عکس - احمد یاسین

شیخ احمد یاسین شاهد جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی، پیمان کمپ دیوید، پیمان اسلو و انتفاضه بود. او باور داشت، نیروهای مقاومت به مرحله‌ای خواهند رسید که کار رژیم صهیونیستی را یکسره کنند.

سرویس جهان مشرق - احمد اسماعیل یاسین در ژوئن ۱۹۳۶ در روستایی در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. تولد او مصادف با اولین انقلاب مسلحانه فلسطین علیه استعمار انگلیس و سیاست علنی مهاجرت صهیونیست‌ها بود. پدرش در پنج سالگی فوت کرد و مادرش سعده عبدالله الحبیل سرپرستی او را بر عهده گرفت.

نظامیان صهیونیست سال ۱۹۴۸ روستای وی را ویران کردند. احمد یاسین در نوجوانی هنگام بازی با همسالان خود در ساحل دریای غزه از ناحیه مهره‌های گردن دچار شکستگی شد که منجر به فلج شدنش شد.

احمد برای تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه الازهر تحت تأثیر گروه اخوان المسلمین قرار گرفت و کتاب‌های رهبران آن را خواند و با افکار آنها آشنا شد و پس از بازگشت به نوار غزه، خود را وقف فعالیت های فرهنگی و شروع به برقراری ارتباط با جوانان کرد.

پیش‌بینی شیخ احمد یاسین از سرنوشت رژیم صهیونیستی در سال۲۰۲۷ چه بود؟ +فیلم

او مساجد را مرکز وکالت و مددکاری اجتماعی قرار داد و دروس را برای مردان و زنان و نیز کودکان اختصاص داد و در مساجدی که رفت و آمد داشت برای حمایت از نیازمندان صندوق حمایتی تأسیس کرد. جوانان زیادی تحت تأثیر استعداد سخنوری و شیوه موعظه‌اش دور او جمع شدند و او به مشهورترین خطیب غزه تبدیل شد و شهرتش به همه شهرها و روستاهای باریکه رسید.

شیخ احمد جنبش اسلامی را در غزه تأسیس کرد و با اخوان المسلمین در اردن مرتبط بود. وی همچنین در سال ۱۹۷۶ جمعیت اسلامی را تأسیس کرد که در زمینه ورزش و آموزش اندیشه های اسلامی به جوانان فعال بود و فعالیت های آن از جمله سمینارها، سخنرانی های مذهبی و سفرها مورد استقبال جوانان قرار گرفت.

او در سال ۱۹۸۲ اولین هسته‌های مقاومت نظامی را در نوار غزه تأسیس کرد و با کمک مالی طرفدارانش ه سلاح تهیه کرد و به جوانان آموزش داد.

در سال ۱۳۶۳ به اتهام حمل سلاح دستگیر شد، اما یک سال بعد در تبادل اسرا آزاد شد تا به کار وکالت و رهبری مقاومت نظامی بازگردد و با وقوع انتفاضه اول تصمیم گرفت وارد مرحله جدیدی از مقاومت شود. اشغال از طریق اقدام مسلحانه، تظاهرات و ایجاد یک سازمان جدید.

تأسیس جنبش حماس

احمد یاسین گروه از جوانان برای تشکیل یک سازمان اسلامی برای مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و تلاش برای آزادی فلسطین به توافق رسید و آن را جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نامید.

در ۱۰ دسامبر ۱۹۸۷، با وقوع اولین انتفاضه فلسطین، جلسه ای در خانه شیخ یاسین در نوار غزه با حضور شش تن از برجسته ترین چهره‌های اسلامی فلسطین به نام های دکتر عبدالعزیز الرنتیسی، شیخ صلاح شحاده، دکتر ابراهیم الیزوری، مهندس عیسی النشر، محمد شمع و عبدالفتاح دخان به این نتیجه رسیدند که انتفاضه فرصتی برای ورود به مرحله جدیدی در مقاومت در برابر اشغالگری و اقدام مسلحانه است.

در ۱۴ دسامبر اولین بیانیه جنبش "حماس" منتشر شد که در آن از مردم فلسطین خواست تا در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی مبارزه کنند.

دستگیری و زندگی در زندان

دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۷۰ مکرراً او را احضار کرد و در سال ۱۹۸۴ بازداشت کردند. وی به ۱۳ سال زندان محکوم شد. در سال ۱۹۸۵ به عنوان بخشی از تبادل زندانیان آزاد شد. او بار دیگر در اردیبهشت ۱۳۶۸ دستگیر شد، کیفرخواست صادر شد و توسط دادگاه نظامی به حبس ابد محکوم شد.

گردان های عزالدین قسام به عنوان بخشی از قرارداد تبادل اسرا با مسئولان رژیم اشغالگر در ازای آزادی یک نظامی اسرائیلی که در دسامبر ۱۹۹۲ اسیر شده بود، پیشنهاد آزادی او را دادند، اما تل آویو این پیشنهاد را رد کرد.

پیش‌بینی شیخ احمد یاسین از سرنوشت رژیم صهیونیستی در سال۲۰۲۷ چه بود؟ +فیلم

چندین تلاش دیگر برای آزادی او انجام شد، تا اینکه این امر در اکتبر ۱۹۹۷ در مبادله بین اردن و رژیم صهیونیستی محقق شد، جایی که او در ازای تحویل دو مامور موساد که پس از تلاش نافرجام برای ترور خالد مشعل عضو رئیس سابق دفتر سیاسی حماس، آزاد شد.

نگرش شیخ

شیخ احمد یاسین، جهاد و مقاومت را تنها راه رهایی فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی می‌دانست و بر ضرورت آماده‌سازی ملت، کادرسازی و هدایت آگاهی مردم قبل از جهاد نظامی تأکید می‌کرد.

وی معتقد است فلسطین تنها مسئله فلسطینی ها نیست، بلکه مسئله همه مسلمانان است، بنابراین معتقد است که آزادی آن بدون دستیابی به رنسانس جامع اسلامی محقق نمی شود.

او معتقد بود توافق اسلو برای مردم فلسطین نتیجه نداشت، بلکه به علت همکاری امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اشغالگران، که علیه همه کسانی که می خواستند در برابر آن مقاومت کنند، منجر به از هم پاشیدگی وحدت آنها شد.

شیخ یاسین معتقد بود که حماس بیش از همه از این هماهنگی متاثر شد، زیرا راه را بر گروه‌های نظامی بسته و دشوارتر کرده.

بازداشت خانگی

تشکیلات خودگردان فلسطین حبس خانگی را برای احمد یاسین به علت مخالفت او با مواری اعمال کرد. در سال ۱۹۹۸ در حصر خانگی قرار گرفت.

در دسامبر ۲۰۰۱، به عنوان بخشی از یک تلاش گسترده برای محدود کردن فعالیت سران جنبش حماس، حبس خانگی بر او تحمیل شد که منجر به درگیری بین تعدادی از افرادی شد که در اطراف خانه او جمع شده بودند. برای شکستن اجازه اقامت و نیروهای امنیتی این اداره، و منجر به شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

تلاش های نافرجام برای ترور

احمد یاسین مورد سوء قصدهای ناموفق متعددی قرار گرفت که اولین آنها در ماه رمضان ۲۰۰۲ در مسجد الرحمه در منطقه الصبرا بود که هدف بالگردهای اشغالگران قرار گرفت.

دومی در ۶ سپتامبر ۲۰۰۳ بود که هلیکوپترهای صهیونیست‌ها او را در حالی که در یک ساختمان مسکونی در غزه بود که همراه با اسماعیل هنیه بود، هدف قرار دادند که منجر به جراحات جزئی در بازوی راست و دست راستش شد.

در همان سال آمریکا در دوران جورج دبلیو بوش - نام شیخ احمد یاسین را در فهرست تروریست‌ها قرار داد.

پیش بینی زوال رژیم صهیونیستی:

شیخ احمد یاسین بر این باور بود که ملت فلسطین توان خود را باز خواهد یافت و نیروهای مقاومت دیگر در پی کدایی صلح با رژیم صهیونیستی نخواهند رفت، بلکه در پی جنگی خواهند بود، که آزادی فلسطین در آن رقم بخورد او همواره تاکید داشت، رژیم صهیونیستی رفتنی است.

او در گفتگویی زوال رژیم صهیونیستی را پیش بینی کرده بود، شیخ احمد گفت: رژیم صهیونیستی بر ظلم و غصب زمین دیگران پایه گذاری شده، بر اساس معتقدات ما چنین رژیم های ماندگار نیست، من تاکید می کنم اسرائیل در سال ۲۰۲۷ وجود نخواهد داشت.

دیدار با رهبر معظم انقلاب
شیخ احمد یاسین در اردیبهشت ۱۳۷۷ با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.

شهادت
سرانجام شیخ احمد یاسین در ۲۲ مارس ۲۰۰۴ هنگام خروج از مسجد پس از اقامه نماز صبح به شهادت رسید. عملیات ترور زیر نظر آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی بود.

در حالی که شیخ احمد یاسین روی ویلچر نشسته بود بالگرد آپاچی ارتش رژیم صهیونیستی سه موشک به سمت وی ‌شلیک کرد و در سن ۶۸ سالگی به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    53 8
    انشاالله
    • US ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      12 3
      ایران ابرقدرت منطقه من از امریکا تایید میکنم
    • DE ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      0 2
      تو از آمریکا نیستی ، فیلتر شکنت آمریکایی هست
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      1 0
      نوشتش مشخصه ترنسلیت کرده..دیتای اینترنت از زیر دست شما میگذره که فهمیدید ایشون با فیلترشکنه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    27 6
    مرد بزرگ
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    7 63
    ببینید دوستان ساده دل من. اینکه این فرد گفته که سال 2027 اسرائیل نابود میشه، مبنی بر کابالای یهود است که وقایع قبل از ظهور مسیحا بن یوسف رو در سال 2033 شرح میده. یهود با دست خودش مزخرفات کتابش رو عملی میکنه ولی باید بدانید که پس و پیش محقق نمیکنه. بلکه سر نوبت و مرحله به مرحله و به ترتیب عمل میکنه.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      9 4
      نه خیر جناب توهم این پیشگویی قرآن هست تو رو خدا شیخ احمدیاسین رو کابالائیست نکن. تازه فقط ایشون نیستن که پیشگویی کردن خیلی های دیگه هم گفتن.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      9 4
      من کاری به پیشگویی ندارم.ی کور تروریست یهودی بین ۱ میلیارد مسلمون تا زمانی پابرجاست که آمریکا وجود داره.آنریکا بزودی مثل شوروی می پاشه و بعدش اسراییلیا فرار میکنند
  • BG ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    15 44
    هشتاد ساله دارند پیش بینی میکنند
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      27 10
      تو تو توهم باش کسی با تو کار نداره همه دنیا فهمیدن نفهمیدن تو مهم نیست
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      26 10
      و امروز اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که هرگز در تاریخش تجربه نکرده بود! حتی خودشان نابودی خودشان را باور پذیر می دانند! البته کوته بینان قادر که به وعده های الهی اعتقادی ندارند و همیشه فقط نوک بینیشان را می بینند! قادر به درک این موضوع نیستند.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      2 14
      دقیقا. این پیش بینی ها هر بار که غلط بشه به اقتدارشون کمک میکنه. من مخالف اسرائیلم و البته فلسطین. اما این پیش گویی ها سبک کردن خودمونه.
  • JP ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    44 21
    از همه مدافعان حقوق بشر درخواست میکنیم برای حفظ صلح جهانی هرچه سریعتر حوثی ها را به بمب اتم مسلح کنیم.
    • ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      3 12
      احمق
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      26 3
      زنده باد محور مقاومت
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      1 7
      حالت بدها! بمب اتم میدونی عواقبش برای همه کشورها چیه؟!
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      6 0
      مگه حوثی ها مثل آمریکایی ها و سگای اشغالگر صحیونیستی تروریست و وحشی هستند که نیاز به بمب اتم داشته باشند
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      5 19
      طبق فتوای آقاخامنه ای استفاده از بمب اتمی شرعا حرام است
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      2 0
      حوثی ها آنقدر مرد هستند که بادست خالی وپای برهنه به جنگ تروریست های خون آشام وحشی اسرائیل کودک کش خونخوار بروند ونیاز به بمب اتم ندارند.بمب اتم برای انسان نماهای هیولاصفت است .درضمن موشک های نقطه زن برای این است که بی گناهان غیر نظامی درجنگ صدمه نبینند
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
      0 0
      لعنت بر شما تندروها
  • میتی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    19 8
    یه نگاه به زندگی نامه این فرد و تواریخ و حوادثش بندازید- سال به سال، روز به روز تاریخ فلسطین سراسر ظلم و کشتار اسرائیلیاست
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    24 7
    خداوند این مجاهد بزرگ رو قرین رحمت خودش بکنه. الحمدلله که صحبتهاش حتی بعد از 20 سال از شهادتش هنوزم اسرائیل پرستان رو میسوزونه...
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    6 1
    خداوند خون شهدا را سبب ازادی فلسطین و قدس از دستان زورگویان جهان قرار دهد . انشا الله .ظهور مولایمان مهدی سر منشا نابودی ظالمان خواهد بود .انان که در زمین فساد میکنند و خون مظلومان را به نا حق بر زمین میریزند .
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    3 5
    خیلی شبیه به سائرون فیلم ارباب حلقه هاست یا شاید سائرون رو شبیه ایشون کردند
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      1 0
      حقیقتاً انسان وقتی تمام وجودش تسخیر فیلم های هالیوودی می شود، اینجور در مورد افراد قضاوت می کند! بردگی فکری و ذهنی و بینشی یعنی همین وضعیت این فردی که چنین پیامی گذاشته است! به این می گویند جنگ شناختی و امثال این افراد هم قربانیان آن هستند! هر چه به زبانشان آمد می گویند! درکی از ارزش ها و ضد ارزش ها ندارند! حقیقتاً قابل ترحم هستند و در این شب های مبارک قدر باید برایشان دعا کرد.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    4 8
    مسئله فلسطین هیچوقت حل نمیشه چون شده نون دونی یک عده میلیاردها دلار دارن کاسبی میکنن مگه همین هنیه نرفت عربستان وار بن سلمان 25000هزارگوسفند گرفت چرا فروخت مگه نگفتی مردم تو شرایط سختی هستن چرا گوسفندها رو به تاجر هندی فروخت
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      5 1
      چرند نگو
    • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
      0 0
      حالا این جوری داری برعلیه هنیئه شایعه پردازی می کنی دروغ بزرگ به صورت ناشناس .برو دیگه حیات رنگی نداره
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
      0 0
      حالا این جوری داری برعلیه هنیئه شایعه پردازی می کنی دروغ بزرگ به صورت ناشناس .برو دیگه حنات رنگی نداره
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    2 3
    تنها مانع پیمان اعراب و اسرائیل وجود حماس بود .. که متاسفانه در دام کشورهای عربی و اسرائیل افتادین . و بهانه کشتار تمان حامیان حماس رو در غزه به اسرائیل دادین . حال با کنترل غزه توسط خودگردان ایجاد کشور کوچکی به نام فلسطین توسط اسرائیل صادر و پیمان صلح بین اعراب و‌اسرائیل صادر میشه . بعد نوبت به حزب الله میرسه که کشورهای عربی با اسرائیل متحد و حزب الله رو منزوی و در مرحله بعد وارد رقابت مستقیم با ابران میشن
  • ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    1 8
    پاهاش همینطوری بوده یا خیلی کثیف بود
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 2
    ۳۰ سال از فلسطین حمایت کردیم
  • درود بر فلسطین IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    4 0
    رضوان الله تعالی علیه
  • DE ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    3 0
    او مساجد را مرکز وکالت و مددکاری اجتماعی قرار داد و دروس را برای مردان و زنان و نیز کودکان اختصاص داد و در مساجدی که رفت و آمد داشت برای حمایت از نیازمندان صندوق حمایتی تأسیس کرد. -------------------------------------------------------------------- مقاله بسیار جالبی بود. امیدوارم در محله های شهرها مساجد ما مثل مسجد ایشون عمل کنه.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    1 0
    زمانی که جان کری وزیر خارجه امریکا بود ،در یک مصاحبه ، خبرنگاری از او پرسید :در مورد ایران ، ان چیزی که اسراییل را نگران می کند شما را نگران نمی کند . کری جواب داد : ما را هم نگران می کند منتهی ما سعی می کنیم زمان وقوعش را عقب بیندازیم
  • مهدی IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 0
    یک زمانی کسی کرونا راپیش بینی نمیکرد فقط یک حدس وگمان ضعیف اونم توفیلم هالیوودی بود .جنگ اوکراین اول یک توهم بود ولی اتفاق افتاد.جنگ حماس واسرائیل ازنظرعقلی محال بود ولی اتفاق افتاد و....حالا من بنظرخودم میگم که خیلی ازپیشگیی ها در دسترس هستند منتها کمی عقب وجلو وسروقتش اتفاق میوفته
  • محسن IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    2 22
    اقا سید علی کار درستو مشتی ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️سر سلامتیش صلوات
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
      0 2
      احسنت‌. ضدانقلاب نجس از پیامت سوختن!
  • CA ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 2
    حالا چرا ۲۰۲۷؟ چرا ۲۰۲۶ نه؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 0
    فرعون پسران را می کشت تا پیشگویی خوابش تعبیر نشود اسرائیل براساس پیشگوئی هایی که شده تک تک افراد مجاهد را با نامردی وقساوت ازبین می برد وبه شهادت می رساند تا بقای خود را افزایش دهد .طبق پیشگوئی ها آرماگدون؟ شمال اسرائیل مرکز درگیری وپایان اسرائیل است سال ۲۰۲۴...یکی ازخاخام های یهودی هم طبق رمزهای کشف شده از تورات گفته بود که انقدر ظلم اسرائیل زیاد می شود که باعث نابودیش خواهد شد ...ظلم وخونریزی وکشتار بی گناهان
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    2 0
    خدا ایشان و همه شهدای مقاومت را با سالار شهیدان محشور کند
  • DE ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    11 0
    آقای محسن رضایی هم قرار بود ۳۰ آذر ۱۴۰۱ خبر خوش اقتصادی بده هنوز هم خبری نیست از ایشون
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
      0 2
      چی شدحالا پریدید به آقای محسن رضایی؟؟؟؟
  • DE ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    10 1
    آقای محسن رضایی هم قرار بود ۳۰ آذر ۱۴۰۱ خبر خوش اقتصادی بده هنوز هم خبری نیست از ایشون
  • محسن IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    0 0
    یک انسان تمام فلج با این همه دستگیری و حبس های طولانی مدت چقدر صبور و مجاهد بود! به جز بدلیل داشتن اعتقادات داشتن این روحیه و این نیروی شگفت آور محال است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس