمبیا/ ۱۸۲ کیلوگرم مدال طلا

۲- کارلوس ناسار از بلغارستان/ ۱۸۱ کیلوگرم مدال نقره

۳- لی دایان از چین/ ۱۷۳ کیلوگرم مدال برنز

رده‌بندی دوضرب دسته ۸۹ کیلوگرم

۱- کارلوس ناسار از بلغارستان/ ۲۱۵ کیلوگرم مدال طلا

۲- لوپز لوپز از کلمبیا/ ۲۱۰ کیلوگرم مدال نقره

۳-آنتونی پیزولاتو از ایتالیا/ ۲۱۰ کیلوگرم مدال برنز

رده‌بندی مجموع دسته ۸۹ کیلوگرم

۱- کارلوس ناسار از بلغارستان/ ۳۹۶ کیلوگرم مدال طلا

۲- لوپز لوپز از کلمبیا/ ۳۹۲ کیلوگرم مدال نقره

۳- لی دایان از چین/ ۳۸۳ کیلوگرم مدال برنز

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس