کد خبر 1589053
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
گیوتین واگذاری روی گلوی استقلال و پرسپولیس/ تنها راه حذف نشدن

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که با چالش بزرگی مواجه شده اند برای این که از حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند چاره ای جز تعیین مالکیت خود ندارند که آن هم از دست آنها خارج است!

به گزارش مشرق، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بار دیگر با چالشی بزرگ برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا که از سال جدید به لیگ حرفه ای تغییر فرمت داده است روبرو شده‌اند. چالشی که برای سومین سال متوالی گریبان سرخابی‌ها را گرفته است.

پرسپولیس و استقلال در فصل ۲۰۲۲ چنین تجربه‌ای را پشت سر گذاشتند که به دلیل عدم تسویه با طلبکاران و سپس تعیین مالکیت بود. پس از آن باشگاه استقلال در فصل گذشته نتوانست مجوز حرفه‌ای را دریافت کند تا نارضایتی شدید هوادارانش را به همراه داشته باشد.

سومین فصل شوخی ندارد

حالا استقلال و پرسپولیس برای سومین فصل متوالی با چالش بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند که شاید خودشان هم تأثیری در آن نداشته باشند. آنها که به عنوان شرکت‌های زیان ده تنها توانستند مجوز حضور در تالار بورس را دریافت کنند ولی برای واگذاری عمده سهام بلوکی خود دچار مشکل شدند تا روند کاملاً متفاوتی در سومین سال بر سر مسیر آنها با توجه به حساسیت AFC پیدا کنند.

مشکل اول حل شد موضوع اصلی پابرجا

باشگاه پرسپولیس پس از کش و قوس‌های فراوان ظهر روز شنبه یازدهم فروردین ۱۴۰۳ خبر از تسویه با طلبکاران داخلی و خارجی خود داد تا آنها با پرداخت بدهی خود به رضا اسدی و مهدی مهدی خانی بتوانند انضباط مالی لازم مدنظر کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال و سپس AFC را رعایت کنند. با این حال مشکل اصلی مجوز حرفه ای سرخابی‌ها که مربوط به حساسیت به وجود آمده از سوی AFC در تعیین مالکیت است که تبدیل به مهم‌ترین چالش مدیریتی فوتبال در سطح کلان کشور شده است.

AFC گزارش رسمی خواست

کنفدراسیون فوتبال آسیا اوایل اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ارسال نامه‌ای رسمی خواستار توضیح فدراسیون فوتبال درباره تعیین مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شد. فدراسیون فوتبال نیز موضوع را تمام و کمال به گوش مدیران دو باشگاه پرطرفدار و همچنین وزارت ورزش و جوانان رساند تا پاسخ مناسب را از آنها دریافت و در اختیار AFC قرار دهد.

مدیران عامل بله قربان گو

رضا درویش و علی خطیر مدیران عامل پرسپولیس و استقلال با حضور در جلسات فوق العاده وزارت ورزش با تأیید حساسیت‌های به وجود آمده برای AFC خواهان حل مشکلات مالی خود برای پرداخت بدهی‌هایشان شدند و تعیین تکلیف در خصوص مالکیت را بدون اینکه هیچ اظهار نظری کنند در اختیار وزارت ورزش قرار دادند و هر تصمیم آنها را مورد تأیید خود قرار دادند.

رضا درویش در دو ماه گذشته در گفت و گو با خبرنگاران با آگاهی از کمترین تأثیر خود در تعیین مالکیت باشگاه پرسپولیس عنوان کرد: «این مسائل فراتر از باشگاه، مدیرعامل و هیأت مدیره است و حتی شاید فراتر از وزارت ورزش باشد. این تصمیمات در سطح دولت است و باید کسانی که تصمیم گیرنده هستند پاسخگو باشند. الان هم چیزی مشخص نیست و ما اطلاعی نداریم. وزیر ورزش و مسؤولان فدراسیون فوتبال همگی با انسجام خوب در تلاش هستند تا مشکلات و از جمله بحث مالکیت برطرف شود.» جمله‌هایی که نشان می‌دهد درویش همچون علی خطیر به خوبی می‌داند هیچ کاری در زمینه تعیین تکلیف مالکیت دو باشگاه از دست آنها بر نمی‌آید.

رفت و آمدهای متوالی تاج به وزارت ورزش

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال که یکی از نواب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز است با آگاهی از حساسیت عجیبAFC در تعیین مالکیت دو باشگاه پرطرفدار کشور جلسه با کیومرث هاشمی و مدیران وزارت ورزش و حتی مجلس شورای اسلامی را فشرده‌تر کرد تا آنها را در جریان اهمیت موضوع قرار دهد.

وزارت ورزش کار را به هیأت دولت برد

هاشمی برای اینکه مشکل بزرگ فوتبال پایتخت و هواداران میلیونی‌اش را حل کند چاره‌ای جز دریافت مصوبه هیأت دولت برای واگذاری این دو باشگاه به شرکت‌های خصوصی پیدا نکرد. او بالاخره ۱۶ اسفندماه نامه مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری ۸۰ درصد سهام در اختیار وزارت ورزش از باشگاه پرسپولیس را با امضای مخبر معاون اول رئیس جمهور به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های مرتبط با آن دریافت کرد اما تنها چند روز پس از این واگذاری اعلام شد تأمین اجتماعی از دریافت باشگاه پرسپولیس سر باز زده است تا بار دیگر موضوع پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا کند.

از این رو واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس در نامه‌ای جدید که از سوی سازمان خصوصی سازی منتشر شد به یازدهم فروردین موکول شد تا شایعاتی درباره فروش بخش بزرگی از سهام این باشگاه به یکی از بانک‌های کشور مطرح سود.

سازمان بورس با شنیدن زمزمه‌هایی مبنی بر خرید بلوک سهام باشگاه پرسپولیس توسط بانک ملت خواستار شفاف سازی هلدینگ ملت در این خصوص شد که با واکنش مسؤولان بانک ملت مبنی بر عدم تمایل خرید ۵۱ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس روبرو شد.

با این حال حساسیت حضور پرسپولیس در لیگ حرفه‌ای آسیا باعث فشار هواداران این باشگاه روی مدیران بانک ملت شد تا آنها در تاریخ یازدهم فروردین نامه‌ای را عطف به نامه‌های قبلی خود کرده و عنوان کنند: با توجه به درج آگهی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس با چند بانک از جمله بانک ملت مذاکراتی انجام شده است اما با توجه به چارچوب‌های قانونی و مقرراتی هرگونه رخداد بااهمیت متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد مدیران بانک ملت با توجه به فشار هواداران پرسپولیس و همچنین بررسی روند سهامی این باشگاه قصد مذاکرات اولیه برای خرید سهام سرخپوشان را داشته‌اند اما سازمان بازرسی کل کشور قیل از هرگونه معامله خواستار شفافیت کامل در این زمینه طبق عرف معمول شده است.

هزارتوی نافرجام واگذاری

باشگاه پرسپولیس قرار بود مالک جدید خود را در یازدهم فروردین ماه بشناسد اما هیچکس حاضر به خرید آن نشد تا سرخ‌ها همچنان بلاتکلیف در این زمینه باقی بمانند و زنگ خطر حذف از آسیا بیش از پیش بیخ گوش این باشگاه و هوادارانش به صدا در آید. سرخ‌ها که مشکل پرداخت بدهی‌های خود را با کمک‌های ملی دریافتی حل کردند روندی را پیش می‌روند که استقلال نیز دچار آن است اما هر دو باشگاه همچنان اندر خم یک کوچه منتهی به تعیین مالکیت خود هستند.

فدراسیون ناچار به شفاف سازی است

مهدی تاج در فصل گذشته با اختیار تام به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای اعلام کرد هرگونه گزارشی را اعلام کند. هر دو باشگاه نیز پذیرفتند ابتدا مشکلات مالی مربوط به طلبکاران داخلی و خارجی خود را حل کنند. پرسپولیس این کار را انجام داد اما باشگاه استقلال ناکام ماند تا منجر به تغییرات مدیریتی در اردوگاه آبی‌پوشان هم شود. با این حال کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با توجه به شرایط آن روزهای هر دو باشگاه به صراحت اعلام کرد پرسپولیس مشکل بدهی ندارد و می‌تواند مجوز حرفه‌ای بگیرد اما استقلال با وجود شکایت‌های رسمی داخلی و خارجی که به AFC نیز ارسال شده است از آن بهره نخواهد برد.

سوءاستفاده معاندین از حذف سرخابی‌ها

فصل گذشته هنگامی که مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شد ایمیل‌های عجیبی از سوی کاربران حقیقی و حقوقی به AFC برای کارشکنی در این مورد شکل گرفت که بوی گند توطئه معاندین نظام و ورزش کشور را به همراه داشت. نامه‌هایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا با بررسی آنها متوجه شیطنت‌ها شد و فدراسیون فوتبال ایران را به عنوان مرجع قابل اتکا در زمینه حل و فصل مشکل بدهی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مورد قبول قرار داد. شیطنت‌هایی که امسال نیز از سوی همان معاندان صورت گرفته تا دشمنی خود با ورزش کشور را با پروژه حذف استقلال و پرسپولیس از نخستین دوره لیگ حرفه‌ای آسیا پیش ببرند.

نفس‌ها به شماره افتاده‌اند

فدراسیون فوتبال باید تا بیستم فروردین ماه ۱۴۰۳ نامه مرتبط با مالکیت باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را همراه با اسناد مربوطه به AFC ارسال کند. فرصت اندکی که استرس را به جان هواداران پرشمار دو تیم انداخته تا آنها نگران از آخرین وضعیت تیم‌های خود برای حضور در این رقابت‌های بین‌المللی باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال با آگاهی از این فرصت بسیار اندک و عدم تعیین تکلیف در این باره قصد دارد ضرب الاجل مقرر از سوی کنفدراسیون را به تعویق بیاندازد اما آنها نیز محدودیت زیادی برای این موضوع دارند.

در حقیقت اگر AFC با درخواست تاج برای فرصت دوباره به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس موافقت کند باز هم چند روز بیشتر فرصت نخواهد داد چرا که در هفته نخست اردیبهشت ماه باید تکلیف تیم‌های معرفی شده از سوی فدراسیون‌های حاضر در لیگ حرفه ای ۲۰۲۴ آسیا مشخص شود.

فدراسیون فوتبال ایران برخلاف دو سال گذشته برای اینکه استقلال کمیته صدور مجوز حرفه‌ای خود را نشان دهد هیچ گونه سندسازی در خصوص مالکیت استقلال و پرسپولیس نمی‌تواند انجام دهد. در حقیقت اگر فدراسیون فوتبال ناچار به هرگونه تغییر غیر واقع در این خصوص شود احتمال تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال و جریمه سنگین برای فدراسیون فوتبال بسیار محتمل است.

همچنین AFC با آگاهی از ساز و کار وزارت ورزش و جوانان و رابطه مستقیم آنها با دولت جمهوری اسلامی ایران که حضورشان به عنوان مالکان مشترک دو باشگاه فوتبالی خلاف مقررات بین‌المللی در حوزه فوتبال است اصرار به شفافیت در این زمینه دارد تا مالکان جدیدی برای استقلال و پرسپولیس مشخص شود.

راهکار اصلی فقط واگذاری است

بی شک با توجه به حساسیت‌های مضاعف کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ راهی جز تعیین هرچه سریع‌تر مالکان دو باشگاه پرطرفدار فوتبال باشگاهی کشور وجود ندارد. راهی که نه تنها تکلیف سال‌های بلاتکلیفی دو باشگاه را در زمینه تعیین مالکان خصوصی خود مشخص می‌کند بلکه پاسخ محکمی به افرادی می‌دهد که نان خود را در گل آلود کردن فوتبال ایران می‌بینند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 2
    کی می خواهید واگدار کنید کسی خارج از خودمون ...... چه کسانی دندان تیز کردند برای باشگاهها از بیرون عربها الیگارشهای روسی از داخل امثال علی کریمی ها .....
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    3 0
    جالبترین نکته این مقاله اینه که سوزنی به میزان هزینه و حیف و میل مالکیت جدید ( از دولتی به دولتی !! ) نشده و فقط برآورد کردن عجولانه درخواست AFC مدنظر هست و بس . حالا هزاران میلیارد تومن از بیت المال مردم هم یکشبه دود بشه بره هوا فدای سر نویسنده چون از دید عقل کلش نیمی از کل مردم ایران آبی هستن و نیمی دیگه قرمز تموم بودجه هم باید صرف توپ پلاستیکی بشه .
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    1 0
    هزینه‌های هزاران میلیاردی از بیت‌المال برای بازی...دقت کنید بازی فوتبال آن‌هم در شرایط سخت اقتصادی هیچ توجیهی ندارد، مسؤولین باید در آن دنیا پاسخگوی تمام ملت ایران باشند. اگر بعضی اینجور توجیه کنند که فوتبال اهمیت دارد، نهایتاً حقوق یک پزشک متخصص به فوتبالیست پرداخت شود!!
  • ادرین DE ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 1
    پشمک ها میخوان دوباره بدن به سازمان دولتی. بابا جون اون تاج که تو سی پنج تا رشته ورزشی قهرمانی می اورد، هر سال یه پای فینال بازی های بین المللی بود خصوصی بود. از وقتی دولتی کردین گند زدید به باشگاهی که چهل تا مدرسه فوتبال و استعداد یاب تو ده تا کشور داشت. الان شده یه تیم ورزشی که زمین تمرین هم نداره. چه قدر شماها بی عرضه اید. خاک عالم بر...
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    0 0
    این دو تیم نیاز به گیوتین ندارن با کارد میوه خوری هم متلاشی میشن با اوضاع و احوالی که استقلال و پرسپولیس داره فقط به لطف خداوند و هوادارانشان سرپا هستند و الا خیلی وقته تعطیلند. AFC هم از این مطلب اطلاع داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس