اوجی: مصرف بنزین در نوروز ۶ تا ۷ میلیون لیتر بیش از سال گذشته بود

وزیر نفت گفت: در قانون و بودجه ۱۴۰۳ قانون گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدیدی ۹۵ درصد عملیات سوخت گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.

به گزارش مشرق، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصرف بنزین در نوروز ۱۴۰۳تصریح کرد: مصارف بنزین در ایام نوروز به نسبت سال گذشته حدود ۷ میلیون لیتر رشد داشته است و با تلاش وزارت نفت و شرکت پالایش نفت و تمامی جایگاه داران در این ایام نگذاشتیم مردم دچار مشکل شوند و بنزین در تمامی جایگاه ها و مبادی مصرف تامین شد.

وی در ادامه با اشاره به تکلیف قانونگذار در بودجه ۱۴۰۳ به وزارت نفت بیان کرد: در قانون و بودجه ۱۴۰۳ قانون گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدید۹۵ درصد عملیات سوخت گیری با کارت سوخت شخصی انجام گیرد.

اوجی بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن بود مردم در تعطیلات نوروز آمادگی لازم را نداشته باشند و کارت سوخت همراهشان نباشد، دستور دادیم در این دو هفته کارت سوخت جایگاه در اختیار مردم قرار گیرد. ولی در هفته های آتی در راستای مدیریت مصرف بنزین وحسب تکلیفی که قانون گذار به ما محول کرده است باید با کارت سوخت گیری انجام شود.خواهش میکنم که مردم جهت عملیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی سوختگیری کنندزیرا این در مدیریت مصرف سوخت موثر است.

وزیر نفت گفت: اما با توجه به وظیفه ما در مدیریت مصرف سوخت از طریق استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، در هفته‌های آتی انشاءلله عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت شخصی انجام خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه ما در ایام نوروز روزهایی تجربه کردیم که نزدیک ۱۵۲ میلیون لیتر مصرف بنزین را شاهد بودیم، افزود: تولید ما نیز روزانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ لیتر در روز است. تمام پالایشگاه‌های ما ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند.

وی گفت: اگر یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای احداث کنیم که حداقل سه تا چهار سال زمان می‌برد و حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار بار مالی دارد، ۸ تا ۱۰ میلیون بنزین تولید می‌کند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.

وزیر نفت یکی از راه‌های کنترل مصرف بنزین را استفاده از کارت سوخت خودروها دانست و تاکید کرد: انشالله با آمادگی لازم از یک هفته تا ۱۰ روز آینده، فرآیند سوخت‌گیری تنها از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام خواهد شد.

اوجی تاکید کرد: این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و ما در حال استفاده از روش‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف بنزین هستیم.

وی اظهار کرد: خودروهای دوگانه‌سوز هم حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند، به خودروسازان هم اعلام می‌کنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبرید کردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاه‌های CNG روزانه تا ۳۵ میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت هم به صورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم می‌خواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 2
    اگه مصرف بنزین خودرو با 60 لیتر دولتی و 100 لیتر آزاد کم بیاد و تا آخر ماه نرسه و جایگاه سوخت هم کارت آزاد در اختیار نذاره، اونوقت از کی باید بنزین بگیریم ؟ حداقل سهمیه ی بنزین آزاد کارتهای سوخت شخصی رو به همون 150 لیتر برسونید .
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      1 5
      شما که مصرفت انقد بالاست سی انجی بزن نه برو بنزین ده تومن بخر چرا باید مملکت بخاطر شماها نابود کرد هر روز تورم افزایش قیمت دلار داشته باشیم وقتی دولت پول ندار مجبور دلار ببر بالا
    • علی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      5 1
      پاسخم به آن کسی که می گوید cng بزن! به ملکه فرانسه گفتن نون نیست مردم بخورند گفت خب شیرینی بخورند! اولا هر ماشینی قابلیت گازسوز شدن ندارد! دوما ظرفیت پمپ های گاز فقط 35 میلیون متر مکعبه و 22 میلیون الان مصرف روزانه است! راهکار تعطیل کردن دو کارخانه زیان ده ایران خودرو و سایپاست و تولید یا وارد کردن ماشین های روز دنیا بدون گمرک های کذایی است.مصرف ماشین های تولیدی تا دو برابر خودرو های روز دنیاست!
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    برای شناسایی کارت های سوخت اجاره ای کافی است اماری از سوخت گیری در یک جایگاه در یک روز توسط یک کارت سوخت را بررسی کنید تا متوجه شوید که کارت سوخت در دست کارکنان پمپ بنزین چکار میکند
  • ایرج IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 0
    آقای اوجی پارسال به رانندگان تاکسی های اینترنتی قول دادند که تعیین تکلیف سهمیه بنزین آنها را در دستور کار دارند !!آیا پس از حدود یکسال هنوز این دستور کار باید بلاتکلیف باشد ؟؟ با این تصمیم جدیدی هم که گرفته اید وضعیت سوختگیری با نرخ آزاد هم برای رانندگان تاکسی اینترنتی بزودی سخت تر خواهد!! چرا در تصمیمات خود معیشت اقشار ضعیف جامعه را در نظر نمی گیرید ؟؟ هیچ خبری هم از خودروهای برقی یا هیبرید نیست و اگر هم خبری شود با قیمتهای میلیاردی میخواهید به ما بفروشید...!! اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 1
    بنزین هزار تومن گرون کنید اب از اب تکون نمیخوره ولی باعث میشه بخشی کسری و نقدینگی کنترل شود
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      1 0
      نگران کسری بودجه دولت نباش با 10 درصد ارزش افروده جبرانش میکنن
  • اسد IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 3
    بنزین نسبت به کالهای دیگر خیلی ارزان است
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    4 0
    واقعا دیگه شورش رو درآوردن
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    ما یه موتور سیکلت مدل پایین داریم کارت سوختش سوخته الان باید چطور بنزین بزنیم
  • فرهاد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 0
    از دولت خواهشمندیم این وزیر نفت رو برکنار کنن افتضاح ترین سیاست رو پیش گرفته
  • اصغر IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    کارت سوخت جلوی قاچاق یا جلوی مصرف زیاد رو نمی گیرد اگر افزایش قیمت اعمال بشه مصرف زیاد و قاچاق مهار میشه
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    آقای اوجی این طرح شکست میخوره اگر بجای این طرح قیمت را گران می‌کردید مصرف زیاد تا حدودی پایین میاد
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 1
    این وزیر بندازین بیرون بابا قیمت رو نمی بره بالا نکنه یه دو تومن از جیب میلیاردر ها بره
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    اگه کم آوردند چکار کنند وسط جاده و خیابان بمانند هر جایگاهی باید کارت سوخت داشته باشد بعد دیدن تمام سهمیه کارت شخصی کارت جایگاه بدهند تازه شمانمیتونین مردم مجبور به زدن این بنزین کنید خیلی از ماشینها جدید باید سوپر بزنند وگرنه موتور پیاده میشود
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    پس تکلیف کسی که توی سفر مدارکش و کارت سوختش رو گم کنه چی میشه.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 1
    فدای سر نیسان ابی که صدی ۲۰ لیتر مصرفشه
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 1
    بنزین مجانی آخر عاقبتی نداره
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 1
    چه فرقی میکنه بنزین مفت صلواتی هستش هدر میره فدای سر اوجی
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    هان مثلا چی میشه که مصرف میاد پایین نه عزیزم بلکه بالاتر هم می رود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس