اخيرا مرکز رسيدگي به امور مساجد در بخشنامه‌اي، درآوردن لباس از سوي مردان براي سينه زدن در عزاداري را ممنوع کرده است.

به گزارش مشرق، بعد از آنکه بخشنامه مرکز امور مساجد درباره عزاداري هاي محرم باعث واکنشهايي در ميان مداحان مشهور شد و حرف حديثها درباره اين بخشنامه بالا گرفت؛ روزنامه تهران امروز در شماره امروز خود دو گفت‌گو يکي با ابراهيم رهبر، مداح و ديگري با حجت الاسلام ابراهيمي مسئول مرکز امور مساجد سازمان تبليغات اسلامي منتشر کرده است که نکات جالبي درباره اين بخشنامه و حواشي آن دارد.
×××××
گفت‌و گو با ابراهيم رهبر
اخيرا مرکز رسيدگي به امور مساجد در بخشنامه‌اي، درآوردن لباس از سوي مردان براي سينه زدن در عزاداري را ممنوع کرده است. آيا از نظر شما هم اين اقدام نوعي بي‌احترامي به امام حسين(ع) است؟

تا حدودي اقدام غلطي است. متاسفانه يکسري اقدامات در عزاداري‌ها انجام مي‌شود که جايز نيست. در همين مورد هم ناپسند است که مردي 50 يا 60 ساله در مقابل يک پسربچه 14 يا 15 ساله بخواهد پيراهن خود را از تن خارج کند تا سينه بزند. عشق و عاشقي براي سالار شهيدان بايد به گونه‌اي باشد که حرمت‌ها حفظ شود. افرادي که در هيات‌ها و مساجد عزاداري مي‌کنند بر اين مسئله تاکيد دارند که امام زمان‌(عج) ناظر بر عزاداري‌هاي آنان است و در اين مجالس حضور دارند. آيا صحيح است در حضور ايشان لباس‌هاي خود را درآورده و سينه زني کنيم؟ اين امور از شان اهل بيت به دور است.

تاکنون در اين مورد تذکر هم داده‌ايد؟

بله، اما برخي کم‌لطفي مي‌کنند و توجهي ندارند.

مرکز رسيدگي به امور مساجد در بندي از اين بخشنامه خواستار ممانعت از راه‌بندان خيابان‌ها در زمان عزاداري‌ها شده است. در مورد اين بند صحبتي نداريد؟

بيان اين موارد ارتباطي با مرکز رسيدگي به امور مساجد ندارد و بيشتر مسائل فرهنگي است که وزارت ارشاد و شهرداري بايد در آن دخالت کنند اما نفس اين موضوع درست است و نبايد براي مردم مشکل ايجاد کرد. بايد افراد صاحب نفوذ وارد اين مسئله شوند و نه مرکز رسيدگي به امور مساجد که ارتباطي با موضوع ندارد.

به نظر من تعيين مسيرهاي عزاداري بهترين راه است و مردم مي‌دانند از چه مسيرهايي براي رسيدن به مقاصد خود استفاده کنند. من در سال گذشته که مي‌خواستم فرزندم را به بيمارستان برسانم، با همين مشکل راه‌بندان عزاداري در محرم مواجه شدم که خوشبختانه به دليل اينکه مرا شناختند راه را باز کردند اما همه مردم که شناخته‌شده نيستند.

مرکز رسيدگي به امور مساجد همچنين اعلام کرده است که از ورود مداحان بدسابقه به داخل مساجد جلوگيري شود.

اصلا چنين حرفي قابل پذيرش نيست. مداح امام حسين(ع) داراي شخصيت والا و مشخصي است و اين‌چنين اظهاراتي در شأن مداحان اهل بيت نيست.

اما در سال‌هاي گذشته انتقاداتي به برخي مداحي‌ها بود، يعني معتقديد هيچ مداحي ايراد ندارد؟

اينها بيشتر مداحان تازه کار هستند که ايراداتي به مداحي‌هاي آنان وارد است. دليل آن هم بي‌تجربگي است. مداحان تازه کار ما بايد به نحوي عمل کنند که مدتي در نزد پيشکسوتان آموزش ببينند و بعد به مجالس بروند. افرادي که مداحي را انتخاب مي‌کنند از کودکي به اهل بيت عشق مي‌ورزيدند و در خانواده‌هاي متدين و مذهبي با عشق به اباعبدالله پرورش يافته‌اند لذا به کار بردن کلمه مداحان بدسابقه اصلا صحيح نيست و اصولا مرکز رسيدگي به امور مساجد چنين اختياري ندارد که تعيين کند کدام مداح بدسابقه و کدام خوش‌سابقه است. البته از طرفي هم لازم است که بگويم مداحي‌ها به ولايت مداحان بستگي دارد يعني هر چه آنها خود را به اهل بيت و امام حسين(ع) نزديک ببينند، به‌طور حتم اشتباهات کمتري خواهند داشت. متاسفانه در سال‌هاي اخير برخي يک بلندگو به دست گرفته‌اند و در خيابان مداحي مي‌کنند که نمي‌توان نام آنها را مداح گذاشت.

بندي هم از اين بخشنامه در ارتباط با متن مداحي‌ها بود که مرگز رسيدگي به امور مساجد خواستار مداحي‌هاي مستند شده بود. مگر پيش از اين مداحي‌هاي غيرمعتبر در جريان بود؟

چنين موضوعي واقعيت ندارد و متون مداحي مستند است. زماني که سن و سال ما کم بود، در نزد بزرگان مي‌نشستيم تا آنها به ما ياد دهند چه بگوييم و در هنگام مداحي از ما سوال مي‌کردند که سند و مدرکي براي حرف‌هايمان داريم يا خير. البته اين دوران فرق مي‌کند و زماني که ما به مداحان جوان تذکر مي‌دهيم به ما پرخاش مي‌کنند لذا بزرگان اين حوزه بايد مداحان جوان را دعوت کرده و به آنها ياد دهند که چه بخوانند.

مسئول برخورد با اين افراد يا پيگيري تخلفات احتمالي هيات‌ها و مداحان کدام نهاد است؟

به‌طور قطع مرکز رسيدگي به امور مساجد وظيفه‌اي در اين مورد ندارد. مسئولان ذي‌ربط که عمدتا وزارت ارشاد است بايد در مقابل اين تخلفات وارد عمل شود.

اشاره کرديد که مرکز رسيدگي به امور مساجد نبايد در اين موضوعات دخالت کند. دليل‌تان چيست؟

اين مرکز فقط حق صدور بخشنامه براي مسائل و برنامه‌هاي داخل مسجد را دارد و بيرون از مسجد ارتباطي با اين مرکز ندارد.

××××××

بخشنامه ربطي به مداحان ندارد

پس از انتقادات ابراهيم رهبر، حجت‌الاسلام ابراهيمي به بخشي از انتقادات او و ساير مداحان پاسخ داد ودر عين حال از آنان خواست تا در مورد بخشنامه‌اي که در مورد آنها نيست، نظر ندهند چرا که بخشنامه ارسالي به مساجد براي خودي‌هاي مرکز رسيدگي به امور مساجد است و مداحان معترض در اين حيطه جاي نمي‌گيرند مگر اينکه براي مداحي به مساجد دعوت شوند.

ظاهرا انتقادات به بخشنامه ارسالي مرکز رسيدگي به امور مساجد، واکنش‌هاي زيادي را در ميان مداحان برانگيخته است چرا که در حوزه وظايف اين مرکز دخالت در امور عزاداري‌ها نيامده است. چرا امسال مرکز رسيدگي به امور مساجد اقدام به صدور بخشنامه کرده است؟

اين انتقادات و اعتراضات معنايي ندارد. ما بخشنامه را براي مداحان صادر نکرده‌ايم که بخواهند اعتراض کنند. بخشنامه متعلق به خودمان و نيروهاي خودمان بود. اصلا چرا مداحان خود را وارد اين ماجرا کرده‌اند؟ ما بر حسب وظيفه‌اي که در مرکز رسيدگي به امور مساجد داريم، به افراد خودمان که شامل ائمه جماعات و نمازگزاران در مساجد مي‌شود،

10 توصيه کرده‌ايم و اميدواريم اجرا شود.

پس اين بخشنامه در حد توصيه است و لازم‌الاجرا نيست؟

بخشنامه لازم الاجراست و بايد مساجد اجراي آن در ماه محرم را در دستور کار قرار دهند.

برخي مداحان منتقد به اين بخشنامه معتقدند مرکز رسيدگي به امور مساجد تنها اجازه اظهارنظر و صدور دستور براي امور داخل مسجد را دارد و نبايد به مواردي مانند راه‌بندان کردن در خيابان‌ها مي‌پرداخت.

ما براي نيروهاي خودمان اين توصيه را کرديم که داراي هيات و تکيه هستند. ما به آنها گفتيم که شب و روز به خيابان‌ها نروند تا اسباب زحمت مردم شوند.

اگر مداحان از نيروهاي شما نيستند، پس به چه دليل تنها اين قشر به بخشنامه واکنش نشان دادند؟

مداحان هم منظور ما بودند، تنها مداحاني که به مساجد مي‌روند، مشمول اين بخشنامه مي‌شوند.

پس از انتشار اين بخشنامه برخي مداحان مواردي را به شما نسبت دادند از جمله اينکه داراي مدرک حوزوي نيستيد. آيا درست بود؟

همه ما بايد رعايت اخلاق اسلامي را سرلوحه خود قرار دهيم. من چه بايد به اينها بگويم؟ فقط سعي مي‌کنم تا خودمان اخلاق اسلامي را رعايت کنيم. نمي‌دانم چرا اين بخش از مداحان مفاد اين بخشنامه را به خودشان گرفته‌اند. کسي کاري با آنها ندارد که اين چنين نظر مي‌دهند. ما گفتيم مداحان بدسابقه حق ورود به مساجد را ندارند؛ مگر آنها بدسابقه هستند که آشفته مي‌شوند.

منظورتان از مداحان بدسابقه چيست؟

منظورمان مداحاني است که اشعار مناسبي را نمي‌خوانند يا در حين مداحي دروغ مي‌گويند و غلط مي‌خوانند يا از ريتم‌هاي نامناسب در مداحي‌هايشان استفاده مي‌کنند. اينها حق ورود به مساجد را ندارند. تعجب من از اين است که مداحاني که به بخشنامه ايراد گرفتند از مداحان خوش نام هستند و اين موارد در مورد آنها صدق نمي‌کند. اينها با انتقادات‌شان خودشان را در ميان مردم ضايع مي‌کنند و به مواردي وارد مي‌شوند و اظهاراتي مي‌کنند که در شأن آنها نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس