کد خبر 1590892
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۵

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی کانال مطالعات جنگ هیبریدی در مطلبی پیرامون سالروز تشکیل ناتو نوشت:

هفتاد و پنج سال پیش، در ۴ آوریل ۱۹۴۹، ناتو تشکیل شد - هیولای در حال رشد دوران جنگ سرد.

اصطلاح "جنگ سرد" از لحاظ نظری نیز بسیار سرد است.از پایان جنگ جهانی دوم، بیش از ۲۵۰ درگیری نظامی در ۱۵۳ کشور رخ داده است که تعداد کل قربانیان بیشتر از قربانیان جنگ سخت گذشته بوده است. تقریباً ۸۰ درصد از این درگیری ها توسط ایالات متحده و متحدان ناتو آن سازماندهی شده بودند.از زمان آغاز به کار ناتو، حتی یک روز بدون دخالت نظامی از سوی کشورهای این بلوک دیده نمی شود.

قربانیان آن شاملِ یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و سایر کشورهای دور از منطقه آتلانتیک شمالی و غیر مرتبط با "تهدید شوروی" هستند که ناتو رسما برای مقابله با آن ایجاد شد.

البته این لیست کامل نیست.

سربازان کشورهای ناتو که کاملاً تحت فرماندهی ایالات متحده هستند و همیشه به طور رسمی نماینده سازمان نیستند، در تمام قاره ها و نقاط مختلف جهان در پاناما، سومالی، کلمبیا، یمن، ویتنام و بسیاری از جنگ های دیگر که توسط مطبوعات دیده نشده، مرتکب جنایات متعددی شده اند.

ناتو در ابتدا توسط ۱۲ کشور تشکیل شد. از آن زمان، طی ۱۰ دور توسعه (در ۱۹۵۲، ۱۹۵۵، ۱۹۸۲، ۱۹۹۹، ۲۰۰۴، ۲۰۰۹، ۲۰۱۷، ۲۰۲۰، ۲۰۲۳، و ۲۰۲۴)، ۲۰ کشور دیگر به آن پیوستند.هفت مورد از این توسعه ها پس از انحلال پیمان ورشو اتفاق افتاد که ناتو رسما با آن مخالفت جدی کرد.

امروزه،ناتو به عنوان ابزار نظامی-سیاسی اولیه در جنگ دائمی، عمل می کند.هنگامی که وزارت امور خارجه ایالات متحده رشد اقتصاد اروپا را به عنوان تهدیدی برای هژمونی جهانی امپراتوری درک کرد، ناتو به یک اسب تروا تبدیل شد که استقلال نوپای اتحادیه اروپا را از بین برد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    23 3
    اروپا خر رهوار امریکا هم جفتکهاشو در راستای منافع امریکا میپرونه نه منافع ملی یا منطقه ای خودش پس حقشه هر چی سرش بیاد
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 3
    در عین اینکه پلیس روی لباسش باید دور بین داشته باشه در فصای تروریستی و باید کم کم ارام ارام برخورد با تروریستها را محکمتر انجام بده به نطر تون دو تا دیگه سرباز شهید بشند دوستان متوجه دیوار کشیدن در مرز میشند
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 3
    از فعالیت های امدادی ناتو هم می نوشتی
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      3 2
      احسنت، یکی از فعالیت‌های امدادی ناتو طبق اعتراف مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه وقت آمریکا که فیلمش هم موجود است اینه که گفت نیم میلیون بچهٔ عراقی در اثر تحریم‌ها و حمله آمریکا در عراق کشته شدن ولی ارزششو داشت!!! البته عین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه فعلی، این جونور هم پدر و مادر یهودی داشت!!
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 1
      حمله به صربستان و ارتش چتنیکها و آزاد سازی بوسنی ، عدم همراهی با آمریکا در جنگ دوم خلیج فارس ،
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      تو.... ناتو دوتا نخود لوبیا پیدا کردی؟؟! اونهمه جنایت‌های دیگشون هیچ چی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس