روایت جالب مربی ایرانی که با تکواندوکاران دندان پزشک و مهندس سهمیه المپیک کسب کرد

سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو کشور لبنان گفت: اکثر تکواندوکاران تیم لبنان مهندس، دندان پزشک و افراد تحصیل کرده هستند و با همین نفرات سهمیه المپیک پاریس را برای نخستین بار کسب کردیم.

به گزارش مشرق،فرزاد عبدالهی عضو سابق تیم ملی تکواندو کشورمان که در بیستمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان، مدال طلای این رقابت ها را کسب کرده بود، حالا پس از پایان دوران قهرمانی چندین سال است که به عنوان مربی در کشور لبنان فعالیت میکند.وی ابتدا برای همکاری با یک تیم باشگاهی تکواندو راهی لبنان شده بود، اما عملکرد موفقت آمیز عبدالهی مورد توجه مسئولان فدراسیون تکواندو این کشور قرار گرفت تا سرانجام وی کار خود را با تیم ملی لبنان ادامه دهد و در نهایت با تکواندوکاران لبنانی در کشور چین سهمیه حضور در المپیک پاریس را کسب کرد.گفت و گوی سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو لبنان را در ادامه میخوانید:

فرزاد، ابتدا صحبت هایمان را با تبریک سال نو آغاز میکنیم.

سال نو را خدمت همه مردم ایران تبریک عرض میکنم و امیدوارم که امسال سال بسیار خوب، پربرکت، همراه با موفقیت های فراوان برای مردم ایران عزیز باشد. ضمن اینکه امسال سال المپیک است و برای ورزش ایران عزیز در المپیک پاریس آرزوی موفقیت دارم.

از ابتدای حضور و فعالیت خود در کشور لبنان برایمان بگو.

ابتدا به عنوان یک مربی به کشور لبنان سفر کردم و در یک باشگاهی که برای رئیس فدراسیون تکواندو این کشور بود، فعالیتم را آغاز کردم. در طول فعالیتم طی این چند سال در کشور لبنان موفقیت های خوبی را کسب کردم، تلاش هایم با این تیم باشگاهی نتیجه داد و در تورنمنت های مختلف بهترین نتایج را کسب کردیم. از دل همان باشگاه نفرات اصلی برای تیم ملی لبنان مبارزه میکنند و نتایج خوبی را هم بدست آورده اند. در طول این مدت سعی کردم روز به روز بیشتر تلاش کنم و خودم و توانایی های تکواندو ایران را ثابت کنم.

پس از موفقیت در تیم باشگاهی پیشرفت شما در لبنان شروع شد؟

بله، پس از موفقیت در تیم باشگاهی با تصمیم رئیس فدراسیون تکواندو این کشور در دو رویداد قهرمانی جهان به عنوان مربی تمرین دهنده کنار تیم ملی لبنان حضور داشتم.در مسابقات قهرمانی جهان یکی از بازیکنان من علی رغم نادآوری عنوان پنجمی را برای نخستین بار در تاریخ تکواندو این کشور کسب کرد. پله پله پیشرفت کردم و این پیشرفت حاصل کمک مربیانی است که در گذشته کنار آنها کار کردم و تجربه کسب کردم، آنها با مشورت های خودشان و با نقطه نظرتشان به من کمک کردند.

موفقیت های شما حتی در بازی های آسیایی هم چشمگیر بود و در مورد آن برایمان توضیح دهید.

بله، در بازی های آسیایی ما تا آستانه کسب مدال برنز پیش رفتیم، اما این اتفاق برای ما رقم نخورد، اما به لطف خدا در انتخابی کسب سهمیه المپیک در کشور چین موفق شدیم یک سهمیه المپیک پاریس را کسب کنیم.

از نتایجی که در مسابقات کسب سهمیه المپیک که به میزبانی چین برگزار شد و تکواندو لبنان یک سهمیه المپیک را کسب کرد برایمان بگویید؟

بله، ما قبل از پایان سال ۱۴۰۲ در کشور چین موفق به کسب سهمیه المپیک شدیم. در مسابقات کسب سهمیه المپیک چهار بازیکن داشتیم که یک نفر سهمیه المپیک را کسب کرد و دو نفر دیگر ما هم موفق به کسب مدال برنز شدند. روند پیشرفت ما در طول این مدت خیلی خوب بود، حتی رئیس فدراسیون تکواندو لبنان هم از این اتفاق راضی است. بالاخره برای نخستین بار است که این اتفاق برای کشور لبنان در تکواندو رقم خورده است. این موضوع برای کل کشور لبنان حائز اهمیت است. ما اینجا با عملکردم نشان دادم که مربیان ایرانی هرجای دنیا باشند میتوانند موفق شوند.

احتمال کسب مدال در المپیک پاریس را دارید؟

کسب مدال در المپیک واقعا کار سختی است، اما ما تمام تلاشمان را میکنیم،با حضور در کمپ تمرینی و اعزام به دیدارهای تدارکاتی امیدوارم بهترین نتیجه را در پاریس کسب کنیم تا همه مردم این کشور خوشحال شوند. البته اینجا شرایط متفاوت است، اینجا دولت از این رشته حمایت مالی نمیکند و رئیس فدراسیون از هزینه شخصی تکواندو این کشور را حمایت میکند.

یعنی برای اعزام ها هم ورزشکاران با هزینه شخصی به مسابقات اعزام می شوند؟

بله، حتی در اعزام ها بچه های ما با هزینه شخصی اعزام میشوند، رئیس فدراسیون هم بخشی از هزینه اعزام آنها را پرداخت میکند. ضمن اینکه بچه ها هرمدالی را کسب کنند، هیچ پاداشی به آنها پرداخت نمیشود! برای همین اینجا کسی انگیزه کافی برای ادامه دادن را ندارند. اینجا همه بدنبال درس و دانشگاه هستند.

ظاهرا در بین شاگردان شما، مهندس، پزشک و دانشجویان زیادی وجود دارند، در مورد این موضوع توضیح میدهید؟

بله، اکثر بازیکنانم در تیم ملی، مهندس، دندان پزشک و با تحصیلات عالیه هستند و به تکواندو به عنوان یک ورزش تفریحی نگاه میکنند، اما با این حال ما با یک جلسه تمرین در روز توانستیم به این موفقیت برسیم. اگر ابزارهای لازم را داشتیم میتوانستیم به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنیم. بازهم خدا را شاکریم و برای رسیدن به اهدافمان بیشتر تلاش خواهیم کرد تا به عنوان یک ایرانی تکواندو کشورمان را به رخ تمام کشورهای دنیا بکشم.

این اولین تجربه مربیگری بین المللی شما است، در این مسیر موفقیت آمیز چقدر دانش تکواندو ایرانی به شما کمک کرد؟

برای من خیلی لذت بخش است که به عنوان کسی که در ایران فقط در لیگ برتر مربیگری کرده بودم، توانستم به این موفقیت در کشور لبنان برسم. همیشه با تیم های استان آذربایجان شرقی در مسابقات داخلی ایران جز بهترین ها بودیم و من با این رزومه مربیگری به کشور لبنان آمدم. تکواندو این کشور واقعا در دنیا ناشناخته بود و اسم و رسمی در دنیا نداشت، اما من به اینجا آمدم و با کمک و مشاوره های دوستان بزرگم در تکواندو یک قدم خوبی برای تکواندو این کشور برداشتم و این برای من واقعا لذت بخش است. امیدوارم در آینده بتوانیم موفقیت های بزرگتری را با تکواندو این کشور در رویدادهای بزرگ دنیا رقم بزنم.

ظاهرا در رده های نونهالان هم موفقیت هایی را بدست آورده اید، از آنها هم برایمان بگویید.

در مسابقات نونهالان و نوجوانان قهرمانی آسیا که به میزبانی کشور لبنان برگزار شد توانستم یک مدال نقره و دو مدال برنز در رده سنی نونهالان کسب کنم که این اتفاق بسیار باارزش بود. بیش از پنجاه مدال رنگارنگ در تورنمنت های مختلف باتکواندوکاران لبنانی در طول این دو سال کسب کرده ام.ما بخاطر شرایط مالی، خیلی نمیتوانیم در مسابقات مختلف شرکت کنیم، اما سعی میکنیم در هر مسابقه ای که حضور پیدا کردیم بهترین باشیم. ماه گذشته ما با چهار نماینده در تورنمنت ترکیه حضور پیدا کردیم و سه مدال برنز کسب کردیم. بیش از ۱۴۰۰ تکواندوکار در رده های سنی مختلف حضور داشتند که خدا را شاکرم که در این تورنمنت تکواندو لبنان سربلند بود.

اخیرا پیشنهادهای خارجی دیگری داشته اید، آیا به آنها فکر میکنی؟

خوشبختانه پس از رشد و پیشرفت تکواندو لبنان پیشنهادهای خیلی خوبی به من شده است، اما تا المپیک پاریس به هیچ پیشنهادی فکر نمیکنم و به فعالیتم ادامه خواهم داد.با توجه به دو و سه پیشنهادی که از کشورهای دیگر دارم، قطعا شرایط را بررسی خواهم کرد اگر به صلاحم باشد به پیشنهاد هایم پاسخ مثبت خواهم داد. فعلا روی تکواندو لبنان تمرکز کرده ام و تا زمانی که اینجا هستم به هیچ چیزی غیر از تکواندو لبنان فکر نمیکنم.

صحبت های پایانی شما…

اگر یک روزی به هر دلیلی اینجا نباشم، امیدوارم جایی دیگری فعالیت کنم که بهتر از اینجا باشد و در رده مربیگری دنبال رو مربیان بزرگی مثل رضا مهماندوست، مقانلو، کرمی و بی باک باشم.برای تکواندو ایران در المپیک پاریس بهترین ها را آرزو میکنم. امیدوارم بتوانم در المپیک به عنوان نماینده مربیان تکواندو ایران در این کشور بدرخشم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس