به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان مدیریت آموزشی سید مرتضی علم‌الهدی در کانال خود در ایتا نوشت:

از دیرباز عالمان بزرگ شیعی می‌کوشیدند افراد نخبه و مستعد را مورد حمایت مالی و معنوی ویژه‌تری قرار دهند. امکانات لازم برای پیشرفت و پژوهش را در اختیار آنان قرار دهند.

سید مرتضی(ره) از عالمان بزرگ و دوران‌ساز شیعی، برای هر کدام از شاگردان مستعد خود مقرری ماهیانه‌ای را تعیین می‌کرد.

فی المثل برای شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) که در سنین جوانی برای تحصیلات دینی از طوس به بغداد رفت، به دلیل نبوغ ویژه‌ای که داشت، ماهیانه ۱۲ دینار، بیشترین مبلغی که به دانش‌پژوهان پرداخت می‌شد، تعیین کرد.

همین موضوع موجب شد که شیخ طوسی نیز به مدت ۲۳ سال در محضر سیدمرتضی با طیب خاطر، بدون دغدغه‌های مالی و به صورت تمام وقت، به کار آموزش و پژوهش بپردازد و برای قاضی ابن‌البراج، ماهیانه مبلغ ۸ دینار مشخص کرد. و به همین ترتیب برای هر کدام از دانش‌پژوهان به فراخور نبوغ و نخبگی و استعداد مبلغی را تعیین می‌کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    9 0
    درست است حقوق امروز حوزه ها بسیار ناچیز است و برای زندگی حداقلی هم کفاف نمی دهد. ولی از این حوزه و این نظام آموزشی، دیگر هیچ عالم برجسته ای در حد علمای قدیم بیرون نیامده و نمی آید
  • ... IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    متن جالبی بود
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 0
    تک تک مردم کسورمان برابمان عزیز وقابل احترام هستند چه انکسی که در حوزه دری میخواند چه انکسی کهدر دانسگاه درس می خواند وچه انکسیکه در پادگان اموزش میلیند ودویت داریم تک تک مردممانذشاد وسلامت باشند وزندگیدخوبی داشته باشند دوست مردمانمان
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    خب یوگوسلاوی که مسلمان ها را نابود کرده . شما که خودتان هم دشمن اسلام هستید ، چرا باید دیگران با اسلام دوست باشند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس