کد خبر 1586183
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که قالب بتن، یک سازه موقتی در صنعت ساخت‌وساز است که جهت شکل دادن به ساختمان در حال ساخت مورداستفاده قرار می‌گیرد. هنگام بتن‌ریزی، بتن در درون قالب بتنی ریخته می‌شود و براساس خاصیت مایعی که دارد، شکل آن قالب را به خود می‌گیرد و درنهایت، به شکلی که مهندسان مدنظر دارند درمی‌آید.

همه ما می‌دانیم که بتن، نقش بسیار مهمی در صنعت ساخت‌وساز ایفا می‌کند. از سویی دیگر، ساخت‌وساز محدود به سقف و دیوار خانه‌ها و کارخانه‌ها نیست، بلکه پل، سد، رمپ فرودگاه، بزرگ‌راه، سکوی استادیوم و هر مورد دیگری که به ذهنتان بیاید، همه و همه از بتن ساخته می‌شوند. در قالب‌بندی بتن، از چوب و فلز استفاده می‌شود که در این میان قالب بتن فلزی، بسیار رایج‌تر است. در این نوع قالب‌بندی، آن قسمت از قالب که با بتن تماس دارد، بسیار صیقلی بوده و درنهایت، شکل موردنظر را به سازه می‌دهد. قیمت قالب بتن با توجه به جنس و کیفیت آن، متفاوت است.

قیمت قالب بتن به چه عواملی بستگی دارد ؟

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تفاوت قیمت قالب‌های بتن چیست؟

گفتنی است که قالب بتن نیز مانند بسیاری از مصالح ساختمانی، در انواع مختلفی تولید می‌شود و قیمت آن به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه، به چند مورد که در قیمت آن تأثیر دارند می‌پردازیم.

نوع ورق و مواد اولیه

لازم به ذکر است که نوع ورق و مواد اولیه به‌کاررفته در قالب‌های بتنی تأثیر مستقیمی بر قیمت آن دارند. معمولاً برای ساخت قالب‌های فلزی، از ورق St37 استفاده می‌شود که تعداد کارخانه‌های تولیدکننده‌ی آن در کشور، چندان زیاد نیست. انحصاری بودن تولید این محصول، سبب شده کارخانه‌هایی مانند، فولاد مبارکه، مدرن سازان و...، بتوانند بازار ورق سیاه را کنترل کرده و قیمت قالب بتن را مشخص کنند. البته؛ کاهش عرضه در بازار مواد اولیه، تنها بر قالب فلزی بتن تأثیر ندارد و قالب‌های چوبی و پلاستیکی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. همچنین، اختلاف کیفیت کارخانه‌ها، یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت است.

کیفیت قالب بتن

گفتنی است که علاوه‌بر کیفیت مواد اولیه، استانداردها و روش تولید، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت نهایی است. به‌عنوان مثال، قالب‌های فلزی تولیدشده با ورق فولاد مدرن سازان یا فولاد مبارکه، از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر قالب‌ها برخوردارند.

وزن قالب بتن

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت انواع قالب‌های بتن، ضخامت ماده سازنده است؛ چراکه باعث تغییر وزن قالب می‌شود. اصولاً قیمت قالب‌ها براساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. یک قالب ضخیم، مقاومت بالاتری در برابر فشار بتن داشته و همین موضوع علاوه‌بر بالا بردن کیفیت، قیمت قالب بتن را نیز بالا می‌برد.

قیمت قالب بتن به چه عواملی بستگی دارد ؟

مقاومت قالب بتن

لازم است بدانید که هرچقدر کیفیت و وزن قالب بالاتر باشد، مقاومت آن بهتر است و دفعات بیشتری می‌توان از آن استفاده کرد. این موضوع یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت‌ قالب‌ها است. به‌عنوان مثال، قالب‌های فلزی از مقاومت بالاتری برخوردارند؛ به همین دلیل، دیرتر دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند و قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. همچنین، مقاومت پایین‌تر در قالب‌های چوبی و پلاستیکی، باعث کاهش قیمت آن‌ها شده است. قالب‌های چوبی اگرچه ارزان‌تر هستند، اما دفعات کمتری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

نیروی کار

ناگفته نماند که استفاده از بعضی قالب‌ها و سیستم‌های قالب‌بندی مدرن، نیازمند نیروی متخصص و باتجربه است. توجه داشته باشید ممکن است که خود قالب قیمت پایینی داشته باشد، اما دستمزد بالای نیروهای نصاب، باعث می‌شود که قیمت قالب بتن بالا رفته و شاید مجبور شوید که از خرید آن صرف‌نظر کنید. همچنین، برخی از قالب‌ها حتی در مرحله ساخت نیز نیازمند نیروی کار ماهر بوده و همین موضوع منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.

شرکت سازنده

شرکت سازنده یکی دیگر از عواملی است که بر قیمت هر کالایی مؤثر است و قالب بتن نیز از این قاعده مستثنا نیست. گاهی اوقات بعضی شرکت‌ها مانند، مدرن سازان، کیفیت کار خود را ثابت کرده‌اند و همین موضوع باعث اختلاف قیمت می‌شود. قطعاً قیمت شرکتی که به دنبال سود بیشتر و کیفیت پایین‌تر است با شرکتی که سود کمتر و فروش بیشتر را در دستور کار خود دارد، متفاوت است.

نحوه محاسبه قیمت قالب‌های بتن

لازم است بدانید که هر قالب بتنی که دارای طرح خاصی باشد، از ارزش بالاتری نیز برخوردار است. قیمت قالب بتن با توجه به کاربرد آن نیز می‌تواند متغیر باشد. قالب بتن برای سطوح افقی، ارزان است؛ چراکه نیازمند یک قالب معمولی است. استفاده از قالب بتن برای فضاهایی مانند، دیوار، ستون، تیرها، کف طبقه دوم و... نیز قیمت بالاتری دارند؛ چراکه استفاده از آن در ساخت قالب عمودی، ساختار پشتیبانی تیر و همچنین کف، زحمت و کار بیشتری دارد؛ ضمن این‌که اندازه قالب باید دقیق باشد. به‌طورکلی، قالب بتن برای راهرو، بتن‌ریزی خانه‌ها و هر سطحی که نیازمند فرم است به‌کار می‌رود و قیمت هرکدام از آن‌ها نیز با توجه به روند کار، محاسبه می‌شود.

قیمت قالب بتن به چه عواملی بستگی دارد ؟

قالب بتن؛ سازه‌ای موقت اما ضروری در صنعت ساخت‌وساز

همان‌طور که می‌دانید، قالب‌بندی یکی از مراحل اجرای اسکلت‌هایی است که به‌صورت بتنی بنا می‌شوند؛ درواقع، قالب‌ها سازه‌هایی هستند که قبل از ریختن بتن، آماده می‌شوند. اگرچه قیمت قالب بتن موضوع مهمی است اما کیفیت متریال قالب‌ها را هم نباید نادیده گرفت؛ چراکه استفاده از قالب‌های باکیفیت می‌تواند کیفیت بتن را نیز حفظ کند. اگر علاوه‌بر کیفیت، قیمت قالب‌ها نیز برای شما مهم است، قبل از خرید حتماً به مواردی همچون، جنس قالب‌ها، نوع ورق، مواد اولیه، وزن، کیفیت و مقاومت قالب‌ها، هزینه نیروی کار و سیاست‌گذاری شرکت‌های مختلف توجه کنید. به‌عنوان مثال، باید بدانید که قیمت قالب فلزی بتن به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت قالب بتنی که در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود براساس طرحی که دارد متفاوت است. این قالب‌ها معمولاً در ابعاد استاندارد، یعنی عرض بین 10 تا 50 سانتی‌متر و طول یک الی دو متر، تولید می‌شوند و شما براساس نوع نیاز و بودجه‌ خود، انتخاب می‌نمایید. برای تهیه انواع قالب بتن در ابعاد و ضخامت مختلف می‌توانید به مجموعه مدرن سازان مراجعه کنید و از محصولات متنوع آن برخوردار شوید.

برگرفته از سایت مدرن سازان (modernsazan.com)

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس