کد خبر 1588709
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان عربستان سعودی و یک سفیدشویی دیگر؛ از کارنامه «افتضاح» تا ریاست کمیسیون مقام زن ملل متحد، نوشت:

دست‌کم دو گروه مدافع حقوق زنان و حقوق بشر به دلیل کارنامه «افتضاح» سعودی در امور زنان، انتخاب این کشور به ریاست دوره‌ای کمیسیون مقام زن در سازمان ملل را محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به «کارنامه افتضاح سعودی در زمینه حقوق زنان» این انتخاب را مورد انتقاد قرار داده و «بی‌احترامی تکان‌دهنده به حقوق زنان در سراسر جهان» دانستند.

به گفته برخی مسئولان دیدبان حقوق بشر، این سازمان تلاش کرده کشورهای دیگری که کارنامه بهتری دارند برای این مقام نامزد شوند، ولی هیچ یک از اعضای کمیسیون نه تنها حاضر نشده‌اند نامزد شوند، بلکه به این انتخاب اعتراضی نکرده و با سکوت مطلق خود، راه را برای این تصمیم هموار کردند.

کمیسیون مقام زن ملل متحد با ۴۵ عضو، بالاترین نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در زمینه برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان در جهان به شمار می‌رود.

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل (۲۸ مارس) به ریاست کمیسیون مقام زن در این سازمان که وظیفه‌اش گسترش برابری جنسیتی و دفاع از حقوق زنان در سراسر جهان است انتخاب شد.

عبدالعزیز الواصل، سفیر سعودی، به عنوان تنها نامزد و در غیاب هرگونه مخالفتی در جلسه کمیسیون مقام زن به ریاست این نهاد در سال ۲۰۲۵ برگزیده شد.

تعدادی از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه از نامزدی الواصل حمایت کردند.

انتظار می‌رفت که بنگلادش به ریاست این کمیسیون برسد، ولی به نوشته گاردین عربستان سعودی در آخرین مراحلِ تصمیم‌گیری برای گزینش این مقام «به شکلی برنامه‌ریزی شده و با لابی‌گری فعال» وارد رقابت شد.

کارشناسان معتقدند که این اقدام بخشی از کارزار گسترده خاندان حاکم عربستان برای ترمیم وجهه این کشور در عرصه بین‌المللی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    9 1
    حالا دیگه وقتشه بعد از "نرگس نجاست" یه جایزه صلح نوبل هم به نتانیاهو بدن!! خخخخخخخخ
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    1 0
    دنیا از زنده بگور کردن نوزادان دختر در عربستان بت پرست قبل از دین اسلام کاملاً آگاه است و برای همین است که تنفر جهانی از عربستان در این زمینه وجود دارد و جای تعجب ندارد .
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 3
    رفتار حکام سعودی با باتوان طبق شرایع دین است، شما هستید که با اجرای نیم بند احکام الهی، میخواهید هم رضایت غرب ملحد را بدست اورید و هم رضای خالق متعال را.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 1
    نکته: ایران هم عضو این کمسیون هست، پس یعنی ایران هم اعتراضی نکرده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس