اندیشکده صهیونیستی: اغلب سعودی‌ها مخالف عادی‌سازی هستند

یک اندیشکده اسرائیلی اعلام کرد تلاش‌ها برای پیشبرد عادی‌سازی با این رژیم در عربستان با مخالفت مردمی آرام اما گسترده‌ای رو به رو است که در پی جنگ غزه بالا گرفته است.

به گزارش مشرق، مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی معتقد است مخالفت مردمی در عربستان اشکال متعددی دارد؛ نخست بُعد دینی که صلح با رژیم صهیونیستی را مخالفت با شریعت اسلامی می‌داند. دوم بُعد حمایتی فلسطینیان که مخالفت با عادی‌سازی را بیانگر حمایت از آن‌ها می‌داند و سوم دیدگاه لیبرالیستی که هشدار می‌دهد روابط با تل‌آویو، نظام سعودی را به نقض بیشتر حقوق بشر سوق خواهد داد.

این مرکز در گزارش خود آورده است که مردم عربستان اساسا اهمیت چندانی به جنبه عادی‌سازی که گفتمان اسرائیل بر آن متمرکز است، از نظر همکاری امنیتی علیه ایران نشان نمی‌دهند.

در گزارش این مرکز آمده است که شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور مخالفان سعودی با روند عادی‌سازی است؛ به‌طوری‌که حساب کاربری «سعودیون مع الأقصی» با بیش از ۳۰۰ هزار دنبال کننده در شبکه احتماعی ایکس خواستار مخالفت با رژیم صهیونیستی از منظر اسلامی و در حمایت از فلسطینی‌ها شده است.

این مرکز تغییر قابل توجهی را در احساسات سعودی‌ها در جریان تجاوز به غزه ثبت کرده است که آمارهای «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» بر آن دلالت دارد و نشان می‌دهد که پیش از تجاوز، ۴۰ درصد آن‌ها از روابط اقتصادی با رژیم اسرائیل حمایت می‌کردند. در مقابل امروز ۹۶ درصد از قطع فوری روابط میان کشورهای عربی با این رژیم در واکنش به تجاوزهای آن در غزه حمایت می‌کنند.

مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی اشاره کرد که حتی پیش از جنگ ۸۷ درصد سعودی‌ها بر این باور بودند که «در نهایت می‌توان اسرائیل را شکست داد.»

بنا بر گزارش سایت شبکه خبری المیادین، این مرکز تاکید کرد برای عربستان دشوار است که این حقیقت را نادیده بگیرد که همه رقبای منطقه‌ای آن چه ایران، چه اخوان‌المسلمین یا حتی انصارالله در یمن، از فلسطینی‌ها در جنگ جاری از اکتبر حمایت می‌کنند. همین امر نارضایتی مردم عربستان را از موضع کشورشان در قبال مسئله فلسطین را تقویت می‌کند.

اندیشکده صهیونیستی در پایان گزارش خود گفت: «شاخص‌های اندک مواضع مردم عربستان، ناهماهنگی میان گفتمان رژیم اسرائیل درباره نکات مثبت عادی‌سازی با تمرکز بر ائتلاف امنیتی و نظامی و میان بی‌تفاوتی مردم عربستان به این مشارکت و همکاری را فاش می‌کند».

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس